Ons laatste Nieuws


Bekijk alle nieuwsberichten op farmaactueel.nl 


27 aug

Reactie KNMP op Telegraafartikel over medicijnkortingen

In De Telegraaf van vrijdag 23 augustus 2013 stond het artikel ‘Apothekers slaan slaatje uit medicijnen’. Hierin beweert de krant dat apothekers hogere kortingen ontvangen op medicijnen van groothandels dan zij aan zorgverzekeraars doorgeven. In dit bericht een toelichting op de reactie van de KNMP.

In De Telegraaf van vrijdag 23 augustus 2013 stond het artikel ‘Apothekers slaan slaatje uit medicijnen’. Hierin beweert de krant dat apothekers hogere kortingen ontvangen op medicijnen van groothandels dan zij aan zorgverzekeraars doorgeven. In dit bericht een toelichting op de reactie van de KNMP.

ANH JANSEN 31-08-2013 12:46
http://www.pw.nl/rubrieken/2018marktwerking-zal-nooit-populair-zijn2019/newsitem_view

We zien de reactie van de KNMP op dit artikel in het eigen lijfblad in vertrouwen tegemoet.
ANH JANSEN 29-08-2013 18:36
http://www.npcf.nl/index.php?option=com_content&view=article&id=5324:patient-ervaart-onduidelijkheid-en-problemen-maar-steunt-preferentiebeleid&catid=2:nieuws&Itemid=26

Het beleid waarbij zorgverzekeraars alleen goedkopere medicijnen vergoeden, leidt bij meer dan de helft van de mensen die ermee te maken hebben tot problemen. Tweederde vindt dat ze vooraf niet voldoende geïnformeerd zijn over de gevolgen die dit preferentiebeleid mogelijk voor ze heeft. Desondanks vindt de meerderheid van de mensen die er ervaring mee hebben het beleid een goede maatregel om de zorgkosten terug te dringen. Dat blijkt uit de resultaten van de meldactie Medicijnen van patiëntenfederatie NPCF.


En hoe vat ZN dit samen?

https://www.zn.nl/nieuws/zn-nieuws/nieuwsbericht/?newsId=75c383f1-5d30-428c-966b-fe10daebb098

Onderzoek NPCF: brede steun voor voorkeursbeleid medicijnen
Uit onderzoek van de patiëntenfederatie NPCF blijkt dat patiënten het beleid van zorgverzekeraars om goedkope medicijnen te vergoeden, van harte steunen. Zorgverzekeraars maken op verschillende manieren afspraken met apothekers om te zorgen dat zij voor medicijnen met dezelfde werkzame stof niet het duurste maar een goedkoper middel aan de patiënt leveren. Daarmee hebben zorgverzekeraars de afgelopen jaren de premiebetaler vele miljoenen bespaard.

Uit het onderzoek van de NPCF blijkt echter dat patiënten problemen ervaren met de informatievoorziening over de verstrekking van medicijnen door de apotheker. Tweederde vindt dat ze vooraf niet voldoende geïnformeerd zijn door de apotheker over de gevolgen die het voorkeursbeleid mogelijk voor ze heeft. Daarnaast komt het ook voor dat er onduidelijkheid is of een patiënt vanwege medische noodzaak toch het duurdere middel voorgeschreven moet krijgen.

Zorgverzekeraars zijn al in gesprek met apothekers en artsen

--En zo houden de ZN/ZN-leden zich buiten schot terwijl zij juist de aanstichters zijn van de problemen!

Les in PR voor de KNMP!
henricop 29-08-2013 15:26
Het lijkt er steeds meer op dat op de zolders en in de kelders van de Alexanderstraat een gigantische wietplantage is gevestigd.
Het hele bureau inclusief HB zit stoned de meest idiote stukjes te schrijven. Ontslaan die bende en opnieuw beginnen!

De toolkit is al niet meer nodig, nu ZN handig het gesprek scheidt van de levering, zal de volgende stap stringente controle en terugvordering zijn en dat is einde EU gesprek.
ANH JANSEN 29-08-2013 14:39
http://www.knmp.nl/nieuws/algemeen/nieuwsberichten-2013/knmp-reactie-op-meldactie-medicijnen-van-npcf

En de Telegraaf maakt er vandaag van:

"Het is superbelangrijk dat iedereen die medicijnen slikt de juiste informatie krijgt, zeker nu de tarieven per 1 januari daarvoor worden aangepast:.
Vanaf dan krijgen apothekes twee tarieven uitgekeerd: een voor het over de toonbank schuiven van het doosje en een voor het geven van advies. Nu krijgt de apotheker hiervoor één vergoeding.

