Ons laatste Nieuws
22 mei
Tariefinkomsten: Lichte groei ontoereikend
Een openbare apotheek behaalde in 2013 gemiddeld 2% meer tariefinkomsten dan in 2012. Toch blijven die nog steeds onder het niveau van 2010. Poliklinische apotheken gingen er meer op vooruit.
In 2013 bedroeg de omzet van een openbare apotheek gemiddeld € 2,1 miljoen. Dat is € 144.000 (ofwel 6,5%) minder dan in 2012. Voor de daling van de omzet, die uit tariefinkomsten en kosten van de verstrekte geneesmiddelen bestaat, zijn de laatste verantwoordelijk. Gemiddeld bedroeg deze daling per apotheek € 158.000. De overheveling van de orale oncolytica en groeihormonen naar het ziekenhuisbudget droeg sterk aan de daling bij. Daarnaast zorgden prijsverlagingen door de Wet Geneesmiddelenprijzen en door patentverloop van geneesmiddelen voor lagere kosten.
Tariefinkomsten
De gemiddelde openbare apotheek ontving in 2013 € 627.000 aan tariefinkomsten voor de verstrekking van zowel receptplichtige als niet-receptplichtige geneesmiddelen binnen het basispakket. Dit is € 14.000 (ongeveer 2%) meer dan in 2012. Dit kan worden verklaard uit de enigszins hogere tarieven die zorgverzekeraars de apothekers boden voor hun zorgverlening, in combinatie met licht toegenomen geneesmiddelengebruik. Met deze stijging blijft de apotheekvergoeding voor de terhandstelling van geneesmiddelen overigens nog ver onder het niveau van 2010, toen deze voor de gemiddelde apotheek uitkwam op € 641.000. Tegenover de ontwikkelingen van de tariefinkomsten staan die van de praktijkkosten. Onder meer door de toegenomen werkzaamheden in de apotheek en de loonkostenontwikkeling blijven de tariefopbrengsten achter bij de praktijkkosten. De hierboven beschreven ontwikkeling gelden voor de gemiddelde openbare apotheek. Voor individuele apotheken kunnen deze heel anders uitvallen.
Speciaal segment
Voor apotheken die zich op een speciaal segment van de farmaceutische zorg richten, zoals de poliklinische apotheken en de dienstapotheken, gelden andere cijfers dan die voor de gemiddelde openbare apotheek. Zo zagen poliklinische apotheken in 2013 hun tariefinkomsten gemiddeld met 6% toenemen. Dit is in lijn met de toename van het gemiddeld aantal verstrekkingen, die ook 6% bedroeg. De gemiddelde dienstapotheek verstrekte in 2013 ongeveer 4% minder vaak een pakketgeneesmiddel dan in 2012. Door hogere tarieven die zorgverzekeraars en apothekers overeenkwamen voor de zorgverlening in avond, nacht en weekend, kwamen de bijbehorende tariefinkomsten van de dienstapotheek niet lager, maar ongeveer 4% hoger uit. Volgend jaar zal blijken wat het gezamenlijk voorstel voor financiering van dienstapotheken van de Stichting Dienstapotheken Nederland en Zorgverzekeraars Nederland betekent voor de tariefinkomsten 2014. Het voorstel dat in het najaar van 2013 is gepubliceerd, behelst meer op individuele leest geschoeide tariefafspraken, die de dienstapotheken, net als huisartsposten, maken met de regionaal marktleidende zorgverzekeraar en een tweede verzekeraar.
Figuur 1: Geneesmiddelkosten en tariefinkomsten, gemiddeld per apotheek (x 1000 € ), 2009 - 2013
De tariefinkomsten zijn in 2013 nog ver onder het niveau van 2010
Bron: Stichting Farmaceutische Kengetallen
Hoe kan dat ?
Als je denkt dat dat geen gevolgen heeft voor de kwaliteit ben je volledig de weg kwijt.
ZN vindt dat het geen gevolgen heeft.
ZN en overheid zitten in een luxe positie.
Als het fout gaat staat uitsluitend de zorgverlener voor het hekje.
