

Ons laatste Nieuws
Bekijk alle nieuwsberichten op farmaactueel.nl
12 jan
Prijsrisico afgewenteld op apotheek
Het opnemen van historische prijzen als maximale vergoedingsprijs in de contracten met apothekers leidt alleen al op basis van januariprijzen tot een verlies van gemiddeld € 2.000 per apotheek per jaar. Dit bedrag zal door andere prijsverhogingen in de loop van 2012 verder oplopen. (SFK)
Naast de vrij onderhandelbare prijzen van de dienstverlening door apothekers, gelden vanaf 1 januari van dit jaar vrije prijzen voor geneesmiddelen. Hierbij is de term ’vrije prijzen’ enigszins misleidend. Sommige verzekeraars wentelen onder het regime van de vrije prijzen het risico van prijsverhogingen van geneesmiddelen af op de apotheken door historische prijzen als maximale vergoedingsprijs op te nemen in de contracten. Daarnaast blijven de meeste regels van de overheid om de uitgaven aan receptplichtige geneesmiddelen te beheersen, bestaan.
Regels
In 2012 blijft de Wet Geneesmiddelenprijzen (WGP) van kracht. Via de WGP bepaalt de overheid dat leveranciers de prijs van receptgeneesmiddelen niet boven het gemiddelde prijsniveau van de landen België, Duitsland, Frankrijk en Groot–Brittannië, mogen vaststellen. De overheid stelt tweemaal per jaar – in maart en oktober – de maximumprijzen vast. De wet bepaalt dat de overheid een maximumprijs kan vaststellen en dit dus niet voor alle geneesmiddelen hoeft te doen. Overigens geldt de WGP voor de prijsstelling van de leveranciers, maar de reikwijdte strekt niet tot de prijzen die apotheken in rekening mogen brengen.
Ook het door de overheid ingestelde Geneesmiddelen Vergoedingssysteem (GVS) blijft intact. In het GVS wordt bepaald dat er voor onderling vergelijkbare geneesmiddelen een maximumvergoedingsbedrag per geneesmiddel geldt. Indien de door de fabrikant vastgestelde apotheekinkoopprijs hoger is dan deze limiet moet de patiënt het meerdere zelf betalen.
Clawback
De clawback is de enige wettelijke prijsregeling die daadwerkelijk is komen te vervallen. Deze maatregel verplichtte de apothekers om bij de declaratie van receptgeneesmiddelen een korting in rekening te brengen op de apotheekinkoopprijs. In 2011 ging dit om een korting van 6,82% met een maximum van € 6,80 per receptregel. Hoewel de wettelijke gronden onder de clawback zijn verdwenen, laten zorgverzekeraars in de aan apotheken aangeboden contracten de clawback — al dan niet onder een andere naam — terugkomen.
Prijsverhogingen fabrikanten
Door de contractafspraken laten sommige zorgverzekeraars de prijsverhogingen die fabrikanten doorvoeren voor rekening komen van de apotheek. Zo hebben Achmea en VGZ contracten aangeboden waarin vergoedingsprijzen niet hoger zijn dan het prijspeil van oktober 2011. DSW kiest voor het prijspeil van november 2011. Weliswaar vertoonden de prijzen van geneesmiddelen de afgelopen jaren onder invloed van de WGP over de gehele linie een dalende tendens, maar de kans op prijsverhogingen bij afzonderlijke producten vormt door deze contractuele verplichtingen een extra bedrijfsrisico voor de apotheek. Prijsverhogingen die fabrikanten ten opzichte van oktober 2011 hebben doorgevoerd tonen aan dat dit risico niet denkbeeldig is. Zo is bijvoorbeeld de huidige (januari 2012) prijs van Genotropin injectiepoeder bij bepaalde leveranciers al ruim € 200 per patroon hoger dan de door betreffende verzekeraars vergoede prijs. Bij Kiovig infusievloeistof kan het verlies voor de apotheek oplopen tot € 100 per flacon. Bij elkaar zorgen de sinds oktober 2011 doorgevoerde prijsverhogingen nu al voor een extra verliespost van gemiddeld €2.000 per apotheek op jaarbasis. Dit bedrag zal in de loop van 2012 verder oplopen. Als vergelijkbare afspraken in de contracten van 2011 waren opgenomen, dan zou dit vorig jaar per apotheek tot een verliespost van gemiddeld bijna € 10.000 hebben geleid.
