Ons laatste Nieuws
Bekijk alle nieuwsberichten op farmaactueel.nl
06 sep
Kamerbrief over vragen VSO Rondetafelgesprek prijsbepaling geneesmiddelen
Brief van minister Schippers (VWS) aan de Tweede Kamer met antwoorden op vragen van de fracties van de VVD, PvdA, SP en GroenLinks naar aanleiding van het Rondetafelgesprek op 24 januari 2013 over de prijsbepaling van geneesmiddelen.
Brief van minister Schippers (VWS) aan de Tweede Kamer met antwoorden op vragen van de fracties van de VVD, PvdA, SP en GroenLinks naar aanleiding van het Rondetafelgesprek op 24 januari 2013 over de prijsbepaling van geneesmiddelen.
Als cumulatief de marge op geneesmiddelenverkoop en farmaceutische prestatievergoedingen of eender welk verdienmodel dan ook voor het apotheekbedrijf onvoldoende inkomsten genereert, dan is er geen toekomst meer. Het huidige hybride verdienmodel van de openbare apotheek is stuk 'geshopt' door de regiehouders in de farmaceutische zorg. De 'knijp' op farmacie is nog lang niet ten einde!
Ik heb wel een gezin en kinderen, maar toch ook de stekker er uit. nog 40 jaar doorgaan voor de bank? Is dat dan wat je wilt. inderdaad het doet pijn, maar je moet vooruit kijken. Het verleden kun je niet veranderen, de toekomst wel.
De Minister vindt dat prima.
Voor de apothekers die dat niet lukt en moeten fuseren of sluiten is het een geval van 'marktwerking". Einde van de onderneming is niet het einde van de zorg. De zorgplicht ligt bij de verzekeraars.
Zolang de Z-index maar wordt gebruikt. Zonder Z-index moeten de verzekeraars de prijzen waar maken! En dan krijg je 'echte' marktwerking voorzover in NL mogelijk: BKZ blijft in stand, GVS, WGP e.d. meer.
En Achmea komt met raming verdere bezuiniging van 600 tot 800 miljoen in 5 jaar tijd. 75.000 euro per apotheek inkomsten minder, per jaar! Geen omzet! Inkomsten!
De KNMP blijft het niet snappen en blijft pleiten voor prestatie bekostiging.
Het zijn de Achmea's die de contracten opleggen en niet de KNMP! Keuze is tekenen of niet tekenen waarbij niet tekenen einde onderneming is. Welke keuze heb je dan? KNMP?
In een reactie op de website van de KNMP op het desbetreffende artikel in de Telegraaf, voegt de KNMP hier aan toe:
“De patiëntenzorg is anno 2013 nog altijd een verliesgevende post voor apothekers. Een apotheek wordt door overheid en zorgverzekeraars geacht dit verlies te compenseren door inkoopvoordelen te bedingen. Doordat zorgverzekeraars zelf ook apotheken hebben, weten zij exact hoe hoog deze kortingen zijn. Deze kennis gebruiken zorgverzekeraars in de contracten die zij opleggen aan apothekers, waarin ze (met het oog op de behaalde kortingen) verlaagde tarieven voor de farmaceutische zorg opnemen.”Pagina 4 van 5
Bron: website KNMP, dd. 27-08-2013.
9
Gaat u het geld terugvorderen dat apothekers in hun eigen zak hebben gestoken voor geneesmiddelen en incontinentiematerialen? Zo ja, per wanneer? Zo nee, waarom niet?
9
Nee. Enerzijds kan ik dat niet en anderzijds is het de taak van zorgverzekeraars in ons zorgstelsel om goede verantwoorde zorg (inclusief geneesmiddelen) voor hun verzekerden tegen aanvaardbare prijzen te contracteren. Dat dit lukt blijkt uit de fors lagere uitgaven voor farmaceutische zorg (ruim € 600 mln) en voor hulpmiddelen (€ 75 mln) ten opzichte van de raming en uit de verlaging van de zorgpremies als gevolg hiervan.
