Ons laatste Nieuws
04 jul
Wisseling van sterkte niet langer vergoed
De naam ‘eerste-terhandstellingsgesprek’ wijzigt met ingang van volgend jaar in ‘begeleidingsgesprek nieuw geneesmiddel’. Apothekers kunnen deze prestatie dan niet meer in rekening brengen bij een sterktewisseling. Volgens de Nederlandse Zorgautoriteit is dat geen volwaardig begeleidingsgesprek. (PW)
De naam ‘eerste-terhandstellingsgesprek’ wijzigt met ingang van volgend jaar in ‘begeleidingsgesprek nieuw geneesmiddel’. Apothekers kunnen deze prestatie dan niet meer in rekening brengen bij een sterktewisseling. Volgens de Nederlandse Zorgautoriteit is dat geen volwaardig begeleidingsgesprek. (PW)
schuiringa
05-07-2014
13:06
Der KNMP schaft sich ab.
ANH JANSEN
05-07-2014
09:00
Die 200 miljoen euro is de opbrengst aan ETG regels per jaar.
We zullen over onze eigen schaduw heen moeten springen en de vlucht naar voren moeten maken om het Ordeningsprobleem bij de KNMP/NapCo en ASKA op te lossen.
Per 2015 geen ETG berekenen. Geef het aan de verzekerden.
Zie het als innovatie zoals innovatie is bedoeld.
De KNMP: met wegvallen van ETG zullen de apothekers een andere oplossing voor hun financieringsproblemen moeten zien te vinden.
Boodschap van de KNMP: 'zoek het zelf maar uit".
Boodschap aan de KNMP......
We zullen over onze eigen schaduw heen moeten springen en de vlucht naar voren moeten maken om het Ordeningsprobleem bij de KNMP/NapCo en ASKA op te lossen.
Per 2015 geen ETG berekenen. Geef het aan de verzekerden.
Zie het als innovatie zoals innovatie is bedoeld.
De KNMP: met wegvallen van ETG zullen de apothekers een andere oplossing voor hun financieringsproblemen moeten zien te vinden.
Boodschap van de KNMP: 'zoek het zelf maar uit".
Boodschap aan de KNMP......
ANH JANSEN
05-07-2014
08:56
Bedenk ook dat met de opbrengst door de vermindering van de administratieve lastendruk, 6000 euro per apotheek, x 2000, 12 miljoen euro, de kersverse Specialisten Openbare Apothekers kunnen worden betaald voor hun werk in huisartsenpraktijken. Zo financieren de openbare apothekers, klassieke stijl, tot 2012 de benchmark van de NZa, de nieuwe apothekers. En de KNMP/NapCo/ASKA vinden dat prachtig. 200 apothekers worden nu opgeleid en komen binnen 2 jaar op de 'markt'. 200 miljoen euro kost dat.
Wat is er mis met dit financieringsmodel?
De KNMP zal wel met een commissie komen om dat eens uit te zoeken.
Het Ordeningsprobleem bij de KNMP laat zich voelen.
Wat is er mis met dit financieringsmodel?
De KNMP zal wel met een commissie komen om dat eens uit te zoeken.
Het Ordeningsprobleem bij de KNMP laat zich voelen.
schuiringa
04-07-2014
23:25
Schaf de NAN norm per direct af. De NAN norm wordt door de verzekeraars misbruikt.
Via een aanbesteding één bedrijf selecteren die van ALLE stakeholders in de farmacie alle eisen verzamelt.
Maak hier een nieuwe farmacienorm van. Alle stakeholders dienen deze Nieuwe Nan norm te ondertekenen. Zij dienen te beloven geen nieuwe eisen meer te stellen.
Per jaar mogen alle stakeholders nieuwe eisen indienen die het geselecteerde bedrijf gaat opnemen in de Nan norm voor het daarop volgende jaar.
Uiteraard worden aan deze nan normen een prijskaartje gehangen.
Indien een verzekeraar meer wil dient hij daar voor te betalen.
Via een aanbesteding één bedrijf selecteren die van ALLE stakeholders in de farmacie alle eisen verzamelt.
