Ons laatste Nieuws
Bekijk alle nieuwsberichten op farmaactueel.nl
10 okt
KNMP reactie op NZa marktscan extramurale farmaceutische zorg 2013
De marktscan van de NZa toont opnieuw aan dat er verbeteringen nodig zijn in de per 2012 geïntroduceerde gereguleerde marktwerking in de farmacie.
|
|
||
|
Betere uitgangspunten |
||
|
De KNMP heeft grote waardering voor de kwaliteitsagenda van het ministerie van VWS waar de aanbevelingen van de verkenners farmacie worden behandeld. De KNMP werkt constructief mee aan dat traject en ziet de NZa marktscan als een nieuwe impuls om te komen tot betere uitgangspunten voor goede farmaceutische zorg binnen een sterker geïntegreerde eerstelijnszorg. |
||
|
Meer duidelijkheid voor patiënten |
||
|
Patiënten zijn tevreden over de zorg die zij van hun apotheek ontvangen. Tegelijk is het voor patiënten onduidelijk op welke zorg zij recht hebben op basis van hun polisvoorwaarden. Apothekers merken dat dagelijks aan de vragen die zij van hun patiënten ontvangen. De KNMP steunt de oproep van de NZa dan ook om te komen tot meer helderheid over wat patiënten van hun apotheek mogen verwachten. |
||
20% van de consumenten krijgt bij poli-apotheken geen keuzevrijheid. Lees wat de NZa er zelf over schrijft: niets!
4% van de zorgconsument is gewisseld van apotheek: wachttijden en gebrekkige service, geen voorraad, bejegening en als vaakst genoemd; doodgewone verhuizing! Dan moet je wel wisselen.
Waarom consumenten dan toch bleven? Teveel gedoe, geen concurrent in de buurt en niet weten of de concurrent die er wel is beter is.
Een apotheek mag niet adverteren! Hoe kan een consument dan weten dat je het anders doet? (en beter)
Sebastiaan Wegman had het beste antwoord: de MenuKaart!
En werd vervolgens door de KNMP het bos ingestuurd.
Waarom stuurde de KNMP dan Sebastiaan Wegman het bos in? Die collega kwam met het menukaart model waarmee de klant direct kon zien wat hij van de betreffende apotheek kan verwachten. De apotheek bepaalt dan wat hij aanbiedt en tegen de prijs die kostendekkend is. De verzekeraar koopt de diensten in en de verzekerden weten vooraf wat hen te wachten staat. Laat de apothekers vervolgens maar adverteren met hun menukaarten; er zijn geen premie verschillen, zuiver de kwaliteit gaat verschillen. Effect van verschillen in farmaceutische zorg budgettair is immers nihil gerelateerd op totale zorguitgaven.
En gaat de klant dan wel shoppen? Neen, maar de apotheker kan wel die zorg bieden die hij volgens de eigen Richtlijnen kan en moet bieden, inclusief wachttijden van maximaal 10 minuten ongeacht tijdstip, voorraad, Geneesmiddelenwet naleven, en innovatief te werk gaan.
Om olie te winnen moet je de bron zien te vinden en dat moet je niet overlaten aan NZa of ZN; Als je als Ja-Knikker gaat fungeren ben je al te laat!
Annemiek Bakker zegt eerst Neen om Ja te kunnen krijgen. En ze heeft Ja gekregen! Ze heeft er wel heel hard voor moeten knokken, waarbij de tijd wel mee zat. Financiƫle druk maakt alles vloeibaar, je moet die wel de goede kant op laten stromen. Met oppompen alleen kom je er niet.
Blijf op de hoogte
Wilt u altijd op de hoogte blijven van de laatste veranderingen en nieuws over Farma-actueel? Vraag de nieuwsbrief aan door uw e-mailadres hieronder in te vullen.