De koepel van apothekers, de KNMP, laat weten dat veel zorgverzekeraars niet betalen voor medicijnbegeleiding: 'Zij geven geen vergoeding voor deze aparte zorgprestatie, waardoor apothekers deze zelf moeten betalen."

---De KNMP is geweldig in vorm. Geen wonder dat VWS voor 2014 een bezuiniging van 750 miljoen op de geneesmiddelen inboekt. In het Technisch vooroverleg voorafgaand aan de opstelling van de begroting is de KNMP akkoord gegaan met deze bezuiniging.

Marga, Jan en nu Rik.

En de KNMP bestaat het dan om de apothekers een Toolkit aan te reiken om de communicatie te verbeteren.

Het cynisme binnen de KNMP overtreft dat van VWS en ZN/ZN-leden.
ANH JANSEN 29-08-2013 12:22
En zo reageert de Staatssecretaris;

Staatssecretaris Martin van Rijn van VWS noemt het 'grote onzin' dat bewoners van zorginstellingen straks geen recht meer hebben op een schone luier na een ongelukje. Hij wil weliswaar een wetsvoorstel waarin dit wordt geregeld intrekken, maar gaat de inhoud ervan opnemen in een andere wet.

Van Rijn heeft dat donderdag gezegd.

Bij enkele Tweede Kamerfracties ontstond eerder op de dag grote opwinding toen uitlekte dat het kabinet het wetsvoorstel wil intrekken dat mensen in zorginstellingen het recht geeft op een dagelijkse wasbeurt en een schone luier na een ongelukje. PVV-leider Geert Wilders noemde het kabinet 'ziek' en kondigde aan zelf met een eigen wetsvoorstel te komen. Ook fractieleider Henk Krol van 50Plus toonde zich verbijsterd: 'Zo ga je niet met mensen om.'

Volgens Van Rijn is er geen reden tot ongerustheid. 'Wat beoogd werd in dat wetsvoorstel gaan we keurig regelen in de nieuwe wet langdurige zorg.'

Het wetsvoorstel dat Van Rijn wil intrekken, is ingediend in de vorige kabinetsperiode. Vooral toenmalig gedoogpartner PVV maakte zich er sterk voor. De Raad van State had er destijds al forse kritiek op. Volgens het adviesorgaan van de regering zijn de rechten van bewoners van zorginstellingen eigenlijk al wettelijk goed geregeld.

Van Rijn kan zich wel voorstellen dat de PVV teleurgesteld is dat het wetsvoorstel waarvoor zij zich heeft ingezet verdwijnt. 'Maar het gaat om de inhoud.'

--Sterk gevoel voor humor doet wonderen: "maar het gaat om de inhoud",

Het moet wel enige consistentie hebben wat die patienten allemaal produceren. Aan opvangen van diarree is geen beginnen aan. Dat moet allemaal doelmatiger. Harde drollen. We zetten de mensen op droog brood en water. Dan is 1 luier
per dag helemaal niet meer nodig. Die wet is niet nodig.

"Maar het gaat om de inhoud".

