Ons laatste Nieuws


Bekijk alle nieuwsberichten op farmaactueel.nl 


18 apr

'De inkoopmacht van verzekeraars kan verkeerd uitpakken'

Goed dat vrije artsenkeuze blijft bestaan, maar zorgverzekeraars moeten hun inkoopmacht niet misbruiken, schrijft Carlijne Vos in het commentaar van de Volkskrant.

Goed dat vrije artsenkeuze blijft bestaan, maar zorgverzekeraars moeten hun inkoopmacht niet misbruiken, schrijft Carlijne Vos in het commentaar van de Volkskrant.

ANH JANSEN 23-04-2014 20:34
Daarom lobbyen zij nu voor financiering van geleverde zorg op basis van uitkomsten en toegevoegde waardes; onmogelijk in de zorg, maar de koepels, oa de KNMP, gaan ervoor; dat biedt immers 'kansen'.

De koepels hebben het systeem niet begrepen. NapCo volgt de KNMP slaafs. ASKA is als kamerlid Arno Rutte.......

Dat de BOF niet in staat was om punt 10 overeen te komen is dan ook niet bevreemdend: toekomstvisie extramurale farmacie is in dit systeemmodel Zorgstelsel 2006 met deze KNMP, ASKA en NapCo niet te geven.

Laat de KNMP maar komen met een Conceptueel Model. Wellicht dat zij dan wel ziet waar het fout gaat.
ANH JANSEN 23-04-2014 20:29
De begroting is het budget voor de verzekeraars. De theoretische rekenpremie is de door VWS berekende nominale premie die verzekeraars worden geacht te berekenen. Na sluiting van de markt gaan verzekeraars het pakket uitdunnen en vergoedingen aanscherpen. Zo houden zij geld over; de raming van VWS en ZN/ZN leden was immers op basis van geraamde schadelast op grond van pakket afspraak.

Verzekeraars lopen over de hele schadelast een risico van 9%. Er zijn groepen verzekerden die voorzienbaar 300 tot 500 euro verlies opleveren.

Verzekeraars in Nederland zullen daarom in het gekozen systeemmodel daarom altijd op prijs moeten drukken en op het volume!
ANH JANSEN 23-04-2014 20:25
Minister Schippers:
Ik weet nog dat de nieuwe Zorgverzekeringswet in 2006 in de Kamer werd behandeld. Toen heb ik samen met de heer Omtzigt van het CDA een motie ingediend waarin stond dat we zo snel mogelijk de ex post moesten afbouwen. Dat heeft nog jaren geduurd. In 2012 ging eindelijk de macro-nacalculatie eraf. Toen we dat deden, zagen we ineens dat verzekeraars veel meer op het geld gingen letten. Het is heel belangrijk dat een zorgverzekeraar heel goed en scherp inkoopt. Dat doet hij alleen als hij de rekening die overblijft niet over de schuttingen van zijn buren kan gooien. Het is dus allemaal een kwestie van balans.

--VWS onderhandelt met ZN/ZN-leden over de begroting
ANH JANSEN 23-04-2014 20:14
http://www.tweedekamer.nl/kamerstukken/plenaire_verslagen/detail.jsp?vj=2013-2014&nr=77&version=2

Verplichte leesstof voor KNMP HB leden en ASKA/NapCo vertegenwoordigers. Lees en huiver de opinie van de Minister over de risico verevening en dat die niet 100% moet zijn volgens haar om de verzekeraars te dwingen op kosten in te kopen! Selectie gebeurt op criteria geneesmiddelen en hulpmiddelen. Dan moet je niet pleiten voor scheiding zorg en distributie. Niet pleiten voor DBC in Eerste lijn. Niet voor populatie bekostiging. Lumpsum per kop. Dan gaat je kop er gegarandeerd af in dit systeemmodel.
Kees zwaan 23-04-2014 19:01
'En dus zullen verzekeraars altijd op prijs inkopen en kwaliteit links laten liggen':

