Ons laatste Nieuws
Bekijk alle nieuwsberichten op farmaactueel.nl
05 jun
PvdA wil goedkopere medicijnen
Van tien omringende landen zouden de drie goedkoopste moeten worden geselecteerd. Het gemiddelde van die drie landen zou de maximumprijs hier moeten bepalen. (NOS)
Van tien omringende landen zouden de drie goedkoopste moeten worden geselecteerd. Het gemiddelde van die drie landen zou de maximumprijs hier moeten bepalen. (NOS)
schuiringa
06-06-2013
20:19
Indien de prijs in Nederland lager wordt dan de omringende landen zullen groothandelaren en apothekers de goedkope ( dure ) geneesmiddelen niet aan de Nederlandse burger verkopen maar aan de beter betalende buitenlandse burger.
Dit is marktwerking.
De grote multinationals hebben al quota voor Nederland ingesteld.
Dankzij de PvdA zullen arme Nederlanders geen dure pillen meer krijgen.
Dit is marktwerking.
De grote multinationals hebben al quota voor Nederland ingesteld.
Dankzij de PvdA zullen arme Nederlanders geen dure pillen meer krijgen.
ANH JANSEN
05-06-2013
18:01
Een eenduidig bekostigingssysteem voor zorgverlening. Zorgverlening mag nooit
afhankelijk zijn van het verzekeringspasje van de patiënt. Farmaceutische zorg wordt
steeds meer onderdeel van geïntegreerde eerstelijnszorg in de buurt van en rondom
de patiënt. Ook hier hebben de overheid nodig om de juiste voorwaarden te
scheppen
Tja. Wat wil de KNNP nu? Het verzekeringspasje is juist het zinnebeeld van het systeemmodel Zorgstelsel 2006; per verzekeraar een pasje met verschillende mogelijkheden. Zo krijg je concurrentie op de zorgverzekeraarsmarkt om de gunst van de verplicht verzekerden.
Eerst het pasje in de scanner, dan aflezen wat de verzekeraar heeft gecontracteerd voor deze verzekerde en dan 'zorg' verlenen. In het geval van IDEA zoveel zorg dat je er nog financieel uit weet te springen en in het geval van preferentie alleen dat wat absoluut moet. Niets minder en zeker niets meer; dat is immers voor eigen rekening en onbetaald.
Nog 4 quotes te gaan.
afhankelijk zijn van het verzekeringspasje van de patiënt. Farmaceutische zorg wordt
steeds meer onderdeel van geïntegreerde eerstelijnszorg in de buurt van en rondom
de patiënt. Ook hier hebben de overheid nodig om de juiste voorwaarden te
scheppen
Tja. Wat wil de KNNP nu? Het verzekeringspasje is juist het zinnebeeld van het systeemmodel Zorgstelsel 2006; per verzekeraar een pasje met verschillende mogelijkheden. Zo krijg je concurrentie op de zorgverzekeraarsmarkt om de gunst van de verplicht verzekerden.
Eerst het pasje in de scanner, dan aflezen wat de verzekeraar heeft gecontracteerd voor deze verzekerde en dan 'zorg' verlenen. In het geval van IDEA zoveel zorg dat je er nog financieel uit weet te springen en in het geval van preferentie alleen dat wat absoluut moet. Niets minder en zeker niets meer; dat is immers voor eigen rekening en onbetaald.
Nog 4 quotes te gaan.
henricop
05-06-2013
17:54
ZN is gewoon slimmer. Rik is net zo beroerd als Jan z A. Geef hem een biertje en koekjes en hij is tevreden.
KNMP kan nu echt opgeheven worden. ZN sppelt het spel dat VWS wil: wij drinken een kopje koffie, spreken op heel hoog abstractienivo en het verkennersrapport kan de shredder in.
Achmea nodigt enkele uitverkorenen uit om haar beleid te toetsen, uitkomst nu al bekend: IDEA tegen € 1.50 en couvertbeleid gaat door en tarieven +2%. Zoek het lekker uit hh apothekers. Er zijn er altijd die tekenen.
KNMP kan nu echt opgeheven worden. ZN sppelt het spel dat VWS wil: wij drinken een kopje koffie, spreken op heel hoog abstractienivo en het verkennersrapport kan de shredder in.
Achmea nodigt enkele uitverkorenen uit om haar beleid te toetsen, uitkomst nu al bekend: IDEA tegen € 1.50 en couvertbeleid gaat door en tarieven +2%. Zoek het lekker uit hh apothekers. Er zijn er altijd die tekenen.
ANH JANSEN
05-06-2013
17:51
De KNMP wil ook wat. Korte quotes en advies niet aan te klikken; boterhammen en koffie meenemen. 20 pagina's toelichting per quote.
De KNMP pleit dan ook voor:
1. Breng het advies van de verkenners zo snel mogelijk in de praktijk met het oog op de in het najaar 2013 te verwachten ronde van contractering voor 2014. Uiteraard zijn wij al in gesprek met de zorgverzekeraars en
Zorgverzekeraars Nederland over de uitgangspunten van good contracting practices. Maar wij merken dat zorgverzekeraars nog niet echt bewegen.
