Ons laatste Nieuws


Bekijk alle nieuwsberichten op farmaactueel.nl 


07 jan

NZa Marktscan Extramurale Farmaceutische Zorg

Om een beeld van de markt te geven, wordt in hoofdstuk twee een omschrijving van de markt gegeven. Daarna wordt in hoofdstuk drie en vier ingegaan op de marktstructuur en het marktgedrag van relevante marktpartijen. Vervolgens wordt in de daarop volgende drie hoofdstukken ingegaan op de stand van zaken met betrekking tot de publieke belangen kwaliteit, toegankelijkheid en betaalbaarheid van de zorg.

Om een beeld van de markt te geven, wordt in hoofdstuk twee een omschrijving van de markt gegeven. Daarna wordt in hoofdstuk drie en vier ingegaan op de marktstructuur en het marktgedrag van relevante marktpartijen. Vervolgens wordt in de daarop volgende drie hoofdstukken ingegaan op de stand van zaken met betrekking tot de publieke belangen kwaliteit, toegankelijkheid en betaalbaarheid van de zorg.

Meijer Apeldoorn 09-01-2013 23:30
Zorg kost tijd en tijd is geld.
Zolang het door ZN zelfverklaarde dogma: de farmacie is budgettair neutraal, inclusief de vergrijzingsgroei, kun je het wel vergeten.
Vergeet voorlopig ( extra) kwaliteit, zorg dat je zo efficient mogelijk werkt, overleef en wacht af.
De incidenten die zulen ontstaan gaan uiteindelijk de politiek en dus het speelveld veranderen. Hoe lang nog? Ik weet het ok niet.
henricop 08-01-2013 19:07
KNMP moet wel namens ons reageren. Er lijkt een schisma tussen HB en Tinke en de nieuwe voorzitter te zijn ontstaan.
Rik wil weer regulering, maar ziet nog niet dat ASKA leden stap 2 zetten in de voorwaartse integratie.
Hij zal het merken de tegenwerking.
Maak naast ASKA de Bond van Zelfstandig Apotheken en laat KNMP beroepsvereniging zijn. de BZA kan dan de eigen belangen behartigen en een veel hardere koers varen tegen ASKA ( de minimale zorgapotheken) en NVZA ( die de overheveling doorzetten met alle gevolgen vandien voor ons)
Jan zonder Apotheek wensen we een fijn pensioen. Hij kan waarschijnlijk niet meer naar Mediq :)
ANH JANSEN 08-01-2013 18:59
Een partij die de stukken van de NZa en VWS ook leest is Mosatrade CV. Die neemt gaandeweg afscheid van de Stenen Apotheek; zet zwaar in op internet met bijvoorbeeld ApotheekZorg en Wellsense. De postorder apotheek van Mosadex en Mosatrade. Wellsense ontvangt alle info van de deelnemende apotheken, zo ook van de herhaalreceptuur en aanvragen voor gewone recepten. Wellsense stuurt ze nog wel door naar de oorspronkelijke apotheek opdat deze de receptuur kan verwerken en afleveren.

Je er vergif op innemen dat Wellsense in gereedheid wordt gebracht om als landelijke apotheek te gaan fungeren; alle aanvragen komen nu al binnen bij Wellsense, alle data van de patiënten is al bekend bij Wellsense en het is een koud kunstje om vervolgens alles over te nemen.

Verzekeraars sluiten nu al aparte contracten af met de virtuele apotheken!

Uit de Marktscan van de NZa is op te maken dat de Stenen Apotheek de NZa een doorn in het oog is. Mosadex heeft dit begrepen, maar in plaats om de visie van de NZa te bestrijden, gaat Mosadex erin mee! Heilloze weg en strijdig met visie op zorg. Waarom voeren alle andere EU landen een vestigingsbeleid voor Stenen Apotheken? Waarom spreidingsbeleid opdat toegang en bereikbaarheid van zorg voor iedereen ongeacht opleiding, leeftijd en geslacht mogelijk blijft?

KNMP zit op de lijn van Mosadex. Mediq is voorloper in dit 'zorg' concept. Heeft echter met zorg niets te maken.

Niet voor niets komen ze er in de USA op terug. Voorraadhoudende en bereidende apotheken maken daar nu reklame mee en winnen verzekerden!

Niet voor niets houden alle andere EU landen vast aan het zorgconcept met de Stenen Apotheken!

Wie stinkt nu waarin?

WellSense in in strijd met CommonSense!

