Ons laatste Nieuws


Bekijk alle nieuwsberichten op farmaactueel.nl 


14 sep

Levering preferente middelen blijft probleem

Leveringsproblemen zijn er de oorzaak van dat apothekers bij gemiddeld 200.000 verstrekkingen per week op zoek moeten naar een alternatief voor een door de zorgverzekeraar preferent aangewezen geneesmiddel. De SFK publiceert vanaf nu wekelijks de monitor preferentiebeleid. (SFK)
Leveringsproblemen zijn er de oorzaak van dat apothekers bij gemiddeld 200.000 verstrekkingen per week op zoek moeten naar een alternatief voor een door de zorgverzekeraar preferent aangewezen geneesmiddel. De SFK publiceert vanaf nu wekelijks de monitor preferentiebeleid.
 

Sinds 2003 mogen zorgverzekeraars via een preferentiebeleid de aanspraak van verzekerden beperken tot één geneesmiddel per werkzame stof. Tot dan toe hadden verzekerden recht op alle geneesmiddelvarianten die in het Geneesmiddelvergoedingssysteem (GVS) waren opgenomen. De beperking van de aanspraak is niet van toepassing als de behandeling met een preferent middel medisch niet verantwoord is (medische noodzaak). Voor het aanwijzen van preferente geneesmiddelen hanteren verzekeraars twee methoden. Een deel van de verzekeraars wijst preferente middelen aan op basis van de (laagste) prijs in een openbare prijslijst. Deze systematiek heeft vanaf juni 2008 gezorgd voor scherpe dalingen van de prijzen van geneesmiddelen waarvan generieke varianten beschikbaar zijn. Andere verzekeraars wijzen een preferent geneesmiddel aan op basis van een onderhandse aanbesteding en ontvangen achteraf een korting van de producent van het aangewezen middel. Hierdoor kan het preferente middel ook een duurder merkgeneesmiddel zijn.
 

Monitor

Preferente geneesmiddelen worden doorgaans aangewezen voor een bepaalde periode die in de aanbestedingsvoorwaarden is opgenomen. Hoewel in de aanbestedingsafspraken tussen zorgverzekeraars en leveranciers is opgenomen dat het preferente geneesmiddel gedurende de overeengekomen periode beschikbaar moet zijn, zijn er toch regelmatig problemen met de levering van die middelen. Voor niet beschikbare preferente geneesmiddelen moeten apothekers op zoek naar een alternatieve leverancier of een alternatief geneesmiddel. Dit geeft logistieke en administratieve rompslomp voor de apotheek, inclusief declaratieperikelen achteraf. Ook zijn er natuurlijk gevolgen voor patiënten. Zij moeten vaker van geneesmiddel wisselen of er langer op wachten.
Om de leveringsproblemen te kunnen kwantificeren ontvangt de SFK sinds enige tijd wekelijks een overzicht van groothandels met per verzekeraar alle aangewezen geneesmiddelen die in die betreffende week niet leverbaar waren. Aan de hand van deze gegevens en de verstrekkingsgegevens van openbare apotheken bepaalt de SFK in welke mate apotheken hinder ondervinden van deze leveringsproblemen. Vanaf heden publiceert de SFK de monitor preferentiebeleid wekelijks op haar website. Leveringsproblemen van preferente geneesmiddelen doen zich niet altijd tegelijkertijd bij alle groothandels voor. De SFK houdt daarom bij de monitor rekening met de marktaandelen van de groothandels waarbij de beschikbaarheidsproblemen zich voordoen. Bij de monitor wordt ook rekening gehouden met het feit dat apothekers bij Achmea ofwel een contract op basis van een preferentiebeleid, ofwel het IDEA-contract (vaste prijs per pakje) zijn aangegaan.
  

