

Ons laatste Nieuws
Bekijk alle nieuwsberichten op farmaactueel.nl
19 dec
Farmaceutische zorg in wijk verankerd
De SFK heeft onderzoek gedaan naar de grootte van het verzorgingsgebied van de Nederlandse apotheken door per bezoeker de afstand te bepalen tussen de postcode van diens woonadres en de postcode van de apotheek. Vanwege privacyrichtlijnen beschikt de SFK niet over de volledige postcode van apotheekbezoekers, maar alleen over de vier cijfers daarvan. Een postcodegebied van vier cijfers komt ruwweg overeen met een wijk. Dat is ook het niveau waarop de SFK de afstand tussen het adres van de apotheekbezoekers en het adres van de apotheek kan bepalen. De afstand tussen adressen in postcodegebieden met verschillende cijfers is daardoor voor de SFK altijd gelijk aan de hemelsbrede afstand tussen de middelpunten van die gebieden. Als beide dezelfde viercijferige postcode hebben is door de SFK geen afstand te bepalen tussen woningen van apotheekbezoekers en de apotheek. Dit is het geval bij bijna 50% van de mensen die in de eerste tien maanden van 2013 een ‘gewone’ wijkapotheek bezochten.
Afstanden
Bij aan elkaar grenzende viercijferige postcodegebieden is wel een afstand te bepalen tussen de middelpunten van die gebieden. We moeten ons daarbij realiseren dat deze theoretische afstand niet de werkelijkheid afstand tussen patiënt en apotheek is. Zo kan in de praktijk de afstand tussen de apotheek en de mensen die vlakbij de apotheek wonen maar net in een ander postcodegebied, veel kleiner zijn dan wij er op basis van het model aan toekennen. Een deel van de mensen waarvan de SFK de afstand tot de apotheek heeft bepaald op tussen één en twee kilometer, zal in werkelijkheid dichterbij, soms zelfs zeer dicht bij de apotheek wonen. We beschouwen de afstand tot twee kilometer dan ook nog als de directe nabijheid van de apotheek.
Verzorgingsgebied
In de eerste tien maanden van dit jaar verstrekte de gemiddelde reguliere openbare apotheek aan ongeveer 7.000 verschillende personen minimaal één keer een geneesmiddel. Bij de gemiddelde dienstapotheek en poliklinische apotheek zijn dat er respectievelijk ongeveer 11.000 en ongeveer 18.000. Het aantal verstrekkingen per patiënt en het aantal keer dat de patiënt de apotheek bezocht, is daarbij buiten beschouwing gelaten. Op basis van het hierboven beschreven model blijkt dat bijna 60% van de apotheekbezoekers op loopafstand van een reguliere apotheek woont. Dat wil zeggen dat ze binnen hetzelfde viercijferige postcodegebied of op een afstand van minder dan een kilometer wonen. Bij poliklinische apotheken is dat maar 9% en bij dienstapotheken zelfs maar 7%. Als we het verzorgingsgebied van een apotheek zien als de afstand waarbinnen 80% van de apotheekbezoekers woont, blijkt die afstand voor de gemiddelde reguliere apotheek ongeveer twee kilometer te zijn. Voor een dienstapotheek is dat volgens deze definitie negen kilometer en van een poliklinische apotheek heeft het verzorgingsgebied een straal van dertien kilometer rond de apotheek.
Huisartsen
Naast de afstand tussen het adres van de patiënt en de bezochte apotheek, onderzocht de SFK ook de afstand tussen reguliere apotheken en huisartsenpraktijken. Hieruit blijkt dat 60% van de apotheken zich bevindt in het postcodegebied met dezelfde vier cijfers en twee letters. In de praktijk komt dat neer op een straatlengte. Vrijwel alle reguliere apotheken zijn gevestigd in een wijk – viercijferig postcodegebied – waarin minimaal ook één huisartsenpraktijk is gevestigd.
