Ons laatste Nieuws


Bekijk alle nieuwsberichten op farmaactueel.nl 


19 dec

Farmaceutische zorg in wijk verankerd

Bijna 80% van de apotheekbezoekers woont in de directe nabijheid van de bezochte apotheek. Daarmee is de farmaceutische zorg van reguliere Nederlandse openbare apotheken stevig in woonwijken verankerd. Bij 60% van de openbare apotheken ligt een huisartspraktijk op steenworp afstand.(SFK)

De SFK heeft onderzoek gedaan naar de grootte van het verzorgingsgebied van de Nederlandse apotheken door per bezoeker de afstand te bepalen tussen de postcode van diens woonadres en de postcode van de apotheek. Vanwege privacyrichtlijnen beschikt de SFK niet over de volledige postcode van apotheekbezoekers, maar alleen over de vier cijfers daarvan. Een postcodegebied van vier cijfers komt ruwweg overeen met een wijk. Dat is ook het niveau waarop de SFK de afstand tussen het adres van de apotheekbezoekers en het adres van de apotheek kan bepalen. De afstand tussen adressen in postcodegebieden met verschillende cijfers is daardoor voor de SFK altijd gelijk aan de hemelsbrede afstand tussen de middelpunten van die gebieden. Als beide dezelfde viercijferige postcode hebben is door de SFK geen afstand te bepalen tussen woningen van apotheekbezoekers en de apotheek. Dit is het geval bij bijna 50% van de mensen die in de eerste tien maanden van 2013 een ‘gewone’ wijkapotheek bezochten.

Afstanden

Bij aan elkaar grenzende viercijferige postcodegebieden is wel een afstand te bepalen tussen de middelpunten van die gebieden. We moeten ons daarbij realiseren dat deze theoretische afstand niet de werkelijkheid afstand tussen patiënt en apotheek is. Zo kan in de praktijk de afstand tussen de apotheek en de mensen die vlakbij de apotheek wonen maar net in een ander postcodegebied, veel kleiner zijn dan wij er op basis van het model aan toekennen. Een deel van de mensen waarvan de SFK de afstand tot de apotheek heeft bepaald op tussen één en twee kilometer, zal in werkelijkheid dichterbij, soms zelfs zeer dicht bij de apotheek wonen. We beschouwen de afstand tot twee kilometer dan ook nog als de directe nabijheid van de apotheek.

Verzorgingsgebied

In de eerste tien maanden van dit jaar verstrekte de gemiddelde reguliere openbare apotheek aan ongeveer 7.000 verschillende personen minimaal één keer een geneesmiddel. Bij de gemiddelde dienstapotheek en poliklinische apotheek zijn dat er respectievelijk ongeveer 11.000 en ongeveer 18.000. Het aantal verstrekkingen per patiënt en het aantal keer dat de patiënt de apotheek bezocht, is daarbij buiten beschouwing gelaten. Op basis van het hierboven beschreven model blijkt dat bijna 60% van de apotheekbezoekers op loopafstand van een reguliere apotheek woont. Dat wil zeggen dat ze binnen hetzelfde viercijferige postcodegebied of op een afstand van minder dan een kilometer wonen. Bij poliklinische apotheken is dat maar 9% en bij dienstapotheken zelfs maar 7%. Als we het verzorgingsgebied van een apotheek zien als de afstand waarbinnen 80% van de apotheekbezoekers woont, blijkt die afstand voor de gemiddelde reguliere apotheek ongeveer twee kilometer te zijn. Voor een dienstapotheek is dat volgens deze definitie negen kilometer en van een poliklinische apotheek heeft het verzorgingsgebied een straal van dertien kilometer rond de apotheek.

Huisartsen

Naast de afstand tussen het adres van de patiënt en de bezochte apotheek, onderzocht de SFK ook de afstand tussen reguliere apotheken en huisartsenpraktijken. Hieruit blijkt dat 60% van de apotheken zich bevindt in het postcodegebied met dezelfde vier cijfers en twee letters. In de praktijk komt dat neer op een straatlengte. Vrijwel alle reguliere apotheken zijn gevestigd in een wijk – viercijferig postcodegebied – waarin minimaal ook één huisartsenpraktijk is gevestigd.

