Ons laatste Nieuws


Bekijk alle nieuwsberichten op farmaactueel.nl 


26 feb

Marktscan en Beleidsbrief Extramurale Farmaceutische Zorg

Nederlanders zijn tevreden over de zorg die zij in de apotheek krijgen. Ze hoeven niet ver te reizen om naar de apotheek van hun keuze te gaan en worden snel geholpen. In de afgelopen jaren gingen mensen vaker naar de apotheek, maar dit is niet terug te zien in de kosten van apotheekzorg. Met het preferentiebeleid op geneesmiddelen besparen verzekeraars nu al zeker 750 miljoen. Dat blijkt uit de marktscan Extramurale Farmaceutische zorg van de Nederlandse Zorgautoriteit (NZa).

Nederlanders zijn tevreden over de zorg die zij in de apotheek krijgen. Ze hoeven niet ver te reizen om naar de apotheek van hun keuze te gaan en worden snel geholpen. In de afgelopen jaren gingen mensen vaker naar de apotheek, maar dit is niet terug te zien in de kosten van apotheekzorg. Met het preferentiebeleid op geneesmiddelen besparen verzekeraars nu al zeker 750 miljoen. Dat blijkt uit de marktscan Extramurale Farmaceutische zorg van de Nederlandse Zorgautoriteit (NZa).

Swarte1 01-03-2013 13:50
NZA over internetapotheken:
Het verschil met de openbare apotheken zit
hoofdzakelijk in de wijze van afleveren en dat zij meestal GEEN fysieke apotheeklocatie hebben.

De wet over apotheken:
apotheek : een lokaal of een samenhangend geheel van lokalen waarin geneesmiddelen worden bereid, ter hand gesteld en ten behoeve van terhandstelling in voorraad worden gehouden, dan wel alleen ter hand worden gesteld en daartoe in voorraad worden gehouden.

Het lokaal van de internetapotheek heeft geen locatie. Moet de Inspectie optreden?

Kees zwaan 28-02-2013 08:38
'Samenhangend beleid':
Een wat ongelukkige formulering van mijn kant.
Wat ik bedoelde te zeggen dat als deze partijen gelijkwaardig zouden zijn en hun rug recht zouden houden, de belangen van diverse partijen veel beter tot hun recht zouden komen.
De 'samenhang' zoals die nu is, is niets anders dan 'Jij doen wat ik zeg'. De 'visie' beperkt zich tot het budgettair kader.
Meijer Apeldoorn 27-02-2013 20:54
Er is geen sprake van een samenhangend beleid tussen VWS, zorgverzekeraars, patientenverenigingen en IGZ?
De minister is de vertolker van de door haar ambtenaren, in overleg met de zorgverzekraars uitgedachte beleid.De IGZ is allang als potentiele luis in de pels onthoofd en de NPCF zit ook in de zak van de minister vanwege de verregaande financiele afhankelijkheid.
Volledig geintegreerd beleid zul je bedoelen. De financiele belangen zijn groot, de vraag is alleen: wie krijgt ( nu of later) zijn deel?
ANH JANSEN 27-02-2013 14:44
Apotheek van medicijnverstrekker naar zorgverlener
Aangezien sommige zorgverzekeraars, op verzoek van apotheken, in 2012 nog niet alle prestaties apart geprijsd en ingekocht hebben, kan het dus voorkomen dat bij sommige apotheken maar één zorgprestatie is ingekocht. In dat geval geeft de zorgverzekeraar een extra opslag. Contractueel is vastgelegd dat deze extra opslag door de apotheek gebruikt moet worden voor het leveren van de andere zorgprestaties. Bovendien is het de NZa bekend dat een aantal prestaties voor farmaceutische zorg niet exclusief is voorbehouden aan de apotheek. Zorgverzekeraars kunnen ook kiezen om prestaties in te kopen bij ziekenhuizen, bijvoorbeeld als het gaat om medicatieoverdracht bij ontslag uit het ziekenhuis. Het lijkt erop dat de NZa dit onvoldoende in haar marktscan heeft meegewogen.

---Ja, ja. De apothekers hebben er zelf om gevraagd en dan moeten ze niet zeuren dat ze het hebben gekregen.