Juist daarom zijn apothekers verplicht BIG geregistreerd.
Zij mogen aan de slag met de burger individuele burger die niet in een systeemvakje past van verzekeraar, om hun probleem op te lossen.
De BIG registratie was/is uitsluitend bedoeld om risico's neer te leggen bij jawel de apotheker.
Goed gezien en geregeld destijds.
ANH JANSEN 23-04-2014 18:46
"Ik heb toen ook aangegeven dat ik er voor wil zorgen dat de prikkel voor risicoselectie zoveel mogelijk wordt gemitigeerd, maar wel binnen de voorwaarden ‘behouden van gelijk speelveld’ en ‘bevorderen van doelmatigheid’.
Daarom beoordeel ik het vereveningsmodel niet alleen op verzekeraarsniveau maar ook op het niveau van groepen verzekerden en het niveau van individuele verzekerden".

--En dus zullen verzekeraars altijd op prijs inkopen en kwaliteit links laten liggen; A Klink legt het allemaal uit op de youtube webcast.

Kan de KNMP hier een Conceptueel model voor maken?
ANH JANSEN 23-04-2014 18:40
http://www.rijksoverheid.nl/ministeries/vws/documenten-en-publicaties/kamerstukken/2014/04/23/beantwoording-kamervragen-over-mening-onjuist-geinformeerd-over-risicoselectie-in-de-zorg.html

5 pagina's. Gelijk speelveld voor verzekeraars is volgens WvdVen en andere zorgeconomen 100% verevening, ex ante en ex post, opdat risico selectie wordt uitgesloten.

De Minister vindt een gelijk speelveld als het voor verzekeraars allemaal even slecht is. Risico selectie dient daarbij om de doelmatigheid te bevorderen.

De KNMP vindt dit een prima systeemmodel.
henricop 23-04-2014 09:23
Goed gevonden dit document, als een paasei verstopt. Niet op KNMP site maar bij Z-index.
Weer valt op dat binnen de KNMP burelen twee types rondlopen.
Sukkels en sukkels. Kennis van de dagelijkse praktijk is niet vereist en zelfs een minpunt.
Strategisch nadenken is er als sinds Marga van Weelden niet meer bij. Gauw een nieuwe visie 2020 neerzetten. Alle doosjes via Jumbo en AH. Kan via het onderliggende proces.
ANH JANSEN 22-04-2014 23:58
pg 27. Waarom een conceptueel model?

pg 29. De kansen die verzekeraars voor het grijpen zien. Het gaat niet alleen om de Baxter patiënten. Het model is ook bruikbaar voor alle patiënten; scheiding van farmaceutische zorg en de logistiek.

pg53. EU adalat oros 30. onbepaalde tijd, 14 dagen EU. Na 14 dagen is bloeddruk onder controle en kan worden verlengd.

Oeps. Was die termijn van 15 dagen niet voor de bijwerkingen?

Nieuw begrip: Voorstel-verstrekkingenverzoek.

Denk dat een CC-tje naar de IGZ nodig zal zijn om e.a. conform Geneesmiddelenwet te krijgen, tenzij de IGZ weer gaat gedogen.
ANH JANSEN 22-04-2014 23:12
http://www.knmp.nl/nieuws/algemeen/algemeen-nieuws-2014/bouwstenen-voor-het-medicatieproces

Scheiding therapeutische en logistieke informatie

In het model is therapeutische en logistieke informatie van elkaar gescheiden. ‘Medicatie- en toedieningsafspraak en het gebruik’ gelden als vertrekpunt. Het logistieke procesdeel ligt ‘daaronder’ en kan op verschillende manieren worden uitgevoerd.

http://www.z-index.nl/documenten/Bouwstenenvoorhetmedicatieproces.pdf

75 pgns. De verzekeraars zien hun kansen voor het grijpen liggen.
schuiringa 22-04-2014 21:26
De zorgverzekeraars stelen per jaar miljarden uit de zorgpot.

Wanneer wordt Nederland wakker ?

