Ons laatste Nieuws
Bekijk alle nieuwsberichten op farmaactueel.nl
19 sep
Frank van Wyck: Los het maar op
Het bericht dat Brocacef heeft besloten om per 1 november duizend geneesmiddelen niet meer te leveren, komt voor niemand als een verrassing. Iedereen die ooit een basisles economie heeft gehad, begrijpt dat bedrijven producten verkopen waarmee ze winst kunnen maken. Blijkt een bedrijfstak verliesgevend, dan stoot het die af.
Het bericht dat Brocacef heeft besloten om per 1 november duizend geneesmiddelen niet meer te leveren, komt voor niemand als een verrassing. Iedereen die ooit een basisles economie heeft gehad, begrijpt dat bedrijven producten verkopen waarmee ze winst kunnen maken. Blijkt een bedrijfstak verliesgevend, dan stoot het die af.
Apotheken Polen en Apotheken Nederland van de hand doen.
Dan is resterend deel verlost van het ontbindende lijk: de lantaarnopstekers van de 21ste eeuw.
Wat resteert is een tak dat nog wel heel veel geld oplevert, maar in Nederland is het de vraag voor hoelang; SER rapport is ook voor de Care sector verontrustend. Alleen in Nederland is er een Overheid die een Wet in de maak heeft die zorgaanbieders verplicht om voor nop te leveren aan verplicht verzekerden bij een private verzekeraar die het verboden is bij Wet om een budget te overschrijden.
Dan waan je je toch even in oude tijden in een ander deel van de wereld.
Daar kan ook een actievere KNMP niets aan veranderen.
http://adbroere.nl/web/nl/columns/apothekersketen-in-amerikaanse-handen.php
Voer voor verzekeraars: Er zit nog geld in de kolom !
Waar het uiteindelijk om draait is belangenbehartiging.
Even simpel; dat is nu niet op orde, dus wat aan doen.
Veel vertrouwen in de Nederlandse farmacie spreekt hier niet uit. Ook Marc van Gelder gooit de handdoek in de ring.
SER advies laat zien dat er in de Cure niets gaat veranderen ter verbetering van de situatie van zorgaanbieders. In tegendeel: we moeten gratis gaan leveren als het budget is volgemaakt. Verzekeraars krijgen een wettelijk verbod om het toegestane budget te overschrijden en gecontracteerde zorgaanbieders krijgen een wettelijk doorleverplicht opgelegd om gratis zorg te leveren voor de verplicht verzekerde burgers in dit land.
Gezien dat advies van de SER is het niet meer dan logisch je aandelen te verkopen nu het nog kan.
KNMP voorzitter Marga van Weelden kreeg de aandelen Mediq als dank voor bewezen diensten.
Enige dat nu nog kan gebeuren is fusie van Mediq Apotheken Nederland divisie met Walgreens/Alliance. Mediq wordt gereed gemaakt voor splitsing. Zo kan een Investeringsfonds immers cashen. Walgreens/Alliance kan wel op tegen geweld van de zorgverzekeraars in dit land.
Wettelijke doorleverplicht voor het leveren van gratis zorg, inclusief medicijnen, is echter wel nieuw voor de Amerikanen.
Zelfstandigen kunnen zo'n doorleverplicht nimmer overleven.
Ballotage systeem laat zich bij de KNMP gelden; ons kent ons en ons kiest ons zo blijft ons onder ons en van ons.
Heeft de KNMP al kennis genomen van het SER advies? Een advies dat zeker zal worden overgenomen. Net zoals het SER advies uit 1999 dat aan de basis stond van het systeemmodel Zorgstelsel 2006. De SER is immers de polder; zelfs de NPCF is voorstander van handhaving van het huidige model. Over marktwerking wordt niet meer gesproken.
Follow the money. Take the money and run.
als dat massaal gebeurt , waar blijft het HB dan?
bijkomend voordeel (?): verzekeraars contracteren alleen knmp leden :) deze route lijkt een simpele manier om tot een nieuwe uitgangspositie te komen. het lijkt me echter de juiste volgorde om eerst in gesprek te gaan en afhankelijk van de uitkomst eventueel drukmiddelen in te zetten.
Wat ga je daarvoor meenemen? Niet wie, maar wat?
Even ter opheldering: volgens dit en vorige HB's hebben openbare apothekers het errug druk en dus kan het ze niet kwalijk worden genomen dat ze niet op de hoogte zijn van alle ins and outs.
De enigen die het juist zien en dus het juiste oordeel kunnen vellen zitten in de Alexanderstraat.
