Ons laatste Nieuws


Bekijk alle nieuwsberichten op farmaactueel.nl 


31 jul

Definitieve KNMP-richtlijn ter hand stellen beschikbaar

De WSO heeft de KNMP-richtlijn ter hand stellen geautoriseerd. In deze richtlijn leest u hoe u als openbaar apotheker de kerntaak ter hand stellen uitvoert.                

De WSO heeft de KNMP-richtlijn ter hand stellen geautoriseerd. In deze richtlijn leest u hoe u als openbaar apotheker de kerntaak ter hand stellen uitvoert.                

henricop 01-08-2013 22:11
In de gehele wereld zijn de dino's uitgestorven. Alleen bij de KNMP leven ze nog hoog in de top van de ondemocratische vereniging.
Dan krijg je een richtlijn, die voor alle partijen interessant is behalve voor de leden van de KNMP.
ANH JANSEN 01-08-2013 16:22
Het algemeen belang verlangt van de apotheker dat hij de stroom geneesmiddelenafval helpt beperken,
niet alleen vanuit milieu-oogpunt maar ook in verband met het terugdringen van de kosten van de
gezondheidszorg.

noot 45 Verantwoordelijkheid nazorg
De apotheker is in het kader van een terhandstelling gedurende de gehele duur van de behandeling
verantwoordelijk voor een goede farmaceutische zorg voor zijn patiënt. Dit houdt nazorg in vanaf het
31
KNMP-richtlijn Ter hand stellen
moment dat de patiënt het product heeft ontvangen. De verantwoordelijkheid van de apotheker als
zorgverlener brengt niet alleen met zich mee dat hij na terhandstelling nagaat of inderdaad de juiste
medicatie is meegegeven, maar ook dat hij gedurende de gebruiksduur beschikbaar blijft voor begeleiding
en vragen van de patiënt. Daarnaast kan de apotheker afspraken maken met de patiënt om het gebruik
te blijven volgen. Dat kan betekenen dat hij bij verwacht chronische gebruik een reminder stuurt als een
geneesmiddel is opgebruikt. Chronisch gebruik kan daarom worden gemonitord, en bij een vervolguitgifte
neemt de apotheker het initiatief om te informeren naar de ervaringen of klachten van de patiënt. Ook
staat hij de patiënt terzijde bij de afvoer van overtollige geneesmiddelen na staken van de therapie.

En allemaal gratis. Je bent financieel onafhankelijk en je hebt tijd genoeg, dus waarom niet? THS tarief is inmiddels gedaald naar 5.30 per 3 maanden. Bedenk dat de KNMP het nog steeds niet aandurft om de eigen Z-index in te trekken waardoor leden en niet-leden gedwongen zijn om tegen AIP te moeten declareren en voor AIP plus opslag groothandel te moeten inkopen. Verzekeraars zeggen immers; AIP is toch de AIP? Dat zegt de KNMP tenminste dus wie zijn wij om dat te bestrijden?

KNMP HB leden en bureaucraten moeten zich eens laten bijscholen op het NEVI. Daar komen ook de 'zorg'inkopers van de verzekeraars vandaan. Onderhandelen is een kunst.
ANH JANSEN 01-08-2013 15:54
noot 46 Controle apotheker
Controle door de apotheker geschiedt doorgaans pas achteraf, liefst dezelfde dag maar uiterlijk binnen
24 uur na uitgifte.

Controle vindt plaats op basis van alle papieren en elektronische data rond de
terhandstelling en dient ertoe om na te gaan of de terhandstelling correct is verlopen. Dit betekent dat aan
de hand van recept en signaallijsten wordt nagegaan of de juiste middelen zijn uitgegeven aan de juiste
persoon, in de juiste dosering en met de juiste aanwijzingen of waarschuwingen. Tevens wordt nagegaan of
juist is gereageerd op bewakingssignalen. De apotheker is extra alert op alles wat afwijkt van de normale
routine, zoals afwijkende doseringen, afwijkende indicaties, onbekende voorschrijvers, ontslagmedicatie,
niet-gestandaardiseerde apotheekbereidingen en complexe patiëntsituaties. Uitgangspunt is steeds de
risico-inschatting, die de apotheker maakt op basis van zijn professionele deskundigheid. In voorkomende
gevallen is het aan te raden de controle reeds vóór uitgifte uit te voeren. Zie ook de KNMP-richtlijn
Medicatiebewaking