Extra winst CZ 150 miljoen euro, dankzij de inbreng van de apothekers. Die hebben zuinig aangedaan.

Valt wel een beetje tegen dat ZN en ZN-leden de apothekers niet hebben bedankt voor deze zuinigheid. Heeft de NZa dat dan niet opgemerkt of is dat financieel?

Naar de financiën kijkt de NZa niet. Norminkomen en bedrijfsinkomen is immers niet gegarandeerd voor apothekers en apotheekhoudenden. Bedrijfsinkomen is gelijk gesteld aan norminkomen. De NZa kijkt er niet van op.

En de consument is tevreden. Motivaction heeft een panel van 1.000 man. Wat is de statistische relevantie daarvan?
Maken 1.000 man de dienst uit? Bepalen die het beleid van de NZa en VWS?

-Dit komt niet meer goed. Tenzij de KNMP, ASKA en NapCo de juridische kaart gaan gebruiken!
ANH JANSEN 27-02-2013 14:36
En ZN gaat verder;

Apotheken aan zet
Dit jaar kopen zorgverzekeraars alle zorgprestaties apart in, tenzij apothekers specifiek aangeven hier geen prijs op te stellen. Daarmee zijn de apotheken aan zet om hun nieuwe rol als zorgverlener waar te maken. Uit de declaratiegegevens van zorgverzekeraars blijkt vooralsnog dat de ingekochte prestaties nog nauwelijks worden gedeclareerd door apotheken. Zorgverzekeraars maken zich hierover zorgen en wijzen erop dat apotheken nog veel energie moeten steken in het zich ontwikkelen als zorgverlener. Het is dus nu aan de apotheken om hun rol als zorgverlener op te pakken.

Contractering op tijd afgerond
ZN is het eens met de wens van de NZa dat de contractering van de apotheken, net als bij alle andere zorgverleners, in november rond moet zijn. Op die manier kunnen zorgverzekeraars hun verzekerden informeren over de contracteerde zorg als zij in november kunnen kiezen waar zij een zorgverzekering afsluiten. Ook apotheken zullen dit proces moeten ondersteunen door tijdig de contracten te retourneren. Bovendien zal VWS de definitieve financiële kaders en beleidsmaatregelen voor de zomer bekend moeten maken, zodat zorgverzekeraars de contracten op tijd aan de apotheken kunnen voorleggen.

---Ook voor 2014 wordt er niet onderhandeld. Verzoek wordt nu al gedaan door ZN en ZN-leden om de contracten tijdig te retourneren. En niet vergeten; een nul tarief is ook een tarief! Dus wel de nul declareren!

Tja. Lees de NZa Scan en stel vast dat verzekeraars niet moeten onderhandelen, dat niet hebben gedaan en dat ook in 2014 niet gaan doen.

Dus ja. Wie steekt de laatste lantaarn aan?
ANH JANSEN 27-02-2013 14:33
https://www.zn.nl/nieuws/zn-nieuws/nieuwsbericht/?newsId=b055d454-5a35-490f-829f-ee35d6dc110b

ZN in de reactie; ZN positief over NZa-marktscan apotheken

ZN is het echter niet eens met de conclusie van de NZa dat zorgverzekeraars in 2012 te weinig nieuwe prestaties voor farmaceutische zorg hebben ingekocht. Het is de bedoeling dat apothekers, naast het afleveren van geneesmiddelen, ook de nieuwe prestaties (instructies geneesmiddel gerelateerde hulpmiddelen, medicatiebeoordelingen en medicatiebegeleiding bij opname en ontslag uit het ziekenhuis) uitvoeren. Vorig jaar zijn deze prestaties op verzoek van apothekers voor farmaceutische zorg geïntroduceerd. Zorgverzekeraars hebben deze prestaties vanwege het overgangsjaar 2012 niet in alle gevallen apart ingekocht, maar hebben apotheken wel degelijk contractueel de financiële ruimte gegeven om deze zorgprestaties te leveren. ZN is daarom verbaasd over de suggestie van de NZa dat zorgverzekeraars zich in 2012 mogelijk niet aan de zorgplicht hebben gehouden als het gaat om de inkoop van deze farmaceutische zorgprestaties.