Om apothekers te ondersteunen bij het beperken van deze verliezen zal de SFK met ingang van februari maandelijks een lijst publiceren van geneesmiddelen waarvan de apotheekinkoopprijs is verhoogd.
tabel 1: Prijsverhogingen bij afzonderlijke geneesmiddelen vormen door zorgverzekeraarscontracten een extra bedrijfsrisico voor de apotheek
Geneesmiddel (leverancier) | Werkzame stof | Prijs per | eenheid |
---|---|---|---|
okt-11 | jan-12 | ||
Genotropin injpdr patroon 12mg+cons+solv 1ml (Polyfarma) | Somatropine (groeihormoon) | 375,8 | 581,38 |
Kiovig infusievloeistof 100mg/ml flacon 300ml (Baxter) | Immunoglobuline | 2.018,00 | 2.118,90 |
Gammagard s/d infpdr flacon 10g + solvens 200ml (Baxter) | Immunoglobuline | 710 | 745,5 |
Ultracortenol oogzalf 5mg/g tube 5g (Agepha Pharmaceutical) | Corticosteroïde oogzalf | 3,94 | 7 |
Palfium tablet 5mg (Ace Pharmaceuticals) | Dextromoramide (opiöde pijnstiller) | 0,83 | 1 |
Enkele voorbeelden van prijsstijgingen in januari 2012 ten opzichte van oktober 2011
Bron: Stichting Farmaceutische Kengetallen
Een verzekeraar is het verboden verplicht verzekerden te laten bijbetalen voor zorg in de basisverzekering. Apotheken mochten het prijsverschil tussen de door Achmea bedachte prijs en de marktprijs dan ook niet doorberekenen aan de verplicht verzekerden. Achmea moet wel een prijs uitonderhandelen met de leveranciers van de geneesmiddelen die apotheken kunnen distribueren en van zorg voorzien zoals de NZa dat heeft bedacht.
Als het bevriezen van materiaalkosten voor wmg middelen, vallend onder de WGP zou mogen is het zinloos een taxe aan te houden, LPG te volgen of zelfs maar preferentie beleid te doen: je kan dan toch zelf direct een prijs bepalen als verzekeraar en apotheken verplichten die te berekenen? Contract of geen contract maakt dan geen verschil.
De stukken van VWS en NZa zijn evident. DFZ heeft dat ook ingezien, alleen kiest deze verzekeraar voor een lastige uitweg: apotheken moeten bewijzen dat de DFZ prijs lager is dan de marktprijs. 3 facturen van leveranciers volstaan. 3 verschillende facturen van 3 apotheken. En dan komt de NMa om de hoek kijken.
Onbegrijpelijk dat de KNMP/SFK de handdoek op voorhand in de ring gooide. Dat ASKA haar mond houdt is te begrijpen. Zij zijn bang als Groothandel te verliezen. Nu zitten apotheken tussen hamer en aambeeld.
Dubbelspel van NapCo gaat hen opbreken.
We wachten de NZa uitspraak af. Juristen en economen snappen het spel beter dan apothekers.
Zorgverzekeraar A. informeert patienten en heeft met 90% Nederlandse apotheken een vergoedingsprijs afgesproken op basis prijslijst oktober 2011. (CZ werkt al jaren zo voor hulpmiddelen) Vrijwillig hebben 90% apotheken hun geld gestort bij Achmea, gevolgen IDEA en Lipitor komen nog. Ze kenden de pensioenpremie 2012 voor de assistentes nog niet, kenden de CAO gevolgen niet, maar gaven al wel het geld op geneesmiddelen weg. Eenzijdig, anders was het een loterij met nieten maar ook plussen. Nu alleen nieten met 90% handtekeningen.
