Ons laatste Nieuws
Bekijk alle nieuwsberichten op farmaactueel.nl
08 feb
PRISMA webcast: Doelmatigheid van openbare apothekers
Tijdens het PRISMA symposium hield Sefan Vegter een presentatie over de doelmatigheid van openbare apothekers. Een service van FarmaActueel®, alleen in Windows te zien.
Tijdens het PRISMA symposium hield Sefan Vegter een presentatie over de doelmatigheid van openbare apothekers. Een service van FarmaActueel®, alleen in Windows te zien.
ANH JANSEN
09-02-2013
15:31
De KNMP moet acuut stoppen met de pogingen het preferentie beleid te stoppen. Impact van preferentie is nihil volgens RIVM. Alleen generieke injectie middelen en generieke oncolytica verdienen aandacht. Die hebben bij schaarste zeer grote impact.
Rik van der Meer komt het het model drietrapsraket. Is geen alternatief. Biedt verzekeraars 3 knoppen aan om aan te draaien en die draaien dan rechtsom. Zo werkt het 'model' NL experiment Zorgstelsel 2006.
VWS kondigt tussen neus en lippen door een mega systeemwijziging in pakket en vergoeding. Lage Ziektelast bezuiniging van 1.3 miljard werd door CvZ eerst van tafel geveegd. Nu wordt aangekondigd dat deze bezuiniging makkelijk kan worden gehaald en dat het criterium Lage Ziektelast zelfs wordt verbreed.
Alle geneesmiddelen in de aanvullende verzekeringen is nu een reële optie. Canadees model, maar dan zonder de regulering door de Overheid aldaar.
Zou zomaar kunnen gebeuren in dit land als de KNMP blijft slapen en geen tegenwicht blijft bieden aan de waan van de dag.
Rik van der Meer komt het het model drietrapsraket. Is geen alternatief. Biedt verzekeraars 3 knoppen aan om aan te draaien en die draaien dan rechtsom. Zo werkt het 'model' NL experiment Zorgstelsel 2006.
VWS kondigt tussen neus en lippen door een mega systeemwijziging in pakket en vergoeding. Lage Ziektelast bezuiniging van 1.3 miljard werd door CvZ eerst van tafel geveegd. Nu wordt aangekondigd dat deze bezuiniging makkelijk kan worden gehaald en dat het criterium Lage Ziektelast zelfs wordt verbreed.
Alle geneesmiddelen in de aanvullende verzekeringen is nu een reële optie. Canadees model, maar dan zonder de regulering door de Overheid aldaar.
Zou zomaar kunnen gebeuren in dit land als de KNMP blijft slapen en geen tegenwicht blijft bieden aan de waan van de dag.
Meijer Apeldoorn
08-02-2013
21:38
Lage ziektelast: eerste twee dagen voor eigen rekening.
Levert een giga besparing op.
Met de PvDA in de regering: een utopie.
Politiek isgeen exacte wetenschap maar een stroming gebaseerd op ideologie en onderbuik gevoel.
Levert een giga besparing op.
Met de PvDA in de regering: een utopie.
Politiek isgeen exacte wetenschap maar een stroming gebaseerd op ideologie en onderbuik gevoel.
ANH JANSEN
08-02-2013
19:30
Datum 8 februari 2013
Betreft Stand van zaken lage ziektelastbenadering
Bezoekadres:
Parnassusplein 5
2511 VX Den Haag
www.rijksoverheid.nl
Kenmerk
Z-3155626
Bijlage(n)
Correspondentie uitsluitend
richten aan het retouradres
met vermelding van de datum
en het kenmerk van deze
brief.
Geachte voorzitter,
Met mijn brief van 19 juni 2012 (TK 2011/2012, 32 620, nr. 65) heb ik u geïnformeerd over het eerste rapport van het College voor zorgverzekeringen (CVZ) over de lage ziektelastbenadering. Ik heb u toen geïnformeerd dat het CVZ met een tweede rapport zou komen, waarin de toepassing van de lage ziektelastbenadering verder zou worden uitgewerkt.