ANH JANSEN 08-01-2013 18:44
Ingestonken? Dacht het niet. Wij zijn een van de weinigen die sinds 2003 de NZa e.d. volgen en de publicaties e.d. van hen bestuderen. Zie het als Kremlinogie. De ambtenaren en politici zeggen vooral wat zij niet gaan doen en je moet tussen de regels lezen om te voorspellen wat zij wel gaan doen. Cynisme is bij de Overheid tot hogere kunst verheven.

Het blijft jammer dat de KNMP dit allemaal weigert te doen en blijft volstaan met uit berekenen of de plannen en systeemmodellen van de NZa eruit kunnen. Had de KNMP wel gedaan wat wij al sinds 2003 aan de KNMP proberen duidelijk te maken, dan hadden wij nu niet in de huidige misere gezeten.

Jos van Dalen: Jansen, je moet alleen voldoen aan wat het Besluit Farmaceutische Zorg je opdraagt te doen, niets meer en probeer altijd wat minder te doen; het verschil mag je in je eigen zak steken! Email uit 2003. Tijd de Geus.
De KNMP had en heeft dan ook geen politieke afdeling, geen idee van management, ketenzorg, disease management e.d. om de systeemmodellen en plannen van VWS/NZa voor te zijn of van adequate repliek te dienen. Sinds 2003 ongewijzigd beleid. Eerst sinds 2010 komt er wat.

De stukken van VWS, CPB, NZa, RVZ, ZN e.a. lezen wij met dichtgeknepen neus; de walm is sinds 2006 niet te harden.

En Leon Tinke blijft van mening dat het experiment Zorgstelsel 2006, het experiment prestatie bekostiging en experiment vrije prijzen en tarieven zeer goede ideeen zijn van de VWS en NZa. Het systeemmodel vindt hij sluitend.

Jammer dat de praktijk zo rot uitpakt voor de openbare apothekers; Stenen Apotheken!

Gelukkig heeft Leon Tinke ervoor gezorgd dat het verdienmodel van de KNMP zelf bijtijds is gewijzigd: de KNMP is financieel niet langer afhankelijk van de openbare apothekers en openbare Stenen Apotheken.

Zeer vele leden en niet-leden is deze nuance ontgaan; de implicaties merken zij wel, de oorzaak en oplossingen zoeken zij niet waar het moet; bij de bron; de KNMP zelf!

Wie stinkt nu waar in?
entrepeneur 08-01-2013 16:07
@ANH JANSEN: je bent er toch weer ingestonken, je dacht even weer dat de NZa een serieuze marktmeester was! Is toch allang duidelijk dat het hier om een zorgvuldig opgetuigde façade gaat.
ANH JANSEN 07-01-2013 23:20
Waarom is het wel erg voor de consument als de zorgaanbieders meer macht hebben bij het afsluiten van contracten?
"Stel dat zorgaanbieders meer macht hebben dan de verzekeraar, dan is er sprake van verkoopmacht. Dan hebben consumenten niet meer de sterkste troef: zorgaanbieders met marktmacht kunnen hun prijzen dan gewoon verhogen, zonder dat daar betere kwaliteit van zorg tegenover staat."

Waarom grijpt de NZa niet in?
"Er zijn nu geen aanwijzingen dat zorgverzekeraars niet goed inkopen of zich niet houden aan de zorgplicht die zij hebben voor hun verzekerden. Dat het zorginkoopproces onder vrije prijzen tot de nodige discussie en fricties tussen partijen leidt, is niet zo vreemd. Zorgverzekeraars gaan scherper onderhandelen en zorgaanbieders zullen dus aantrekkelijk genoeg moeten blijven om in aanmerking te komen voor een contract. Dat kost tijd en moeite, ook omdat zorgverzekeraars zelf kunnen bepalen waar zij zorgaanbieders op selecteren: op prijs bijvoorbeeld, op (extra) kwaliteit van zorg of op service aan de cliënt/ patiënt. Voor zorgaanbieders is het de uitdaging om zo goed mogelijk te zijn in de zorg die ze aanbieden en zorg af te stoten die ze minder efficiënt kunnen aanbieden."

Wat doet de NZa met de klachten van zorgaanbieders?
Langejan: "De NZa neemt de signalen en klachten van zorgaanbieders wel degelijk serieus en bespreekt deze met de brancheverenigingen. De NZa blijft de ontwikkelingen op de markt volgen. Als de publieke belangen in het geding zijn -zoals de toegankelijkheid van zorg, de betaalbaarheid ervan of de informatie over de kwaliteit van zorg- zal de NZa binnen haar mogelijkheden maatregelen nemen of de minister adviseren om wet- en regelgeving aan te passen."

---Dus de inhoud van de brief met aanbevelingen is bij deze bekend: de apothekers verdienen nog steeds teveel en doen nog steeds te weinig. Informatie aan verzekerden over preferentie beleid moet worden verstrekt door apothekers! Prijzen weer op het etiket!