Tabel 1: Het cumulatieve aandeel van de apotheekbezoekers dat binnen een bepaalde, hemelsbrede, afstand van de apotheek woont per type apotheek.
afstand tot apotheek |
reguliere apotheek |
dienstapotheek |
poliklinische apotheek |
---|---|---|---|
loopafstand (< 1 km) |
59% |
7% |
9% |
directe nabijheid (< 2 km) |
79% |
22% |
26% |
< 3 km |
86% |
37% |
38% |
< 4 km |
90% |
47% |
47% |
< 6 km |
94% |
65% |
58% |
< 10 km |
97% |
86% |
75% |
< 20 km |
98% |
96% |
91% |
Bijna 80% van de patiënten woont in de directe nabijheid van een reguliere apotheek
Bron: Stichting Farmaceutische Kengetallen
Hoe hard gaan ze daar aan trekken?
Kost bovendien erg veel uren omdat ze het zelf zo ingewikkeld hebben gemaakt.
Als je fraude echt wilt bestrijden zul je daar een externe partij voor moeten inhuren tegen een percentage van het teruggehaalde bedrag.
--Prima uitsmijter; zo overtref je alsnog de brutaliteit van de NZa.
En zo reageert een goede PR machine. Daar kan de KNMP, NapCo en ASKA/VKAN nog een puntje aan zuigen.
De zorgverzekeraars zullen daarom ook de andere voorbeelden nader bekijken om vast te stellen of de NZa daarbij wel terecht met de beschuldigende vinger heeft gewezen.
Aanbevelingen
Op basis van haar onderzoek naar de aard en omvang van onjuistheden in de zorg komt de NZa met een aantal belangrijke aanbevelingen. Hierbij gaat het om het versterken van de positie van de zorgverzekeraar door de mogelijkheden voor steekproefsgewijze controle te verruimen, door het mogelijk te maken dat zorgve
Geen gedoe meer met prestaties, geen zwart/wit visie, gewoon de ambtelijke arbeidsmoraal en productie quotas.
Wat zou daar nu mis mee zijn en waarom stelt Hugo H dit niet voor?
Huisartsen krijgen 4 miljard per jaar. Samenvoeging van beide budgetten doet 4 miljard materiaal kosten vermengen met 5.2 miljard zorgvergoeding. Daling van 100 miljoen zou dan minder opvallen denken KNMP, NapCo, ASKA/VKAN en Hugo Hurts.
Denk toch dat LHV dit trucje wel door heeft. En wat te denken van overige zorgverleners in eerste lijn?
Kampioen over de schutting gooien is Hugo Hurts.
Waarom niet alle zorgverleners in loondienst?
Hoe zullen artsen dat zien? Blij? POH'ers? Blij? Minder loon, minder POH'ers? Minder personeel omdat de materiaalkosten van de farmacie duurder zijn dan verzekeraars ervoor wil betalen?
De KNMP, ASKA en NapCo/VKAN vinden het voorstel van Hugo Hurts fantastisch.
Hoe herken je een kluitje in het Riet?
Budget extramurale farmaceutische zorg is totaal bedrag materiaalkosten en zorgkosten. Die zijn vermengd. Materiaalkosten worden gaandeweg betaalt uit de zorgvergoeding. Dat gaat ten kosten van CAO lonen en aantallen medewerkers in de zorg. Dat gaat wringen.
Dat heeft Hugo Hurts nu ook door.
Verzekeraars moeten nu maar onder druk worden gezet door de Gemeenten om toch de overige 8 prestaties te contracteren.
Rijksambtenaren maken beleid waardoor private bedrijven als verzekeraars worden voorzien van AMM en zeggen nu dat Gemeenteambtenaren maar moeten zorgen voor tegengas?
En de HB leden van de KNMP vinden dat getuigen van goed beleid? Gemeenten gaan over WMO en niet over Zvw. Zorgplicht ligt alleen bij verzekeraars!
Hoe herken je een kluitje in het riet?
Zoals de NZa ook in de adviesbrief zegt: zo zwart wit mogelijk moet je de zorg bezien. Dat maakt oordeel veel eenvoudiger. Zwart/Wit. Als je de echte wereld zo gaan bekijken en beoordelen is het vragen om de huidige problemen.
En als je ook nog eens gebruik maakt van databanken die oneigenlijk worden gebruikt is de bottom line duidelijk.
DSM 5 voorziet niet in een pilletje voor dit beleid.