Dit inzicht overkomt iedereen die in het HB wordt gekozen.
Op deze mentaliteit zijn al veel goede mensen stuk gelopen en inmiddels geen lid meer.
Het is statutair ( vrijwel) onmogelijk het HB naar huis te sturen.
Radicaliseren ligt apothekers niet zo, en dus zal er niets veranderen.
Wat ga je daarvoor meenemen? Niet wie, maar wat?
Even ter opheldering: volgens dit en vorige HB's hebben openbare apothekers het errug druk en dus kan het ze niet kwalijk worden genomen dat ze niet op de hoogte zijn van alle ins and outs.
De enigen die het juist zien en dus het juiste oordeel kunnen vellen zitten in de Alexanderstraat.
Dit inzicht overkomt iedereen die in het HB wordt gekozen.
Op deze mentaliteit zijn al veel goede mensen stuk gelopen en inmiddels geen lid meer.
Het is statutair ( vrijwel) onmogelijk het HB naar huis te sturen.
Radicaliseren ligt apothekers niet zo, en dus zal er niets veranderen.
Wat is je emailadres ?
Alle anderen profiteren alleen maar van het dysfunctioneren van deze groep nitwits.
As dinsdag 1100 uur spreken wij de KNMP, steun ons, we willen een ander bestuur en koers.
Met een ander bestuur maken Staat en verzekeraars geen kans.
mvg
De apotheker kan dan ter plaatse de beslissing nemen : wel of niet leveren.
De KNMP zag alleen maar problemen en wilde hier niet aan meewerken.
De patient moet voelen wat het is om kapot te gaan. Wij als apothekers worden kapot gemaakt door de Staat en de verzekeraars. De patient moet dit aan den lijve ondervinden.
In navolging van Brocacef zij wij als openbare apothekers van mening dat wij in het belang van kwaliteit en service voor onze klanten/ patienten moeten stopen met alle verliesgevende afleveringen.
Het huidige door de zorgverzekeraars ingezette beleid is uitsluitend gericht op kostenbeheersing en is uiteindelijk desastreus voor de kwaliteit, bereikbaarheid en service van de nederlandse apotheek.
Die heeft op Linkedin de kat de bel aangebonden met zijn suggestie van de vorming van een schaduw bestuur om de KNMP tot de orde te bewegen.
Via Twitter een Project X van maken?
De KNMP was, is en blijft voorstander van het marktwerkingsmodel conform systeemmodel Zorgstelsel 2006. De KNMP begreep het toen al niet, begrijpt het nu niet en zal het ook niet begrijpen; Zorgstelsel 2006 is een zero sum game; de winst van de een is het verlies van de ander. AMM is bewust gegeven aan de verzekeraars. Die winnen en zullen winnen tot de Minister ook hen gaat afromen; de totale sum wordt immers vastgesteld door de Overheid!
Verzekeraars moeten in 2013 900 miljoen euro teruggeven aan de Staat. Nog 11.1 miljard euro te gaan.
Krankzinnig systeem. Kan alleen in Nederland. Lees het verslag Algemeen Overleg Risicoverevening en onderschrijf de stelling van Eeke van der Veen tav verzekeraars: "dieven vang je met dieven'. De NZa is niet toegerust en niet in staat om misstanden door verzekeraars op te sporen en aan te pakken. Later nuanceerde Eeke zijn uitspraak: 'er zijn ook goede verzekeraars', ergens.
Los het maar op? Dat zal de Overheid/Politiek/Openbaar Bestuur moeten doen onder druk van de bevolking. Die wordt zoet gehouden door de Barbies van deze wereld. "Ik gebruik vaseline normaal gesproken ergens anders voor........."
Zo verneukt het volk zichzelf en laten apothekers zich door de eigen KNMP in de ............neuken.
En de leden vinden dat nog lekker ook! Men blijft lid.
Wat we hier zien is uitbuiting en feitelijk slavernij.
Het complex VWS, Justitie, ZN, NZA , NMA,IGZ en KNMP hebben een systeem in elkaar gesleuteld die maar één doel heeft : 1000 apotheken moeten verdwijnen.
Middel: uitspanning, uitbuiting, gedwongen winkelnering, absurde administratieve eisen en slavernij.
Door de verzekeraars met alle mogelijke wetten te ondersteunen heeft de Staat de zorgverzekeraars de macht gegeven om genadeloos de farmacie kapot te maken.
Bijna alle rechtzaken die apothekers aanspannen verliezen we. In een Rechtstaat is dit niet mogelijk. In een Rechtstaat verlies je 50 % en win je 50 % van alle rechtzaken. Hier is sprake van een bewuste rechtsongelijkheid, geregisserd door de Overheid.