Het CVZ heeft mij eind januari geïnformeerd over de stand van zaken van deze nadere uitwerking. Bij de nadere uitwerking heeft het CVZ gebruik gemaakt van twee bronnen die informatie bevatten over de kwaliteit van leven van een groot aantal aandoeningen: de Global Burden of Disease (GBD)-studie van de World Health Organization en de studie Wegingsfactoren voor Ziekten in Nederland (WZN). Het CVZ heeft mij geïnformeerd dat zeer recent een update is gepubliceerd van de GBD-studie. Deze update is aanmerkelijk breder van opzet en bevat gegevens over meer aandoeningen dan de vorige versie. Bovendien is de methodiek voor het bepalen van de ernst van een aandoening verbeterd. Behalve van aanvullingen is er daarom ook sprake van wijziging van de eerder gepubliceerde ziektelastgetallen. Het CVZ heeft mij aangegeven het van belang te vinden deze recente en meer betrouwbare gegevens te verwerken in de nadere uitwerking van de lage ziektelastbenadering en heeft daarbij laten weten om die reden meer tijd nodig te hebben voor de oplevering van het tweede rapport.
Ik verwacht u in het voorjaar nader te kunnen informeren over de nadere uitwerking van de lage ziektelastbenadering door het CVZ.
Betreft Stand van zaken lage ziektelastbenadering
Bezoekadres:
Parnassusplein 5
2511 VX Den Haag
www.rijksoverheid.nl
Kenmerk
Z-3155626
Bijlage(n)
Correspondentie uitsluitend
richten aan het retouradres
met vermelding van de datum
en het kenmerk van deze
brief.
Geachte voorzitter,
Met mijn brief van 19 juni 2012 (TK 2011/2012, 32 620, nr. 65) heb ik u geïnformeerd over het eerste rapport van het College voor zorgverzekeringen (CVZ) over de lage ziektelastbenadering. Ik heb u toen geïnformeerd dat het CVZ met een tweede rapport zou komen, waarin de toepassing van de lage ziektelastbenadering verder zou worden uitgewerkt.
Het CVZ heeft mij eind januari geïnformeerd over de stand van zaken van deze nadere uitwerking. Bij de nadere uitwerking heeft het CVZ gebruik gemaakt van twee bronnen die informatie bevatten over de kwaliteit van leven van een groot aantal aandoeningen: de Global Burden of Disease (GBD)-studie van de World Health Organization en de studie Wegingsfactoren voor Ziekten in Nederland (WZN). Het CVZ heeft mij geïnformeerd dat zeer recent een update is gepubliceerd van de GBD-studie. Deze update is aanmerkelijk breder van opzet en bevat gegevens over meer aandoeningen dan de vorige versie. Bovendien is de methodiek voor het bepalen van de ernst van een aandoening verbeterd. Behalve van aanvullingen is er daarom ook sprake van wijziging van de eerder gepubliceerde ziektelastgetallen. Het CVZ heeft mij aangegeven het van belang te vinden deze recente en meer betrouwbare gegevens te verwerken in de nadere uitwerking van de lage ziektelastbenadering en heeft daarbij laten weten om die reden meer tijd nodig te hebben voor de oplevering van het tweede rapport.
Ik verwacht u in het voorjaar nader te kunnen informeren over de nadere uitwerking van de lage ziektelastbenadering door het CVZ.
