Ons laatste Nieuws
Bekijk alle nieuwsberichten op farmaactueel.nl
23 sep
Bruggink: Rijksbegroting 2014 en de betekenis voor de farmacie, een verslag
Op donderdag 19 september organiseerde Bruggink Communication Support een bijeenkomst over de Zorgnota 2014 en de betekenis voor de Farmacie. (FarmaActueel®)
Rijksbegroting Zorg 2014
Op donderdag 19 september organiseerde Bruggink Communication Support een bijeenkomst over de Zorgnota 2014 en de betekenis voor de Farmacie.
Het forum bestaat uit:
T. van Uum Directeur economische zaken ministerie van VWS afdeling (inleider)
Mw. C. Vogeler Programmadirecteur NPCF
Mw. L. van Saase Manager farmacie Zorginstituut Nederland (ZIN)
Mw. D. Monissen Voorzitter De Friesland zorgverzekeraar
M. Vermeulen, Voorzitter apotheek houdende huisartsen LHV
A. Antonissen Discussieleider
Onder voorzitterschap van Ad Antonisse, leidde Theo van Uum het onderwerp in. De term Zorgnota is bij met ministerie al 14 jaar in ongebruik. Men spreekt nu over de Rijksbegroting Zorg of de Zorgparagraaf van de Miljoenennota of het Budget Kader Zorg (BKZ). Deze van 2014 is in zeker opzicht historisch te noemen. Ten eerste omdat nu ook veldpartijen verantwoordelijk zijn voor de kosten in Zorg, ten tweede omdat er geen pakketmaatregelen in opgenomen zijn. De Miljoenennota is sinds 2008 met 22% gestegen, terwijl het volume aan zorg lager is dan voor de crisis. Recente akkoorden tussen overheid, zorgverzekeraars en zorgaanbieders zijn hierin meegenomen. De overheid geeft € 255 Miljard uit en komt op een financieringstekort van 3,3%. Het aandeel van de zorg in de Miljoenennota is 1/3, en daarmee even groot als de Sociale uitgaven.
In het budgettaire beleid van de overheid zijn 4 ombuigingen meegenomen, Rutte I (18 miljard), Lenteakkoord (12 miljard), Rutte II (16 miljard) en MN (6 miljard), waarbij Zorg veel minder dan 1/3 deel nam. Zorg is dus relatief ontzien in de ombuigingen. Het Budget Kader Zorg (BKZ) stijgt van 67 Miljard (2013) in de komende jaren naar 72 miljard (2016).
In de Beleidsagenda van Zorg staat onder meer het volgende:
- Geld aan Zorg besteden, en daardoor minder fraude, verspilling en bureacratie nastreven
- Versterken van zelfredzaamheid, door eHealth, kostenbewustzijn, kwaliteit en veiligheid.
- Slimmer en beter organiseren in de Curatieve zorg, door Hoofdlijnenakkoord en investeren in de arbeidsmarkt.
- Zorgvuldig pakketbeheer en generiek beleid, o.a. door financiële arrangementen.
Monissen spreekt uit de aandacht liever te vestigen op gepaste zorg, dan op fraudebestrijding.
Ook budgetmaatregelen komen voor in de Beleidsagenda.
- Beperkte groei obv het Hooflijnenakkoord.
- Geneesmiddelen door bijstelling van de raming en actualisering.
- Schrappen maatregelen o.b.v. lage ziektelast. Hiermee is teveel geworsteld.
- Niet doorgaan van het inkomensafhankelijk eigen risico 2015.
- Aanpassing van de Zorgtoeslag.
Over de farmacie kan het volgende gezegd worden.
- In het Hoofdlijnenakkoord is vastgelegd dat huisartsen doelmatiger gaan voorschrijven.
- Meer innovatie en samenhang farmaceutische zorg
- Overheveling fertiliteitshormonen per 2014.
- Uitwerking van de Richtlijn Vervalsingen in de Geneesmiddelenwet.
- Start uitvoering financiële arrangementen Dure en Weesgeneesmiddelen.
- Toepassing van IPCI en HARM
In Nederland is de lastenontwikkeling per volwassenen in de Zorg € 4.878,- in 2012, € 5.087,- in 2013, en € 5.188,- in 2014. Dit komt door
- Stevige maatregelen in 2014, maar wel groei
- Geen pakketmaatregelen, maar beheerste groei
- Voorkómen wachtlijsten en relatief bestuurlijke rust.
De voorzitter vraagt het panel wat zij anders zouden hebben gedaan als zij Minister waren.
Vogeler zou de vermindering van Zorgtoeslag anders hebben aangepakt. Dit leidt tot verzwaring van de lasten per volwassene, maar ze is blij dat de lage ziektelastproblematiek van de baan is. Wat ze mist is, dat de verzorging in de Care en de Cure niet bij elkaar gehouden wordt.