De stelselwijziging is een grote catastrofe.
Meijer Apeldoorn 18-04-2014 22:36
De jaarcijfers zijn laat dit jaar. Dat betekent dat er een probleem ligt waarover waarschijnlijk al druk overleg plaatsvindt. Hoe gaan we de 2 miljard winst verkopen. En wie gaat het eerst zijn cijfers openbaar maken? Welke deal met VWS kunnen we daarover maken?
Artikel 13 levert volgens zeggen een miljard op. Tel daarbij op de overwinst van 1,5 miljard van 2012.
Plus de 2 miljard van 2013. Ergo de premie kan volgend jaar met een kleine 400 euro naar beneden.
Heeft de consumentenbond het dus bij het rechte eind gehad.
schuiringa 18-04-2014 21:25
Zorgverzekeraars zijn de laagste vorm van beschaving.

Eerst zal de totale vernietiging van de individuele zorgverlener plaatsvinden.

Daarna zal er een scheiding van de markt plaatsvinden. De klant/patient die de individuele behandeling belangrijk vindt. De oude particuliere patient.

De bulk wordt gevormd door Jan met de Pet, die moet slikken wat voor hem/haar wordt bedacht. De Aldi zorg.
ANH JANSEN 18-04-2014 18:33
'Voor kleinschalige instellingen en diverse zelfstandige zorgaanbieders kan de inkoopvrijheid van zorgverzekeraars echter verkeerd uitpakken. Als verzekeraars hun inkoopmacht inzetten bij de onderhandelingen, delven deze vaak innovatieve zorgaanbieders het onderspit, terwijl zij belangrijke vernieuwingen kunnen doorvoeren. Bij de uitwerking van de plannen moet voor deze groep een uitzondering worden gemaakt ofwel een werkbare oplossing komen".

--Zie de positieve nacalculatie EU voor de Apotheekketens, die betaalt wordt door de negatieve voor de zelfstandigen.

En de belangenbehartiger KNMP blijft tegen de maan blaffen.
ANH JANSEN 18-04-2014 18:29
Ik heb echter vertrouwen in de partners met wie wij afspraken hebben gemaakt en het geheel overziende verwacht ik dat de mensen achter de profielen niet tussen wal en schip zullen vallen.
Hoogachtend,
de Staatssecretaris van Volksgezondheid, Welzijn en Sport, drs. M.J. van Rijn

De partners van VWS zijn de verzekeraars en de gemeenten. Daarin heeft hij vertrouwen. Niet in de zorgverleners. Die zijn erop uit de Overheid en verzekeraars een poot uit te draaien. Fraudeurs a priori, tenzij het tegendeel bewezen is.

Gelukkig is er nog de NZa. De waakhond. Aan de ketting. Van de Minister. Daar kan je op vertrouwen: eerst bijten, dan blaffen.
ANH JANSEN 18-04-2014 18:26
http://www.rijksoverheid.nl/ministeries/vws/documenten-en-publicaties/kamerstukken/2014/04/18/kamerbrief-reactie-op-26-profielen-en-een-blog.html

Dat zaken gaan wijzigen voor mensen is duidelijk. Dat dit onzekerheid oplevert, is begrijpelijk. Als ik deze 26 profielen als “test voor het systeem” mag beschouwen, concludeer ik dat deze mensen een plek in de zorg en ondersteuning behouden dan wel kunnen vinden. Gemeenten en/of zorgverzekeraars zullen hun eerste aanspreekpunt zijn. Het opbouwen van een band met een nieuw aanspreekpunt zal misschien enige tijd kosten en voor beide kanten wennen zijn.

--De verzekeraar als aanspreekpunt?
apor 18-04-2014 15:53
maar dan doen die brave verzekeraars toch ook helemaal niet?
De telegraaf zegt van niet, de NZA zegt van niet en H Wiegel zegt ook van niet. There is nothing to see here people...

Blijf op de hoogte

Wilt u altijd op de hoogte blijven van de laatste veranderingen en nieuws over Farma-actueel? Vraag de nieuwsbrief aan door uw e-mailadres hieronder in te vullen.