Tabel 1: Het cumulatieve aandeel van de apotheekbezoekers dat binnen een bepaalde, hemelsbrede, afstand van de apotheek woont per type apotheek.

afstand tot apotheek

reguliere apotheek

dienstapotheek

poliklinische apotheek

loopafstand (< 1 km)

59%

7%

9%

directe nabijheid (< 2 km)

79%

22%

26%

< 3 km

86%

37%

38%

< 4 km

90%

47%

47%

< 6 km

94%

65%

58%

< 10 km

97%

86%

75%

< 20 km

98%

96%

91%

Bijna 80% van de patiënten woont in de directe nabijheid van een reguliere apotheek

 

Bron: Stichting Farmaceutische Kengetallen

Meijer Apeldoorn 21-12-2013 22:43
1 miljard minder uitgaven betekent 50 miljoen minder winst.
Hoe hard gaan ze daar aan trekken?
Kost bovendien erg veel uren omdat ze het zelf zo ingewikkeld hebben gemaakt.
Als je fraude echt wilt bestrijden zul je daar een externe partij voor moeten inhuren tegen een percentage van het teruggehaalde bedrag.

ANH JANSEN 20-12-2013 17:23
Over 2012 hebben zorgverzekeraars voor naar schatting 1 miljard euro bespaard door controles vooraf (zoals het dubbel indienen van dezelfde nota), 198 miljoen euro bespaard door controles achteraf op zorgnota’s en heeft fraudeonderzoek nog eens 15,9 miljoen aan het licht gebracht.

--Prima uitsmijter; zo overtref je alsnog de brutaliteit van de NZa.
ANH JANSEN 20-12-2013 17:21
door het mogelijk te maken dat zorgverzekeraars aanbieders uitsluiten van vergoeding, door de regelgeving duidelijker te maken en door ervoor te zorgen dat zorgverzekeraars daadwerkelijk beloond worden voor hun controle- en fraudebestrijdingsinspanningen. Zorgverzekeraars juichen al deze maatregelen van harte toe omdat zij hen helpen om, met de andere partijen in de keten, te zorgen voor correcte declaraties.

ANH JANSEN 20-12-2013 17:20
https://www.zn.nl/nieuws/zn-nieuws/nieuwsbericht/?newsId=8403b21e-4d63-47e9-94b8-8ce54b94b9d1

En zo reageert een goede PR machine. Daar kan de KNMP, NapCo en ASKA/VKAN nog een puntje aan zuigen.

De zorgverzekeraars zullen daarom ook de andere voorbeelden nader bekijken om vast te stellen of de NZa daarbij wel terecht met de beschuldigende vinger heeft gewezen.

Aanbevelingen
Op basis van haar onderzoek naar de aard en omvang van onjuistheden in de zorg komt de NZa met een aantal belangrijke aanbevelingen. Hierbij gaat het om het versterken van de positie van de zorgverzekeraar door de mogelijkheden voor steekproefsgewijze controle te verruimen, door het mogelijk te maken dat zorgve
ANH JANSEN 20-12-2013 14:49
Als Hugo Hurts en Theo Langejan van mening zijn dat in loondienst van het Rijk tegen een marktconform tarief tot ontzettend hoge productie aanleiding geeft, waarom dan niet alle apothekers, artsen e.a. tegen hun salaris op de loonlijst van de Staat zetten? Is het gedaan met aanbodfinanciering en perverse prikkels. toch?
Geen gedoe meer met prestaties, geen zwart/wit visie, gewoon de ambtelijke arbeidsmoraal en productie quotas.

Wat zou daar nu mis mee zijn en waarom stelt Hugo H dit niet voor?
ANH JANSEN 20-12-2013 14:46
Budget farmacie is 4 miljard materiaalkosten en 1,2 miljard zorgkosten. Bevriezing van materiaalkosten e.a. grappen van verzekeraars doen de effectieve kosten stijgen met een 100 miljoen euro en de zorgvergoeding dalen naar 1.1 miljard.

Huisartsen krijgen 4 miljard per jaar. Samenvoeging van beide budgetten doet 4 miljard materiaal kosten vermengen met 5.2 miljard zorgvergoeding. Daling van 100 miljoen zou dan minder opvallen denken KNMP, NapCo, ASKA/VKAN en Hugo Hurts.

Denk toch dat LHV dit trucje wel door heeft. En wat te denken van overige zorgverleners in eerste lijn?

Kampioen over de schutting gooien is Hugo Hurts.

Waarom niet alle zorgverleners in loondienst?
ANH JANSEN 20-12-2013 14:42
Hugo Hurts stelt nu voor dat regio's of zorggroepen een globaal budget krijgen voor alles en dat zorgverleners de buit maar moeten verdelen onder elkaar; materiaalkosten en lonen medewerkers van hele zorggroep/regio; artsen salarissen, apothekers lonen, POH'ers, Arts ass en noem maar op. Materiaalkosten blijven echter de zorgkosten verdringen; nu verdeeld over meer zorgmedewerkers.