Het cynisme bij VWS kent geen grenzen.
Meijer Apeldoorn 29-08-2013 09:46
U gelooft niet in complottheorien? Ik zo langzamerhand wel.
Juist in de tijd dat er weer onderhandeld wordt over contracten en de overheid met nieuwe bezuinigingen moet komen op de volksgezondheid komt er een artikel over vermeende kortingen en komt de " uitslag" van de NPCF enquete naar buiten.
Heeft u die enquete ook ingevuld? Waarschijnlijk niet, jammer.
Al maanden geleden constateerde ik dat het invullen van de enquete maar tot een conclusie kon leiden: het preferentiebeleid is goed en de ellende die het veroorzaakt komt door de apotheek. Van begin tot einde sturende vragen.
Ook hier geldt: follow the money. Wie heeft deze enquete uiteindelijk betaald? Juist ja, VWS.
Om de jaarlijkse subsidiestroom van VWS naar de NPCF in stand te houden moet de NPCF als zogenaamd onafhankelijk patientenplatform wel het officiele beleid ondersteunen. In het nog zeer recente verleden steunde de NPCF als enige tot het einde het EPD beleid van Klink cs.
Hoewel de NPCF in feite de luis in de pels van de overheid zou moeten zijn is deze organisatie in feite
Het doodgeknuffelde schoothondje van VWS. Strategisch gezien een meesterzet van VWS , echter het op deze manier bewust misleiden van de kiezer is van een bedenkelijk allooi.
Ook nu reageren onze bestuurders aan de Alexanderstraat op de bekende manier: als watjes.
Dit, de krachtige beloftes van de huidige voorzitter in zijn verkiezingsstrijd, ten strijd.
ANH JANSEN 28-08-2013 23:33
750 miljoen wil CZ et al vinden in de hulpmiddelen. Dat heeft CZ Bestuursvoorzitter W vd M al eerder gezegd. Luister naar op BNR. Mevr H Pijpers had nog wel de ingeving W vd M in te fluisteren of jaarlijks 750 miljoen weghalen bij de farmacie wel realistisch was. Antwoord van Wim vd M: 'we gaan het toch proberen".

Weiger dus ieder IDEA, Profiel of ander afwentel contract van welke verzekeraar dan ook; AIP plus x procent of AIP minus, plus vaste opslag per regel.

Of het laatste NZa tarief voor All in tarief in ruil voor alle kortingen en bonussen. Dat was de budgettaire ruimte voor de extramurale farmacie opdat verzekeraars hun verplicht verzekerden zouden kunnen voorzien van optimale farmaceutische zorg, extramuraal, via openbare apotheken, categorie overigen; de klassieke apotheek!

Tarief? 10 euro per wmg regel.

En geen enkele verzekeraar was bereid de NZa hierin te volgen.

Dat zegt genoeg over de ethiek bij verzekeraars en de wil om optimale extramurale farmaceutische zorg te willen inkopen.

Dat had de KNMP moeten zeggen in antwoord op het Telegraaf bericht en de voortdurende druk op de prijzen van de doosjes door verzekeraaars; De NZa bood het antwoord op een presenteer blaadje aan!

Hoe dom kan je zijn, blijven en doen?
ANH JANSEN 28-08-2013 23:27
IDEA kan niet worden verboden en hoeft ook niet te worden verboden; Achmea biedt de apotheker de keuze tussen IDEA en Preferentie.

Bij preferentie moet worden verboden dat fabrikanten en importeurs offertes kunnen plaatsen bij verzekeraars, de prijs plaatsen in de Z-index en vervolgens apotheken weigeren te leveren voor die prijs; ze leveren niet rechtstreeks en enige manier om die middelen te krijgen is via de groothandel. Die legt er een bedrag bovenop voor eigen kosten en winst. Verzekeraars weigeren die opslagen te vergoeden en betalen de apotheken de in de Z-index vermelde preferente prijs. De apotheek gaat het schip in en heeft geen keuze!

Contract weigeren te tekenen kan niet. Dominante verzekeraar heeft in de regel 60 tot 70% marktaandeel. Geen contract? Dan kan je sluiten. En casus Breskens leert dat een verzekeraar met een marktaandeel van 3% al steun krijgt van de onafhankelijke marktmeester en de apotheek een AMM aan de broek smeert.

AMM misbruik door verzekeraars om onderliggende zorgaanbieders te dwingen onder de kostprijs te leveren is overal strafbaar, behalve in Nederland; daar wordt het gedoogd.

Als de KNMP haar bestaansrecht en toegevoegde waarde wil bewijzen zal zij deze systeemovertreding moeten aanvechten of de Z-index intrekken. Dan valt de hele bodem onder alle onzin weg en krijgen we 'normale' marktverhoudingen voorzover in dit Alice in Wonderland mogelijk is.

En als de KNMP niet zelf wil dan zal BOA 2.0/NapCo de KNMP daartoe moeten dwingen; 2003 De Geus in de herhaling.

Zo niet. Einde oefening.

En dus ook niet beginnen aan profielen e.d. Allemaal risico afwenteling door AMM Verzekeraars. Dat kan je weigeren!