Dat wordt dus niet verboden door de NZa en is gewoonweg kortzichtig. Bij de NZa is net de laatste kenner van het dossier verbannen naar de ZZP functie.
Dus er zal echt niets gebeuren, contract = contract.
IDEA heeft apotheken wat in slaap gesust.
Voor de verzekerde moet het inzichtelijk zijn welke consequenties het geneesmiddelen/preferentiebeleid van zijn zorgverzekeraar voor hem heeft. Algemeen gesteld houdt het preferentiebeleid in dat een zorgverzekeraar binnen een groep van gelijke geneesmiddelen (middelen met dezelfde werkzame stof en dezelfde dosering) een voorkeursmiddel aanwijst – meestal het goedkoopste geneesmiddel in die groep – dat hij vergoedt. Hierop zijn diverse varianten mogelijk, zoals de laagste prijs in het taxe model of het preferentiebeleid onder couvert. Daarnaast wordt door verschillende verzekeraars een andere vorm van geneesmiddelenbeleid gevoerd, zoals het model van laagste prijsgarantie of een vast prijsbeleid (ook pakjesmodel genoemd).
Indien van toepassing15:
−
de manier waarop het preferentiebeleid doorwerkt op het eigen risico van de verzekerde.
Als de verzekeraar voor geneesmiddelen voorlopige prijzen hanteert waarop achteraf correcties kunnen plaatsvinden, dient de verzekerde hierover vooraf te worden geïnformeerd. De verzekerde moet periodiek worden geïnformeerd over de verrekening van de uiteindelijke prijzen met zijn eigen risico.
Als de verzekeraar wijzigingen aanbrengt in zijn preferentie/geneesmiddelenbeleid dienen alle verzekerden hierover te worden geïnformeerd. Dus niet alleen de verzekerden die bepaalde geneesmiddelen gebruiken.
15 Van toepassing als de zorgverzekeraar rechtstreeks met de fabrikant onderhandelt over de prijs of een bonus of korting.
---En hier is de aanwijzing dat de Wetgever de WGP ziet als maximumprijzen tenzij de verzekeraar zelf rechtstreeks onderhandelt met de fabrikant.
Is ook logisch gezien de macht van de verzekeraar, de berekening van de maximumprijs volgens de systematiek van de WGP, de inrichting van de WMG e.d.
Angst is bij Mosadex/Benu/Alliance/Mediq dat verzekeraars hen gaat passeren of een vast bedrag voor de distributie gaat opleggen. Dat is enige verklaring voor weigering van die zijde om in actie te komen. Angst is onterecht. Angst is altijd slechte leermeester.
En je moet niet bij de CBb rechter zijn, maar bij de Burgerlijk Rechter. CBb is bestuursrecht en dat is per 1 januari 2012 niet meer van toepassing. Contract tussen apotheek en Achmea is privaat recht.
Als de NZa blijft verzaken of een negatieve uitspraak doet zal de eenpitter in die zaak wel naar de CBb moeten.
Voor de rest is het Burgerlijk wetboek! Daar was het VWS en NZa om te doen!
Zo ook Achmea. Die hebbe met u em anderen afgesproken om de prijs te bevriezen. Daar zit u dus aan vast. Niet tekenen was slimmer, ik denk dat àlleen de CBB rechter uitkomst biedt. We kunnen niet gedwongen worden een product met verlies te moeten afleveren. Maar een ding is zeker, je kunt producten laten waar ze horen. Bij de unieke leveranciers die u en mij voor hun karretje spannen en door het Achmea contract niet te tekenen. Opzeggen dus binnen 30 dagen na ondertekenen. Nu kan het nog.
http://www.nza.nl/zorgonderwerpen/zorgonderwerpen/apotheekzorg/veelgesteldevragen/100307/
En
http://www.nza.nl/zorgonderwerpen/zorgonderwerpen/apotheekzorg/veelgesteldevragen/FAQvoorkeursbeleid/
De verzekeraar kan een lagere prijs bedingen dan de maximum prijs volgens de WGP maar dan moet hij deze zelf uit onderhandelen met de leverancier! Dat zijn de Importeur, de fabrikant of de parallelhandelaar import/export.