Niet leverbaar

In de periode van week 13 van dit jaar – de week waarover de SFK voor het eerst gegevens van de groothandels heeft ontvangen – tot en met week 34 bleken wekelijks tussen de 120 en de 180 preferent aangewezen artikelen in meer of mindere mate niet leverbaar. Dit heeft zijn weerslag op gemiddeld 200.000 verstrekkingen per week (170.000 tot 220.000). Dit betekent dat een apotheker bij ongeveer 1 op de 20 verstrekkingen op zoek moet gaan naar een alternatief omdat het door de zorgverzekeraar preferent aangewezen geneesmiddel niet leverbaar is. Als de afhandeling gemiddeld 15 minuten extra per keer zou kosten, gaat dat om een verspilling van de zorgcapaciteit van zo’n 60 tot 70 miljoen euro op jaarbasis. De beschikbaarheidproblemen doen zich bij alle grote verzekeraars met preferentiebeleid naar verhouding in vergelijkbare mate voor. In de genoemde periode hadden leveringsproblemen van de door VGZ en Achmea aangewezen metformine 1000 mg tabletten de meeste impact. Gevolgd door de bij de meeste verzekeraars aangewezen perindopril 8 mg tabletten. Bij beide geneesmiddelen zijn de leveringsproblemen nog steeds actueel. Ook de opname van atorvastatine 40 mg tabletten na verloop van het patent zorgde aanvankelijk voor leveringsproblemen.   

Aantal verstrekkingen waarvoor preferente geneesmiddelen door leveringsproblemen niet beschikbaar zijn (2012 week 13 t/m week 34)

2012-37-f1
Wekelijks moeten apothekers bij gemiddeld 200.000 verstrekkingen op zoek naar een alternatief

 
 

Bron: Stichting Farmaceutische Kengetallen

ANH JANSEN 16-09-2012 19:31
De KNMP heeft met Bart Smals een heet ijzer in het vuur. De NZa heeft Anouska Schut! Geheel op de hand van de verzekeraars. Anouska Schut komt op plaats 40 binnen in de Tweede Kamer.

E Schippers zal moeten strijden om de Minister post. Marktwerking toch?

Anoushka Schut-Welkzijn
Geboren Delft op 6 februari 1969
Burgelijke staat Gehuwd, twee kinderen
Specialiteiten
Politiek-bestuurlijk gevoel en beleidservaring in zowel openbare financiën als zorg;
Onafhankelijke creatieve geest met internationale blik. Manager van en toezichthouder
op complexe projecten met een maatschappelijke context; Gericht op samenwerking en
coachend leiderschap.
Ervaring
2010 – heden Politiek assistent Minister Volksgezondheid, Welzijn en Sport
Onderhandelen over het te voeren beleid, wetgeving en moties met
de zorg- en sportwoordvoerders van Tweede en Eerste Kamer en
andere PA’s. Onderhouden contact met wethouders van gemeenten,
leden partij(commissie), ambtenaren, vertegenwoordigers van
maatschappelijke organisaties en de parlementaire pers.
Strategische agenda minister voorbereiden en toezien op de uitvoering.
Politiek profiel en relatie politieke achterban bewaken. Schrijven
politieke speeches en woordvoerder tijdens politieke bijeenkomsten.
Recruteren van kandidaten voor politieke benoemingen.
2005 – 2010 Senior economisch beleidsmedewerker bij de Nederlandse
Zorgautoriteit, Utrecht
2009 – 2010 Coördinator forensische zorg en projectmanager uitvoering steunbeleid
curatieve zorg;
2007 – 2009 Coördinator huisartsenzorg: projectmanager kostenonderzoek en
monitor huisartsenzorg, onderzoek naar administratieve lasten
huisartsen en ontwikkelen beleid voor innovatieve zorgprestaties;
2006 - 2007 Projectmanager farmacie: voorzitter begeleidingscommissie
praktijkkosten- en bonussenonderzoek apotheekhoudenden;
2005 – 2006 Onderzoeker voor monitors zorgverzekeringsmarkt en DBC’s B-segment
en lid werkgroep strategie ter oprichting van de NZa.
Meijer Apeldoorn 16-09-2012 14:40
De oplossing van het probleem is simpel:
De leveranciers van onze AIS systemen passen de programma's zodanig aan dat er bij elke afwijking van het preferentie beleid automatisch (hebben wij dus geen werk aan) een fax/ mailbericht wordt gestuurd naar de desbetreffende zorgverzekeraar met ontvangstbevestiging en verzoek om adequate reactie.

Ben benieuwd hoe zij een kleine miljoen mails per maand af gaan werken.
Krijgen ze ook eens enig idee hoeveel shit dit beleid voor iedereen oplevert.
Welke AIS leverancier is de eerste? Wil er nog wel voor betalen ook.

Blijf op de hoogte

Wilt u altijd op de hoogte blijven van de laatste veranderingen en nieuws over Farma-actueel? Vraag de nieuwsbrief aan door uw e-mailadres hieronder in te vullen.