---Het zijn de apothekers zelf die hebben aangedrongen op invoering van de prestatie bekostiging en dat zij nu het lid op de neus krijgen is niet het probleem van de ZN/ZN-leden!

En financieel de ruimte? Vrijval van generieken is in de zakken van verzekeraars verdwenen! CZ en DSW kregen het schaamrood op de kaken; onmaatschappelijk hoge winsten bij verzekeraars zonder winstoogmerk! Hoe gaan we dat goedpraten?

Nu ja, op deze manier.

Pieter Hasekamp en Andre Rouvoet in actie; de apothekers hebben er zelf om gevraagd!
niels 27-02-2013 12:14
De week van de waarheid voor apothekers? Gisteren de Nza met de marktscan, morgen de rapportage van de twee verkenners. Heb in een blogje mijn voorspelling gedaan
http://gezondeteksten.nl/content/2013/02/Niets-nieuws-voor-apothekers
ANH JANSEN 26-02-2013 23:20
http://www.farmaactueel.nl/nieuws/07-01-2013/2842/nza-marktscan-extramurale-farmaceutiosche-zorg/

In kader van doelmatigheid doen we niet alles dubbel. 'allo, allo', read carefully, i write it only once.

Beleidsbrief is rampzalig.

En dan moet de bezuiniging Lage Ziektelast, de invoering van de populatie bekostiging nog komen. Beiden kunnen rekenen op warme steun van de KNMP, NapCo en ASKA; die zien 'kansen'.

Van de regen in de drup. Jan Smits heeft een goed heenkomen gezocht in Brussel. Rik van der Meer trekt verder aan het dode paard waar Jan Smits het heeft achtergelaten; op de vuilnishoop van de EU extramurale farmacie.
ANH JANSEN 26-02-2013 23:02
Tja. 800 NapCo leden en 4000 KNMP leden wordt gevraagd om een enquete voor eigen lijfsbehoud in te vullen en wat doen ze? Ze vegen er wat mee af en spoelen het door.

Wat een armoede is dit. Of spreekt daar een forse dosis fatalisme uit of een nog immer onversaagd vertrouwen in de KNMP?


Enquête apotheekhoudenden
Paragraaf 4.2 over het verloop van het contracteerproces is gebaseerd op een enquête onder 219 apotheekhoudenden, met medewerking van Napco, Aska en KNMP.

De vragenlijst is opgesteld door de NZa op basis van het document ‘Good Contracting Practices zorgverzekeraars en vrije beroepsbeoefenaren’ uit december 2010. De vragenlijst (bijlage 4) is eerste uitgezet via ASKA en Napco en ingevuld door 113 respondenten.

Marktscan Extramurale farmaceutische zorg
97
De vragenlijst is vervolgens op verzoek van de KNMP aangevuld met een aantal vragen en uitgezet onder KNMP leden. Deze aangevulde vragenlijst (bijlage 5) is door 106 respondenten ingevuld. Bij deze vragenlijst zijn een aantal vragen toegevoegd, deze vragen zijn daarom niet door (113+106=)219 maar door 106 respondenten beantwoord. De
toegevoegde vragen hebben betrekking op de gecontracteerde prestatie en op de beleving van het contracteerproces door apotheekhoudenden.

--Dan moet je niet jammeren als je klappen krijgt.
Kees zwaan 26-02-2013 22:59
De NZa is overbodig:
'Wij de zorgverzekeraars weten bij Wet wat goed is voor onze verzekerden'.
De NZa maakt zich overbodig: alleen al door dit soort flut onderzoeken met selectief shoppen en aggregeren van gegevens.
Het lijkt erop dat de kosten van de apotheker niet meegewogen worden bij het onderzoek, dat scheelt toch snel € 80.000,- per apotheek wat nog bespaard kan worden.
Het vak van apotheker moet blijkbaar een roeping/ onbebetaalde mantelzorg worden.