Maak hier een nieuwe farmacienorm van. Alle stakeholders dienen deze Nieuwe Nan norm te ondertekenen. Zij dienen te beloven geen nieuwe eisen meer te stellen.
Per jaar mogen alle stakeholders nieuwe eisen indienen die het geselecteerde bedrijf gaat opnemen in de Nan norm voor het daarop volgende jaar.
Uiteraard worden aan deze nan normen een prijskaartje gehangen.
Indien een verzekeraar meer wil dient hij daar voor te betalen.
ANH JANSEN
04-07-2014
19:02
Trouw, Polderpeil
Heeft u er bezwaar tegen dat uw zorgverzekeraar uw koopgedrag analyseert?
Jazeker, dat is prive
3124 (96%)
Nee, meer kennis over consumentengedrag kan kosten besparen
146 (4%)
Totaal 3270
Die 4% zijn de KNMP HB leden en werknemers van het Bureau KNMP; hebben last van ordeningsprobleem en tunnelvisie.
Zo kunnen de administratieve lasten nog meer worden verminderd. In het belang van de verzekerden natuurlijk.
Adverteren met plus apotheek, plus modules, vier sterren apotheek e.d. is dan ook verleden tijd.
Action Apotheek: 1 tarief en de rest is gratis.
Heeft u er bezwaar tegen dat uw zorgverzekeraar uw koopgedrag analyseert?
Jazeker, dat is prive
3124 (96%)
Nee, meer kennis over consumentengedrag kan kosten besparen
146 (4%)
Totaal 3270
Die 4% zijn de KNMP HB leden en werknemers van het Bureau KNMP; hebben last van ordeningsprobleem en tunnelvisie.
Zo kunnen de administratieve lasten nog meer worden verminderd. In het belang van de verzekerden natuurlijk.
Adverteren met plus apotheek, plus modules, vier sterren apotheek e.d. is dan ook verleden tijd.
Action Apotheek: 1 tarief en de rest is gratis.
ANH JANSEN
04-07-2014
18:41
Aan GDV gerelateerde richtlijnen en
normen
Naast deze richtlijn zijn onderstaande richtlijnen en normen van belang:
KNMP-richtlijn Patiëntendossier
KNMP-richtlijn Ter hand stellen
KNMP-richtlijn Medicatiebewaking
KNMP-richtlijn Medicatiebeoordeling
KNMP-richtlijn Farmaceutisch Consult
KNMP-richtlijn Farmaceutische zorg bij ontslag uit ziekenhuis
Norm voor geautomatiseerd geneesmiddeldistributiesysteem
Het ordeningsprobleem van de KNMP ten voeten uit: eerst de richtlijn en dan mogen de apothekers zelf het geld bijeen zien te scharrelen. De richtlijn is op koepelniveau afgestemd, het geld niet. Dat is gereguleerde marktwerking.
Daar weten de verzekeraars wel raad mee.
normen
Naast deze richtlijn zijn onderstaande richtlijnen en normen van belang:
KNMP-richtlijn Patiëntendossier
KNMP-richtlijn Ter hand stellen
KNMP-richtlijn Medicatiebewaking
KNMP-richtlijn Medicatiebeoordeling
KNMP-richtlijn Farmaceutisch Consult
KNMP-richtlijn Farmaceutische zorg bij ontslag uit ziekenhuis
Norm voor geautomatiseerd geneesmiddeldistributiesysteem
Het ordeningsprobleem van de KNMP ten voeten uit: eerst de richtlijn en dan mogen de apothekers zelf het geld bijeen zien te scharrelen. De richtlijn is op koepelniveau afgestemd, het geld niet. Dat is gereguleerde marktwerking.
Daar weten de verzekeraars wel raad mee.
henricop
04-07-2014
18:19
Deze wijzigingen zijn door KNMP en ZN samen bedacht is mij verteld, bestuurlijk overleg afspraak van " mijn voorzitter" Sterk werk dus.