In plaats van screening te belonen, moeten zorgverzekeraars meer geld uittrekken voor medisch specialisten die nauw samenwerken met fysiotherapeuten of huisartsen. Klink: “Laten we meer in netwerken denken in plaats van in ziekenhuizen of eerstelijnszorg.” In dit verband pleit hij voor een betere samenwerking tussen zorgverzekeraars en medisch specialisten. “Steun de enthousiaste artsen die zichzelf benadelen, als het huidige systeem hen te weinig ruimte biedt.”
--Gaarne concreet en benoem man en paard; hoe zit dat met de financiering? Wat is de concrete beloning? Hoe staat het met het MBI? Hoe te concurreren en samen te werken? Wat is rol van NZa en ACM in deze?
Dubbele kosten
Ab Klink zet in op zorgverbetering. “Nu wint een zorgverzekeraar vooral bij gezonde mensen. Stel dat die investeert in de kwaliteit van diabeteszorg of ouderenzorg, dan komen daar dure klanten op af. Daar wordt de verzekeraar amper voor gecompenseerd.” Dat kan volgens hem anders: Door te differentiëren en de fragmentatie tussen de eerste en tweede lijn eruit te halen. En door integraal te contracteren. Anders houd je dubbele kosten.”
Betalen voor uitkomsten dan maar? Ook dat wordt afgetopt door de Minister middels het MBI; lever je te goede zorg, dan wordt alsnog achteraf generiek gekort.
Waar is de samenhang in beleid? Zijn dit allemaal aparte kamertjes op het Ministerie die dit bedenken?
Kan er een econoom wat uitleggen aan die ambtenaren?
Datum 22 mei 2014
Betreft 33168 Wijziging van de Wet toelating zorginstellingen en enkele andere wetten om het mogelijk te maken dat aanbieders van medisch-specialistische zorg, mits zij aan een aantal voorwaarden voldoen, winst uitkeren (voorwaarden voor winstuitkering aanbieders
medisch-specialistische zorg)
--En dan moeten huisartsen en overige Eerste Lijn zorgverleners geld zien weg te halen bij de ziekenhuizen die nu zelf winst mogen maken en ook uitkeren aan aandeelhouders!
De BOF kon immers over de toekomstvisie geen overeenstemming bereiken en als Staatspatiëntenvereniging wacht de NPCF dan de mening van de Minister af. Het van God Gegeven Gezag is leidend in de opinievorming van de NPCF.
Onafhankelijk? Neen. Zie jaarverslag VWS over de subsidie stroom richting NPCF. Miljoenen en miljoenen kost dat, maar dan heb je als Minister ook wat.......17 miljoen verplicht verzekerden die alles klakkeloos voor waar aannemen: 'er is geen alternatief!"
Zie toe op een heldere afspraak tussen zorgverzekeraars en zorgaanbieders over een polis-check voordat een patiënt een behandeling aanvangt
Garandeer ruime keuzemogelijkheid binnen de naturapolis
Garandeer behoud van de restitutiepolis
Voorkom dat innovatief zorgaanbod als gevolg van aanpassing van artikel 13 geen kans krijgt, door een al dan niet tijdelijke voorziening te treffen.
--Een polischeck na het sluiten van de markt is niet zo zinvol tenzij je van tevoren weet welke aandoening je zult krijgen en welke behandeling je dan nodig hebt.......
Nog een koepel die het niet begrijpt. NPCF. Staatspatiëntenvereniging.
Huisarts
Uit verschillende signalen begrijpen wij dat u inmiddels heeft besloten om artikel 13 niet van toepassing te laten zijn op de huisarts. Het lijkt verstandig om hierover snel duidelijkheid te verschaffen en onrust hierover te voorkomen.  
Samenvattend verzoeken wij u de volgende aspecten in uw besluitvorming te betrekken:
Gevalletje appels en peren weer
Scheiding van zorg en distributie is volgende fase. Model NS spoorwegen en Pro Rail. Gaat en kan niet werken in de zorg, maar de KNMP wil VWS niet tegenspreken.
Iedereen gewoon in loondienst. KISS principe als je MBI blijft aanhouden.
Blijf op de hoogte
Wilt u altijd op de hoogte blijven van de laatste veranderingen en nieuws over Farma-actueel? Vraag de nieuwsbrief aan door uw e-mailadres hieronder in te vullen.