De dataminers hebben dus inderdaad hun bestanden eerst meer dan verdubbeld
ik heb maar een paar waarbij de mirena-rekening naar de verzekeraar gaat.De meeste tikken af in de apotheek en deze gegevens komen toch niet bij vektis?
Volgens de tablet zijn er ruim 6700 AGB afleveraars onder apotheken.
Volgens mij zijn er 2000 apotheken en maximaal nog 4-500 apotheekhoudend huisartsen.
Als je dus alles ruim dubbel meeneemt heb je inderdaad veel dubbele declaraties.
Elke wijk voldoet aan het landelijk gemiddelde qua leeftijd, sociale structuur, inkomen etc.
Dat krijg je in een democratische samenleving: er mogen geen eisen gezteld worden aan het gemiddelde IQ, want dat is discriminerend.
Soms zou je willen dat discriminatie is toegestaan.
In 2012 57 mannen. En 55.500 vrouwen.
Fraude?
EHCI rapport toonde aan dat de NZa toelaat dat de in-patient-care in Nederland 8.5miljard euro duurder is dan noodzakelijk. Zweeds model navolgen is simpele oplossing.
EHCI rapport werd door VWS/NZa omarmd als bewijs van juistheid systeemmodel Zorgstelsel 2006.
Selectief lezen en citeren.
Dus pakken we "fraude" bij extramurale apotheken aan ter waarde van 30 miljoen en laten we 8.5 miljard euro lopen.
Apotheek van inschrijving is al jaren geleden afgeschaft, maar we doen in dit land graag alsof. NZa houdt blijkbaar vast aan apotheek van inschrijving. Geen marktwerking. Daarom kunnen apotheken in de ogen van de NZa niet afwijken van het gemiddelde. Indien wel dan is er sprake van fraude!
Mozart zei in de Tweede Kamer: "Knattergak".
Kansloze zaak dat hoger beroep. De strijd is verloren in het technisch overleg. Daar moeten de apothekers het winnen.
EU regel: Het teveel vergoede bedrag hiervoor was 21,1 miljoen (2010), 18,1 miljoen (2011) en 16,7 miljoen (2012).
Week regel: Dit betekent dat in 2010 11,6 miljoen euro te veel gedeclareerd (en vergoed) is, in 2011 10,7 miljoen euro en in 2012 13,0 miljoen euro.
Dubbel; Het te veel gedeclareerde bedrag bedraagt voor 2010 € 0,9 miljoen, voor 2011 € 0,4 miljoen en voor 2012 0,4 miljoen.
En vervolgens wordt er geextrapoleerd naar 2014....
--De NZa komt niet op de gedachte dat er ook zorg kan worden verleend zonder dat die in rekening wordt gebracht.
Werken zonder honorering komt in de ambtelijke sector niet voor. Werken volgens de regels en wachten op werk is ook werk.
De databestanden die voor de analyses zijn gebruikt, zijn niet voor dat doel opgebouwd. Ze zijn verkregen via Vektis die deze bestanden gebruikt voor o.a. (macro-)economisch onderzoek. Wellicht mede daardoor ontbreekt soms belangrijke informatie op declaratieniveau.
En toch gaat diezelfde NZa gewoon door en neemt zij aan dat deze data de werkelijkheid weergeven.
En om welke bedragen gaat het? Tja.
Prioriteitstelling bijstellen wellicht?
pagina 65 tot 71. Extramurale farmacie. Fraude.
Aanbevelingen aan zorgverzekeraars: stel bij de zorginkoop vast welke apotheek een bereidingsfunctie hebben of bereidingen maken en welke apotheken dienstwaarnemingen uitvoeren.
Creeer scherper afgebakende prestaties, waardoor onderscheid tussen de prestaties transparanter wordt.
Stel toetsingscriteria op om te toetsen of de juiste prestaties zijn geleverd door de apotheekhoudende.
Maak intern inzichtelijk welke zorgaanbieders zijn gecontracteerd en met welke AGB codes zij kunnen declareren. Hierdoor is duidelijk wat van deze aanbieders kan worden verwacht.
Blijf op de hoogte
Wilt u altijd op de hoogte blijven van de laatste veranderingen en nieuws over Farma-actueel? Vraag de nieuwsbrief aan door uw e-mailadres hieronder in te vullen.