---Een, tweetje. Kom er maar in........

noot 44 Niet afgehaalde producten
Op naam gestelde farmaceutische producten worden niet eindeloos in de apotheek bewaard. In redelijkheid
kan een termijn van 14 dagen tot 1 maand worden aangehouden, al kan dit voor kwetsbare preparaten,
die bijvoorbeeld reeds voor toediening gereed gemaakt zijn, te lang zijn. De apotheker stelt vast hoe lang
een gereedgemaakt middel klaar blijft staan om afgehaald te worden en zorgt dat de patiënt hiervan op
de hoogte kan zijn.

De patiënt heeft hierin ook een eigen verantwoordelijkheid, zoals bij herhaalreceptuur waar de
patiënt zelf de aanvraag heeft ingediend. Wordt na de vastgestelde bewaarperiode en een herinnering niet
door de patiënt gereageerd, dan worden op naam gestelde farmaceutische producten die niet zijn afgehaald
in principe vernietigd.

Tariefje hiervoor?
Swarte1 01-08-2013 12:22
"Anderzijds zal de apotheker mogelijk in de toekomst met behulp van nieuwe technische hulpmiddelen er aan kunnen bijdragen dat besparingen worden gerealiseerd door retourgebrachte geneesmiddelen die nog van goede kwaliteit zijn weer opnieuw ter hand te stellen. [50]."

Mijn Kring-apotheek wordt 'mogelijk in de toekomst' terecht een Kringloop-apotheek genoemd.

JH Swarte
ANH JANSEN 31-07-2013 18:14
noot 53 Doorlevering
Doorleveren is in Nederland verboden maar wordt onder voorwaarden toegestaan door de Inspectie voor
de Gezondheidszorg. De doorleverende apotheker moet zich daarvoor houden aan de voorwaarden zoals
gesteld in de circulaire ‘Grootschalig bereiden door apothekers’ van IGZ [lit. 55, 56]. De apotheker die een
apotheekbereiding via doorlevering bestelt, hoeft op dat moment nog geen recept in bezit te hebben.
Hij mag het preparaat op voorraad houden, totdat het nodig is voor een op dat moment nog anonieme
patiënt. Overigens geldt dit laatste alleen voor gestandaardiseerde preparaten; niet-gestandaardiseerde
preparaten hebben een te beperkte onderbouwing van de houdbaarheid om op voorraad gehouden te
kunnen worden.

--En wat vindt de KNMP er zelf van? Steunt de KNMP de IGZ hierin? Heeft de KNMP de IGZ zelf benaderd om e.a. te 'regelen"?

En wat is nu een niet-geregistreerd gestandaardiseerde Doorlevering? En wat een niet-geregistreerd niet-gestandaardiseerde doorlevering?

Lees zelf de 37 pagina's en stel vast dat de KNMP onverstandig bezig is: THS prestatie is enig wettelijk voorbehouden prestatie en de KNMP kleedt die zelf extra uit middels verwijzen naar Medicatie bewaking, Dossierhouder, Regelen van vergunningen, machtigingen, vergoedingen en zelfs gratis leveren aan verzekerden als deze geen geld bij zich hebben.

De KNMP vindt dat apothekers alles maar gratis moeten doen!

Welk signaal geeft de KNMP hiermee af aan de Overheid en ZN/ZN-leden? Waar halen die apothekers dan de middelen vandaan om 'zorg' te leveren? Uit de handel wellicht?

Opstellers van WSO zijn allen financieel onafhankelijk, hebben hun apotheken verkocht en menen te mogen beschikken over de portemonnee van de apothekers die nog wel een apotheek exploiteren.

Geen wonder dat het THS tarief blijft dalen en de claw back blijft stijgen.

Van de regen in de drup. Van Jan naar Rik, van SOA naar WSO. What's in a name? Het blijft druipen.......

Blijf op de hoogte

Wilt u altijd op de hoogte blijven van de laatste veranderingen en nieuws over Farma-actueel? Vraag de nieuwsbrief aan door uw e-mailadres hieronder in te vullen.