Bas Jacobs kan Rik van der Meer uitleggen dat je in het NL systeemmodel Zorgstelsel 2006 niet voor prestatie bekostiging moet zijn. De Overheid bepaalt het budget en de prijzen.
Prima verhaal. Nu nog lezen KNMP! Doen!
Voor 1 oktober. Dan moeten de contracten voor Achmea rond zijn en die beloven dramatisch te worden.
En hier Bas Jacobs over een normaal stelsel, zoals WHO, OESO en nu ook KPMG Plexus voorstaan.
http://basjacobs.wordpress.com/2012/10/31/heisa-over-zorgpremies-en-de-afruil-tussen-doelmatigheid-en-rechtvaardigheid/
Maar ja, dan moet het prive belang van Bart Smals terzijde worden geschoven ten gunste van het algemeen belang.
Tja. Als je als Ministerie de werkelijkheid ontkent en het volk en haar Volksvertegenwoordiging maar wat op de mouw probeert te spelden is het vragen om problemen.
Budgettair neutraal zal de overgang zijn van 2013 naar 2014; uitgaven zorg blijven gelijk. Achmea gaat modulair contracteren. Om 'ruimte' te scheppen voor die modules zullen de eerste en tweede schijf drastisch worden verlaagd; THS en THS week.
Dat is de door Rik van der Meer zo gewenste 'prestatie-bekostiging'. Achteraf wordt je beloond voor minder goede uitkomsten, te bepalen door de verzekeraar. Mysterie Quest, 6 bezoeken, en je hangt. Betaling vooraf! Idem CQ index. Idem de andere modules.
En de KNMP gaat gestaag door met verzwaring van THS prestatie. En de Baxters worden er met de jaren niet eenvoudiger op. Thuiszorg en Verzorgingshuizen zijn helemaal niet meer bereid een hand uit te steken; alles in de Baxter en altijd een actuele toedienlijst. Ook zij worden immers door de pomp gehaald.
'We proberen het goed over te brengen'. Achmea weet genoeg. IDEA is voor Achmea een goed idee. Ruimte genoeg voor verdere sanering. Budgettair neutraal.
En dan nog de materiaalkosten. AIP is de AIP? Preferente middelen in 2014 te krijgen voor AIP prijzen? Geen Claw Back, geen opslag of toeslag? Ook in 2013 was dat niet het geval. Gaat Achmea nu het zorgtarief nog verder verlagen om apotheken in staat te stellen tegen AIP in te kopen?
De KNMP zou nu toch genoeg moeten weten.
Vanaf 11 minuten. Preferentiebeleid.
Farmacotherapeutische substitutie: Casus 1: Losec vervangen door Lansoprazol. Proeftuin van KNMP/Achmea? Zou zomaar kunnen.
Ruud Koolen van Brakel: 'het zit bij de mensen tussen de oren", 'verder onderzoek is nodig om dit aan te tonen".
En de Losec wordt betaald. Apotheker weigert Losec te leveren en de klant neemt er genoegen mee! Waarom niet rondgebeld naar een apotheker die wel wil leveren? Merkwaardig verhaal, tenzij het een betonnen proeftuin is.
Casus 2 is Tambocar en Flecainide.
De Tambocor wordt nu geleverd door een apotheker die geen IDEA heeft. Die klant is gaan shoppen en vond een apotheker die wel wilde leveren wat de klant wilde hebben. En laat dat nu Gerrit Jan Dannijs zijn! Eigenaar Thuisapotheek. Heeft GJ Dannijs geen IDEA of middelt hij de verliezen zelf of is het een PR stunt?
Gerrit Jan Dannijs: "we proberen het maar goed over te brengen". En lacht er zijn lachje bij. Zegt genoeg.
Waarom was er geen inbreng van de KNMP?
De Geneesmiddelenwet is duidelijk en bedoeld om misverstanden binnen de hele EU te voorkomen.
Wat dan te doen als het je slecht uitkomt om te voldoen aan wet en regelgeving? Verzwijgen, gedogen en verdraaien.
