Ons laatste Nieuws
14 jun
De toekomst van de openbare farmacie | Deel 1
e openbare apothekers maken zich zorgen over hun toekomst. De zorgverzekeraars hebben vooral interesse in voortzetting van het preferentiebeleid, omdat ze hiermee premieverlaging voor hun verzekerden kunnen bewerkstelligen. En het ministerie van VWS maakt weinig haast om de openbare farmacie een nieuw toekomstperspectief te bieden. Hoe kijken de mensen uit het veld aan tegen de openbare farmacie en de scenario’s voor de toekomst daarvan? Deel 1 van een artikelenserie over de toekomst van de openbare farmacie. (FarmaMagazine)
e openbare apothekers maken zich zorgen over hun toekomst. De zorgverzekeraars hebben vooral interesse in voortzetting van het preferentiebeleid, omdat ze hiermee premieverlaging voor hun verzekerden kunnen bewerkstelligen. En het ministerie van VWS maakt weinig haast om de openbare farmacie een nieuw toekomstperspectief te bieden. Hoe kijken de mensen uit het veld aan tegen de openbare farmacie en de scenario’s voor de toekomst daarvan? Deel 1 van een artikelenserie over de toekomst van de openbare farmacie. (FarmaMagazine)
Zijn docent beloofde hem het tentamenbriefje met de woorden: "je krijgt van mij een voldoende als je met de hand op het hart belooft nooit bij de overheid te gaan werken".
Theo Langejan beloofde dat en kwam hem vervolgens niet na.
"ik had best interesse in een verzekeraar, maar daar bekroop me al snel te veel het gevoel van The Firm: je bent 24 uurper dag van ons. "Bij de Overheid kun je 's avonds echt de deur achter je dichttrekken"
Maar u grijpt niet in als er niets terechtkomt van prestaties zes tot en met elf?
“ Nee.”
--Logisch; Inspannen en verwennen gaan niet samen.
Het staat de inkoper vrij om op grond daarvan wel of niet in te kopen. De NZa bemoeit zich daar niet mee. Wij zien vooral toe op het nakomen van de zorgplicht, waar de verzekeraar aan moet voldoen.”
Het is niet zo raar om je af te vragen of de advisering van meneer Langejan door andere verzekerden moeten worden meebetaald. Is dat niet typisch iets wat meneer Langejan zelf moet betalen?
Dus wat moet de KNMP doen?
De IGZ dagvaarden en de NZa tav de doorgeleverde bereidngen.
Het is dezelfde gedoogsituatie als met de wiethandel.
De drie aapjes hebben bij Het KNMP bureau een veste plek op elke werkplek.
Vroeger was bereiden reden voor een hoger norminkomen. Is de KNMP dat vergeten?
En hoe zit dat met de Doorgeleverde Bereidingen? Registratie van in de handel zijnde producten is EU geregeld. Die krijgen een RVG nummer in Nederland. Doorgeleverde bereidingen zijn niet geregistreerd maar wel in de handel, dus mogen zij volgens de KNMP worden verhandeld.
De Geneesmiddelenwet is klip en klaar, maar de KNMP weigert te laten handhaven.
Er is maar 1 klein probleempje: mijn nummertjessyteem kan niet over weg met meer dan 50 wachtenden.
Het zoveelste bewijs dat Zorgverzekeraars werkelijk niets, maar dan ook niets afweten van de praktijk.
Wellicht kan Schippers daarom zo goed met deze jongens door 1 deur.
AIS kan op de schop en zo ook de hele logistiek van de patiënt, het recept en de geneesmiddelen en de zorg.
ETG? Moet volgens KNMP richtlijnen en je moet het kunnen bewijzen: handtekening van patiënt op ETG formulier.
Reden van voorschrijven op het recept. 23 middelen. Geen vermelding dan geen vergoeding van de declaratie.
Toekomst van de apotheker en apotheek? Enige aan apotheker voorbehouden prestatie is de ter hand stelling.
KISS KNMP.
Scheiding van diagnose en voorschrijven ligt meer voor de hand.
De arts stelt de diagnose en vraagt de apotheker de medicatie te regelen.
Aangezien artsen geen vergoeding meer krijgen voor het voorschrijven ligt er ook financieel geen probleem.
Terugkoppeling aan de arts. Als hij/ zij gefundeerd bezwaar heeft vindt er overleg plaats en krijgt een van beiden de beslissende stem.
Wie dat is mag de wetgever gaan bepalen.
Blijf op de hoogte
Wilt u altijd op de hoogte blijven van de laatste veranderingen en nieuws over Farma-actueel? Vraag de nieuwsbrief aan door uw e-mailadres hieronder in te vullen.