Laat CZ maar zelf plassen en poepen in zakjes van 17 cent, als braakzakje zijn te klein. Dat zegt Google Translate als je surft naar de favoriete Chinese site van CZ.

Vermoedelijk gaan Google Translate, Chinese websites en surfende CZ bestuursvoorzitters niet samen.

BPS 28-08-2013 21:52
Heeft iemand enig idee hoe de overheid denkt 750 miljoen te besparen op geneesmiddelkosten?

Zijn er links beschikbaar vanuit overheidsorganen die dit bedrag staven en uitwerken?

(Het lage-ziektelast-gebeuren zou pas per 2015 ingaan als dit überhaupt doorgaat dus daar kan dit bedrag niet vandaan komen)
henricop 28-08-2013 20:51
Deze vragen zijn trouwens wel het bewijs dat het IDEA model verboden moet worden.
Je kunt zal deze apotheker gedacht hebben prijsrisico niet nemen en specialite verstrekken omdat het je verlies oplevert.

Toch praten alle NFZ-ASKA en zorgmakelaarpartijen verder over IDEA. Waaarom??
Deze apotheker zal keihard veroordeeld worden, Achmea weet van niets en doet niets fout. Weiger IDEA te tekenen
henricop 28-08-2013 20:48
2013Z16189
Vragen van het lid Van Gerven (SP) aan de minister van Volksgezondheid, Welzijn en Sport
over eigen betalingen door het preferentiebeleid van Achmea (ingezonden 28 augustus 2013)
1
Wat is uw oordeel over het feit dat de 80 jarige astmatische mevrouw H. het merkmedicijn
Plavix vanwege het preferentiebeleid van Achmea en het handelen van de betrokken
apotheker zelf moet betalen, terwijl zowel huisarts als internist van oordeel zijn dat er een
medische noodzaak bestaat voor het gebruik van Plavix, omdat er een intolerantie dan wel
allergie bestaat voor het generieke preparaat? 1)
2
Kunt u de verontwaardiging van haar 86 jarige echtgenoot begrijpen, die stelt dat
‘experimenten op apen verboden zijn, maar dat voor zijn vrouw met astma de experimenten
met vervangende medicijnen een herhaalde kwelling voor haar zijn?’
3
Handelen Achmea en de betrokken apotheker niet in strijd met de wet en de motie Van
Gerven over medisch noodzakelijke medicijnen? 2)
4
Is niet het pakjesmodel van Achmea de oorzaak dat in dit concrete geval de apotheker de
rekening bij de patiënt neerlegt, omdat als hij plavix verstrekt aan de patiënt hij het verschil
tussen wat Achmea vergoedt en het medicijn werkelijk kost moet betalen en het dus voor
rekening apotheker komt? Zo ja, hoe zou dit kunnen worden opgelost?
5
Is u bekend of er bij de ene verzekeraar meer problemen zijn dan bij de andere inzake het
preferentiebeleid en medische noodzaak, omdat verzekeraars op verschillende wijze het
preferentiebeleid toepassen? Zo ja, welke zijn dat? Zo neen, wilt u dit nader onderzoeken?
6
Bent u bereid in dit concrete geval Achmea en de betrokken apotheker aan te spreken op het
feit dat de patiënt kennelijk ten onrechte Plavix zelf moet betalen?
1) Casus onderhands verstrekt.
2) Kamerstuk, 29 477, nr. 250

henricop 28-08-2013 20:47
Minister maakt goede sier met nepbezuiniging. BKZ wordt verlaagd en iedereen is tevreden. Preferentiebeleid loont wederom en trekt ons land uit de crisis!

Zorgverzekeraars doen hun plicht, er is geen enkele apotheek failliet gegaan.

Antwoord op komende kamervraag van van Gerwen.

Wellicht goed idee om de zaak eens om te draaien:
antwoorden geven op nog niet door hem gestelde vragen, moet je wel snel zijn!
ANH JANSEN 28-08-2013 18:24
Stap 3 is het antwoord van de Minister;

Antwoord van de Minister op kamervragen van de usual suspect en naar de bekende weg.

1 t/m 9: daar ga ik niet over, dat is aan de markt. Zorgverzekeraars hebben een zorgplicht en AMM en de NZa houdt achteraf toezicht op naleving van die zorgplicht.