ANH JANSEN 07-01-2013 23:18
Wat heeft de consument eraan dat een verzekeraar zo stuurt bij het afsluiten van contracten?
Langejan: "De consument kiest de zorgverzekering die het beste bij hem of haar past. Dat kan de goedkoopste verzekering zijn, of een verzekering die duurder is maar wel inspeelt op de behoefte aan zorg, bijvoorbeeld een gezinspakket. Daarmee heeft de consument de sterkste troef in handen, omdat zorgverzekeraars dan een concurrerend zorgpakket moeten aanbieden. Dat kan alleen als zij scherp en selectief inkopen: als verzekeraars alle zorg overal in blijven kopen en niet scherp onderhandelen over de prijs, wordt hun zorgpakket te duur. Dat verzekeraars een bepaalde mate van inkoopmacht hebben, is dus juist goed, zij moeten immers een aantrekkelijk aanbod blijven doen aan hun verzekerden en zullen dus op zoek blijven gaan naar de beste prijs-kwaliteitverhouding van de zorg die zij inkopen.

---En wat doet de NZa aan het harde feit dat een zorgverzekeraar eerst na het sluiten van de markt komt met contractvoorstellen aan zorgaanbieders waardoor verzekerden helemaal niets kunnen weten van welke zorgaanbod tegen welke voorwaarden deze verzekeraar heeft ingekocht.

Welke keuze heeft de verzekerde dan nog? Het was een farce en het is een farce en het blijft een farce; experiment zorgstelsel 2006, incl. experiment 'prestatie bekostiging NL Style voor de extramurale farmacie.

Enig voordeel voor de politiek en ambtenarij: de regels van het openbaar bestuur gelden niet meer sinds invoering van 'vrije prijzen en prestatie bekostiging NL style".

Algemene Beginselen van Openbaar Bestuur zijn niet langer van kracht en het is de KNMP ontgaan bij haar instemming met deze farce. (En de consequenties)

Rik van der Meer weet wat hem te doen staat, maar zal hij het doen? Intrekken Z-index? Handhaving eisen van de Geneesmimddelenwet? Krachtzetten zijn in dit schaakspel vereist en dat vereist een rechte rug, stevige knieen en dikke nek en twee gestrekte benen; Martin Bontje style
ANH JANSEN 07-01-2013 23:12
http://www.nza.nl/zorgonderwerpen/zorgonderwerpen/fysiotherapie/actueel/Inkoopmacht-verzekeraar-geeft-consument-de-sterkste-troef/

En zal de brief van de NZa de woorden Theo Langejan tegenspreken?

Dacht het niet.

Een veelgehoorde klacht van fysiotherapeuten, logopedisten en apothekers is dat er niets te onderhandelen valt, ze moeten 'tekenen bij het kruisje'.

Langejan: "Eén van de verwachtingen van veel zorgaanbieders in de eerstelijn, zoals fysiotherapeuten, is dat er een individuele onderhandeling moet zijn tussen elke individuele zorgaanbieder en elke verzekeraar. Dat is niet het geval. Verzekeraars moeten een realistisch bod doen, waarbij zij invulling geven aan hun wettelijke zorgplicht. Ook mag van verzekeraars worden verwacht dat zij verschil maken naarmate een zorgaanbieder een ander pakket aan service, kwaliteit of behandeluitkomsten biedt. We zien ook in de praktijk dat er een breed palet aan prijs- en prestatieafspraken ontstaat. Dit alles betekent niet dat er een 'recht' is op individuele onderhandelingen. Verzekeraars werken om logistieke redenen met gestandaardiseerde contracten, dat is gebruikelijk in situaties waar veel aanbieders met weinig vragers zaken doen."

ANH JANSEN 07-01-2013 23:00
"Een marktscan bevat niet de interpretaties van de uitkomsten en de acties die de NZa daaraan verbindt. Daarvoor is de beleidsbrief Marktscan Extramurale farmaceutische zorg opgesteld. In deze brief geeft de NZa een interpretatie van de belangrijkste uitkomsten van deze
marktscan en de mogelijke acties die hieruit voortvloeien."

Waar is het concept van die brief? Aan de Verkenners gegeven?

Gezien de laatste hoofdstukken, betaalbaarheid en financiering, hoeven we niet te wachten op de interpretaties van de NZa en mogelijke acties die hieruit voortvloeien moeten wij dan ook in berusting afwachten; de markt functioneert heel goed, de verzekeraars zijn tevreden, de klanten van Motivaction zijn tevreden en de grote ontevredenheid van de apothekers zelf is verklaarbaar uit hun gevestigd eigenbelang. De Stenen Apotheek staat er nog steeds en die moet worden gesloopt. Dat sloopproces is in 2004 in gang gezet en gaat te langzaam.