Van enig samenhangend beleid tussen VWS, zorgverzekeraars, IGZ patiënten organisaties is geen sprake.
Partijen beperken zich tot hun eigen hokje.
VWS dat samenhang tussen partijen zou moeten coördineren laat alles(behalve het budget) aan de 'markt' over.
Géén visie = géén toekomst.

ANH JANSEN 26-02-2013 22:38
8. Preferentiebeleid geneesmiddelen

Verplichte leesstof voor het voltallig bureau KNMP opdat zij in het vervolg stoppen met trachten het preferentie beleid aan te pakken; het is succesvol in de ogen van de Overheid en verzekeraars en levert teveel op om het af te schaffen.

Inkopen tegen Apotheek Inkoop Prijs door apotheken is het probleem! Het is onmogelijk om deze middelen tegen AIP in te kopen en dat moet wel volgens WMG/NZa systematiek!

Idem de zorgtarieven. Die zijn bedoeld voor de zorg en niet voor de financiering van de inkoop van goederen!

Kostendekkend inkopen van door verzekeraars en Overheid aangewezen middelen is eerste prioriteit van de KNMP!

Schaf per direct de prijsinformatie via de Taxe af of kom met een juridische actie om openbare apotheken in staat te stellen tegen AIP in te kopen.

Wat is daar nu zo moeilijk aan? De eenpitter krijgt gelijk maar NZa en VWS wachten op de KNMP. Kom op KNMP.
ANH JANSEN 26-02-2013 22:25
7.3.2 Prijsontwikkeling van de dienstverlening
In de periode 2009 t/m 2011 bestonden er gereguleerde tarieven in de extramurale farmaceutische zorg.

En de NZa vergeet gemakshalve dat een deel van de vergoeding voor de dienstverlening nog immer moest worden gehaald uit de handelsvoordelen. Dat de kosten voor de dienstverlening stijging is geen wonder als de handelsvoordelen door overheids en verzekeraarsbeleid dalen, maar effectief zijn de kosten voor dienstverlening gedaald!

Handhaving van claw back en dergelijk zet druk op apotheken om tegen nog lagere prijs in te kopen. Afschaffing van de handelsvoordelen is niet in het belang van de zorgverzekeraar en rijksoverheid. Onderzoek naar de financiële toestand bij apothekers/ketens doet de NZa niet. Norminkomen e.d. is niet gegarandeerd. En sluiting van een apotheek biedt toch kansen voor de concurrentie?

Verschrikkelijke marktscan.

Maar het woord 'Stenen Apotheek' is nog niet genoemd door de NZa. De NZa leest blijkbaar farmaactueel. De definitieve marktscan is flink opgeschoond, maar is nog immer wereldvreemd.

Een goed jurist weet hier wat van te maken. Druist in tegen ieder EVRM rechtsbeginsel; dat krijg je als je moedwillig als Openbaar Bestuur en Overheid de Algemene Beginselen van Behoorlijk Bestuur los laat.

Hoelang duurt het nog voordat NapCo, ASKA en/of KNMP de juridische kaart trekken?
ANH JANSEN 26-02-2013 22:06
pg 43.

Motivaction; waarom zou je voor kwaliteit contracteren als de verzekerden zelf aangeven dat locatie/ligging van de apotheek het belangrijkste is?

Tabel 4.2. Overwegingen bij keuze voor apotheek(houdende)
Overweging Percentage
Locatie / ligging 75%
Goede service 18%
Vriendelijkheid van het personeel 16%
Snelle service 13%
Korte wachttijd in de apotheek 12%

--Korte fietsafstand en lange wachttijden en laten terugkomen dus. 40 uur per week geopend is genoeg.

De verplicht verzekerde heeft altijd gelijk.

Over Service praten we niet meer.

Tabel 4.3. Overwegingen om over te stappen
Overweging Percentage
Vanwege ontevredenheid over de service 35%
Vanwege te lange wachttijden aan de balie 30%
Omdat mijn geneesmiddelen vaak niet op voorraad zijn 22%
Vanwege verhuizing 20%
Vanwege ontevredenheid over de zorgverlening 18%
Vanwege de manier waarop ik werd bejegend 17

-En uiteindelijk stapt 4% over. Service? Hoezo?
ANH JANSEN 26-02-2013 21:44
Pagina 123 e.v. De beleidsbrief van de NZa aan de Minister.