Geen vergoeding meer voor magistrale bereiding Methylfenidaat Retard
De overheid heeft bepaald dat medicijnen door een apotheker mogen worden bereid, als er geen andere, geregistreerde medicijnen beschikbaar zijn. Voor Methylfenidaat Retard zijn verschillende geregistreerde alternatieven beschikbaar met dezelfde werkzame stof en werking. Vanaf 1 april worden alle declaraties van magistrale bereidingen Methylfenidaat CHA afgewezen. Voor verzekerden die een afwijkende sterkte gebruiken waarvoor geen handelspreparaat beschikbaar is, kan vooraf een machtiging worden aangevraagd. Deze machtigingen kunnen met terugwerkende kracht vanaf 1 april ingaan. Dit betreft andere sterktes dan 5, 10 of 20 mg.
--Maar als het de verzekeraar zo uit komt laat hij een stukje Wet tekst weg: 'voor de eigen patiënten".
Waarom dan niet Methylfenidaat retard x mg gedogen?
Apartheid, Gedogen, Gezellig.
Onvertaalbare unieke Nederlandse woorden.
Zorgstelsel 2006. Onbestaanbaar.
Andre Rouvoet op sociale media: wij staan al jaren op nr1 op de EHCI ranglijst!
Andre Rouvoet zegt er niet bij dat dat helemaal niets zegt, mede gezien de door EHCI aangebracht disclaimer! EHCI is een salontafel ranglijst om de positie van de burger ter discussie te stellen onder beleidsmakers en politici. EHCI zegt nadrukkelijk niets over zorgstelsels !
Verzekeraars en politici; twee handen op 1 dikke buik.
Door de maatregelen die de overheid treft in de zorg, zoals het beperken van de omzet en het zorgvolume, nemen ook de risico’s die marktwerking met zich meebrengt af, voor met name verzekeraars. Tegelijkertijd moeten aanbieders wel de kosten voor die risico’s blijven dragen.’ Wel de lasten, niet de lusten – het is niet de eerste tegenstrijdigheid in het zorgvuldig gemanagede Nederlandse zorgstelsel.
Dat een zorginstelling of -verzekeraar dus een buffer zou moeten hebben van 20 procent eigen vermogen ten opzichte van vreemd vermogen, is dus puur het gevolg van de eisen die financiers stellen. Met de kwaliteit van de geleverde zorg heeft zo’n buffer in feite niets te maken. De vraag blijft dus wanneer een verstandig sparen omslaat in zinloos oppotten. Dat de eventueel overbodige miljarden reserves heel goed een andere bestemming zouden kunnen krijgen binnen de zorg, lijdt in elk geval geen twijfel.
---Prima verhaal. Provocatief. Zie ook Zorgvisie Rob Scheerder; 'ik ben toch niet gek?"
Neen, dat zijn de anderen........
Resultaat,en ook dom van collega's: herfinanciering tot pensioen (als het dan al afgelost is) Ik had geen gezin en kinderen:stekker er uit.
AUW, jah, maar wel reëel.
Laat het volk voelen wat reëel is, zonder het volk geen rumoer. U heeft pillen nodig ? 20 km rijden. U heeft spoedhulp pillen nodig ? Houdt rekening met 20 minuten, en misschien gaat U dan ook nog dood.
Welkom in de hollandse farmacie.
Onzin verhaal. Kijk naar de Denen, Zweden, Noren, Finnen en de Nieuw-Zeelanders. Is hun pakket geneesmiddelen kleiner dan dat van Nederland? En hanteren die landen een systeem van centrale inkoop?
De KNMP zal de prijsberekening van de WGP eens ter hand moeten nemen; Nederland schoont de prijzen uit de 4 omliggende landen voor de vergoeding van de apotheek! De resterende prijs is de prijs af fabriek plus groothandel!
Menzis stelt als enige verzekeraar terecht dat apotheken geen enkele invloed hebben op de prijs van de geneesmiddelen: het is een zaak tussen Overheid, verzekeraars en fabrikanten/importeurs.
Menzis heeft hier gelijk.
En de Minister passeert hier Menzis.
Waar is ZN om voor de belangen van hun leden op te komen?