Rik van der Meer zal hier niets aan kunnen veranderen. De Algemene Beginselen van Behoorlijk Bestuur gelden niet meer voor de extramurale farmacie. Bestuursrecht is niet meer van kracht. Privaat recht geldt nu. En EU wet en regelgeving.

Wil je de goede zaak, de Stenen Apotheek, redden, dan zul je moeten stoppen met gedogen van overtredingen van de Geneesmiddelenwet. Die is gebaseerd op EU Wet en Regelgeving en die is er niet voor niets: ter bescherming van de burgers van EU en is er expliciet niet voor de bescherming van de financiele belangen van zorgverzekeraars!

En van een Marktscan is geen sprake. Statistische klopt dit van geen kanten. Wederom zeer veel extrapolaties en aannames; geen postcode ingevuld? Dan zullen dat wel Stenen apotheken zijn! 109 respondenten? No problem. Wat is de vergoeding bij poli-apotheken?

THS tarief ziet de NZa als lumpsum. No problem. Ga versneld door met titreren tot de burgers ontevreden worden.
ANH JANSEN 07-01-2013 22:41
De totale uitgaven aan farmaceutische zorg zijn in de periode 2007-2011
met circa € 4,8 miljard per jaar relatief stabiel. Binnen de uitgaven van de farmaceutische zorg vindt een verschuiving naar de uitgaven van de dienstverlening van de apotheek plaats, terwijl de kosten van de geneesmiddelen dalen. In figuur 7.1 is deze ontwikkeling weergegeven.

--Verschuiving van kosten van geneesmiddelen naar dienstverlening? Blunder 17.

Tot voor de prestatie bekostiging waren kosten van dienstverlening verwerkt in de kosten van geneesmiddelen. Plan Simons. De NZa is het kompleet vergeten, heeft het over het hoofd gezien of negeert dit harde feit bewust om de apothekers verder in een kwaad daglicht te zetten.

Transparantie in kosten voor wat betreft de extramurale farmacie was het hele traject sinds 2004. Convenant 2007 - 2009 om transitie mogelijk te maken? Meeropbrengst 800 miljoen euro dat de KNMP in diepe stilte heeft weggegeven? De NZa zwijgt over haar rol in dit lopende schandaal.

En dan nu stellen dat kosten van dienstverlening stijgen en kosten van geneesmiddelen dalen?

Blunder 17 met summa cum laude voor Incompententie.
ANH JANSEN 07-01-2013 22:37
6.4 Financiële toegankelijkheid
In hoofdstuk 2 is uitgebreid ingegaan op de bekostiging van de extramurale farmaceutische zorg. In dat hoofdstuk worden ook de gevolgen van het preferentiebeleid voor verzekerden behandeld.
Een probleem kan zijn dat verzekerden onvoldoende kennis hebben van de voorwaarden die de zorgverzekeraar stelt aan de verstrekking van UR-geneesmiddelen.

Gezien de mogelijke financiële effecten voor de verzekerde is het belangrijk dat de apotheek de klant goed voorlicht over de afspraken die de apotheek met de
zorgverzekeraar heeft gemaakt. Verder zal ook de zorgverzekeraar hierover duidelijk moeten communiceren met verzekerden.

---Blunder 16. Evident dat de NZa werkelijk geen enkele notie heeft van de realiteit van alle dag: bevriezen van prijzen? Geen enkele apotheek weet de prijs uit 2008 of uit oktober 2011 of uit januari 2012. Geen enkele apotheker weet de onderhandse prijs van verzekeraar en producent. En IDEA? En de nacalculatie van Achmea bij overschrijding van het aantal WMG regels?

Wat een incompententie laat de NZa nu zien!

Tijd voor de Verkenners om de NZa eens te bekijken; is de NZa niet de Olifant in de kamer?
ANH JANSEN 07-01-2013 22:30
Grappig. Toegankelijkheid en de NZa.

Zoals reeds in hoofdstuk 3 besproken zijn er in Nederland acht internetapotheken actief. Daarnaast bieden veel klassieke apotheken ook diensten aan via internet. De bezorgdienst van de klassieke apotheken is kort aangestipt. Met deze diensten maken apotheken het mogelijk dat
patiënten zonder een fysiek bezoek aan een apotheek hun
geneesmiddelen kunnen ontvangen. Sommige apotheken zijn flexibel in de bezorgtijden. Hiermee is het voor veel patiënten eenvoudig om ondanks eventuele beperkingen toch gebruik te kunnen maken van farmaceutische hulp. De extramurale farmaceutische zorg is mede
hierdoor laagdrempelig en toegankelijk te noemen.
Aandachtspunt hierbij is wel dat het vaak niet mogelijk is om binnen minder dan één dag de benodigde medicatie aan de patiënt ter hand te stellen via een internetapotheek of bezorgdienst. Sommige internetapotheken geven dan ook aan dat in die gevallen de patiënt beter naar een fysieke apotheek kan gaan.