ANH JANSEN
08-02-2013
19:25
Zorgverzekeraars zijn verantwoordelijk voor het inkopen van goede zorg tegen een goede prijs. Deze rol van bewaker van zowel de prijs als de kwaliteit van zorg willen wij versterken. Daartoe worden verzekeraars volledig financieel verantwoordelijk voor de uitvoering van de Zorgverzekeringswet (Zvw) door de ex post mechanismen in de risicoverevening, die de laatste jaren al aanzienlijk zijn afgebouwd, volledig af te schaffen. Bovendien krijgt de zorgverzekeraar meer mogelijkheden voor selectieve contractering. Een wetsvoorstel voor aanpassing van art. 13 Zvw ligt reeds in de Tweede Kamer. Dat wetsvoorstel voorziet ook in een verbod op verticale integratie (bijvoorbeeld het opkopen van een ziekenhuis door een zorgverzekeraar). Het is van groot belang om te kunnen kiezen dat burgers kunnen zien welke zorgaanbieder wel en welke zorgaanbieder niet is gecontracteerd. Daarom wordt in ditzelfde wetsvoorstel geregeld dat zorgverzekeraars zes weken voor het verstrijken van de jaarlijkse opzegdatum (31 december) publiceren met welke aanbieders contracten zijn gesloten. Doen ze dit niet dan heeft een verzekerde die naar een niet gecontracteerde aanbieder gaat recht op volledige vergoeding van de gemaakte zorgkosten. Zoals de commissie-Baarsma ook aangaf is ook voor zorgaanbieders inzicht in de contractering van belang. Verzekeraars moeten daarom tijdig en helder publiek maken op welke criteria ze inkopen, zodat zorgaanbieders vooraf beter weten waar zij aan toe zijn.
---En dan is het een kwestie van optellen en aftrekken. Leg interview Farmamagazine naast de brief van de Minister en stel vast dat Rik van der Minster achter de feiten aanloopt. Zit op verkeerde spoor. En met de informatie uit het PW met collegae die voortgaan met het verlenen van gratis zorg worden de Minister en de ZN/ZN-leden helemaal blij: we betalen nog steeds teveel aan die apothekers!
---En dan is het een kwestie van optellen en aftrekken. Leg interview Farmamagazine naast de brief van de Minister en stel vast dat Rik van der Minster achter de feiten aanloopt. Zit op verkeerde spoor. En met de informatie uit het PW met collegae die voortgaan met het verlenen van gratis zorg worden de Minister en de ZN/ZN-leden helemaal blij: we betalen nog steeds teveel aan die apothekers!
ANH JANSEN
08-02-2013
19:19
Een derde manier om het pakket te beperken is door alleen de naturapolis in het basispakket te vergoeden. De restitutiepolis valt dan onder de aanvullende verzekering. We hebben wettelijk verankerd dat er voldoende keuzemogelijkheid in het basispakket zit. Wil iemand meer keuzevrijheid, dan is het niet gek dat je daar ook zelf voor betaalt. Er blijft sowieso wettelijk verankerd voldoende keuze en voor de basisverzekering zal de premie beter worden beheerst. Een toename van het aantal naturapolissen kan bovendien een impuls geven aan de zorginkoop door zorgverzekeraars.
ANH JANSEN
08-02-2013
19:18
http://www.rijksoverheid.nl/documenten-en-publicaties/kamerstukken/2013/02/08/kamerbrief-gezamenlijke-agenda-vws-van-systemen-naar-mensen.html
Als tweede zullen we kijken naar waar er overmatig gemedicaliseerd is. In het kabinet Rutte I was daarvoor een bezuiniging van €1,3 miljard vastgesteld. Hiervan is op dit moment €100 miljoen ingevuld.
Dat betekent dat €1,2 miljard nog ingevuld moet worden. Oorspronkelijk was de opzet dat deze lage-ziektelastmaatregel vooral betrekking zou hebben op aandoeningen met een lage ziektelast die veeleer een ongemak dan een ziekte zijn, maar gezien de omvang van de taakstelling zullen de ingrepen naar verwachting ook aandoeningen betreffen die het ongemak te boven gaan. De lage-ziektelastmaatregelen zullen daarmee ingrijpender (moeten) zijn dan enkel het terugdringen van onnodige medicalisering.
U ontvangt voorjaar 2013 een brief over dit onderwerp.
Stefan Vegter biedt de Minister een buitenkans om de besparing ruimschoots te behalen. Aan nuanceringen doet de Miniser immers niet.
Als tweede zullen we kijken naar waar er overmatig gemedicaliseerd is. In het kabinet Rutte I was daarvoor een bezuiniging van €1,3 miljard vastgesteld. Hiervan is op dit moment €100 miljoen ingevuld.