Daarom is er dringend medewerking nodig van het ministerie van VWS en de NZa om zorgverzekeraars in beweging te brengen.
2. Versoepel de zogeheten Bagatelregeling in de Mededingingswet op een zodanige wijze dat apothekers op regionaal niveau gemakkelijker kunnen
samenwerken in de onderhandelingen met zorgverzekeraars over contracten.
--En die gaan beide dus niet gebeuren. Zo blijft het proces immers in de door VWS gewenste richting gaan; maatschappelijk gewenste lage, lagere en laagste prijzen.
Zo niet, dan geeft VWS er zelf een klap op.
En de haperende grammofoonplaat is er ook weer:
1. Het invoeren van maximale transparantie van medicijnprijzen. Door het huidige preferentiebeleid van zorgverzekeraars is er een wirwar aan prijzen ontstaan waarvan apothekers en patiënten niets meer begrijpen. Aan de balies in de apotheken gaat te veel tijd verloren aan discussies waardoor de zorg aan de patiënt op lokaal niveau in de knel komt. De overheid kan bijdragen door van zorgverzekeraars prijstransparantie te eisen.
--Gaat dus ook niet gebeuren. Is de KNMP al honderd keer verteld.
Wat de KNMP moet doen is zorgen dat de AIP weer de AIP wordt en die mogelijkheid heeft de KNMP ook, maar weigert hem door te voeren.
Impact van herstel van de AIP ontgaat de KNMP nog steeds.
De KNMP pleit dan ook voor:
1. Breng het advies van de verkenners zo snel mogelijk in de praktijk met het oog op de in het najaar 2013 te verwachten ronde van contractering voor 2014. Uiteraard zijn wij al in gesprek met de zorgverzekeraars en
Zorgverzekeraars Nederland over de uitgangspunten van good contracting practices. Maar wij merken dat zorgverzekeraars nog niet echt bewegen.
Daarom is er dringend medewerking nodig van het ministerie van VWS en de NZa om zorgverzekeraars in beweging te brengen.
2. Versoepel de zogeheten Bagatelregeling in de Mededingingswet op een zodanige wijze dat apothekers op regionaal niveau gemakkelijker kunnen
samenwerken in de onderhandelingen met zorgverzekeraars over contracten.
--En die gaan beide dus niet gebeuren. Zo blijft het proces immers in de door VWS gewenste richting gaan; maatschappelijk gewenste lage, lagere en laagste prijzen.
Zo niet, dan geeft VWS er zelf een klap op.
En de haperende grammofoonplaat is er ook weer:
1. Het invoeren van maximale transparantie van medicijnprijzen. Door het huidige preferentiebeleid van zorgverzekeraars is er een wirwar aan prijzen ontstaan waarvan apothekers en patiënten niets meer begrijpen. Aan de balies in de apotheken gaat te veel tijd verloren aan discussies waardoor de zorg aan de patiënt op lokaal niveau in de knel komt. De overheid kan bijdragen door van zorgverzekeraars prijstransparantie te eisen.
--Gaat dus ook niet gebeuren. Is de KNMP al honderd keer verteld.
Wat de KNMP moet doen is zorgen dat de AIP weer de AIP wordt en die mogelijkheid heeft de KNMP ook, maar weigert hem door te voeren.
Impact van herstel van de AIP ontgaat de KNMP nog steeds.
ANH JANSEN
05-06-2013
17:08
Het gaat er dus om wat ZN en ZN-leden niet zeggen: Apotheek Inkoop Prijs moet weer de Apotheek Inkoop Prijs worden; voor die prijs moeten apothekers de door ZN/ZN-leden uitonderhandelde geneesmiddelen kunnen kopen; hetzij rechtsstreeks van de preferente importeur, hetzij van de groothandel, zonder opslag of wat dan ook: AIP is dan weer de AIP.
We zien de brief van de KNMP in vertrouwen voor 6 juni wel verschijnen. Een brief op poten svp.
We zien de brief van de KNMP in vertrouwen voor 6 juni wel verschijnen. Een brief op poten svp.
ANH JANSEN
05-06-2013
17:05
ZN wil ook wat:
https://www.zn.nl/nieuws/zn-nieuws/nieuwsbericht/?newsId=b65e313a-d64a-4b41-8233-899c9da2d6f0
Zorgverzekeraars delen de behoefte van de zorgaanbieders en de markt om het contracteerproces eerder af te ronden. Intern hebben ze hiervoor reeds de nodige maatregelen genomen. Wel zien we graag dat er ook voor de zorgaanbieders een stimulans is om tijdig de contractering af te ronden. Het zou goed zijn als een maximale responstermijn onderdeel wordt van de ‘good contracting pratices’; tijdige contractering is immers een gezamenlijke verantwoordelijkheid.
In de zojuist verschenen Voorjaarsnota wordt, vooral door het inkoopbeleid van zorgverzekeraars, een besparing van 700 miljoen euro op de kosten van farmacie geraamd. Zorgverzekeraars zijn zich bewust van de effecten van het preferentiebeleid op bijvoorbeeld de distributieketen en sturen waar nodig bij, om te zorgen dat de kwaliteit en beschikbaarheid van de geneesmiddelen gewaarborgd blijft.
