

Ons laatste Nieuws
Bekijk alle nieuwsberichten op farmaactueel.nl
13 dec
Schippers kijkt naar problemen apothekers
Om zicht te krijgen op de problemen waar apothekers mee kampen, laat minister Edith Schippers de situatie verkennen. Alexander Rinnooy Kan, oud-voorzitter van de Sociaal Economische Raad, en Robert Reibestein, onder meer commissaris bij ING Group, gaan voor de minister aan de slag.(Skipr)
Om zicht te krijgen op de problemen waar apothekers mee kampen, laat minister Edith Schippers de situatie verkennen. Alexander Rinnooy Kan, oud-voorzitter van de Sociaal Economische Raad, en Robert Reibestein, onder meer commissaris bij ING Group, gaan voor de minister aan de slag.(Skipr)
Ze leggen daarna eerst een rookgordijn door te beweren dat het in een DBC verwerkt zit.
Als men er dan achter komt dat dit niet klopt, sturen ze gewoon een mailtje naar IGZ dat ze apothekers moeten berispen en vervolgens opdragen een en ander om niet uit te voeren met een beroep op de zorgplicht.
En de minister heeft een commissie nodig om te zien of er sprake is van een verstoring in de markt.
Hoe stom kun je zijn.
Dat wisten we, of konden dat weten door het NZa document Prestaties farmaceutische zorg ( 2 jaar geleden?. De KNMP heeft hieraan meegewerkt.
Het bijzondere aan dit document was, dat het woord 'apotheker' in het document nergens voor kwam.
Dan weet je genoeg. Zoals nu ook blijkt.
Farmaceutische zorg wordt m.i. beschouwd als een overbodige tussenlaag. Dat blijkt secundair door het niet/of nauwelijks contracteren van 'Prestaties' en selectief winkelen van SFK indicatoren.
Als je kwaliteit wil leveren: prima, dat betaal je dat maar zelf.
Kent u het liedje 'beesjes'(Ik zie allemaal beeéésjes) nog?
Vervang beesjes door doosjes en u weet hoe het zit.
En nu is het weekend.
Marcel Canoy biedt zij vandaag aan de Minister aan;
Op weg om samen met aantal zorgcollegas de preadviezen van de kvs aan minister schippers aan te bieden
9u Marcel Canoy ‏@marcelcanoy
Die preadviezen liegen er niet om. Wederom ten nadele van de extramurale farmacie. Met stille lobby bereikt de KNMP helemaal niets. Blijven trekken en duwen aan dode paarden systeemmodel Zorgstelsel 2006 en preferentie beleid en prestatie bekostiging NL Stijl.
De verkenners van de Minister dienen er alleen maar om na te gaan wat de KNMP weet en zeker niet te vertellen wat de KNMP niet weet. Preadviezen KVS tillen een flink stuk van de sluier op; de KNMP kan niet zeggen dat zij niet kon weten.
In laatste PW beweert Jean Hermans met droge ogen dat ZN en ZN-leden flink last hebben van de KNMP. Dat moeten de leden en niet-leden op zijn blauwe ogen maar geloven.
De binnenstromende contracten laten een ander verhaal zien. Reken maar op een daling van inkomsten met gemiddeld 75.000 euro per norm apotheek. Prijzen uit 2008? Argument van CZ: in Roemenie betalen zij dat ook! Roemenie is EU. NL is EU. NL is Roemenie.
Z en Z komt met contract met vaste prijzen per PRK generiek opdat de apotheken dan weten wat zij over 1 jaar vergoed krijgen. Dat biedt zekerheid! Zegt Z en Z. En de inkoopprijs? De werkelijke materiaalkosten? Wat houdt je nu over gedurende dat jaar? Over de inkoopprijs op de markt wordt niet gesproken. Risico's worden gelegd bij de onderliggende partij en de KNMP is het ermee eens! Leon Tinke: wij zijn voorstander van de prestatie bekostiging, de vrije prijzen en het systeemmodel.
Preadvies VKS en adviezen Cie Baarsma moeten Jean en Leon maar eens tot zich nemen.
En Jan stond er bij en keek er naar.
Voor de grap eens een week geturfd hoeveel tijd wij aan on-ingekochte zorg (ontslagmedicatie) kwijt waren.
Lelystad, poliklinische vervuilingsverstrekkingen bij Baxterpatiënten en volstrekt intransparante wijzigingen na ontslag (kunnen we dat niet landelijk protocolleren ???).
20,25 uur werk. 1 week. Onbetaald.
Met dank.