Dat betekent dat €1,2 miljard nog ingevuld moet worden. Oorspronkelijk was de opzet dat deze lage-ziektelastmaatregel vooral betrekking zou hebben op aandoeningen met een lage ziektelast die veeleer een ongemak dan een ziekte zijn, maar gezien de omvang van de taakstelling zullen de ingrepen naar verwachting ook aandoeningen betreffen die het ongemak te boven gaan. De lage-ziektelastmaatregelen zullen daarmee ingrijpender (moeten) zijn dan enkel het terugdringen van onnodige medicalisering.
U ontvangt voorjaar 2013 een brief over dit onderwerp.
Stefan Vegter biedt de Minister een buitenkans om de besparing ruimschoots te behalen. Aan nuanceringen doet de Miniser immers niet.
ANH JANSEN
08-02-2013
17:15
Op Twitter ondertussen de volgende uiteenzetting die zegt waar het op staat:
Henk van Gerven:
Van Boxtel probeert recht te praten wat krom is. Een zorgverzekeraar is een publieke instelling geen bedrijf. Onder Balkenendenorm! #avrovml
Reactie van Andre Rouvoet, ZN voorzitter:
1u André Rouvoet
‏@andre_rouvoet
@HenkvGerven Je zit ernaast, Henk: in 2005 is gekozen voor private uitvoering vd Zvw, met publieke randvoorwaarden. ZV's zijn ondernemers.
Gesprek weergeven Gesprek verbergen Beantwoorden
En met deze insteek van ZN en ZN-leden (Wim van der Meeren heeft eerder al gezegd dat CZ wel winst moet maken, maar niet streeft naar winst maximalisatie) is het onverstandig van apothekers om met dit soort info naar buiten te komen.
Zo ook in Farmamagazine van heden. Achmea's Konterman kan zijn lol niet op; iedereen tekent de contracten, IDEA is voor Achmea een prima idee, geen preferentie en de apotheker mag zelf kiezen wat hij wil geven als de Achmea verzekerde maar krijgt wat hij van Achmea moet krijgen. Achmea vergoedt een vaste prijs. Afwentelen van risico's is een vorm van ondernemen; hoever kan men gaan? Hoe diep kan men zakken.
En dan geen gepraat over de Balkenende Norm voor bestuurders en werknemers van Zorgverzekeraars; dat zijn ondernemers, werkend voor eigen rekening en risico.
Zorgverzekeraars zijn inmiddels systeemverzekeraars geworden. Wie draagt dan ook weer het risico?
Henk van Gerven:
Van Boxtel probeert recht te praten wat krom is. Een zorgverzekeraar is een publieke instelling geen bedrijf. Onder Balkenendenorm! #avrovml
Reactie van Andre Rouvoet, ZN voorzitter:
1u André Rouvoet
‏@andre_rouvoet
@HenkvGerven Je zit ernaast, Henk: in 2005 is gekozen voor private uitvoering vd Zvw, met publieke randvoorwaarden. ZV's zijn ondernemers.
Gesprek weergeven Gesprek verbergen Beantwoorden
En met deze insteek van ZN en ZN-leden (Wim van der Meeren heeft eerder al gezegd dat CZ wel winst moet maken, maar niet streeft naar winst maximalisatie) is het onverstandig van apothekers om met dit soort info naar buiten te komen.
Zo ook in Farmamagazine van heden. Achmea's Konterman kan zijn lol niet op; iedereen tekent de contracten, IDEA is voor Achmea een prima idee, geen preferentie en de apotheker mag zelf kiezen wat hij wil geven als de Achmea verzekerde maar krijgt wat hij van Achmea moet krijgen. Achmea vergoedt een vaste prijs. Afwentelen van risico's is een vorm van ondernemen; hoever kan men gaan? Hoe diep kan men zakken.
En dan geen gepraat over de Balkenende Norm voor bestuurders en werknemers van Zorgverzekeraars; dat zijn ondernemers, werkend voor eigen rekening en risico.
Zorgverzekeraars zijn inmiddels systeemverzekeraars geworden. Wie draagt dan ook weer het risico?
FEB
08-02-2013
15:11
De link werk niet.
Blijf op de hoogte
Wilt u altijd op de hoogte blijven van de laatste veranderingen en nieuws over Farma-actueel? Vraag de nieuwsbrief aan door uw e-mailadres hieronder in te vullen.