Ons laatste Nieuws
19 nov
Inspectie faalt bij behandeling klachten over medische fouten
De Inspectie voor de Gezondheidszorg handelt klachten van patiënten en nabestaanden na een medische fout niet goed af. Burgers weten vaak niet wat er met een melding gebeurt. Daarom moet de inspectie nu een advies- en meldpunt openen waar ze gedupeerden gaat begeleiden bij de afhandeling van een klacht tegen een ziekenhuis. Ook zouden alle meldingen en klachten over ziekenhuizen op de website van de inspectie moeten staan
De Inspectie voor de Gezondheidszorg handelt klachten van patiënten en nabestaanden na een medische fout niet goed af. Burgers weten vaak niet wat er met een melding gebeurt. Daarom moet de inspectie nu een advies- en meldpunt openen waar ze gedupeerden gaat begeleiden bij de afhandeling van een klacht tegen een ziekenhuis. Ook zouden alle meldingen en klachten over ziekenhuizen op de website van de inspectie moeten staan
‘O ja, dat is een leuke. We hebben bijna 500 mensen in dienst waarvan nog geen 30 artsen. En als ik het woord ‘medicus’ heel ruim neem en de tandartsen erbij neem, kom ik op maximaal 35 mensen. Meer zijn het er echt niet. Er zijn 335 medewerkers die inspecteur zijn of werk doen dat daar nauw bij betrokken is. De meeste inspecteurs zijn dus geen medicus.’
Maar jullie hebben ook apothekers, verpleegkundigen en andere oud-zorgverleners in dienst. Zit er geen kern van waarheid in dat die te dicht bij de werkvloer staan om kritische afstand te houden?
‘Als de ombudsman alle oud-zorgprofessionals bedoelt, is het inderdaad een ander verhaal. Maar inspecteurs moeten zoals gezegd wel weten waar ze het over hebben om bepaalde inschattingen te kunnen maken. En ik zie zelf tijdens inspecties geen verschil tussen de zorgprofessionals en niet-zorgprofessionals qua innigheid met de instelling die ze inspecteren.’
"
Uit een interview met Anca Ansink (hoofdinspecteur IGZ). Volgens aanbeveling rapportage Sorgdrager dient functie hoofdinspecteur te verdwijnen. Dus op te pakken bij de reorganisatie van IGZ.
Op 14 juni is er ellende gevonden door de IGZ.
Binnen 6 weken moet dit hersteld zijn. Ofwel rond 1 augustus, maar de inspectie is op vakantie (vakantie van de inspecteur gaat voor onnodige ziekenhuisopnames en de dood)
Dus komt de IGZ weer langs op 6 september (maar eerst is de apotheek even gewaarschuwd op 5 september, er zou eens geen apotheker aanwezig zijn.....) en op 12 september komt er verscherpt toezicht. Weer 4 weken de tijd....
Totaal dus al 4 maanden risico!
en dan op 17 oktober de last onder dwangsom. Maar waarom deze tent niet meteen in juni gesloten?????
Dat moet toch niet mogen? Alle apothekers hebben last van prutsers als in deze apotheek!
Waar is de reactie van de KNMP? van de NPCF?? Ze doen niets.
Elk jaar wel een zeikerig rapport over wat er allemaal mis is met magistrale bereidingen etc.
Om de werkelijke misstanden wordt met een grote boog heengelopen.
Recent: verzekeraars contracteren opname en ontslag niet, hetgeen wettelijk wel is voorgeschreven. Wat doet IGZ: apothekers moeten het ,met een beroep op de zorgplicht, dan maar gratis doen.
Een aanwijzing in de zin van de wet aan de ZN klonen komt blijkbaar niet bij ze op.
Niets nieuws dus.
Blijf op de hoogte
Wilt u altijd op de hoogte blijven van de laatste veranderingen en nieuws over Farma-actueel? Vraag de nieuwsbrief aan door uw e-mailadres hieronder in te vullen.