Hoe de verzekeraars aan hun zorgplicht voldoen is aan de verzekeraars zelf. Zo hebben wij dat gewild in dit land.

Hoe de KNMP communiceert is aan de KNMP. Ook daar gaat de Minister niet over, maar een hamburger tip kan de KNMP wel gebruiken, maar in kader van de strijd tegen de obesitas onthoudt de Minister zich van de hamburger tip.

Stap 4. is volgende blog van Frank.

Stap 5. is actie van NapCo/BOA 2.0. Intrekken van de publieke Z-index prijslijst, starten van officiele procedure tegen NZa/ACM wegens nalatigheid in handhaving wetgeving; misbruik van AMM door verzekeraars is wereldwijd strafbaar, behalve in Nederland, Gedoogland.

Het is wettelijk en universeel verboden om private bedrijven te dwingen onder de kostprijs te leveren. En dat gebeurt sinds 2012 in Nederland; verzekeraars kopen rechtsstreeks in bij fabrikanten voor prijs X en die fabrikanten weigeren voor die prijs, nota bene de AIP volgens de Z-index, te leveren; zij vragen een opslag omdat zij niet kunnen leveren voor die prijs waarvoor zij aan verzekeraars hebben geoffreerd!

En de KNMP en gezamenlijke zorgmakelaars willen dit niet aanpakken wegens de wens de lieve vrede aan de onderhandelingstafels te bewaren: we moeten toch met VWS, NZa, ACM en ZN/ZN-leden in gesprek blijven?

Onzin en exact wat de tegenpartijen graag zien; die pakken dan nog eens extra door. Zakjes a 17 cent in China? Dat moet ook in NL kunnen. Toch? W vd M, CZ.
Datzelfde CZ investeert nu wel in peperdure private verpleeghuizen voor de elite van Nederland.
Investeren met verplicht afgedragen premie gelden?
Dat is voor de private zorgverzekeraars geen enkel probleem: ethiek? Dat is voor zorgaanbieders.
peter 28-08-2013 18:19
Stap 3 is er ook

http://www.z24.nl/economie/zo-gaat-het-kabinet-6-miljard-bezuinigen-370940

"In de zorg wordt volgend jaar 250 miljoen bespaard door het aanpakken van verkwisting en fraude, wordt 320 miljoen gesneden op de zorgtoeslagen en wordt 750 miljoen bespaard op de kosten voor geneesmiddelen."

Bart zal binnenkort wel full time politicus zijn
ANH JANSEN 28-08-2013 18:11
"We zijn inmiddels al weer acht jaar verder en de laatste tijd wordt vaker en soms ook luider het signaal afgegeven dat de werking van het stelsel niet altijd aan de verwachtingen voldoet. Dat zou vooral te maken hebben met het feit dat de zorgverzekeraars te dralend en te afwachtend zijn. Ze zouden te weinig en te laat hun rol oppakken. Ik vind dat wat gemakkelijk: dan moeten niet alleen de zorgverzekeraars aangesproken worden, maar ook de aanbieders, om nog maar te zwijgen over de toezichthouders en de politiek zelf. Want een regime of een set van wet- en regelgeving kan de verschillende betrokken partijen faciliteren en stimuleren, maar het zijn alle partijen gezamenlijk die een stelsel tot een succes moeten maken. Dat vraagt soms van partijen – de zorgverzekeraars, maar ook de andere – dat ze over hun eigen schaduw heen stappen om te realiseren wat nodig en maatschappelijk gewenst is en door het tijdsgewricht wordt gevraagd. Niet alles hoeft via gebod- en verbodsbepalingen in wetgeving te worden geregeld.
Als het stelsel niet gekoesterd wordt en het door de partijen gebruikt wordt om elkaar zwart te maken of een hak te zetten, dan gaat de glans ervan af. En dan? Van nieuwe stelseldiscussies wordt niemand beter, zeker de verzekerde en de patiënt niet. En het perfecte stelsel bestaat niet. Maar 30 jaar terugkijkend zou ik denken: koester de glans van de Zorgverzekeringswet. Want één ding is zeker: een terugval naar het oude stelsel moeten we met alle kracht voorkomen.


