

Ons laatste Nieuws
Bekijk alle nieuwsberichten op farmaactueel.nl
30 jan
Schippers maakt zorgafspraken met India
Minister Edith Schippers (VWS) heeft vandaag in New Delhi een samenwerkings-overeenkomst gesloten met haar Indiase collega Azad. Hoofdonderwerp is de samenwerking bij de aanpak van de mondiale problematiek van de antibioticaresistentie.
Minister Edith Schippers (VWS) heeft vandaag in New Delhi een samenwerkings-overeenkomst gesloten met haar Indiase collega Azad. Hoofdonderwerp is de samenwerking bij de aanpak van de mondiale problematiek van de antibioticaresistentie.
Aan zo' n smartcard heeft de overheid als informatiebron hlemaal niets. Idem Zorgverzekeraars.
Uiteraard zullen ze andere argumenten gaan gebruiken.
Wie gaat het dan betalen?
Pleit al jaren voor zo' n systeem.
Ben echter pessimistischer dan ooit.
Jos Lüers, hoofdredacteur
---Irma la Douce? Froid au Chaud?
prima initiatief. Dit mag een warme douche worden.
Natuurlijk veel beter dan het EPD/LSP gebeuren. De Overheid hoeft er niet bij te komen.
Irma kunnen zorgaanbieders aan man brengen.
Dat OZIS op korte termijn moet verdwijnen staat inmiddels vast. Ik voorspel ook de teloorgang van het LSP binnen enkele jaren. IRMA gaat het wat mij betreft helemaal maken. Het concept en de mogelijke functionaliteiten zijn goed uitgedacht en sluiten perfect aan bij het huidige sentiment over privacy en zelfbeschikking. Er is één minpuntje: de overheid zit erac
Wellicht dat die mogelijkheid zich uit onverwachte hoek gaat voordoen. Het kabinet studeert momenteel druk op een plan voor een fysieke smartcard als opvolger van DigiD: de elektronische identiteit eID. Met deze smartcard, die ook elders in Europa bruikbaar moet worden, kan de eigenaar inloggen bij overheidssites, webwinkels en mogelijk zelfs zijn bankzaken regelen. Het lijkt een kleine stap om aan deze universele toepasbaarheid ook het medisch dossier toe te voegen
Some pigs are more equal than others.
Dat de KNMP hier tegen procedeert is onbegrijpelijk.
De plannen voor concentratie van verschillende onderdelen van spoedzorg zijn gemaakt door alle zorgverzekeraars samen. Zij concurreren hier niet op. Hoewel het volgens de verzekeraars een blauwdruk betreft, ligt de verdeling "wie krijgt wat" zo goed als vast. In april zouden de plannen gereed moeten zijn en is de spoedzorg voor hartinfarcten, multi traumata, aortascheuren, heupfracturen en CVA's geconcentreerd. Dat kan voor sommige ziekenhuizen uiteindelijk grote gevolgen hebben: 'Het dubbeltje kan zomaar de verkeerde kant op rollen.'
--Verschillende SEH posten voor verschillende spoedzorg?
Denk toch dat er wat over het hoofd wordt gezien.
Ondertussen gaan de verzekeraars stug verder. Gezamenlijk afspreken en geen concurrentie. Wie krijgt wat?
Academische Ziekenhuizen vallen onder een ander potje en dus krijgen die van de verzekeraars het meeste.
De Minister vindt het prima. Wast de handen in onschuld.
monitored. Budget control mechanisms exist in all countries: a priori if there is a presumed budgetary risk and/or ex-post when the budget has effectively been exceeded. Budged control mechanisms are implemented on an ad hoc basis.
-Tja. Open einde regeling in Nederland? Budgettair Neutraal contracteren is Arthur Gotlieb ontgaan.
Papier is geduldig. Arthur ziet er dan ook tevreden uit.
Jonge kerel. Gaarne alles plaatsen of niets plaatsen.
NZa site is geen Facebook site.
criteria toe als voor medische behoeften, hetgeen erop wijst dat deze maatschappijen oordelen dat behandelingen voor hoge medische noden moeten kunnen steunen op publieke financiering, ongeacht, bijvoorbeeld, de levenswijze van de patiënt.
In contrast to outpatient drugs, the reimbursement decision for expensive inpatient drugs in the Netherlands is made by the Health Care Authority (NZa). Nevertheless, the minister is not only allowed to deviate from the reimbursement advice for outpatient drugs but also allowed to overrule the reimbursement decision for expensive inpatient drugs. Both deviations rarely occur.
--De mythe van de onafhankelijke NZa.
http://www.pharma.be/assets/files/2298/2298_129412870386889399.pdf
Externe experten:Nederland: Ad Schuurman (CVZ), Arthur Gotlieb (NZa), Gepke Delwel
(CVZ), Harry Storms (Ministry of VWS), Jan Oltvoort (Nefarma), Jan
Terugbetalingssystemen voor geneesmiddelen:
internationale vergelijking en beleidsaanbevelingen
178 pgns. Inbreng beleidsmedewerker NZa komt er in terug:
Alleen Nederland gebruikt eigen risico en erantwoordelijkheid als officiële evaluatiecriteria.
Denemarken is het voorbeeld hoe e.a. aan te pakken. Antibiotica via de extramurale apotheek en op naam van de kip, varken, koe, paard, e.d. Op naam! Per individu.
Dat impliceert totaal andere werkwijze van de veehouder en pluimvee houder. Dus reisje naar India.
Bij IGZ werken volgens mij voldoende onderzoeksobjecten.
Blijf op de hoogte
Wilt u altijd op de hoogte blijven van de laatste veranderingen en nieuws over Farma-actueel? Vraag de nieuwsbrief aan door uw e-mailadres hieronder in te vullen.