De apotheek kan een lagere prijs bedingen dan de maximumprijs volgens de WGP, maar die lagere prijs mag weer worden afgeroomd door de verzekeraar middels een Claw Back.
De SFK/KNMP zitten geheel fout en zetten de leden en niet-leden op het verkeerde been. Het is zakelijk van de 4 verzekeraars om te zien hoe ver ze kunnen gaan met hun "zorg"inkoopbeleid.
De NZa is nog aan het studeren op de gestelde vraag, medio december 2011. Het zou zeer welkom zijn indien de KNMP als Koepel of de NapCo als des koepel's poedel eveneens bij de NZa aankloppen met het dringend verzoek de vastgestelde overtreding van de WMG aan te pakken. Dat is de rol van de toezichthouder.
Achmea/Agis/DFZ/DSW/VGZ kunnen zelf rechtstreeks onderhandelen met leveranciers over lagere dan de WGP maximum prijzen, maar dan zal ook de Claw Back/Vrijwillige bijdrage aan het Steunfonds Zorgverzekeraars Nederland, moeten worden afgeschaft voor die geneesmiddelen. Tevens zal de Clawback/VBahSZN moeten worden herberekend door een onafhankelijke partij.
Vrije prijzen hebben volgens de NZa uitsluitend betrekking op de tarieven en niet op de inkoopprijzen van de geneesmiddelen. De WGP, 8 december 2011, wijst daar ook op: de prijzen zijn Apotheek Verkoop prijzen! =AIP!!!!
Dus de apotheek is de tussenpersoon. Kosten voor de apotheek: Afgetopte claw back (6.80 euro) Bij Achmea en VGZ komt daar nog 100,90 euro bij. Ofwel 107,70 euro. Bij een receptregel van zeg 5,60 zijn dat die dag van leveren bijna 200 recepten die je moet verwerken voor je "winst" maakt.
Bij een Kiovigtoediening eens in de 3 weken, gaat het dus om 3500 receptregels per jaar.
Er is maar één oplossing: Weiger te leveren en mee te doen aan dit rondpompen van medicijnen. Er gaan geruchten dat deze groep ook een apotheek heeft in Zeewolde, die als de apotheek weigert in die gevallen levert. Dan komt de schade terecht waar hij hoort....
Een eerste jaars rechtenstudent weet het antwoord wel.
En daarmee is direct de instemming van de KNMP/Mediq/NapCo/Mosadex verklaard: de groothandels zijn bang een deel van hun marges te verliezen als verzekeraars zelf ook de single source gaan inkopen. En wat te denken van de quota handel?
Daar moet de NZa in haar reactie geen boodschap aan hebben. De K&B wilde men op apotheekniveau uit de wereld hebben en apotheken voor zorg honoreren. Laat dat dan ook gebeuren.
Jammer dat Achmea en alle overige verzekeraars nog steeds het NZa voorstel van inruil van alle K&B op apotheekniveau voor een gemiddeld wmg tarief van maximaal 10 euro niet wilden accepteren: dan liever eerst zien hoever zij konden gaan met bevriezen. Dat is onderhandelen. Mag. Maar niet tot in het gaatje.
2000 euro per jaar gemiddeld? Macro dalen de prijzen, op source niveau stijgen de singel source prijzen gestaag door. Multi source daalt en generiek zit in de kelder.
Bij voetbal altijd de bal volgen. De KNMP/SFK heeft er nu een handje van om leden en niet-leden op het verkeerde been te zetten.
Bij alle contracten met clausules zoals met Achmea beding van bezwaar bij NZa gemaakt.
Ik bewonder uw vertrouwen in de NZa. Helaas zijn het letterlijk zetbazen van VWS en de zorgverzekeraars! Ik ken hun antwoord reeds: wij weten van niets, er is sprake van vrije contracterend en als u tekent bij het kruisje, dan tekent u bij het kruisje.