Monissen besteedt veel aan fraudebestrijding en ziet dat het wel oplevert, maar tegen grote investering. Patiënten willen vooral inzage in hun rekeningen. Liever ziet zij een goed toegepaste zorg en gebruik van geneesmiddelen. Zij wil substitutie van 2e naar 1e lijn. Tevens ziet zij het aantal wanbetalers toenemen. De preventie is volgens haar te summier. Zij meldt dat de contractering tussen de Friesland en de zorgaanbieders rond 19 november rond moet zijn, om de patiënten een goede overeenkomst aan te kunnen bieden.
Favié vraagt haar of de hoogte van het Eigen Risico van invloed is op het kostenbewustzijn. Ja, zegt Monissen, maar er bestaat dan ook risico op onderbehandeling.
Vermeulen betreurt dat het preferentiebeleid door gaat en constateert dat de relatie tussen apotheekhoudendende huisartsen en zorgverzekeraars niet goed is. Het proces van contractering gaat moeizaam.
Favié merkt op dat de toegevoegde waarde van apothekers vastgelegd moet zijn in convenanten. Hij deelt de zorg over het preferentiebeleid, daarmee komt de beschikbaarheid van geneesmiddelen in gevaar. Favié daagt van Dam uit om de Factsheet te lezen. Vogeler vult aan: “Er zijn signalen dat het rommelde in de beschikbaarheid en wij hebben onderzoek daar naar gedaan”. De Consumentenbond staat wel open voor preferentiebeleid, en ziet daar wel voordelen van. Habets (LHV) zegt dagelijks een of meer gesprekken te hebben met patiënten over het preferentiebeleid. Dit kost te veel tijd en vraagt de zorgverzekeraars om een ander beleid. Van Dam meldt dat de middelen, die niet beschikbaar waren, zoals doxycycline en amoxycycline geen middelen waren in het preferentiebeleid. We moeten dan ook niet het kind met het badwater weggooien. Habets zou als Minister meer doen aan preventie. De winst zou moeten worden gehaald buiten VWS, bijv. bij Sociale Zaken. Het Hoofdlijnenakkoord laat 2,5% groei toe, afhankelijk van het inkoopbeleid van zorgverzekeraars.. De HuisartsenPost (HAP) levert een winst op van € 200 miljoen, afhankelijk van de inkoop van de zorgverzekeraars. Monissen meldt dat je bij het Hoofdlijnenakkoord een lange adem moet hebben.
Nefarma heeft innovaties in het Hoofdlijnenakkoord niet gehoord. De opbrengsten van geneesmiddelen zijn groot. In 2013 zijn er 59 nieuwe geneesmiddelen bij gekomen, maar welke hiervan bereiken de markt. Van voorwaardelijke financiering is nog niet veel terecht gekomen. Registratie duurt gemiddeld 174 dagen en de Overheveling loopt nog niet goed.
Van Uum geeft aan dat door de financiële arrangementen de winst bij VWS komt en niet bij de zorgverzekeraars. De zaal vraagt naar de uitkomsten meting. Daar hoor je niets meer van. Vogeler geeft aan dat er teveel indicatoren zijn. Daarin moet worden beperkt en dat is nu gelukt voor 2 sets. Die worden nu aangeboden via het Kwaliteitsinstituut. Habets zegt dat de Landelijke Organisatie van Ketenzorg dat wel lukt. Er zijn 100 Zorggroepen, waarvan 70 nu voor het 3e jaar de ZIZO richtlijnen volgt voor Astma/COPD en Diabetes.
Van Saase wil graag dat ook het CVZ het eens is met deze Richtlijnen. Dan zijn ze leidend bij de beoordeling van geneesmiddelen voor de therapeutische meerwaarde.
Monissen wil vasthouden in de rolvastheid van zorgverzekeraars. Zij zijn regisserend in hoogcomplexe zorg. Vogeler vraagt om lef bij zorgverzekeraars: Contracteer geen onveilige zorg. Habets wil graag iets nieuws, zo zijn de huisartsen bezig met Achmea over individuele zorgplannen voor tenminste 25% van alle patiënten. Een jaarcontract is een no go. Monissen heeft lering getrokken uit de fouten van haar zorgverzekeraar, zoals recent in RADAR verscheen. Populatiegebonden budgettering is wat haar betreft een mogelijkheid die er komt. Zij geeft aan dat ook een farmacie-akkoord een overweging is.
FarmaActueel
BvS 23 sept 2013
De zorgverleners dienen het leiderschap in de zorg over te nemen van de zorgverzekeraars.
De zorgvernieuwing van Hoogervorst is een eclatante mislukking.
De kosten zijn alleen te beteugelen wanneer wij als zorgverlener weer probleemeigenaar worden.
Blijf op de hoogte
Wilt u altijd op de hoogte blijven van de laatste veranderingen en nieuws over Farma-actueel? Vraag de nieuwsbrief aan door uw e-mailadres hieronder in te vullen.