Ons laatste Nieuws


Bekijk alle nieuwsberichten op farmaactueel.nl 


21 aug

Bezuinigen op de zorgverzekering

Het komt niet echt als een verrassing: consumenten probeerden vorig jaar op hun zorgverzekering te bezuinigen. Eind van het jaar is het weer mogelijk om over te stappen naar een andere zorgverzekering en verder te bezuinigen. (Geld en Recht)

Het komt niet echt als een verrassing: consumenten probeerden vorig jaar op hun zorgverzekering te bezuinigen. Eind van het jaar is het weer mogelijk om over te stappen naar een andere zorgverzekering en verder te bezuinigen. (Geld en Recht)

Hasselman 22-08-2013 19:26
Ook jammer dat NZa het beeld van de verticale relaties zorgverzekeraars-zorgaanbieders na 2011 wat kwijt is. We kijken dan ook uit naar de jaar- en uitvoeringsverslagen 2012 van de zorgverzekeraars.
Duidelijk is wel dat niet zozeer participatief maar juist contractueel zeggenschap van de zorgverzekeraar over de zorgaanbieder doet toenemen en dat dit proces voorlopig niet stopt. Kunnen we dit proces niet verticale 'vrije markt'-integratie noemen en ijveren voor een verbod?
ANH JANSEN 22-08-2013 18:28
Herfindahl-indexUit Wikipedia, de vrije encyclopedie
Ga naar: navigatie, zoeken De Herfindahl-index (soms ook Herfindahl-Hirschman-index) is een term uit de micro-economie, meer in het bijzonder het terrein van mededinging, en is een maat voor de concentratie (marktaandeel) in een bedrijfstak.

Indicatief kan gesteld worden dat een index van 0,10 (of 1000) duidt op een redelijke groot aantal aanbieders met redelijk gelijke marktmacht, maar dat bij 0,20 (of 2000) toch al van een behoorlijke concentratie sprake lijkt te zijn.

De Europese Commissie geeft indicatieve drempels in "Richtsnoeren voor de beoordeling van horizontale fusies". Zo wordt een fusie zelden als problematisch beschouwd als de post-merger-HI minder dan 0,10 bedraagt. Bij hogere post-merger-concentraties wordt ook het verschil tussen de pre-merger- en de post-merger-HI in rekening gebracht, de zogenaamde delta. Een fusie is zelden problematisch als de post-merger-HI minder is dan 0,20 en de delta bedraagt ten hoogste 0,02

http://www.nza.nl/104107/105773/742312/Marktscan_en_beleidsbrief_Zorgverzekeringsmarkt_2013.pdf

2013
Drenthe
3.785
3.697
3.556
3.745
3.659
Flevoland
3.860
3.786
3.666
3.851
3.715
Friesland
4.601
4.555
4.508
6.283
6.202
Gelderland
2.374
2.376
2.360
2.366
2.330
Groningen
3.790
3.907
3.796
3.751
3.581
Limburg
3.663
3.663
3.624
3.518
3.487
Noord-Brabant
3.463
3.412
3.376
3.237
3.203
Noord-Holland
3.160
3.106
3.057
3.117
3.058
Overijssel
2.635
2.627
2.593
2.654
2.595
Utrecht
2.911
2.908
2.884
2.955
2.882
Zeeland
4.071
4.180
4.135
4.043
4.026
Zuid-Holland
1.903
1.894
1.886
1.887
1.882 Nederland 2.119 2.111 2.105 2.277 2.264

--Kat in het Bakkie. Daar kan zelfs een NL Rechter niet omheen.
ANH JANSEN 22-08-2013 17:59
Het Europa Instituut te Utrecht is duidelijk over rechten, plichten en het Mededingingsrecht: heeft een partij marktmacht dan mag deze partij daar geen misbruik van maken door leveranciers te dwingen onder de kostprijs te leveren!

Supermarkten hebben geen marktmacht volgens deze deskundigen. Marktaandeel op de food is 60%.

Zorgverzekeraars hebben daarentegen wel marktmacht, 100%, en hebben zelfs AMM verkregen van de Overheid bij monde van de NZa; Theo Langejan vertelt het open en bloot: natuurlijk moeten verzekeraars de overhand hebben, anders kom je niet tot lagere prijzen. Zo ook Henk Don van de ACM.

En dan gelden toch de Mededingingsregels van de EU!

Apotheken worden door verzekeraars, met steun van de NZa en ACM, gedwongen tot leveren onder de kostprijs! Bevroren prijzen, preferente en LPG middelen al dan niet spookregistraties en noem de variabelen op de schendingen maar op.

Denk dat de KNMP, NapCo en ASKA een heel harde zaak hebben: zij moeten het wel eens gaan doen!

En anders de zorgmakelaars van de onafhankelijke apotheken dan maar; claim van enige miljoenen sinds 2012. Eerste jaar van de vrije prijzen. Alleen voor apotheken aangesloten bij die zorgmakelaar(s)!

Zie het als een naheffing. Verzekeraars weten van hun overtreding, maar wachten op de Rechter. Achmea erkende vorig jaar dat zij fout bezig waren, ook zij wachten op de Rechter en op verzoek belangenbehartiger KNMP!

Denk dat een proefproces 100% winbaar is. Zelfs in Nederland.
BPS 22-08-2013 12:03
Aangezien de reactie van de KNMP op de prestatiebeschrijvingen voor 2014 tot op heden niet geplaatst is op deze site, bij dezen de volgende vragen/opmerkingen over dit nieuwsbericht:

1)Wat maakt dat deze beslissing van de NZA om de eerste uitgifte tot een aparte prestatie te maken zo geruisloos wordt doorgevoerd? Weet iemand wat de acties zijn van onze belangenbehartiger” de KNMP om te voorkomen dat dit wederom een brute bezuinigingsmaatregel gaat worden? Waarom heeft dit onderwerp tot op heden geen nieuwswaarde in PW? Ik mag toch aannemen dat is uitgezocht wat de financiële consequenties voor een apotheek zijn en wat dit voor discussies aan de balie gaat geven met de patiënt (zeker met het huidige NZA onderzoek over transparantie in het achterhoofd).

2)Als reactie op het invoeren van de nieuwe prestatie eerste uitgifte wordt aangegeven door de KNMP dat apotheken worden opgezadeld met extra administratieve lasten. Maar dit is per definitie het geval met het declareren van vrije prestaties. De KNMP is voorstander van de vrije prestaties, dus wat maakt dat dit dan als argument gebruikt wordt? Mag hier uit worden opgemaakt dat de KNMP zo gaande weg de tijd steeds minder gelukkig is met de vrije prestaties?
henricop 21-08-2013 22:49
dat wordt meer doen voor minder geld

Blijf op de hoogte

Wilt u altijd op de hoogte blijven van de laatste veranderingen en nieuws over Farma-actueel? Vraag de nieuwsbrief aan door uw e-mailadres hieronder in te vullen.