Dus alleen al het idee dat een eventueel NZA uitspraak zou kunnen leiden tot een verandering in het contract is een loterij zonder nieten voor Achmea.
Daarom zijn ze ook zo blij met een 2 jarig contract.
90% van alle apotheken is er ingeluisd. Het tekent de domheid bij ketens, NFZ, Napco en KNMP.
2012: Haitsikidee met Tinke, Benraad en Jantje Smits' in de puree.
Marc van Gelder is al op weg naar Duitsland.
Timmerman
Makkelijk benaderbare apotheker
door Mike Nettekoven - 12-01-2012
Apotheker Paul Stoutenberg heeft binnen de farmacie al veel gezien en meegemaakt. Hij maakt zich niet zo’n zorgen over ‘2012’. “Alles lost zich uiteindelijk wel op.”
Timmerman“Mijn instelling is dat ik in de praktijk zie hoe dingen gaan lopen”, zegt interimapotheker Paul Stoutenberg als hij vertelt over zijn eerste ervaringen met ‘2012’. “Ik loop zo’n dertig jaar mee in het vak en heb al flink wat maatregelen voorbij zien komen. Alles lost zich uiteindelijk wel op. Ik zit niet zo in elkaar dat ik beren op de weg zie. Vaak word je door schade en schande wijs.”
Stoutenberg vindt het wel een voordeel dat hij op het moment bij een apotheek werkt die onderdeel is van een keten. “Ik ben sinds september 2011 werkzaam als interimapotheker voor Kring-apotheek Papegaaienburg in Vlissingen. Bij ketens krijg je van bovenaf te horen wat je als apotheker moet doen. Je hoeft je niet zelf bezig te houden met zaken zoals contracten en tarieven. De clustermanager vertelde wel dat zij het nodige werk heeft gehad om alle apotheekinformatiesystemen gereed te krijgen voor 2012.”
Paul Stoutenberg behoort tot een van de laatste lichtingen apothekers die in Leiden zijn afgestudeerd. “Na mijn afstuderen in 1982 ben ik in de Rotterdamse wijk Pendrecht gaan werken. Vijf jaar later ging de toenmalige eigenaresse met pensioen en nam ik de apotheek over. In die tijd kon dat nog, je had nog geen ketens. In 2003 heb ik op advies van mijn accountant de apotheek verkocht. Ik was er zelf nog niet echt mee bezig, maar hij zei: doe het nou maar want er komen financieel zware tijden aan. Ik ben hem er nog steeds dankbaar voor.”
“Ik verkocht de apotheek aan mijn toenmalige tweede apotheker.
“Ik miste het vakinhoudelijke deel te veel en ook het contact met de patiënt. Ik houd ervan om aan de balie te staan. Een patiënt zei ooit eens tegen me dat ik meer op een timmerman leek dan op een apotheker.
Inkopende partijen kunnen een lagere prijs bedingen, maar dat is aan de verkopende en inkopende partijen. De verzekeraars moeten zelf rechtstreeks inkopen als zij een lagere prijs dan de WGP prijs willen hebben. GVS zet een apart slot op de deur.
WGP doet iedere 6 maanden de prijzen herberekenen, dat wil niet zeggen dat fabrieken tussentijds de prijzen niet kunnen verhogen of verlagen. Het druist tegen elk gezond verstand en rechtsprincipe in dat de Nederlandse apotheker de prijsingrepen door landelijke overheden als BE, ENG, DE en FR kan corrigeren. Dat de KNMP dit met de verzekeraars wel verwacht is ontluisterend.
De verhogingen laat SFK nu zien. Verlagingen komen ten gunste van de verzekeraars. Laagste prijs is dan declarabel. Zo zit de Achmea GPL in elkaar. Verliezen bij de apotheken, winsten bij de verzekeraars. Zo simpel willen de verzekeraars het zien en de KNMP gaat daarin mee. Verbijsterend.
SFK komt nu met het bericht dat prijsstijgingen gemiddeld 10.000 euro per jaar zouden bedragen. Gemiddeld per apotheek. Voor apotheken in de kerngebieden van de betrokken verzekeraars is dat bedrage vele malen hoger.