---De NZa vraagt zich niet af hoe het zit met de financiering van die Stenen Apotheken uit de Oertijd als de internetapotheken de bulk gaan afnemen en de ad hoc en spoed laten afhalen bij de Stenen Apotheken uit de Oertijd.

Gebrek aan visie en enig besef van de realiteit breekt de NZa op. Papieren en virtuele realiteit van de bureaucratie laat zich gelden.


Alle andere landen in de EU hebben dan ook een vestigings en spreidingsbeleid en houden vast aan de Stenen Apotheek. EU wet en regelgeving die aan de basis staat van de Geneesmiddelenwet voorziet hierin. De KNMP heeft ingestemd met het Grote Gedogen van de overtredingen van deze Geneesmiddelenwet. Notabene de wet waarvoor Marga van Weelden zegt zo hard voor te hebben gevochten!

Mediq heeft een centrale internet apotheek met optie afhalen bij de Mediq Apotheken. Volgens de NZa landelijk dekkend.

Mosatrade/Mosadex heeft met Wellsense ook een centrale internet apotheek op de markt gezet. Let op de gang van het recept!
ANH JANSEN 07-01-2013 22:20
Klantenpanel van Motivaction is 2000 internetters groot.

Die geven de volgende resultaten. We kunnen ons op onze borst kloppen!


Motivaction heeft tevens onderzoek gedaan naar de tevredenheid over de openingstijden en het nakomen van gemaakte afspraken. Uit figuur 6.4 blijkt dat een enkeling ontevreden is over de openingstijden van
apotheken. Uit figuur 6.5 blijkt dat een nog kleinere groep ontevreden is over de nagekomen afspraken. Blijkbaar komt het niet of nauwelijks voor dat apotheken gemaakte afspraken niet na kunnen komen, dan wel niet nakomen.

Uit bovenstaande figuur blijkt dat de werkelijke wachttijd gemiddeld flink korter is dan de acceptabel geachte wachttijd. Uit bovenstaande figuur blijkt tevens dat in ruim 80% van de gevallen de werkelijke wachttijd
niet meer dan twee dagen bedraagt. Het feit dat de werkelijke wachttijd ruim korter is dan de wenselijke verklaart waarschijnlijk ook de grote
mate van tevredenheid uit figuur 6.1.

pagina 45 ev.

Crisis? What crisis?

Maar hoe kan dit resultaat? Welke apotheken bezoeken deze klanten van Motivaction? Central Filling? Central Compounding? Bij alle ketens kost het verkrijgen van geneesmiddelen aldaar 2 tot 5 dagen.

Zou het kunnen zijn dat geringe kennis van zaken bij het panel ten grondslag staat aan dit 'succes"; men weet niet beter of is het panel gewoon niet representatief?

Blunder 14 - 15.
ANH JANSEN 07-01-2013 22:12
Uit figuur 6.1. blijkt dat 8% van de respondenten ontevreden was over de wachttijden bij de apotheek voordat geneesmiddelen beschikbaar zijn. Iets meer consumenten zijn ontevreden over de snelheid waarmee zij geholpen worden. Totaal 13% is ontevreden.
Dit betekent dat de overgrote meerderheid van de consumenten nog altijd tevreden is over de snelheid van de dienstverlening door de apotheken.


--Grappig allemaal. 'Nog altijd tevreden". De NZa is er zelf over verbaasd. Het Motivaction panel is 2000 internetters groot en het is totaal onbekend of dit representatief is voor de Nederlandse Apotheek bezoekers bevolking of een hoog Maurice de Hondt gehalte heeft.

Wel kunnen we een volgende daling in tarieven tegemoet zien, met instemming van de NZa, omdat de patiënten 'nog altijd tevreden' zijn over de wachttijden: die zijn dus nog steeds tekort! En dat is blijkbaar niet de bedoeling, vindt de NZa.

Z en Z gaat er werk van maken. 5.55 voor vervolg uitgifte. Prijsdaling ANZ tarieven, 1.50 per Baxter, tijdens ANZ een vaste vergoeding voor magistrale receptuur; Cassettes dormicum of morfine? doe die maar devolgende ochtend. Tijdens ANZ geen palliatieve sedatie, steriel werk of wat dan ook. Zorg is bij Z en Z alleen tijdens kantooruren.

