

Ons laatste Nieuws
Bekijk alle nieuwsberichten op farmaactueel.nl
15 mei
Theo Langejan op symposium Nieuwezorg a.s. donderdag
Tijdens het Nieuwezorg symposium van a.s. donderdag zal Theo Langejan een hoofdrol vervullen. NZa-voorzitter Theo Langejan gunt Nederland kwalitatief hoogstaande zorg. “We hebben de creativiteit van de sector nodig om dat te bereiken en het is aan de NZa daarvoor de incentives aan te reiken.”
Uitnodiging Nieuwezorg bijeenkomst met o.a Pia Dijkstra, Leo Kliphuis, Theo Langejan, Guy Schulpen, Anne Mulder en Jurriaan Pröpper
Klik hier om u aan te melden voor de Nieuwezorg bijeenkomst.
Geïntegreerde (ont-)zorg Ketenzorg
“Echte kwaliteitsverbetering komt uit de sector” NZa-voorzitter Theo Langejan gunt Nederland kwalitatief hoogstaande zorg. “We hebben de creativiteit van de sector nodig om dat te bereiken en het is aan de NZa daarvoor de incentives aan te reiken.” Een sterk stijgende vraag naar zorg, torenhoge zorgkosten en een enorm tekort aan zorgpersoneel. Het is een weinig rooskleurig beeld van de toekomst van de gezondheidszorg in Nederland. “De zorg die we voor een ieder voor ogen hebben, kan alleen blijven voortbestaan als we een productiviteits- en efficiencyslag kunnen maken”, stelt NZavoorzitter Theo Langejan. “Als het niet lukt de productiviteit en de efficiency te vergroten, lopen we tegen een financierings- en handenprobleem aan. De huidige economische getallen geven alle reden om keihard in te zetten op productiviteit. In hoeverre dat voldoende zal zijn om de zorg betaalbaar te houden is mede afhankelijk van andere economische factoren.” Bewaker van publiek belang De NZa bewaakt het publieke belang in de zorg. Als toezichthouder en marktmeester geeft de NZa daarbij handen en voeten aan de publieke verantwoordelijkheid. “Wij hebben een publieke taak om te zorgen voor betaalbaarheid, toegankelijkheid en transparantie van zorg voor iedereen in een sector waarin we ongeveer60 miljard euro aan publieke middelen wegzetten. Bovendien wil de overheid van de 17 miljard extra publieke middelen die zij de komende vier jaar vrijmaakt, 12 miljard inzetten voor gezondheidszorg. Alleen al vanwege dat getal moge het belang van publieke verantwoording duidelijk zijn.” Die verantwoording en de noodzaak de betaalbaarheid zeker te stellen, leidt onder meer tot een enorme regelfabriek rondom tarieven. “Dat zal ongetwijfeld worden beleefd als beknotting. Wij zijn nu eenmaal het instituut dat toezicht moet houden op betaalbaarheid, toegankelijkheid en transparantie van zorg. Het is echter niet de hobby van de NZa om personen of instanties te beknotten. De NZa zoekt mogelijkheden voor meer vrijheden in het systeem. Een systeem dat nooit helemaal vrij zal zijn, omdat wij een verantwoordelijkheid hebben om de zorg voor iedereen betaalbaar te houden. Vrije tarieven in ziekenhuizen, in de farmacie en mondzorg werken alleen maar in een krachtenveld met een countervailing power voor de zorgaanbieders in de vorm van goed geïnformeerde consumenten en verzekeraars. Binnen de begrenzing van betaalbaarheid moet er een systeem zijn dat dit garandeert. De NZa moet ervoor instaan dat het ook zo kán werken door bijvoorbeeld transparantie voor te schrijven of op te treden in situaties van aanmerkelijke marktmacht.” Theo Langejan
is een van de sprekers op de NieuweZorg bijeenkomst van 19 mei a.s.
Bekijk hier het hele programma en meld u aan
Foto: Mireille Coebergh
Tekst: Luc Zwiggelaar [TXTFIT]
Geen rijksinnovatiepotjes
In Nederland kent de zorg een minimumzorggarantie waarop de IGZ toeziet. Langejan
ziet ruimte voor kwaliteitsverbetering bovenop dat minimum, maar gelooft niet in creëren
van dergelijke ruimte door innovaties die uit rijksinnovatiepotjes komen. “Echte
kwaliteitsverbetering komt uit de sector en beklijft pas als het voor aanbieders en
inkopers van zorg meerwaarde heeft. Dat wordt gemakkelijker in een wereld waarin
tarieven vrijer geregeld zijn, er meer ruimte is voor differentiatie en verzekeraars meer
belang hebben om kwaliteit in te kopen. Daarvoor is het belangrijk dat
kwaliteitsinformatie transparant is voor consumenten én voor inkopende verzekeraars.
De NZa kan daaraan bijdragen door transparantie te bevorderen cq af te dwingen. De
definitie van kwaliteit is echter aan het veld.”
Langejan benadrukt dat in een systeem waarin extra kwaliteit bieden wordt beloond, het
kwaliteitsverschil wel te duiden moet zijn. “Er dient een basisniveau zorg te zijn
vastgesteld om prestaties en tarieven te kunnen definiëren. Dat kan in markten met vrije
tarieven, maar ook in een markt met gereguleerde prijzen door een max-max-tarief in te
stellen.” In beide gevallen geldt dat het verschil tussen het basis- en het plusniveau vast
te stellen moet zijn. “In de wereld met gereguleerde prijzen is het aan de NZa de
tarieven vast te stellen. De zorgconsument wordt ook beter van onze inspanningen
daartoe, omdat al onze activiteiten erop zijn gericht om A de betaalbaarheid te bewaken
en B te zorgen voor transparantie van kwaliteit waarmee de zorgconsument zijn voordeel
kan doen.”
Amerikaanse toestanden – met volledige marktwerking in de zorg, maar geen universele
toegang – verwacht Langejan niet. “Wat er ook gebeurt, gezondheidszorg zal altijd
onderdeel blijven van het publieke domein. Al was het maar omdat we in Nederland
hebben afgesproken dat zorg voor iedereen toegankelijk moet blijven. Dat zal niet
veranderen. Wel moeten we kijken of we door incentives te creëren kunnen zorgen voor
meer efficiency en kwaliteit.” De marktmeester gunt Nederland kwalitatief hoogstaande
zorg. “We hebben de creativiteit van de sector nodig om dat te bereiken en het is aan de
NZa daarvoor de incentives aan te reiken.”
Hier zie je een voorbeeld van een volledig ontspoort systeem.
De NZA is een scheidsrechter niet meer en niet minder.
De zorgverleners bepalen wat zorg is
De Belastingdienst/zorgschadeverzekeraar betaalt uit.
Blijf op de hoogte
Wilt u altijd op de hoogte blijven van de laatste veranderingen en nieuws over Farma-actueel? Vraag de nieuwsbrief aan door uw e-mailadres hieronder in te vullen.