Ik roep iedereen op een denktank met mij te vormen, die gaat nadenken hoe wij ons kunnen organiseren tegen deze samenspanning van Staat en Verzekeraars.
schui@ziggo.nl
Samen sterker
Tóch de stap naar ondernemerschap
door Mike Nettekoven - 21-09-2012
Ondanks de onzekere tijden heeft apotheker Sermin Kushan de stap genomen een apotheek te beginnen. Weliswaar niet in haar eentje, maar samen met vier andere apothekers. “Zo sta je er niet helemaal alleen voor.”
Grenzend aan het Rotterdamse Botlekgebied, aan de zuidoever van de Nieuwe Waterweg, ligt Rozenburg. Deze plaats telt zo’n 12.000 inwoners, twee huisartspraktijken en twee apotheken. SerminKushan is beherend apotheker en mede-eigenaar van Apotheek Blankenburg. De apotheek is gevestigd in een gezondheidscentrum dat een klein jaartje geleden de deuren opende.
“Daarvoor zaten we bijna twee jaar in een tijdelijk onderkomen. Oorspronkelijk was het de bedoeling dat de andere apotheek van Rozenburg naar het gezondheidscentrum zou verhuizen, maar toen die afhaakte zijn wij door de huisartsen benaderd.”
----Is dit het gehele verhaal? Wat zit erachter?
Het signaal wat met deze vestiging wordt afgegeven is duidelijk: geld zat voor investeringen om een gevestigde apotheek het leven zuur te maken. Wat schiet de patient er mee op? Twee kleine apotheekjes die zuiver uitdeelpunten worden?
Keuze voor zorg is verder weg dan ooit met dit soort initiatieven. PW verhaal had het verhaal ook anders kunnen brengen, maar de redactie verkoos de kant van de 'markt'.
Los het maar op? De verzekeraars hoeven helemaal niets te doen, knopje tarieven omlaag en knopje claw back omhoog?
Nu nog de juridische onderbouwing......dat is lastiger. Claw back omhoog? Omlaag? uberhaupt claw back? NZa extrapolatie is enige houvast; hoelang is die geldig?
Tarieven omlaag dan maar? Zou heel goed kunnen. Zeker met dit verhaal; 12.000 patienten en 2 apotheken?
door Léon Tinke - 21-09-2012
Bij dit PW
Op vrijdag 5 oktober vindt de jaarlijkse KNMP Wetenschapsdag plaats, parallel aan het congres van de internationale apothekersorganisatie FIP die in onze hoofdstad is neergestreken voor de viering van het honderdjarig bestaan.
In aansluiting op deze internationale achtergrond heeft onze Wetenschapsdag de oud-Hollandsche titel Patient in Control meegekregen.
Toonaangevende sprekers uit binnen- en – dit keer ook – het buitenland buigen zich over de vraag op welke wijze de patiënt meer grip moet kunnen krijgen op zijn of haar farmaceutische zorg en hoe de apotheker hierop vanuit zijn professionele kennis en verantwoordelijkheid verder kan inspelen.
De ‘patiënt centraal’ is een principiële drijfveer en een waarheid als een koe, maar tegelijkertijd ook een veel gebezigde, politiek correcte dooddoener waarmee lastenverschuivingen worden verhuld. In de praktijk heeft een individuele patiënt vaak minder te kiezen als de markt-believers willen doen geloven.
Professioneel gezien is het essentieel dat patiënt, arts en apotheker in gezamenlijk overleg de juiste therapie kiezen. Vertrouwen van de patiënt in de betrokken zorgverleners is daarbij cruciaal. Dan helpt het als de patiënt zijn eigen apotheker kan kiezen. Dan helpt het als de patiënt op het beoordelingsvermogen van de apotheker ten aanzien van eventuele medische noodzaak mag rekenen. En dan helpt als er korte metten wordt gemaakt met de wildgroei aan fake-prijzen waardoor niemand meer het licht door de bomen ziet.
Dat scheelt ook nog eens een boel administratieve rompslomp, nutteloze inspanning en dagelijks boegeroep. En met een beetje geluk brengt dat ook de apotheker en zijn team weer meer in control.
----Tja. Wat moet je hier mee aan?
Voor de hele USA geldt wel dat import verboden is. De markt in de USA is gesloten en prijsvorming is interne zaak. De USA bepaalt zelf de prijzen. Uiteindelijk krijgen apotheken een vergoeding per regel van 9 dollar. Armoe troef dus. Je moet ook naar de PPP kijken!