KNMP wist dat de prestaties niet bij apothekers hoeven te worden ingekocht. Dus kopen zorgverzekeraars ze ergens anders in.
De volgende stap is apotheken alle geneesmiddelen ontnemen en de SER man zal een warme- of koude sanering voorstellen
Dan wordt het een koude en dan is Tinke namens het KNMP bureau toch blij. Alleen zijn dochtertje begrijpt papa dan niet!
Dus Rik weg met die typo's
Leon Tinke geeft antwoord: de KNMP blijft geloven in het systeemmodel prestatie bekostiging, betaling van de zorgaanbieder naar geleverde prestatie opdat kennis en mogelijkheden worden benut, maar vindt het jammer dat verzekeraars deze prestaties niet contracteren. Hij vindt het te vroeg om te stoppen met het model. De man is geen apotheker, heeft geen eigen apotheek, loopt geen enkel financieel risico en ziet op zijn schermpje het experiment met voldoening aan; denkt dat het een app is. Mario Bros voor bureaucraten. Trekken aan dode paarden.
Het menu kaart model van Sebastiaan Wegman werd al eerder afgeserveerd door de KNMP. Dat zou de macht leggen bij de apothekers en dat is blijkbaar niet de bedoeling van de KNMP.
Wellicht dat Rik van der Meer het hele pand kan ontruimen zodra hij voorzitter wordt.
Hij deed een plas en alles bleef zoals het was....
Goedkope truc voor een Minister die onraad in de Kamer ruikt.
Ik benoem een deskundige die aan het werk gaat met een ***-opdrachtje van Hugootje.
Weer 3 maanden rust gekocht
Verkenning van de polder door de vleesgeworden polder jongens. Die polder ligt er goed bij zullen die verkenners vaststellen.
De SER heeft nota bene haar zegen gegeven aan het systeemmodel Zorgstelsel 2006 en Rinnooy Kan zal de laatste zijn om zijn eigen ontwerp op feilen te betrappen. RK is van D66 en die is voorstander van huidig systeemmodel. Wil het zelfs versterken. Cie Baarsma adviezen worden door D66 overgenomen! Die man gaat een oordeel geven na een onderzoek/verkenning?
Geklaag en gejammer van apothekers is onderdeel van de gereguleerde markting. Het gaat om algemeen belang en niet op individueel belang.
De NZa gaat over het markttoezicht en wmg.
Waarom niet van Lanschot gevraagd? Rabo Bank? De Friesland Bank? De banken die flink in het rood zitten met hun Apotheek portefuilles.
ING is de bank van de Staatssteun en die zal de hand die haar in leven heeft gehouden niet bijten.
In een jaar gaan er minstens 100 apotheken dicht. Lees:de buurman slokt de kleine apotheek op.
Zo zie je geen faillisementen maar een koude sanering.
NZA, NMA,IGZ,VWS en ZN kijken alleen naar geregistreerde faillisementen en niet naar koude sanering.
Hiermee denkt de overheid slim te zijn.
Dat de kwaliteit achteruit holt kun je nauwelijks meer meten.Wel het geklaag aan menig balie dat het zo lang duurt en dat de bediening zo hufterig aan het worden is.
Bezorgen aan invalide mensen wordt ook steeds meer gestopt.
De grootste verzekeraar die het altijd over kwaliteit heeft betaalt het minste.
Kwaliteit interesseert deze club en de overheid niets.
Laten we maar stoppen met alle kwaliteits-dingen.
Gewoon € 7,50 per regel voor iedere apotheek .
Wil de patient meer dan kan deze kwaliteitsdienst kontant worden afgerekend.
Nog beter is alles kontant afrekenen.
Blijkbaar beseft de VVD niet dat geldschieters geen enkel belang hebben bij het failliet laten gaan van apothekers. Dan is het geld weg, omdat de achterblijvende apotheek alleen de opbrengst van eventueel pand en inventaris waard is. De oplossing is dus het aanbieden van het uitsmeren van de lopende financiering over een langere periode.Technisch dus wel failliet, echter er worden geen deuren gesloten.
Maar ja, als woordvoeder zorg hoef je natuurlijk geen verstand van geld te hebben.
Bovendien is het statement nogal dom: immers als aan de onderkant van de markt faillisementen optreden is er aan de bovenkant inmiddels ook wel het een en ander gebeurd in termen van kwaliteit en zorg.
Blijf op de hoogte
Wilt u altijd op de hoogte blijven van de laatste veranderingen en nieuws over Farma-actueel? Vraag de nieuwsbrief aan door uw e-mailadres hieronder in te vullen.