Dit kader van project vermindering administratieve lastendruk apothekers.

Cynisme is bij Z en Z tot record hoogte gestegen. Doelmatigheid van de zorginkoop uit zich dan ook in de leasebak van de senior 'zorg'onkoper: een fraaie lexus.

Hij mag er voor 2013 een nog grotere en luxere uitzoeken.

ANH JANSEN 07-01-2013 22:01
In tabel 5.4 valt de toename op van het aantal klachten van verzekerden
over preferente geneesmiddelen en misleiding of transparantie. De
klachten over transparantie hebben voor een groot deel betrekking op
het feit dat apothekers het tarief, in verband met het preferentiebeleid,
niet meer op de verpakkingen vermelden.

---En weet de NZa van de onderhandse afspraken tussen verzekeraars en importeurs? Weet de NZa van het IDEA contract? Van de bevroren prijzen? Blijkbaar niet.

Je kan geen prijs vermelden als de toezichthouder zit te slapen en toestaat dat niemand de werkelijke prijs weet behalve de verzekeraar zelf!

Blunder 13.
ANH JANSEN 07-01-2013 21:52
Van de vier grote zorgverzekeraars zijn er drie tevreden over het
contracteerproces rondom het contract voor het jaar 2012. De andere zorgverzekeraar heeft dit contracteerproces als hectisch ervaren. Daarbij ontbrak het gevoel te maken te hebben met een markt.
Over de timing hebben al vier van deze zorgverzekeraars gesteld dat zij relatief vroeg in het jaar 2011 zijn begonnen met gesprekken over het
contract 2012. Het daadwerkelijk sluiten van contracten vond op veel plaatsen laat plaats volgens de zorgverzekeraars.


--En de kleine verzekeraars die soms zeer veel impact hebben op het al dan niet voortbestaan van een zorgaanbieder? Geen woord. Z en Z komt er mee weg. Eerst nu contract 2013 ontvangen, na sluiten van de markt en nadat Z en Z in alle rust de contracten en voorstellen van alle overige verzekeraars heeft kunnen inzien. Voorstel Z en Z is gelijk aan voorstel Achmea. Zitten op 500 meter van elkaar en in theorie elkaars concurrenten. Dus biedt je dezelfde voorwaarden aan. Zo gaat dat met concurrentie in Nederland.

Blunder 10 en 11.

Z en Z biedt 5.55 voor EU. 1.50 voor Baxter! 3 euro als je per week levert! Meesten leveren per 2 weken en declaren per week. Mag niet meer. 1.50 per week als je per 2 weken levert. Gaat in per 1 2 2013 als je tekent.

Die 6.15 is een instinker! Heeft te maken met Module A en A plus. Wordt in lumpsum uitgekeerd aan de hele groep. Je krijgt echter eerst 5.55. En uit die 60 cent moet je de hele groep betalen. Incl artsen. En is er een maximum? Laat je adviseren door de jurist.
En vraag de voorwaarden op bij Z en Z want het contract voorstel is onvolledig. Zo gaat dat als je GCP niet navolgt.

Mag allemaal van de NZa, want die let op de grote jongens.

Blunder 12.
ANH JANSEN 07-01-2013 21:46
"Bij de enquête onder apotheekhoudenden in november (N=106) geven de respondenten aan dat ze ontevreden tot zeer ontevreden zijn over zowel het proces van contracteren (20% is ontevreden, 75% is zeer ontevreden) als de resultaten van het contracteerproces (25% is ontevreden, 72% is zeer ontevreden)."

2.000 openbare apotheken? Poli apotheken 60? Internet apotheken? Dienst Apotheken?

En dan 106 respondenten? Wie zijn dat? Representatief of de meest assertieve? Bedenk dat bij de KNMP Voorzitter verkiezingen 35% van de KNMP heeft gestemd! 65% stemt zwijgend in met beleid KNMP ongeacht wie er zit.

Trek die lijn door en wat is dan nut van dit soort scans? Wat is de legitimiteit?

We winnen deze oorlog helemaal niet als 5% van de leden en niet-leden zich inspannen en de rest lui achterover blijft leunen in de gedachte het zal wel of het komt wel goed of het is altijd wat of het is uiteindelijk altijd nog goed gekomen.

Dan winnen de Leon Tinkes van deze wereld en verliest de Stenen Apotheek. Ondanks EU wet en regelgeving. Ondanks de Geneesmiddelenwet. Omdat de Leon Tinkes van deze wereld daar schijt aan hebben. Openbare apothekers zijn niet langer noodzakelijk voor het voortbestaan van het KNMP Bureau. Zei Leon Tinke bloosloos in het PW. De Pravda.