Hoe zullen artsen dat zien? Blij? POH'ers? Blij? Minder loon, minder POH'ers? Minder personeel omdat de materiaalkosten van de farmacie duurder zijn dan verzekeraars ervoor wil betalen?

De KNMP, ASKA en NapCo/VKAN vinden het voorstel van Hugo Hurts fantastisch.

Hoe herken je een kluitje in het Riet?
ANH JANSEN 20-12-2013 14:39
En omdat Hugo Hurts zeer tevreden was over zijn voorstel gemeenteambtenaren als tegenkracht van rijksambtenaren/verzekeraars in te zetten en de KNMP dat een heel goed idee vond, gaat Hugo Hurts nog wat verder:

Budget extramurale farmaceutische zorg is totaal bedrag materiaalkosten en zorgkosten. Die zijn vermengd. Materiaalkosten worden gaandeweg betaalt uit de zorgvergoeding. Dat gaat ten kosten van CAO lonen en aantallen medewerkers in de zorg. Dat gaat wringen.

Dat heeft Hugo Hurts nu ook door.
ANH JANSEN 20-12-2013 14:37
Ronde tafel overleg KNMP belooft niets goeds. Hugo Hurts beweert doodleuk dat zijn systeemmodel deugt, 11 prestaties, maar dat het jammer is dat de verzekeraars er maar 2 tot 3 contracteren. Daar gaat hij niet over.
Verzekeraars moeten nu maar onder druk worden gezet door de Gemeenten om toch de overige 8 prestaties te contracteren.

Rijksambtenaren maken beleid waardoor private bedrijven als verzekeraars worden voorzien van AMM en zeggen nu dat Gemeenteambtenaren maar moeten zorgen voor tegengas?

En de HB leden van de KNMP vinden dat getuigen van goed beleid? Gemeenten gaan over WMO en niet over Zvw. Zorgplicht ligt alleen bij verzekeraars!

Hoe herken je een kluitje in het riet?
ANH JANSEN 20-12-2013 14:33
Net zoals Achmea nu achteraf apotheken afstraft die 20% van de verdelingscurve, linkerkant, uitmaken, zo beschouwt de NZa de 20% van de apotheken aan de rechterkant van de Gausse curve als potentieel fraudeur; wijk je af van het gemiddelde dan ga je nat. Naar de reden wordt niet gekeken.

Zoals de NZa ook in de adviesbrief zegt: zo zwart wit mogelijk moet je de zorg bezien. Dat maakt oordeel veel eenvoudiger. Zwart/Wit. Als je de echte wereld zo gaan bekijken en beoordelen is het vragen om de huidige problemen.

En als je ook nog eens gebruik maakt van databanken die oneigenlijk worden gebruikt is de bottom line duidelijk.

DSM 5 voorziet niet in een pilletje voor dit beleid.
henricop 20-12-2013 10:40
Klein onderzoekje op de Gipdatabank van CVZ laat zien dat er in 2012 bijna 20.000 patienten een mirena gedeclareerd hebben bij de zorgverzekeraars.

De dataminers hebben dus inderdaad hun bestanden eerst meer dan verdubbeld
cynicus 20-12-2013 09:36
in 2012 2 om precies te zijn
cynicus 20-12-2013 09:29
hoe komt de NZA aan het getal van 55.500 Mirena gebruikers?
ik heb maar een paar waarbij de mirena-rekening naar de verzekeraar gaat.De meeste tikken af in de apotheek en deze gegevens komen toch niet bij vektis?
henricop 20-12-2013 06:59
De heren dataminers moeten zich eens achter de oren krabben.
Volgens de tablet zijn er ruim 6700 AGB afleveraars onder apotheken.
Volgens mij zijn er 2000 apotheken en maximaal nog 4-500 apotheekhoudend huisartsen.
Als je dus alles ruim dubbel meeneemt heb je inderdaad veel dubbele declaraties.
Meijer Apeldoorn 19-12-2013 20:26
VWS/ NZa typische protocol en macro denkers.
Elke wijk voldoet aan het landelijk gemiddelde qua leeftijd, sociale structuur, inkomen etc.
Dat krijg je in een democratische samenleving: er mogen geen eisen gezteld worden aan het gemiddelde IQ, want dat is discriminerend.
Soms zou je willen dat discriminatie is toegestaan.

ANH JANSEN 19-12-2013 20:15
"Opvallend om te zien dat ook mannen dit Mirena-spiraal vergoed krijgen, zie tabel 13. Dit kan te wijten zijn aan administratieve fouten; niet is onderzocht of het wijst naar één apotheek of huisarts."

In 2012 57 mannen. En 55.500 vrouwen.

Fraude?