Binnen de mogelijkheden van zorgverzekeraars wordt gekeken hoe hier vorm aan gegeven kan worden, bijvoorbeeld door het contracteren van apothekers binnen zorggroepen. Belangrijk is wel dat de apotheker in dit verband gezien wordt als zorgverlener en niet als distributeur van geneesmiddelen.
Zorgverzekeraars Nederland heeft vertrouwen in de toekomst van de farmaceutische zorgverlening. Samen met partijen willen we werken aan een toegankelijke en kwalitatief sterke geïntegreerde eerste lijn, waarbij de beschikbaarheid van geneesmiddelen gewaarborgd blijft.
---En we zijn dus niet alleen distributeur.
De verzekeraars zijn zich dan ook van geen kwaad bewust. Aan hen ligt het niet. Echt niet.
https://www.zn.nl/nieuws/zn-nieuws/nieuwsbericht/?newsId=b65e313a-d64a-4b41-8233-899c9da2d6f0
Zorgverzekeraars delen de behoefte van de zorgaanbieders en de markt om het contracteerproces eerder af te ronden. Intern hebben ze hiervoor reeds de nodige maatregelen genomen. Wel zien we graag dat er ook voor de zorgaanbieders een stimulans is om tijdig de contractering af te ronden. Het zou goed zijn als een maximale responstermijn onderdeel wordt van de ‘good contracting pratices’; tijdige contractering is immers een gezamenlijke verantwoordelijkheid.
In de zojuist verschenen Voorjaarsnota wordt, vooral door het inkoopbeleid van zorgverzekeraars, een besparing van 700 miljoen euro op de kosten van farmacie geraamd. Zorgverzekeraars zijn zich bewust van de effecten van het preferentiebeleid op bijvoorbeeld de distributieketen en sturen waar nodig bij, om te zorgen dat de kwaliteit en beschikbaarheid van de geneesmiddelen gewaarborgd blijft.
Binnen de mogelijkheden van zorgverzekeraars wordt gekeken hoe hier vorm aan gegeven kan worden, bijvoorbeeld door het contracteren van apothekers binnen zorggroepen. Belangrijk is wel dat de apotheker in dit verband gezien wordt als zorgverlener en niet als distributeur van geneesmiddelen.
Zorgverzekeraars Nederland heeft vertrouwen in de toekomst van de farmaceutische zorgverlening. Samen met partijen willen we werken aan een toegankelijke en kwalitatief sterke geïntegreerde eerste lijn, waarbij de beschikbaarheid van geneesmiddelen gewaarborgd blijft.
---En we zijn dus niet alleen distributeur.
De verzekeraars zijn zich dan ook van geen kwaad bewust. Aan hen ligt het niet. Echt niet.
ANH JANSEN
05-06-2013
12:40
De geest van Eeke van der Veen waart nog immer rond op het Binnenhof.
Laat de PvdA het Noorse model maar overnemen, maar dan helemaal. Scandinavisch land. Politiek zeer verantwoord geleid; geen potverteren. Zit nu op een spaarpot van 1000 miljard euro. De Noorse prijs is geen maximum prijs. Het is de officiele prijs. De enige. Door de Overheid uitonderhandeld, tranche gewijze verlaging van prijzen om hele kolom te ontzien en niet als laatste de patiënt zelf!
In Noorwegen staat de patiënt als patiënt centraal en niet als schadepost.
De PvdA zal dat niet doen. Blijft links en rechts snoepen uit de beleidspot zonder te beseffen waar hapsnap wanbeleid toe leidt. Geen visie.
Maar de bureaucratie blijf zo wel lekker bezig met zichzelf.
Wees dan een vrouw, Lea, en voer de WHO lijst van essentiele middelen in. 200 stuks. Wat goed is voor 75% van de mensheid is toch ook goed voor Nederland?
Laat de PvdA het Noorse model maar overnemen, maar dan helemaal. Scandinavisch land. Politiek zeer verantwoord geleid; geen potverteren. Zit nu op een spaarpot van 1000 miljard euro. De Noorse prijs is geen maximum prijs. Het is de officiele prijs. De enige. Door de Overheid uitonderhandeld, tranche gewijze verlaging van prijzen om hele kolom te ontzien en niet als laatste de patiënt zelf!
In Noorwegen staat de patiënt als patiënt centraal en niet als schadepost.
De PvdA zal dat niet doen. Blijft links en rechts snoepen uit de beleidspot zonder te beseffen waar hapsnap wanbeleid toe leidt. Geen visie.
Maar de bureaucratie blijf zo wel lekker bezig met zichzelf.
Wees dan een vrouw, Lea, en voer de WHO lijst van essentiele middelen in. 200 stuks. Wat goed is voor 75% van de mensheid is toch ook goed voor Nederland?
Blijf op de hoogte
Wilt u altijd op de hoogte blijven van de laatste veranderingen en nieuws over Farma-actueel? Vraag de nieuwsbrief aan door uw e-mailadres hieronder in te vullen.