Reken op 50.000 tot 100.000 per jaar. Zeker met de val van de euro. Onverzekerbaar in de ogen van verzekeraars en die proberen dat daarom af te wentelen op de apotheekhoudenden.
En de KNMP/SFK heft de handen in de lucht en geeft zich over. Er zijn volgens de KNMP geen andere mogelijkheden dan overgave en betalen.
We wachten de reactie van de NZa op het bezwaar.
De NZa stelt daarboven eisen aan een te hanteren GeneesmiddelenPrijsLijst. De Achmea/VGZ/DFZ/DSW prijslijst moet daaraan voldoen. 1 van de eisen is dat de leverancier de door de prijslijst genoemde prijs moet kunnen waarmaken.
De leverancier is de Fabriek, de importeur of de parallel handelaar.
En dus expliciet niet de apotheekhoudende! Is geheel volgens de WMG en ook geheel logische en volgens het boerenverstand.
Vandaar dat een verzekeraar of wie dan ook kan komen met een prijslijst als deze maar door de leveranciers kan worden waargemaakt en dat is bij Achmea/DFZ/VGZ/DSW niet het geval.
Betaal de leverancier de Achmea/DFZ/VGZ/DSW prijs en zie wat er gebeurt.
Dit had de KNMP moeten aankaarten ipv klakkeloos de onzin van de verzekeraars overnemen. SFK/KNMP ondersteunen de apotheker met turven van de verliezen!!!!
Ze moeten zich schamen!
En waarom de juristen van de zorgmakelaars dit niet wilden oppakken is ook een goede vraag! Of ze snappen het niet of er spelen belangen mee die de eenpitter boven de pet gaan.
Geen ruzie met de KNMP zou een rol kunnen spelen. Een front handhaven, ook als de KNMP geheel fout zit.
NapCo begaat die fout.
het RIZIV (zonder CNK-PUB-code1) wordt de AIP gelijkgesteld met de
ex-fabricaprijs. Dit is ook vermeld in de toelichting op de wijziging van de RRG
van 21 februari 2011.2 Echter, het naar aanleiding van enkele zienswijzen
zorgvuldigheidshalve ingestelde onderzoek naar de de aard van de prijzen op de
RIZIV-lijst en het ontbreken van een groothandelsmarge loopt nog. Het zal niet
mogelijk zijn om dit onderzoek af te ronden vóór de vaststelling van de 30e
herijking van de maximumprijzen. Daarom heb ik besloten om vooralsnog,
hangende dit onderzoek, de groothandelsmarge die ik toepas op de prijzen van
geneesmiddelen die zijn opgenomen op de TvS-lijst, opnieuw overeenkomstig toe
te passen ten aanzien van de op de RIZIV-lijst opgenomen
ziekenhuisgeneesmiddelen.
Bij de omzetting van de prijzen op de Engelse prijslijst van Engelse pond in euro’s
is een koers van 1,14510 euro per 1 pond gehanteerd.
TvS-lijst, zijn, op basis van de Belgische margeregels, teruggerekend vanaf de
prijs af-fabriek, rekening houdend met een groothandelsmarge van:
- 0,35 euro, als de verkoopprijs af-fabriek, btw niet inbegrepen, van het
geneesmiddel, lager ligt dan 2,33 euro;
- 15% van de verkoopprijs af-fabriek van het geneesmiddel, btw niet
inbegrepen, als deze prijs hoger ligt dan of gelijk is aan 2,33 euro en lager
dan of gelijk is aan 15,33 euro;
- 2,30 euro + 0,9% van het deel van de verkoopprijs af-fabriek, btw niet
inbegrepen, van het geneesmiddel hoger dan 15,33 euro, als die prijs
hoger ligt dan 15,33 euro.
De Belgische prijzen van de niet-terugbetaalbare geneesmiddelen, opgenomen in
de TvS-lijst, zijn teruggerekend rekening houdend met 6% omzetbelasting en een
wettelijke (maximum)marge van 31% (gelimiteerd tot ten hoogste 7,44 euro)
voor de apotheker.
