Ons laatste Nieuws


Bekijk alle nieuwsberichten op farmaactueel.nl 


29 jul

Menzis vermindert rompslomp 'medische noodzaak'

Apothekers mogen aan Menzis-patiënten niet-preferente geneesmiddelen afleveren als de (huis)arts ‘MN’ (medische noodzaak) op het recept zet. (PW)

Apothekers mogen aan Menzis-patiënten niet-preferente geneesmiddelen afleveren als de (huis)arts ‘MN’ (medische noodzaak) op het recept zet. (PW)

ANH JANSEN 31-07-2013 15:02
http://www.knmp.nl/downloads/organisatie-regelgeving/organisatie-regelgeving-normen-en-richtlijnen/knmp-richtlijn-ter-hand-stellen

Medicatiebewaking en patiëntbegeleiding vormen een geïntegreerd onderdeel van ter hand stellen. Deze
richtlijn verwijst voor medicatiebewaking en patiëntbegeleiding naar de aanbevelingen die zijn uitgewerkt
in de KNMP-richtlijnen ‘Medicatiebewaking’ en ‘Farmaceutisch Consult’.
Ter hand stellen is niet mogelijk zonder een compleet en actueel patiëntendossier. Voor ter hand stellen
moet de apotheker daarom een patiëntendossier aanleggen, vormgeven en beheren. De apotheker volgt
daarbij de KNMP-richtlijn ‘Patiëntendossier’.

Bij geneesmiddelen voor niet-geregistreerde indicaties, bij niet-geregistreerde middelen of bij
apotheekbereidingen is de apotheker de patiënt behulpzaam bij het afhandelen van zaken met betrekking
tot machtigingen en artsen- of patiëntenverklaringen. Zo nodig regelt hij dat de voorschrijver een
verklaring invult waarmee aan geldende vergoedingsvoorwaarden kan worden voldaan. Het regelen van
artsenverklaringen is geen primaire taak van de apotheker.

---Tja. 37 pagina's.

De Gouden Regel van Leon Tinke in het PW is intern bij de KNMP nog niet doorgenomen.

En splitsen van een wettelijk toegekende taak in meerdere onderdelen en dan achteraf stellen dat alle onderdelen samen de THS zijn is strijdig met de Gouden Regel in kader van onderhandelen. Zo genuanceerd zijn verzekeraars en Overheden niet.

Geen wonder dat het THS jaarlijks blijft dalen.

Maar ja. geen van de samenstellers van deze KNMP richtlijn heeft nog een eigen apotheek en allen zijn financieel onafhankelijk. Dan kan je rustig opschrijven dat alles maar door de apotheker moet worden geregeld en dat daar helemaal niets voor moet worden betaald.

WSO is en blijft de oorspronkelijke SOA: De incompetentie druipt ervan af.

En de 'zorg'inkopende verzekeraars kunnen hun lol niet op.
ANH JANSEN 31-07-2013 14:51
Kom denkt de KNMP, als Menzis de administratieve lastendruk zegt te verminderen is er ruimte voor ons: De apotheker regelt van alles zonder vergoeding omdat hij apotheker is en levert ook nog gratis als de verzekeraar het begrip coulance niet kent.

noot 7 Vergoeding
In zijn rol van behandelaar functioneert de apotheker als zorgverlener. Hij behoort echter de patiënt
voorafgaand aan de terhandstelling wel te informeren over de vergoeding van de voorgeschreven
farmaceutische producten binnen de Basisverzekering, ook al is dit geen primaire taak van de apotheker
en is hij niet verantwoordelijk voor de vergoedingssystematiek.

Bovendien kunnen er afwijkende regels
gelden in aanvullende verzekeringspakketten. Daartoe moeten de aanspraken van iedere patiënt op
vergoeding van farmaceutische zorg bij diens actuele zorgverzekeraar worden geverifieerd. Na uitgeven van
genees- en hulpmiddelen die vergoed worden declareert de apotheker de kosten ten behoeve van de patiënt
rechtstreeks bij de zorgverzekeraar.
Wanneer een voorgeschreven farmaceutisch product als gevolg van overheidsbeleid niet door de
Basisverzekering wordt vergoed, kan dit een obstakel vormen om de patiënt de gevraagde zorg te verlenen.
Er is dan nader overleg noodzakelijk met de patiënt en soms met de voorschrijver. Een oplossing kan zijn
dat de patiënt zelf betaalt of dat een ander product wordt voorgeschreven, maar dat is niet vanzelfsprekend.
Het gehele traject van vergoeding en de afhandeling van de regelingen daaromheen valt buiten het bestek
van deze richtlijn.
Overigens heeft de patiënt, ook als er geen aanspraak op vergoeding gedaan kan worden, wel recht op zorg.
De apotheker heeft hier als zorgverlener een eigen verantwoordelijkheid en zal in voorkomende gevallen
op individuele basis zijn handelswijze bepalen. Dit kan bijvoorbeeld betekenen dat hij in overleg met de
voorschrijver uit coulance of wegens humanitaire overwegingen toch tot terhandstelling.kan overgaan.