Hierbij moet een onderscheid worden gemaakt naar de bruto-prijzen en de netto-prijzen. Netto-prijzen zijn de prijzen die echt in rekening worden gebracht en dus onderdeel uitmaken van de uitgaven voor geneesmiddelen. De vergelijking met de prijzen in andere landen wordt bemoeilijkt door het niet beschikbaar zijn van “netto-prijzen”. Dit constateert ook Conquaestor in het onderzoek naar de werking en de toekomstbestendigheid van de Wet geneesmiddelenprijzen (WGP). Conquaestor merkt verder op dat de vergelijking van (bruto-) apotheekinkoopprijzen wordt bemoeilijkt omdat niet in elk land hetzelfde wordt verstaan onder apotheek-inkoopprijzen en omdat de zorgstelsels verschillen van elkaar. Een landelijk systeem van aanbesteden impliceert overigens ook dat er tussen geneesmiddelen gekozen zal moeten worden en dat door een centrale aanbesteding voorschrijvers te maken krijgen met een smaller pallet aan beschikbare geneesmiddelen. Centrale aanbesteding op bruto-apotheekinkoopprijzen beïnvloedt als zodanig ook niet de daadwerkelijke netto-prijzen die zorgverzekeraars en apotheekhoudenden met elkaar afspreken en die onderdeel uitmaken van de uitgaven voor farmaceutische zorg.
1 - 11
Streefdatum voor uitvoering van de agenda is 1 januari 2014. Dit betekent dat implementatie grotendeels pas na die datum kan plaatsvinden en dat de kwaliteitsagenda beperkte invloed kan hebben op de contractering 2014 tussen apotheekhoudenden en zorgverzekeraars.
Via bestuurlijk overleg met de farmaceutische sector zal ik periodiek de vinger aan de pols houden wat de voortgang betreft.
--Goh, wat een toeval. 2014 wordt meer van hetzelfde minder als 2012 en 2013.
Achmea neemt al een voorschot gezien haar visie op 2014; verdere besparingen op de extramurale farmacie moet de integratie in de Eerste Lijn bekostigen.
Totale kosten moeten nog eens dalen.
KNMP is voorstander van farmacotherapeutische substitutie. Dan weet je wat de vereenvoudiging zal inhouden die Achmea in haar brochure suggereert.
Als de Z-index prijslijst maar in gebruik blijft, dan vindt de KNMP alles best.
2. Uitkomstindicatoren doorontwikkelen en toepassen in de praktijk.
3. Verbetering van de therapietrouw.
4. Het borgen van de beschikbaarheid van geneesmiddelen alsmede van een goede distributie-infrastructuur en het wegnemen van belemmeringen daar-voor.
5. Verbetering van ICT-systemen van apotheekhoudenden met het oog op de medicatie-overdracht tussen 1e en 2e lijn en gericht op declareren van afzon-derlijke prestaties.
6. Bezien of wijziging van de NZa-bekostigingstitels (prestatiebeschrijvingen) gewenst is.
7. Verbeteren van de prijstransparantie voor patiënten en het in beeld krijgen van patiëntenervaringen ten aanzien van de geneesmiddelenvoorziening.
8. Zorgplicht van verzekeraars ten aanzien van de beschikbaarheid van (prefe-rente) geneesmiddelen uitwerken.
9. Beschikbaarheid spoedeisende farmaceutische zorg borgen (dienstapotheken).
10. Het onderhandelingsproces tussen apotheekhoudenden en zorgverzekeraars verbeteren (onder andere nieuwe NZa good contracting practices).
11. Toekomstvisie uitwerken met betrekking tot de farmaceutische zorg in een geïntegreerde 1e lijn. Daarin invulling geven aan de beoogde nieuwe rol van de apotheekhoudenden en inventariseren wat dit betekent voor de apothekersop-leidingen.
Blijf op de hoogte
Wilt u altijd op de hoogte blijven van de laatste veranderingen en nieuws over Farma-actueel? Vraag de nieuwsbrief aan door uw e-mailadres hieronder in te vullen.