Reactie ZN is dat werk dat er niet meer is ook niet betaald kan worden. Welk percentage ETG ermee gemoeid is heeft KNMP nog niet berekend. Ik schat zelf 10-20%. Ofwel enkele 1000 den eurios
Reactie ZN is dat werk dat er niet meer is ook niet betaald kan worden. Welk percentage ETG ermee gemoeid is heeft KNMP nog niet berekend. Ik schat zelf 10-20%. Ofwel enkele 1000 den eurios
ANH JANSEN
04-07-2014
18:19
De vermindering van de administratieve lastendruk kost de apotheek gemiddeld een 6.000 euro per jaar.
Schrappen van de resterende ETG vergoeding levert in kader vermindering van administratieve lastendruk een 75.000 euro op.
Met een verplicht eigen risico van 450 euro in 2015 zal het aantal klagers over de ETG enorm toenemen. Wat een administratieve druk is dat wel niet?
Volgens de KNMP/NapCo moeten apothekers het zelf maar zien te compenseren. Gratis bloeddruk meting? Er zijn apothekers die daarin volharden. Alle testen gratis om maar klanten te krijgen.
Van die collegae moeten we het maar hebben.
Schrappen van de resterende ETG vergoeding levert in kader vermindering van administratieve lastendruk een 75.000 euro op.
Met een verplicht eigen risico van 450 euro in 2015 zal het aantal klagers over de ETG enorm toenemen. Wat een administratieve druk is dat wel niet?
Volgens de KNMP/NapCo moeten apothekers het zelf maar zien te compenseren. Gratis bloeddruk meting? Er zijn apothekers die daarin volharden. Alle testen gratis om maar klanten te krijgen.
Van die collegae moeten we het maar hebben.
ANH JANSEN
04-07-2014
17:54
2.1.2 Analyse
Gratis. Geen prestatie en dus geen tarief voor. En in kader van project KNMP/ZN/VWS/NZa/ASKA/NapCo vermindering administratieve lastendruk zit een vergoeding voor deze analyse er niet in ook. Gratis werk hoef je niet te administreren. Prestatie bekostiging op zijn KNMP/ASKA/NapCos.
De apotheker legt de analyse en afhandeling van gesignaleerde ordeningsproblemen vast in het
patiëntendossier.
Als je het ziet heb je het door.
De KNMP heeft een duidelijk ordeningsprobleem.
Gratis. Geen prestatie en dus geen tarief voor. En in kader van project KNMP/ZN/VWS/NZa/ASKA/NapCo vermindering administratieve lastendruk zit een vergoeding voor deze analyse er niet in ook. Gratis werk hoef je niet te administreren. Prestatie bekostiging op zijn KNMP/ASKA/NapCos.
De apotheker legt de analyse en afhandeling van gesignaleerde ordeningsproblemen vast in het
patiëntendossier.
Als je het ziet heb je het door.
De KNMP heeft een duidelijk ordeningsprobleem.
ANH JANSEN
04-07-2014
17:18
http://www.knmp.nl/downloads/organisatie-regelgeving/organisatie-regelgeving-normen-en-richtlijnen/knmp-richtlijn-geindividualiseerde-distributievorm.pdf
24 Pagina's. Verzekeraars gaan dit nu verplicht stellen en zullen bewijzen eisen dat deze richtlijn wordt nageleefd.
Thuiszorg werkt volgens principe Work by rule.
Dat principe zullen apothekers nu ook moeten gaan naleven.
Kan de KNMP komen met een richtlijn "work by rule"?
Jan Smits: invoeren prestatie bekostiging en doorvoeren vrije prijzen en tarieven zou budgettair neutraal geschieden omdat niemand baat zou hebben met onrust.
De Geest van Jan Smits waart rond bij KNMP/ASKA/NapCo.
24 Pagina's. Verzekeraars gaan dit nu verplicht stellen en zullen bewijzen eisen dat deze richtlijn wordt nageleefd.
Thuiszorg werkt volgens principe Work by rule.
Dat principe zullen apothekers nu ook moeten gaan naleven.
Kan de KNMP komen met een richtlijn "work by rule"?