EHCI rapport toonde aan dat de NZa toelaat dat de in-patient-care in Nederland 8.5miljard euro duurder is dan noodzakelijk. Zweeds model navolgen is simpele oplossing.
EHCI rapport werd door VWS/NZa omarmd als bewijs van juistheid systeemmodel Zorgstelsel 2006.

Selectief lezen en citeren.

Dus pakken we "fraude" bij extramurale apotheken aan ter waarde van 30 miljoen en laten we 8.5 miljard euro lopen.
ANH JANSEN 19-12-2013 20:09
"In de lijst van apotheken met het hoogste aantal verkochte Mirena-spiralen vallen sommige apotheken erg op. Deze lijst moet worden gerelateerd aan het aantal verzekerden dat bij de apotheek “hoort” en kenmerken van het verzorgingsgebied van deze apotheken."

Apotheek van inschrijving is al jaren geleden afgeschaft, maar we doen in dit land graag alsof. NZa houdt blijkbaar vast aan apotheek van inschrijving. Geen marktwerking. Daarom kunnen apotheken in de ogen van de NZa niet afwijken van het gemiddelde. Indien wel dan is er sprake van fraude!

Mozart zei in de Tweede Kamer: "Knattergak".

ANH JANSEN 19-12-2013 20:00
pg 46 - 58. Onderbouwing van de EU maatregel. Is bekend bij de KNMP, NapCo en ASKA/VKAN. Zo gaat dat in de polder.

Kansloze zaak dat hoger beroep. De strijd is verloren in het technisch overleg. Daar moeten de apothekers het winnen.
EU regel: Het teveel vergoede bedrag hiervoor was 21,1 miljoen (2010), 18,1 miljoen (2011) en 16,7 miljoen (2012).
Week regel: Dit betekent dat in 2010 11,6 miljoen euro te veel gedeclareerd (en vergoed) is, in 2011 10,7 miljoen euro en in 2012 13,0 miljoen euro.
Dubbel; Het te veel gedeclareerde bedrag bedraagt voor 2010 € 0,9 miljoen, voor 2011 € 0,4 miljoen en voor 2012 0,4 miljoen.

En vervolgens wordt er geextrapoleerd naar 2014....
ANH JANSEN 19-12-2013 19:53
Ook moet beseft worden dat de “wereld van de data” niet noodzakelijkerwijs altijd overeenkomt met de “wereld van de verleende zorg”. Hiermee wordt aangegeven dat hoewel uit de data kan blijken dat zorg wel geleverd is, dit in de praktijk niet het geval hoeft te zijn. Slechts materiële controle en audits kunnen dit zichtbaar maken.

--De NZa komt niet op de gedachte dat er ook zorg kan worden verleend zonder dat die in rekening wordt gebracht.

Werken zonder honorering komt in de ambtelijke sector niet voor. Werken volgens de regels en wachten op werk is ook werk.
ANH JANSEN 19-12-2013 19:51
http://www.nza.nl/104107/138040/FDEC-Onregelmatigheden_in_declaratiebestanden-december_2013.pdf

De databestanden die voor de analyses zijn gebruikt, zijn niet voor dat doel opgebouwd. Ze zijn verkregen via Vektis die deze bestanden gebruikt voor o.a. (macro-)economisch onderzoek. Wellicht mede daardoor ontbreekt soms belangrijke informatie op declaratieniveau.

En toch gaat diezelfde NZa gewoon door en neemt zij aan dat deze data de werkelijkheid weergeven.

En om welke bedragen gaat het? Tja.

Prioriteitstelling bijstellen wellicht?
ANH JANSEN 19-12-2013 19:19
http://www.nza.nl/104107/138040/Rapport_Onderzoek_zorgfraude.pdf
pagina 65 tot 71. Extramurale farmacie. Fraude.
Aanbevelingen aan zorgverzekeraars: stel bij de zorginkoop vast welke apotheek een bereidingsfunctie hebben of bereidingen maken en welke apotheken dienstwaarnemingen uitvoeren.
Creeer scherper afgebakende prestaties, waardoor onderscheid tussen de prestaties transparanter wordt.
Stel toetsingscriteria op om te toetsen of de juiste prestaties zijn geleverd door de apotheekhoudende.
Maak intern inzichtelijk welke zorgaanbieders zijn gecontracteerd en met welke AGB codes zij kunnen declareren. Hierdoor is duidelijk wat van deze aanbieders kan worden verwacht.

Blijf op de hoogte

Wilt u altijd op de hoogte blijven van de laatste veranderingen en nieuws over Farma-actueel? Vraag de nieuwsbrief aan door uw e-mailadres hieronder in te vullen.