Ons laatste Nieuws


Bekijk alle nieuwsberichten op farmaactueel.nl 


18 dec

Ondersteuning KNMP bij eerste uitgiftegesprek

De NZa heeft bepaald dat het eerste terhandstellingsgesprek per 1 januari 2014 een zelfstandige prestatie is. De patiënt ziet dit terug op het declaratieoverzicht van zijn zorgverzekeraar. Zorg dat u voorbereid bent op vragen over deze verandering en licht uw patiënten voor over de zorg die u bij de eerste uitgifte verleent. De KNMP helpt hierbij.

De NZa heeft bepaald dat het eerste terhandstellingsgesprek per 1 januari 2014 een zelfstandige prestatie is. De patiënt ziet dit terug op het declaratieoverzicht van zijn zorgverzekeraar. Zorg dat u voorbereid bent op vragen over deze verandering en licht uw patiënten voor over de zorg die u bij de eerste uitgifte verleent. De KNMP helpt hierbij.

ANH JANSEN 18-12-2013 13:07
En de KNMP vergeet de nacalculatie door de verzekeraars zelf. Zie als apotheek maar eens te bewijzen dat de verzekerde het middel niet elders hebben gehad in de afgelopen 12 maanden. Heeft de nieuwe verzekeraar de historie van de verzekerde voor zich? Ook van de oude verzekeraars van deze verzekerde?
En wijziging van toedieningsvorm? Wijziging van normaal naar retard?

Jammer dat de KNMP niet vertelt over hoe apotheken te werk gaan bij herhaalmedicatie: daar wordt ook alles nog eens nagelopen, zeker gezien de wijziging in orgaanfuncties en in medicatie tussentijds.

Werk/zorg door de apotheek is meer dan het schuiven van het doosje tegen de laagste prijs. Boodschap komt zo niet over.
ANH JANSEN 18-12-2013 13:03
Inspanningsverplichting voor apotheek om te achterhalen of de verzekerde het middel niet eerder heeft gehad. Via LSP/EPD nagaan of navragen bij de verzekerde zelf na te hebben verteld dat neen zeggen impliceert een extra heffing bovenop de toch al zeer ruime vergoeding voor de apotheek?

Wat gaan de patienten nu zeggen? Ja, ik heb het eerder gehad en bellen achteraf op voor informatie of bij de TU.

Materiaalkosten worden door de verzekeraars nog immer vermengd met de vergoeding voor de distributie/zorg die apotheken leveren. Declaratie patient toont totaal bedrag en niet aparte vergoeding. Staat wel op kwitanties bij contant betalen.

Folder is handdoek in de ring? Rechtszaak?
ANH JANSEN 18-12-2013 12:52
5. Mag de patiënt deze zorg weigeren?
Dit is feitelijk niet aan de orde. U wordt op basis van richtlijnen en beroepsstandaarden geacht
patiënten te voorzien van de juiste informatie om veilig en doelmatig geneesmiddelgebruik te
bevorderen. Bij een eerste uitgifte hoort hier ook een gesprek bij. Bovendien heeft de apotheek
doorgaans een overeenkomst met de zorgverzekeraar van de betreffende patiënt, waarin is
afgesproken dat een eerste uitgiftegesprek wordt gevoerd als wordt voldaan aan de voorwaarden.

--Leuk vanachter het bureau bedacht. Wel eens EU oxazepam, omeprazol, temazepam e.d. afgeleverd en daarna de vervolguitgifte?

Neen dus.

En de verzekeraar mag wel weigeren.

Blijf op de hoogte

Wilt u altijd op de hoogte blijven van de laatste veranderingen en nieuws over Farma-actueel? Vraag de nieuwsbrief aan door uw e-mailadres hieronder in te vullen.