2. MAXIMUMPRIJZEN, REFERENTIEPRIJSLIJSTEN EN VALUTADATUMS
De maximumprijzen zijn, conform artikel 2 WGP, vastgesteld op het rekenkundig
gemiddelde van de prijzen van geneesmiddelen in ten minste twee van de vier
referentielanden. Bij de vaststelling van de maximumprijzen is gebruikgemaakt
van algemeen aanvaarde prijslijsten in de referentielanden zoals aangewezen bij
de Regeling referentieprijslijsten geneesmiddelen (RRG).
Bij de onderhavige actualisering van maximumprijzen zijn de volgende prijslijsten
gebruikt:
- voor België: de prijslijst genaamd ‘Tarief voor Specialiteiten’, uitgegeven
door de Algemene Pharmaceutische Bond (A.P.B.), te Brussel (hierna:
TvS-lijst), zoals die gold op 1 oktober 2011, en, wat betreft
ziekenhuisgeneesmiddelen, de prijslijst genaamd ‘bijlage I van het K.B.
van 21.12.2001’, uitgegeven door het Rijksinstituut voor ziekte- en
invaliditeitsverzekering (RIZIV), te Brussel, zoals die gold op 1 oktober
2011;
- voor Duitsland: de prijslijst, uitgegeven door de Informationsstelle für
Arzneispezialitäten GmbH, te Frankfurt am Main, zoals die gold op 1
oktober 2011;
- voor Frankrijk: de prijslijst genaamd ‘DATASEMP’, uitgegeven door Vidal
S.A., te Parijs, zoals die gold op 5 oktober 2011;
- voor het Verenigd Koninkrijk: de prijslijst genaamd Dictionary of Medicines
and Devices, uitgegeven door de National Health Service, te Londen, zoals
die gold op 22 september 2011.
De in de Engelse en Belgische prijslijsten opgenomen af-fabrieksprijzen en
apotheekverkoopprijzen zijn, conform artikel 2 WGP, omgerekend tot
apotheekinkoopprijzen. Daarbij zijn de Engelse prijzen vermenigvuldigd met de
omrekeningsfactor 1,125 (rekening houdend met een vastgestelde
groothandelsmarge in het Verenigd Koninkrijk van 12,5%.
De KNMP heeft niet eens de moeite genomen de WGP te lezen, laat staan te begrijpen. De WGP stelt letterlijk, zie wijziging WGP 8 december 2011, dat de aldus berekende prijzen Apotheek Inkoopprijzen zijn die gelijk zijn aan Apotheek Verkoopprijzen. Dat kan ook niet anders gezien de berekeningssystematiek: Af fabriek met opslag voor de groothandel en aftrek van de marges voor apotheken zoals die in de AIP is doorberekend in diverse landen. Belgie is daar een voorbeeld van. Daarom is AIP ook de AVP. De leverancier moet een prijs kunnen waarmaken. Dat staat letterlijk in het verslag van een technisch overleg uit mei 2011 naar aanleiding van de vrije prijzen. De leverancier is niet de apotheek. Dat is de importeur, fabrikant of parallel handelaar.
Als de KNMP volstaat met het napraten van partijen is het einde zoek. Wat een blamage is dit weer.
Jammer dat de KNMP alle post weert. Kritiek, opbouwend als altijd, wordt nog altijd geweerd.
We wachten op de reactie van de NZa op het bezwaar. Het bezwaar is namens alle apotheekhoudenden ingediend. Collegiaal als altijd.
Ondersteuning is welkom. En turven van verliezen is geen ondersteuning. Hoe durft de SFK/KNMP hiermee naar buiten te komen?
Preferentiebeleid: Het scheelt een slok op een borrel of je CZ/Menzis beleid hebt of VGZ/Achmea couvertbeleid qua claw back.
