Ons laatste Nieuws


Bekijk alle nieuwsberichten op farmaactueel.nl 


14 jul

Beantwoording Kamervragen problemen zorgverzekeraars die weigeren bereide of merkmedicijnen te vergoeden

Antwoorden van minister Schippers (VWS) op vragen van de Kamerleden Leijten (SP) en Van Gerven (SP) over de toegenomen problemen met zorgverzekeraars die weigeren bereide of merkmedicijnen te vergoeden.

Antwoorden van minister Schippers (VWS) op vragen van de Kamerleden Leijten (SP) en Van Gerven (SP) over de toegenomen problemen met zorgverzekeraars die weigeren bereide of merkmedicijnen te vergoeden.

ANH JANSEN 16-07-2015 00:00
Mediq hamerde op central compounding. Farmaline zou de centrale bereidingsapotheek worden van Mediq. Rekende zich rijk. Eerst taxe op 1 cent zetten en eerst na contract zouden de 'echte' prijzen zichtbaar worden. VAn die plannen. Is afgeblazen. Totaal mislukt. Mediq op randje faillissement opgekocht door BENU/Phoenix. En per 2015 zijn alle ad hoc en eigen bereidingen geschrapt. De verzekeraars hebben teruggeslagen. Geneesmiddelenwet? Doen we niet aan, tenzij het ons uitkomt. Dat is de macht anno 2015 van de verzekeraars. Uitgelokt door ASKA en KNMP.

En per 2016 wordt het nog erger. Artikel 13 Zvw wordt doodleuk alsnog geschrapt. Met steun van de KNMP! VVD plan, dus een goed plan!
ANH JANSEN 15-07-2015 23:56
Wel eens gekeken naar de contracten met eisen mbt substitutie graad? En dat de verzekeraar daar geen rekening houdt met de Medische Noodzaak verklaring en machtigingen vanuit de eigen organisatie? Iedere zorgaanbieder is dan de klos. De IDEA apothekers, met steun van SFK/KNMP, blijven geloven in dat model. De verzekeraar weet dan dat in de farmakolom nog volop kortingen zijn te behalen. Totaal verkeerd signaal. ASKA, NapCo/Mosadex, KNMP blijven hun, en daarmee ons, graf graven.

Korte termijn gewin zonder oog te hebben binnen welke context dat gebeurd en helemaal zonder te letten op de lange termijn effecten.
Meijer Apeldoorn 15-07-2015 22:09
Alleen mensen met een idea contract zijn de lul.
Reden te meer om met dat belachelijke systeem te stoppen.
Meijer Apeldoorn 15-07-2015 22:07
Print deze vragen en antwoorden en mail ze naar elke Zorgverzekeraar: Medische Noodzaak = medische noodzaak: geen extra eisen of formulieren! Afkeuren is er niet meer bij!
Eindelijk duidelijkheid!
ANH JANSEN 14-07-2015 22:32
Met deze aanpak wordt toegewerkt naar een beheersbaar en rationeel pakket aan eigen bereidingen in Nederland. Deze aanpak heeft dan ook mijn volledige goedkeuring.
De Minister van Volksgezondheid,
Welzijn en Sport,
dr. A. Klink

---Dus niet. Continuïteit van het Regeringsbeleid is ver te zoeken in dit dossier, tenzij het gaat om constant drukken van vergoedingen en kosten.

Anno 2015 worden zomaar eenzijdig door verzekeraars 450 middelen geschrapt als zijnde ondoelmatig. Winst voor de verzekeraars een 100 miljoen euro. Kosten voor deze middelen waren wel verwerkt in Nominale Premie, maar als een verzekerde een beroep doet op vergoeding krijgt deze nul op het rekest.

ANH JANSEN 14-07-2015 22:28
De IGZ zal in eerste instantie toezicht houden op basis van risico’s voor de volksgezondheid. Dit betekent dat eigen bereidingen die niet als rationeel kunnen worden aangemerkt (dat wil zeggen die twijfelachtig therapeutisch nut hebben) dienen te worden gestaakt.

-Dit is uit 2007. Al de middelen die de IGZ sindsdien heeft toegelaten zijn volgens de IGZ dan ook legitiem en behoren tot het basispakket; het zijn magistrale preparaten die onder de Geneesmiddelenwet vallen, maar die door Grootbereiders als ware zij apotheken worden bereid.

Dit krijg je als je gaat gedogen.
ANH JANSEN 14-07-2015 22:25
In april 2006 heeft het Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu (RIVM) aan de IGZ een rapport uitgebracht “Semi-industriële bereidingen in de apotheek; kwaliteit en legitimiteit”. De belangrijkste bevindingen van het RIVM zijn dat bij apotheekbereidingen strengere eisen moeten worden gesteld aan het therapeutisch nut, de etikettering en het bereidingsproces. Van de helft van de onderzochte producten bleek het therapeutisch nut twijfelachtig. Ook constateerde het RIVM dat deze bereidingen gelet op hun schaalgrootte en risico’s aan dezelfde eisen zouden moeten voldoen als die gelden voor de industrie. Dit rapport van het RIVM onderstreept de noodzaak van een strengere wetshandhaving.

ANH JANSEN 14-07-2015 22:23
Centraal Bereiden zou goedkoper zijn voor verzekeraars. De KNMP wenst als altijd een bijdrage te leveren in het oplossen van de crisis.