WGP in Nederland gaat uit van gemiddelde van prijslijsten van vier omliggende landen met een ziekenfondssysteem! Jammer dat Henricop de nuance mist. Ook VWS GMT stelt in de haar eigen stukken dat vergelijking van kosten en vergoedingssystemen tussen landen eigenlijk niet kan. Wat niet kan is appels met peren vergelijken en vervolgens gaan voor de perzik.
Tot voor 2006 was de AIP qua principe gelijk aan de AIP principe van de andere 4 landen. Sinds 2012 is dat niet meer het geval. WGP is gemiddelde van prijzen inclusief groothandelsvergoeding. Ook die verschilt per land. Nederland heeft daar maling aan en gaat zelfs zover dat de prijsvorming ook aan apotheken wordt overgelaten; WGP sluit zelf de vergoeding van apotheken uit! Hoe gek wil het hebben?
Frank van Wijck heeft gelijk met zijn stelling dat de KNMP dom bezig is en reflexmatig handelt, maar ongelijk met zijn stelling dat de verzekeraars nu aan zet zijn.
Zodra de AIP weer de AIP is zijn de verzekeraars aan zet.
http://en.wikipedia.org/wiki/Prescription_drug_prices_in_the_United_States
http://www.op.nysed.gov/prof/pharm/pharmretailpricelist.htm
Jansen weerspreekt niet dat er in elk land prijslijsten zijn. Kan ook niet anders was er ook geen WGP. Zie het als de adviesprijzen van Philips.
Het verschil is dat er in de witgoedmarkt concurrentie is en je altijd minder betaalt als consument. In apothekersland is het andersom: er is marge (veel minder dan vroeger daarover zijn we het denk ik snel eens) maar t alle apothekers levren blind tegen de AIP. Daaraan hebben we uiteindelijk ook preferentiebeleid te danken, omdat de marges op generiek hoog waren. Dus Jansen kan ook op zijn i- phone uitrekenen dat hij er eerst schatrijk van geworden is diezelfde AIP.
Oke er zijn sukkels die nu tegen IDEA en diepvries AIP prijzen afrekenen, maar die tel ik even niet mee.
De NL AIP lijst is gelijk aan elke buitenlandse AIP lijst.
Bewijs is nog dat er jaren 6,82% claw back op verrekend is.
In sommige landen zijn er inderdaad afspraken omtrent een vaste groothandels fee in ons land niet. Dat is al jaren iets geweest tussen leverancier en groothandel.
Toen het preferentiebeleid in 2009 manifest werd hebben de groothandels de kosten verlegd naar apothekers. We betaalden tussen de 30-50 cent per doosje of een fee per orderregel (Mosadex) Is zelfs geenqueteerd door de NZa weet ik me nog te herinneren.
Apothekers hebben die fee effectief om zeep geholpen. Plurifarm leverde zonder fee en binnen twee weken volgden de anderen. Concurrentie.
Als er al een schuldige is is het de groothandel dus zelf.
Mijn conclusie is dat van Wijck het nog steeds niet snapt. Het zij hem vergeven maar laat ie dan onderzoek doen voor zijn blogjes.
Zou mij ook niets verbazen als er naast de AIP in 2013 of 2014 nieuwe prijslijsten ontstaan, die tussen apotheekketens/groothandels en zorgverzekeraars worden afgesproken. Reeele prijzen! Maar de AIP prijs kan gewoon blijven bestaan.
Wij zijn er zelfs teveel op gefixeerd!
Schrappen van de Z-index is geen doemgebeuren. We zitten in dezelfde situatie als de USA collegae. Daarmee moeten wij ons vergelijken en niet met de EU! Unieke situatie.
Coll Jansen heeft sinds de NZa het toestond het ultieme aanbod gedaan, maar iedere verzekeraar weigerde: zij zouden wel eens korting kunnen mislopen. Enige apotheek die vaste Fee krijgt in ruil voor alle kortingen is Pillen en Praten.
Eigendom voor 25% van Brocacef. Menzis/CZ spinnen er garen bij. En Brocacef stopt met levering van 1.000 preferente middelen. Zijn Menzis/CZ nu verbaast? Geschrokken? Hangen ze nu aan de telefoon? Dacht het niet.
En hoeveel lager zijn de werkelijke prijzen na aftrek van de claw back? Tarief Zorg en tarief materiaalkosten zijn nog immer gekoppeld en dat was niet de bedoeling van de NZa.