Jan Smits: invoeren prestatie bekostiging en doorvoeren vrije prijzen en tarieven zou budgettair neutraal geschieden omdat niemand baat zou hebben met onrust.
De Geest van Jan Smits waart rond bij KNMP/ASKA/NapCo.
ANH JANSEN
04-07-2014
16:52
In de prestatie ‘Weekterhandstelling’ heeft de nza een verwijzing opgenomen naar de knmp-richtlijn Geïndividualiseerde Distributievorm. Deze richtlijn wordt leidend bij de evaluatie van weekterhandstellingen.
Dit betekent dat de termijn waarop bij een overdracht een actueel medicatieoverzicht beschikbaar moet zijn, is teruggebracht van 24 uur naar 12 uur.
--En de KNMP, NapCo en ASKA gaan ervan uit dat de verzekeraars deze prestaties zonder bezwaren ruimschoots en ruimhartig gaan vergoeden op basis van fee for service.
Onderhandelen is een kunst en dat kan je niet leren.
Dit betekent dat de termijn waarop bij een overdracht een actueel medicatieoverzicht beschikbaar moet zijn, is teruggebracht van 24 uur naar 12 uur.
--En de KNMP, NapCo en ASKA gaan ervan uit dat de verzekeraars deze prestaties zonder bezwaren ruimschoots en ruimhartig gaan vergoeden op basis van fee for service.
Onderhandelen is een kunst en dat kan je niet leren.
ANH JANSEN
04-07-2014
16:39
ETG was in 2013 15% van de regels. In 2014 fors gedaald. En nu per 2015 extra omlaag wegens de KNMP/ASKA/NapCo werelddeal met de NPCF, ZN, NZa; ter verlaging van de administratieve lastendruk gaan we de apothekers niet langer vergoeden voor hun werk.
Work by rule invoeren: alleen die prestaties doen die worden gehonoreerd en die zijn benoemd. KNMP/NapCo/ASKA vergissen zich enorm in tijdsbeslag van alle vragen en uitleg die apothekers geven en tijd is niet gratis.
De wereld vanachter het bureau is toch heel wat anders dan vanop de werkvloer; Chronische patient is 65 plus en heeft lagere school en is hardhorend en heeft staar.
Zoek het maar uit.
Work by rule invoeren: alleen die prestaties doen die worden gehonoreerd en die zijn benoemd. KNMP/NapCo/ASKA vergissen zich enorm in tijdsbeslag van alle vragen en uitleg die apothekers geven en tijd is niet gratis.
De wereld vanachter het bureau is toch heel wat anders dan vanop de werkvloer; Chronische patient is 65 plus en heeft lagere school en is hardhorend en heeft staar.
Zoek het maar uit.
ANH JANSEN
04-07-2014
16:32
Bij een ongeplande sterktewisseling (bijvoorbeeld vanwege bijwerkingen) is er meestal wel een gesprek tussen apotheker en patiënt, maar dit is van een andere aard dan bij de eerste terhandstelling van een nieuw geneesmiddel. Om meer duidelijkheid te scheppen over de inhoud van het eerste-terhandstellingsgesprek en de administratieve lasten te beperken, komt een wisseling van sterkte daarom niet langer in aanmerking voor declaratie.
Dit is de KNMP site info. Waarom wijkt de PW site hiervan af?
Onzin redenering van KNMP/SFK/NZa overigens: eerst prestatie bekostiging invoeren en achteraf klagen over de administratieve lasten. Gaat basis nu omhoog? Of doen we nu niet aan budgettair neutraal?
Dit is de KNMP site info. Waarom wijkt de PW site hiervan af?
Onzin redenering van KNMP/SFK/NZa overigens: eerst prestatie bekostiging invoeren en achteraf klagen over de administratieve lasten. Gaat basis nu omhoog? Of doen we nu niet aan budgettair neutraal?
Blijf op de hoogte
Wilt u altijd op de hoogte blijven van de laatste veranderingen en nieuws over Farma-actueel? Vraag de nieuwsbrief aan door uw e-mailadres hieronder in te vullen.