IDEA:Dit risico is mogelijk nog groter, omdat je er geen invloed op hebt, noch op de voorschrijvers. Weliswaar hebben ketens en mosadex een risicodeelsysteem gemaakt, maar toch. Als atorvastatine weinig daalt per mei 2012 zijn de rapen gaar voor de rest van het jaar.
Niemand behalve ik heeft Achmea gevraagd om een hoger receptregeltarief in ruil voor deze risico's lijkt het. Ik zie het niet in hun prijzen, maar vind dat je al snel 20-30 cent (ongeveer 5%) per receptregel extra zou moeten krijgen als risicopremie op hun huidige prijzen.
Mijn brief schijnt trouwens zoek te zijn heb ik zojuist vernomen van de dames en heren van Achmea! Hebben alleen tijd voor Tinke en de ketens daar.
Ook de WGP zou wel eens kunnen gaan leiden tot extra prijsstijgingen van geneesmiddelen, omdat de euro afzwakt.
Ik ben CZ en Menzis bijna dankbaar dat ze de prijzen weer zo goed verlaagd hebben van de generieken. Ga nu vanmiddag de huisartsen maar weer overtuigen om de goede middelen voor te schrijven.
Daarna bij de NZa aangekaart en na ontvangst van de contracten met dergelijke clausules deze doorgestuurd naar de NZa voor een reactie en actie; want een overtreding van de WMG, de Zvw, de WGP systematiek en de inrichtingseisen.
Respons is er. Er wordt door de Nza op gestudeerd: WGP zegt immers duidelijk dat de door de WGP berekende prijzen AIP en AVP zijn. Als een verzekeraar een lagere prijs wil bedingen dan zal deze dat moeten uitonderhandelen met de betreffende fabrikant of importeur.
De apotheek kan een lagere prijs bedingen dan de WGP prijs, maar dat is geen wettelijke bevoegdheid of recht. De NZa stelde onderzoeken in naar de hoogte van de kortingen. Die onderzoeken gelden niet meer. 2013 kunnen de verzekeraars niet meer terugvallen op verouderde data van BCG en NZa.
SFK en KNMP zwijgen als het graf. NZa studeert. Alle contracten getekend met clausule dat de NZa uitspraak moet doen over juridische hardheid van de clausule; tekenen onder voorbehoud van actie door de toezichthouder.
De KNMP heeft als koepel de rol van het aanpakken en aankaarten van systeemovertredingen. Jammer dat de KNMP ook deze rol weigert op te pakken.
Ondersteuning door maandelijks de verliezen te turven?
Het cynisme bij de KNMP kent geen grenzen. Wedijvert met dat van VWS, NZa en ZN/ZN-leden.
De KNMP zal de broek op moeten hijsen en via de achterkamertjes de NZa moeten aanspreken op falend toezicht: ingrijpen op misbruik van marktmacht en overtredingen van de WMG, Zvw en WGP is nu vereist.
Waar de DNB herhaaldelijk faalde in haar taak als toezichthouder, zal de NZa haar plaats wel moeten waarmaken.
Ik heb ze een breif gezonden met de CBB uitspraak over de maatregel de Geus 2003:
LJN: AF8790, College van Beroep voor het bedrijfsleven , AWB 03/452, 03/455 en 03/456 Print uitspraak
Datum uitspraak: 29-04-2003
Datum publicatie: 15-05-2003
Rechtsgebied: Bestuursrecht overig
Soort procedure: Voorlopige voorziening
Vindplaats(en): Rechtspraak.nl
Het kan niet zo zijn dat je een vergoeding krijgt voor een geneesmiddel dat zo fors lager ligt en ook niet met kortingen kan worden ingelopen. Druist in tegen alle economische regels van dit land.
Ben verbaasd dat onze jurist Geerst hier niet opgekomen is.
Maar ja: de KNMP heult met Achmea en betaalt een deel van Tinke's boterhammen en van zijn personeelsmaatje van der Vaart.
Blijf op de hoogte
Wilt u altijd op de hoogte blijven van de laatste veranderingen en nieuws over Farma-actueel? Vraag de nieuwsbrief aan door uw e-mailadres hieronder in te vullen.