Maak de borst maar nat.

Apothekers geven signalen af dat zij ontevreden over het
contracteerproces zijn en de financiële positie van veel apothekers zou onder druk staan. Onderzoek naar de financiële positie is niet uitgevoerd omdat wij geen gegevens konden krijgen over het transitiejaar 2012. In
de volgende marktscan zal de financiële positie wel worden bezien, zij het beperkt. Wij bezien de solvabiliteit, rentabiliteit en liquiditeit van apotheken. De inkomenspositie van apotheek is geen onderwerp van
onderzoek. Door de introductie van vrije prijzen geldt er geen norminkomen meer en is de inkomenspositie van apothekers voor ons geen onderwerp van onderzoek.

---Vrije prijzen en tarieven. De KNMP was er voorstander van. Onder druk van de ASKA en NapCo. Die zagen 'kansen'.

Laat hen de beleidsbrief lezen en Tom Poes bellen: verzin een list hoe hier uit te geraken.

Je hoeft geen Einstein te zijn om te begrijpen waar de beleidsbrief op uit komt; faillisement van vele "Stenen Apotheken'. Verzekeraars komen immers altijd met redelijke en billijke contracten en de NZa monitort slechts achteraf op nakoming van de zorgplicht van de verzekeraars!

Wanneer valt het euromuntje bij de KNMP?

--Handhaaf de Geneesmiddelenwet. Stop met gedogen van schendingen van EU wet en regelgeving en trek per 1 juli 2013 de prijsinformatie van de Z-index in!
De NZa, NMa en VWS vragen zich al heel lang af waarom de KNMP blijft voortgaan met deze publicatie; zij benadeelt de openbare apothekers enorm met deze prijslijst en in essentie is een openbare publieke prijslijst strijdig met marktwerking en concurrentie.

En de 0,23 per doosje? Toonbeeld van falend beleid van VWS en toezichthouders. Ook daar hoef je geen Einstein voor te zijn om dat in te zien.

En wie betaalt die 0,23 cent per doosje? De apotheker uit de Zorgtarieven. WMG? Heeft de KNMP nog niet van gehoord.
Meijer Apeldoorn 26-02-2013 21:21
Beter nog: ik heb geen zin om voor te financieren en betaal pas na twee maanden.
Ontvang met enige regelmaat aanmaningen.
Die werken uitstekend als aanmaakpaper voor de open haard.
henricop 26-02-2013 21:10
Heel simpel: bij betaling claw back van notabedrag afhouden. Heb nog nooit deurwaarder gezien. Als we dat allemaal doen is het snel over met die onzin
Meijer Apeldoorn 26-02-2013 20:20
Mijn dag kan niet meer stuk! Vandaag de tweede patient voor Duodopa mogen registreren.
30.000 euro omzet erbij, geweldig toch?
Even gerekend: 12 afleveringen a 5 euro, clawack uit eigen zak betalen, rechtstreeks bestellen, meer werk en dus extra kosten , en de marges op dit soort producten zijn zo gering dat je binnen 14 dagen moet betalen. Moet er niet aan denken dat er ooit iets fout gaat met het koelkast regime in de apotheek. Alle overig medicatie gestopt: leuk voor de patient.
Geschat nettoresultaat: minus 500 euro per jaar.
Mooi vak is dit toch. Afgedwongen liefdadigheid.
Ondertussen worden we via de rechtstreekse leveringen gewoon opgelicht. Prijzen van vergelijkbare producten in ons omringende landen: tot 60% goedkoper.
ANH JANSEN 26-02-2013 18:33
-We kunnen het schudden:

De NZa heeft ook het gedrag van consumenten in kaart gebracht. Bij de keuze voor een apotheker is de locatie verreweg de belangrijkste overweging voor een consument. Uit de enquête bleek tevens dat 81% van de consumenten terecht kan bij de apotheek van de eerste keus.
9% van de consumenten heeft overwogen om over te stappen. Redenen om over te stappen zijn ontevredenheid over de service, de wachttijd en het op voorraad zijn van medicijnen. Uiteindelijk is 4% van de
consumenten ook daadwerkelijk overgestapt.