Wat de KNMP, NapCo en ASKA over het hoofd hebben gezien komt nu naar voren. Daar is door Johan Kortekaas en ondergetekende direct bij het begin van deze discussie voor gewaarschuwd. En terecht naar nu blijkt.

Magistraal en Officinaal zoals deze zijn bedoeld is onmogelijk gemaakt. Prijsbeleid van de DB bereiders ligt hieraan ten grondslag. Dan krijg je het lid op de neus.
ANH JANSEN 14-07-2015 22:20
‘Magistraal’ houdt in het bereiden voor één individuele patiënt op recept van een arts. ‘Officinaal’ houdt in het op een kleine voorraad bereiden van geneesmiddelen voor de patiënten van de apotheek.

‘Officinaal’ houdt in het op een kleine voorraad bereiden van geneesmiddelen voor de patiënten van de apotheek. Eigen bereidingen moeten in de apotheek worden gemaakt en rechtstreeks aan de patiënten van die apotheek worden terhandgesteld. Een apotheker mag dus niet grootschalig geneesmiddelen vervaardigen en doorverkopen aan andere apotheken.

--Doorgeleverde Bereidingen zijn onstaan onder druk van Mediq e.a. ketens. Ook de KNMP dacht mee met VWS en ZN/ZN-leden;
ANH JANSEN 14-07-2015 22:18
http://www.rijksoverheid.nl/documenten-en-publicaties/kamerstukken/2007/07/30/grootbereiden-door-apothekers-na-inwerkingtreding-geneesmiddelenwet.html

Het is verboden deze activiteiten te ondernemen zonder de vereiste vergunning van de minister of van het CBG. Deze vergunningplicht vloeit voort uit Richtlijn 2001/83/EG inzake geneesmiddelen voor menselijk gebruik.

Op dit beginsel is een uitzondering gemaakt voor zogeheten “eigen bereidingen” van apothekers, ook wel magistrale en officinale bereidingen genoemd.
ANH JANSEN 14-07-2015 22:15
De Geneesmiddelenwet stelt juist apothekers en artsen in staat om geneesmiddelen op maat voor patiënten te maken. Patiënten van de eigen klantenkring. Doorleveren van eigen bereidingen zijn niet toegestaan. Zo blijft de schaalgrootte en daarmee de kosten voor de samenleving beheersbaar. Handhaaf de Geneesmiddelenwet en deze discussie is van de baan.

Maar ja, kortzichtigheid van KNMP, NapCo en ASKA liggen aan de basis van de Doorgeleverde Bereidingen.

En nu is alles weg! Verzekeraars krijgen vrij baan. Eerst de machtiging en dan de bereiding! Met verzekeraars spoed! Binnen 2 weken krijgt u antwoord en dat antwoord is niet bindend.

Maak me Gek. Carlo Schneider. KNMP doe eens gek.
ANH JANSEN 14-07-2015 22:11
Ik heb geen inzicht in of het vaker voorkomt dat vanwege onduidelijkheid apotheekhoudenden niet over durven te gaan tot de ter hand stelling van bereide geneesmiddelen. Ik heb echter ook geen reden om aan te nemen dat het vaak voorkomt. Indien bij een apotheekhoudende onduidelijkheid bestaat over of de desbetreffende patiënt het geneesmiddel vergoed krijgt van de zorgverzekeraar, dan kan de apotheekhoudende of de patiënt contact opnemen met de zorgverzekeraar van de patiënt.

--Dit is een vrijbrief voor verzekeraars om te doen en laten we ze zelf willen. De Geneesmiddelenwet wordt niet gerespecteerd!
Het is aan onze KNMP, NapCo en ASKA om de verzekeraars wel te laten doen. Handhaven!
ANH JANSEN 14-07-2015 22:07
Zorgverzekeraars zijn bevoegd tot het voeren van hun eigen beleid ten aanzien van de procedurele en administratieve eisen die zij stellen ten behoeve van de vergoeding van de zorg.

Zoals ik tijdens het VAO Geneesmiddelenbeleid op 29 april 2015 heb uitgesproken is de zorgverzekeraar in eerste instantie aan zet om te beoordelen welke zorg -waaronder bereide medicijnen maar ook andere behandelingen en zorginterventies- tot het basispakket van de Zorgverzekeringswet (Zvw) behoren1.

het gaat immers om de uitvoering van een door de politiek vastgesteld basispakket dat de zorgverzekeraars rechtmatig moeten uitvoeren.
ANH JANSEN 14-07-2015 18:39
http://rvz.net/publicaties/bekijk/wil-de-penningmeester-van-de-zorg-nu-opstaan

70 pagina's met info over zienswijze op de zorg en de rol van de verzekeraars in de zorg.

Wijziging van systeem zit er echt niet. Eerder tegendeel; versterking van de rol van de verzekeraars. Die worden geacht met elkaar te concurreren, maar RVZ/VWS/CPB willen toe naar 1 verzekeraar per regio en dan populatie bekostiging.

Frame is nu dat populatie bekostiging geen budgettering inhoudt. RVZ voorzitter Meijering is tegen budgettering, maar wel voor populatie bekostiging.

Wat doen penningmeesters met een opgelegd budget en met winstoogmerk en recht op winstuitkering?

Blijf op de hoogte

Wilt u altijd op de hoogte blijven van de laatste veranderingen en nieuws over Farma-actueel? Vraag de nieuwsbrief aan door uw e-mailadres hieronder in te vullen.