Henricop zal nog eens naar de zakjapanner terug moeten en het kan geen kwaad zich wat meer te verdiepen in de materie. Een prijslijst is niet wat een prijslijst zegt te zijn en een prijslijst in een ziekenfondsland is wat anders dan een prijslijst in een land met marktwerking en concurrentie. Die nuance lijkt niet alleen Henricop te ontgaan.
Essentieel en fundamenteel verschil met de Nederlandse situatie.
Voor de berekening van de maximum WGP prijzen maakt Nederland misbruik van de openbare informatie. Zij haalt daarbij ook nog eens de vastgestelde vergoeding voor de apotheken in die landen uit de prijs. VWS gaat daarbij voorbij aan de in ieder land afwijkende werkwijze en vergoedigswijze.
Door deze berekeningswijze en vervolg acties van de Nederlandse verzekeraars zijn de huidige problemen ontstaan.
Prijzen van geneesmiddelen komen niet tot stand in onderhandeling tussen groothandels en verzekeraars. Henricop vergeet dat ook groothandels niets over de prijs te zeggen hebben; dat zijn de fabrikanten en importeurs en die zijn EU gebonden. Meer en meer is er een vaste EU prijs en dan kunnen Nederlandse Groothandels hoog en laag springen, maar die prijs zal niet dalen!
Het enige dat je kunt afspreken volgens mij is dat de zorgverzekeraar jouw prijslijst acccepteert.
Moet je wel ruim 80000 records van een prijsje voorzien.
Maar zoals we allen weten de werkelijke prijzen zijn lager!
Coll Jansen kan natuurlijk alle korting inleveren voor een kostendekkende vergoeding van de zorgverzekeraars.
De levering lijkt mij een zaak tussen leverancier en groothandel. Zo gaat het in de farmacie.
Maar iedereen lijkt te vergeten dat Brocacef in 2009 aan apothekers 30 cent per doosje vroeg. Zouden ze nu ook kunnen doen, want dan kunnen wij naar de zorgverzekeraars. Maar niet eerder!
Wat speelt is de WMG en de splitsing in de tarieven voor de materiaalkosten en voor de zorglevering. Die waren tot 2012 gekoppeld en werden in 1 tarief gecontracteerd. Sinds 2012 zijn de tarieven vrij en ook nog eens gesplitst: een apart tarief voor zorg, 14 prestaties! en een apart tarief voor materiaalkosten. Volgens de WMG systematiek moeten nu beide tarieven apart kostendekkend worden gecontracteerd door de verzekeraars. Voor 2012 werd dit rekenwerk gedaan door de NZa. Sinds 2012 zijn verzekeraars degenen die de tarieven berekenen.
Wat de KNMP had moeten doen is de WMG systematiek benadrukken en de AIP uit de contracten en lijsten bannen;AIP is uit de ziekenfondstijd. AIP is Apotheek Inkoop Prijs en de AIP dekte toen inderdaad de hele farmakolom voor materiaalkosten. Sinds 2006 niet meer en helemaal niet meer sinds 2008 de preferentie werd toegepast middels de Z-index KNMP AIP prijslijst: gratis prijsschieten.
AIP moet worden gewijzigd in Af fabriek prijs met daarbovenop een opslag voor de distrubutie kosten om het doosje van de fabriek naar de apotheek te krijgen.
Bedenk dat de WGP wordt berekend aan de hand van Af fabriek prijzen inclusief distrutie kosten. Die kosten staan in de andere landen vast en zijn beschermd. In Nederland dus niet en daar zit hem de fout in het systeem.
WMG wordt geschonden. Dat moet de KNMP als koepel voor de Rechter brengen. En de Z-index intrekken. AIP moet weer AIP worden.
Nou ja, collega Jansen en ik hebben het al eerder zo verwoord, maar toch.
De KNMP kan zich alsnog bedenken en constateren dat het inderdaad een zaak van de Zorgverzekeraars is en tegelijk collega apothekers adviseren ook maar te stoppen met alle verlieslatende afleveringen.
Er is inmiddels zoveel shit bij ons over de schutting gegooid, dat je van een normaal mestbeleid niet meer kunt spreken, maar het de richting opgaat van een ernstige milieu vervuiling. De KNMP lijkt daar door het bevuilen van het eigen nest nog eens een schepje bovenop te willen doen. Ben per heden als gratis PR consultant beschikbaar.
Jullie weten me wel te vinden.
Blijf op de hoogte
Wilt u altijd op de hoogte blijven van de laatste veranderingen en nieuws over Farma-actueel? Vraag de nieuwsbrief aan door uw e-mailadres hieronder in te vullen.