Theo Hoppenbrouwers, directieadviseur bestuursondersteuning ZN

--En zo kom je op voor je eigen clubje. Teruggaan naar het oude stelsel, maar dan een echt NHS model anno 201x, moeten we, de ZN en ZN-leden, met alle kracht voorkomen!

Konterman et al gaan dan namelijk een WNT salaris verdienen en zullen daar voor moeten werken ook!
henricop 28-08-2013 17:47
Knmp geeft de T dus gelijk.
Komt nu stap. 2 ( Frank van W tellen we niet mee!) Kamervragen van de SP.
En ja hoor

https://zoek.officielebekendmakingen.nl/kv-tk-2013Z16085.html
ANH JANSEN 28-08-2013 17:38
https://www.zn.nl/nieuws/zn-weblog/blog/?postId=0c4df5c3-4b7d-4851-89f3-3df70790ad78

Dit is zoals een goede reactie er hoort uit zien. Of je het er mee eens bent doet niet terzake; de man komt op voor zijn club. Let op woordkeuze: terugval naar vroeger....

De inkomens van bestuurders van ziekenfondsen waren transparant. Van de private verzekeraars van tegenwoordig zijn ze geheim; te hoog opgelopen.

En daarom spreekt deze ZN man van terugval naar vroeger moeten we met alle kracht voorkomen.

Concurrentie en marktwerking, de pilaren van het systeemmodel Zorgstelsel 2006? De ZN man zwijgt erover.

Polderen en als eersten uit ruif eten, dat is waar ZN het om te doen is. Kompleet overbodige laag uitvoerende organen, geprivatiseerd, maar de Minister bepaalt het budget!

KPMG Plexus organiseert dan ook in het buitenland congressen om het NHS model te propageren.

In het NHS model gelden de Algemene Beginselen van Behoorlijk Bestuur en daar heeft ZN een hekel aan.
ANH JANSEN 28-08-2013 09:09
De KNMP zegt niet te kunnen reageren omdat zij niet wil reageren op een anonieme bron, anonieme deskundige en als koepel niet gaat over het contracteerproces tussen zorgaanbieder en zorgverzekeraar.

En dat had voldoende moeten zijn. Laat de Telegraaf maar komen.

Dus niet. De KNMP gaat gewoon even door en reageert alsnog op de Telegraaf en bevestigt tussen neus en lippen door de inhoud van het Telegraaf artikel: jawel, apothekers krijgen veel korting en dat doen ze omdat de verzekeraars te weinig betalen voor de zorg. De zorg is een verliespost voor apothekers. Zonder scherpe materiaalinkoop geen apotheek en zonder apotheek geen zorg.

En zijn er nu geen apotheken? Toch wel en daarmee bevestigt de KNMP dat niet alle kortingen worden doorgegeven aan verzekeraars.

Model van kruissubsidie tussen zorginkoop en materiaalinkoop, sinds 2012 een apart tarief en op zichzelf 'eigenlijk' kostendekkend, want de van AMM voorziene verzekeraars mogen onderliggende zorgaanbieders niet dwingen met verlies te verkopen.

Onder de kostprijs gedwongen verkopen is bij Wet verboden. Maar dan moet je als Wetgever wel de Wet handhaven. "eigenlijk". Maar gedogen is een Nederlands begrip. Onvertaalbaar in ieder andere taal.

Het aparte zorgtarief moet kostendekkend zijn om dezelfde redenen. "eigenlijk". Dat zou scheiding van zorg en handel mogelijk maken. Maar dat willen ZN/ZN-leden en VWS/NZa helemaal niet. Juist de kruissubsidie maakt blijvende druk op de farmakolom mogelijk en daardoor lagere prijzen van de doosjes.

Extramurale farmaceutische zorg is in de visie van de tegenpartijen de laagste prijs van het doosje.

Dus gisterenavond hadden ZN en ZN-leden een feestje, met de NZa en VWS ambtenaren.

NapCo zal nu echt afstand moeten nemen van de KNMP om nog van toegevoegde waarde te zijn. Waarom 2x betalen voor hetzelfde?

Onverstelbaar. Wat een geblunder van de KNMP.

Blijf op de hoogte

Wilt u altijd op de hoogte blijven van de laatste veranderingen en nieuws over Farma-actueel? Vraag de nieuwsbrief aan door uw e-mailadres hieronder in te vullen.