En deze Scan laat dat zien.
henricop 07-01-2013 21:40
ik hoor juist dat Z&Z in werkgebieden 6,11 euro betaalt voor de vervolgaflevering en 3,06 voor de weekdoseer of geldt dat slechts voor enkele uitverkoren vrienden van Z&Z?
ANH JANSEN 07-01-2013 21:38
"Eén verzekeraar die eerder dan eind december het contracteren wilde afronden gaf aan dat de betrokken
apotheken hebben gewacht totdat zij het aanbod van de andere
zorgverzekeraars konden vergelijken."

-----
Nu moet het niet gekker worden. Z en Z komt eerst nu met een contract voorstel voor 2013, na het afsluiten van de markt en nadat alle verzekeraars hun tarieven hebben bekend gemaakt en rara welk tarief heeft Z en Z?

En hoe was het in 2011? Loop van 2012?

Verschrikkelijk. Blunder 9.
henricop 07-01-2013 21:37
de hoofdaannemer is NFZ.

Zorgmakelaar Lex G sluit geen contracten en onderhandelt niet. Hij adviseert alleen. NZa begrijpt haar eigen gecreerde zorgmijnenveld niet.

ANH JANSEN 07-01-2013 21:34
Door ongeveer een kwart van de respondenten en de bijbehorende gesloten contracten is gebruik gemaakt van een hoofdaannemer. De hoofdaannemer onderhandelt voor een groep apothekers met de zorgverzekeraar, koopt de zorgprestaties in en verkoopt deze aan de afzonderlijke apothekers.
Bij de helft van de respondenten zijn de bijbehorende contracten afgesloten door een zorgmakelaar of door de apotheekhoudende met ondersteuning van een zorgmakelaar. De zorgmakelaar fungeert in het proces als bemiddelaar tussen zorgverzekeraar en apotheekhoudende.
Van alle respondenten heeft 12% zelf een contract afgesloten zonder verdere ondersteuning en bij 10% van de respondenten is er sprake van een vertegenwoordiger. De ketenapothekers zijn in het contracteerproces vertegenwoordigd. Dat wil zeggen dat onder de respondenten 10% als een vertegenwoordiger reageert voor meerdere (keten)apotheeklocaties (ketens). Dit geeft een vertekend beeld. Achter de 10% behoren wel vele apotheeklocaties.

Blunder 7: wat is het verschil tussen een hoofdaannemer die voor meerdere apotheeklocaties onderhandelt en een keten die uit meerder locaties bestaat?

Blunder 8; responsie op de enquete? N=106 of is N=216 of is N=vele apotheken? NZa is hier zeer vaag over en statistisch rammelt dit aan alle kanten!
henricop 07-01-2013 21:30
Het is inderdaad beschamend en zegt iets over de ambtenarij van dit land! De KNMP gaat dit voor ons becommentarieren, maar zou zich moeten terugtrekken bij zoveel onzin!

Ik geniet vooral van de stenen apotheek. Welke idioot bedenkt zo'n kreet. De houten, bordkartonnen, perspex apotheek???????
NZa moet direct onder curatele van VWS gesteld worden. Wat heeft deze onzin gekost.
ANH JANSEN 07-01-2013 21:16
De overige zeven internetapotheken zijn reguliere apotheken met een apotheker in dienst. Het verschil met de klassieke apotheken zit hoofdzakelijk in de wijze van terhandstellen en dat zij meestal geen klassieke (stenen) apotheek zijn. De terhandstelling is in de meeste gevallen enkel mogelijk via een koerier of een bezorgdienst van de betreffende internetapotheek zelf. De Mediq-internetapotheek is hierop
een uitzondering, aangezien Mediq ook een groot landelijk netwerk van fysieke apotheken heeft. Daar kan de klant ook terecht voor het afhalen van geneesmiddelen of advies.

De introductie van Wellsense is de NZa ontgaan. Alle herhaalreceptuur en verzoeken om recepten gericht aan apotheken met een Wellsense site gaat eerst naar Wellsense en wordt daarna doorgestuurd naar de site van de deelnemende apotheek. Die levert nu nog wel. Je kan erop wachten dat de Wellsense Apotheek (=ApotheekZorg) dat gaat overnemen. ApotheekZorg heeft recent de Stoppen met Roken middelen contract voor CZ verzekerden bedongen. Volgende stap is fungeren als centrale leverancier van herhaalmedicatie.

De uitleg gratis af te halen bij de deelnemende Service/NapCo apotheken.

Mosatrade CV is de achterliggende investeerder van Mosadex. ApotheekZorg en Wellsense zijn eigendom van Mosadex/Mosatrade.