Gekkewerk
ANH JANSEN 29-07-2013 21:21
Vier proefregio’s

CZ is de aanjager en begeleidt regio’s in de samenwerking naar betere zorg en minder kosten. Dit wordt gedaan in de volgende vier regio’s:
1. ‘Mijn Zorg’ in de Limburgse regio Oostelijk Zuid-Limburg
Doel is meer zorg naar de eerste lijn wijkgerichte eerstelijnspluszorg met tweedelijnsconsultatie. En het vervangen van dure merk geneesmiddelen door goedkope merkloze medicijnen.

2. ‘Anders Beter’ Zuid-Limburg in de Westelijke Mijnstreek
Werkt aan oplossingen met het meeste verbeterpotentieel. Er is gestart met aandacht voor substitutie van dure geneesmiddelen door goedkopere maar gelijkwaardige geneesmiddelen.

3. ‘Goed Leven’ in Zeeuws Vlaanderen
Gericht op de vergrijzende inwoners: betere preventie en vroegdiagnostiek van dementie, meer zorg naar de eerste lijn, actieve inzet van eHealth en zorgen voor eigen gezondheid door inwoners zelf.
Meer informatie op www.goedleven.nl External link

4. ‘Slimmer met zorg’ regio Eindhoven
Zorg moet zinnig, zuinig zijn waarbij zelfsturing en zorg op maat centraal staan. Om te beginnen substitutie van dure geneesmiddelen door goedkopere maar gelijkwaardige geneesmiddelen. Dit is een samenwerking met zorggroep PoZoB, zorggroep DOH, VGZ en cliëntenorganisatie Zorgbelang Brabant.

---Hoe moet dit samen gaan met MN verklaringen op zijn Menzis's? Hoofdaannemer ziet zijn 'Shared savings' aan zijn neus voorbij gaan.

---Enige remedie tegen de onzin is duidelijke ziektekostenpolissen voor de verzekerden! En stopzetten van malus contracten indien een zorgaanbieder de ziektekostenpolissen van verzekerden respecteert!
ANH JANSEN 29-07-2013 21:07
CZ draagt ook een steentje bij in de vermindering van administratieve lastendruk en trekt de aanbesteding Diabetes in.

Mededeling inkooptraject diabetestestmaterialen

CZ heeft naar aanleiding van de bezwaren die verschillende partijen hadden ingediend tegen de criteria waaraan glucosemeters dienen te voldoen, besloten de inkoopprocedure te beëindigen. Ofschoon CZ van mening is dat het haar vrijstaat strengere eisen aan een door haar in te kopen product of dienst te stellen dan voortvloeien uit wettelijke voorschriften die normen bevatten voor dat product of die dienst, heeft CZ zich gerealiseerd dat de termijn die inschrijvers gegeven was om een verklaring te overleggen dat de glucosemeter voldoet aan de door haar gestelde eisen, mogelijk te kort was.

Ofschoon CZ geprobeerd heeft zo snel mogelijk op de bezwaren te beslissen, heeft het ook tot haar spijt langer geduurd voordat het besluit bekend kon worden gemaakt. Een zorgvuldige afweging van enerzijds de bezwaren en anderzijds de overige bij de inkoopprocedure betrokken belangen, waaronder een onderzoek naar de mogelijkheden de procedure aan te passen, heeft meer tijd gevraagd dan oorspronkelijk verwacht was.

CZ heeft zich gerealiseerd dat de termijn die rest om tijdig voor 1 januari 2014 de contractering afgerond te hebben te kort is om een nieuwe procedure uit te schrijven en te doorlopen en verzekerden de gelegenheid te geven over te stappen naar (de meters van) de dan geselecteerde partijen. Om die reden heeft CZ besloten voor 2014 geen selectieve inkoopprocedure meer te volgen maar een open aanbod te doen dat door iedere partij die bereid is de voorwaarden te aanvaarden, kan worden geaccepteerd. CZ zal daartoe de huidige overeenkomst op een aantal punten (met name kwaliteitsvereisten en tarief) aanpassen en streeft er naar deze overeenkomst begin september te verzenden. Over het inkoopbeleid 2015 beraadt CZ zich nog.

---Tekst goed lezen! Befehl ist Befehl gehalte is zeer hoog.
ANH JANSEN 29-07-2013 21:01
De KNMP begrijpt blijkbaar niet hoe het spel wordt gespeeld; de MN verklaringen zijn niet het probleem, het is de malus die apotheekhoudenden krijgen als zij de substitutie eis niet halen in de contracten. Deze eis gaat over het totaal aantal leveringen multi source inclusief de MN verstrekkingen. Hoe mee MN verstrekkingen, hoe minder kans om de substitutie eis te halen en hoe groter de malus, de boete, de daling in THS tarief.

Laat de KNMP daar eens werk van maken. Laat de KNMP de software leveranciers met spoed hun AIS systemen up to date maken opdat MN en Logistieke Noodzaak kunnen worden verwerkt in de declaraties.

Nu is het een vestzak broekzak verhaal; de apotheker betaalt de MN verstrekkingen alsnog middels de daling in het THS tarief wegens niet behalen van de substitutie eis. Als de apotheker de MN niet nakomt krijgt hij mot met de patient en de voorschrijvend medicus.

Puntje voor de KNMP als belangenbehartiger van de beroepsgroep. Een keihard puntje.

Blijf op de hoogte

Wilt u altijd op de hoogte blijven van de laatste veranderingen en nieuws over Farma-actueel? Vraag de nieuwsbrief aan door uw e-mailadres hieronder in te vullen.