De marktscan bevat geen beoordeling van het onderhandelingsklimaat.
De NZa kijkt vanuit haar taak primair naar de effecten van dergelijke ontwikkelingen op de positie van de consument. De apotheker heeft geen recht op individuele onderhandelingen, maar de zorgverzekeraar
moet zich wel aan zijn zorgplicht houden. Omgekeerd dienen apothekers zich te houden aan de vigerende kwaliteitsnormen, onder toezicht van
de IGZ.
Op basis van de informatie die verzamelt is over de gecontracteerde zorg kan de NZa niet oordelen over de vraag of wat nu gecontracteerd wordt voldoende of onvoldoende is. De NZa zal naleving van de zorgplicht in de farmaceutische zorg nader onderzoeken, in overleg met
de IGZ.

--Scheiding van toezicht biedt de Overheid ongekende mogelijkheden als je de zorg privatiseerd; de Algemene Beginselen van Behoorlijk Bestuur zijn niet langer van kracht en dat gaan we bezuren; KNMP en ASKA en NapCo/NFZg zullen zich nu achter de oren moeten krabben om zich te bezinnen op waar zij mee bezig zijn: de consument gaat voor en niet de verzekeraar! Handhaving Geneesmiddelenwet, intrekken prijsinformatie Z-index heeft nu de hoogste prioriteit; daarmee is het consumentenbelang immers gediend!
henricop 26-02-2013 18:21
Laat de KNMP een dag noemen waarop alle apothekers hun jaarverslag 2012 aanbieden aan de NZa.

Dat is nu eens een mooie actie.
ANH JANSEN 26-02-2013 18:14
Mieke Telkamp aan het woord: waarheen, waarvoor?

Hoewel veel apothekers een contract hebben gesloten, ook in 2013, is de beroepsgroep kritisch over het contracteerproces. Zij ervaren, blijkt uit de marktscan, weinig onderhandelingsruimte. Het is in het belang van de consument dat verzekeraars enige inkoopmacht hebben, vindt de NZa. Verzekeraars kopen namens de consument goede zorg in voor een redelijke prijs. Bij de inkoop zouden verzekeraars wel beter naar kwaliteit kunnen kijken en ervoor moeten zorgen dat alle contracten half november gesloten zijn.

Bij de contractering is opvallend dat verzekeraars nagenoeg alleen de eerste prestatie, de terhandstelling contracteren. De overige vier prestaties uit de basisverzekering contracteren zij nauwelijks apart. Hoewel er op dit moment geen signalen zijn dat mensen de zorg uit de prestaties 2 t/m 5 (bijvoorbeeld farmaceutische begeleiding bij opname en ontslag uit het ziekenhuis) niet krijgen, start de NZa een onderzoek of verzekeraars zich op deze manier wel aan de zorgplicht houden. De prijzen in de farmacie zijn in 2012 vrijgegeven.

De kosten van de extramurale farmaceutische zorg zijn stabiel: jaarlijks geven we 4,8 miljard uit aan apotheekzorg. De kosten voor het uitgeven van geneesmiddelen stijgen, maar de totale kosten blijven stabiel dankzij het preferentiebeleid en geneesmiddelen die uit patent gaan. In de afgelopen vijf jaar hebben verzekeraars met het preferentiebeleid tussen de 0,75 en 0,9 miljard bespaard.

Uit de marktscan blijkt dat het aantal apotheekvestigingen al enkele jaren vrij stabiel is. Over de financiële positie van apothekers kon de NZa voor 2012 geen gegevens krijgen. Ze hoopt in de marktscan van 2013 wel naar rentabiliteit, solvabiliteit en liquiditeit te kijken.

--En zo is weer een jaartje gewonnen. Nee, we konden echt geen gegevens krijgen. Nee, echt. Mieke? Mieke?

Blijf op de hoogte

Wilt u altijd op de hoogte blijven van de laatste veranderingen en nieuws over Farma-actueel? Vraag de nieuwsbrief aan door uw e-mailadres hieronder in te vullen.