We betalen mee aan ons eigen ondergang. Mosadex is verder dan Mediq. Mosadex is geen beursgenoteerd fonds en heeft daardoor een voorsprong op Mediq. De kanarie in de mijn is Mosadex en die kanarie houdt zich stil en doet daardoor goede zaken voor Mosatrade.

Blunder 6. Onvolledig en ondiep gegraven Scan.
ANH JANSEN 07-01-2013 21:08
Het verschil met reguliere apotheken is dat
er minder of geen face-to-face contact mogelijk is. Internetapotheken kunnen dit compenseren doordat zij telefonisch en per e-mail bereikbaar zijn voor vragen en advies. Er zijn tot op heden geen signalen die er op
wijzen dat internetapotheken ondermaatse zorg leveren. Sommigen van de internetapotheken ondernemen aanvullende activiteiten om andere apotheken te informeren over het geneesmiddelengebruik. Zo geven een aantal internetapotheken op verzoek een overzicht met de gebruikte
medicijnen aan de patiënt.

Blunder 3. Sommigen ondernemen aanvullende activiteiten? Richtlijn medicatie overdracht is de NZa ontgaan?
En wat doen de andere internet apotheken?

IGZ en internet apotheken? NZa moet maar even bellen naar de IGZ over ervaringen met internet apotheken.

En de Geneesmiddelenwet? NAN?

En blunder 4.

Voorbeeld niet preferent middel i.c.m. eigen risico
Geneesmiddel ‘TABLET’ is bij zorgverzekeraar Y géén preferent middel en kost € 9,50.
Het geneesmiddel moet in zijn geheel door de verzekerde zelf worden betaald. Er wordt niets van het eigen risico van de verzekerde ingehouden.

--Medische Noodzaak? De NZa heeft er niet van gehoord.

En VGZ Coop berekent naar eigen zeggen niets aan eigen risico bij onderhands aanbestede middelen. Ook dat is de NZa ontgaan. Blunder 5.

Moeten dit verder lezen? We zijn pas op pg 17. Het Concept staat vol met fouten.

Laat de Verkenners dit broddelwerk maar niet lezen. Een van de feilen in dit zorgstelsel is het falen van de NZa en dit broddelwerk is er het bewijs van.
ANH JANSEN 07-01-2013 20:46
Openbare apotheken
Hieronder vallen de volgende typen apotheken:
- Zelfstandige apotheken;
- Ketenapotheken;
- Poliklinische apotheken (politheken): openbare apotheken
gevestigd in een ziekenhuisgebouw, vaak als nevenvestiging van een openbare apotheek;
- Internetapotheken;
- Dienstapotheken.
Behalve de verschillende te onderscheiden typen apotheken, die gecombineerd kunnen zijn, vindt er onder apotheken ook specialisatie plaats. Voorbeelden van specialisatie zijn: bereidingsapotheken die zich alleen richten op magistrale bereidingen, apotheken die zich alleen richten op de verpakking van geneesmiddelen (‘baxtering apotheken’ en
‘central fillingapotheken’), het bedienen van patiënten via een online service via een internetapotheek, specialisatie op gebied van bepaalde (chronische) ziekten of bijvoorbeeld reizigersadvies.


---De poli-apotheek is vaak een nevenvestiging van een openbare apotheek?

Waar komt de NZa aan deze 'wijsheid'? Wat een blunder.

Naast de internetapotheken hebben zogenoemde klassieke (stenen) openbare apotheken ook regelmatig een website. Voor deze marktscan is niet in kaart gebracht hoeveel apotheken een website hebben en welke diensten zij daar op aanbieden. Sommige klassieke stenen apotheken hebben ook een eigen bezorgdienst.

--Sommige Stenen apotheken met een eigen bezorgdienst?Sommigen? Stenen? Wat een blunder.

Moeten we dit verder lezen?

Wel verklaart de NZa zo de 'groei'van het aantal apotheken en geeft zij aan dat een apotheek niet langer een apotheek meer hoeft te zijn. De voormalige benchmark van de NZa, de klassieke apotheek, de bereidende en voorraadhoudende, wordt nu afgedaan als de 'stenen' apotheek.

Don Giovanni. Mozart. En de man van steen. Il Commandatore. Mozart kiest voor Don Giovanni. Gaat ten onder. Man van Steen blijft bestaan.

Is Don Giovanni het rolmodel van Theo Langejan?

Er is nog hoop voor de stenen apotheek.

Zullen we beginnen met handhaven van de Geneesmiddelenwet?

Blijf op de hoogte

Wilt u altijd op de hoogte blijven van de laatste veranderingen en nieuws over Farma-actueel? Vraag de nieuwsbrief aan door uw e-mailadres hieronder in te vullen.