Ons laatste Nieuws


Bekijk alle nieuwsberichten op farmaactueel.nl 


31 jan

Eerstelijn kritisch over inkoopbeleid zorgverzekeraars

Een transparant inkoopbeleid en verplicht toezicht op de marktmacht van zorgverzekeraars. Dat zijn 2 verbeteringen die de 8 Verenigde EersteLijns Organisaties van zorgaanbieders (VELO) voorstellen in aanloop naar het plenaire debat in de Tweede Kamer over het schrappen van artikel 13 van de Zorgverzekeringswet. (KNMP)
Een transparant inkoopbeleid en verplicht toezicht op de marktmacht van zorgverzekeraars. Dat zijn 2 verbeteringen die de 8 Verenigde EersteLijns Organisaties van zorgaanbieders (VELO) voorstellen in aanloop naar het plenaire debat in de Tweede Kamer over het schrappen van artikel 13 van de Zorgverzekeringswet. (KNMP)
Meijer Apeldoorn 05-02-2014 21:43
Op zich begrijpelijk.
Alles buiten de genoemde kringen is klootjesvolk.
Die zijn gewoon allemaal hetzelfde en dus kun je er een kostprijs per hoofd aan hangen.
Wij als onderdeel van het klootjesvolk worden niet in staat geacht de diepere werkelijkheid te kunnen doorgronden.
Dat is voorbehouden aan de hogere kringen.
Kniel en wees nederig.


ANH JANSEN 05-02-2014 12:31
However, generalising the findings to all incentivised aspects of care would be premature, and careful consideration needs to be given to aspects of care for which financial incentives are to be withdrawn.

En in Nederland willen VWS, ZN en de koepels DBC's invoeren per chronisch zieke per aandoening en deze middels aanbestedingen voor de laagste prijs inkopen.

Ketenzorg op zijn Nederlands. BMJ geeft aan dat je dat niet moet doen.
ANH JANSEN 05-02-2014 12:29
Modest but significant gains in performance are achievable in the first year or two for newly incentivised activities.7 21 30 Although all the indicators we investigated were still indirectly or partially incentivised through other indicators that were not removed from the scheme, our findings indicate that withdrawing ncentives for aspects of care for which performance has reached high levels and reinvesting in alternative aspects of care could provide an opportunity to drive improvement in the latter without greatly damaging quality of care in the former, thus maximising health benefits from incentive schemes.
ANH JANSEN 05-02-2014 12:29
Possible explanations for this apparent stability are the “routinisation” of activities by staff and the higher expectations of patients, influenced by previous years’ experiences.
However, observed performance fell short of expectation in some cases, suggesting that withdrawing incentives is not without risk.

These findings should be interpreted in the light of the cost to payers of incentivising providers’ performance, especially in the context of cost effectiveness and missed opportunities.29
ANH JANSEN 05-02-2014 12:27
http://www.bmj.com/content/348/bmj.g330

Implications and conclusions

The success of incentive schemes depends not only on their effect on providers’ performance while incentives are active but also on subsequent performance once incentives are withdrawn. English practices achieved modest improvements in performance across a wide range of clinical activities under the substantial incentives in the Quality and Outcomes Framework. Following the withdrawal of incentives for several activities, levels of performance were generally maintained (including influenza immunisation for asthma patients, for which evidence of effectiveness was equivocal) but no further improvements were made.
ANH JANSEN 04-02-2014 22:37
http://www.deweekkrant.nl/pages.php?page=2877889&utm_source=twitterfeed&utm_medium=twitter

Maar de VVD-er wil vooral een positieve bijdrage leveren als hij in de gemeenteraad komt. “Ik heb op dit moment ruimte om iets te doen voor de gemeenschap”, zegt hij over die keuze.

--Hij heeft de ruimte om iets te doen........

Het gaat dus goed met de extramurale farmacie in Nederland. Bart Smals heeft de ruimte. Tijd en geld genoeg.

En wat gaat Bart Smals aanpakken? Als het aan Smals ligt gaat het parkeerbeleid op de schop. “Ik snap werkelijk niet waarom de Paardenmarkt van voorheen gemengd parkeren nu alleen vergunningengebied is geworden. Er staat niemand meer.

Bart snapt het.
ANH JANSEN 04-02-2014 22:23
Geen van deze vormen van risicoselectie is in strijd met de wet.

Het belangrijkste wat ik kan doen is doorgaan met het door mij ingezette beleid. Dat houdt in dat ik de uitkomsten van risicoverevening blijf volgen en blijf zoeken naar mogelijkheden om de risicoverevening verder te verbeteren. Op deze wijze vergroot ik de risicosolidariteit waar mogelijk en zorg ik ervoor dat de gewenste mobiliteit in de zorgverzekeringsmarkt blijft optreden.

Risico selectie is toegestaan in Nederland.

Verder mogen zij alles wat God verboden heeft in een beschaafde samenleving. De Minister ziet daarop toe.

ANH JANSEN 04-02-2014 22:17
http://www.rijksoverheid.nl/ministeries/vws/documenten-en-publicaties/kamerstukken/2014/02/04/beantwoording-kamervragen-risicoselectie-door-zorgverzekeraars-in-basisverzekering.html

Met de acceptatieplicht voor verzekeraars en het verbod op premiedifferentiatie wordt bewerkstelligd dat het
basispakket voor iedereen toegankelijk is. In de wet is derhalve formeel geen ‘verbod op risicoselectie’ opgenomen.
De Nederlandse Zorgautoriteit (NZa) ziet toe op en handhaaft zonodig de naleving van de acceptatieplicht en het verbod op premiedifferentiatie.

ANH JANSEN 04-02-2014 22:10
En geen woord over de betaling voor deze plicht van apothekers. Geen woord over de ACM. Die ziet toe op naleving EU en NL mededingingsregels, tenzij de Minister anders beslist.

Hoeveel mag de ANZ kosten? Wat is de wachttijd op de spoedzorg? Wat is de reistijd? Is de wachttijd gelijk aan de reistijd? Niets is wettelijk geregeld. Er zijn geen normen voor vastgelegd waarop de burger kan terugvallen; zorgplicht ligt bij de verzekeraar en de plicht de zorg te organiseren ligt bij de apotheker.

Wie zijn de toezichthouders? NZa en IGZ. Waarop moeten die zich dan baseren? Dreigt hier geen willekeur en misbruik van macht door verzekeraar en Overheid samen?
ANH JANSEN 04-02-2014 22:05
Ten algemene geldt dat op zorgverzekeraars de plicht rust om voldoende verantwoorde zorg te contracteren voor hun verzekerden. Daaronder valt ook de farmaceutische zorg
die in de avond, nacht en op zondag (ANZ) wordt geleverd.

rust op apothekers de plicht om 7 dagen per week en 24 uur per dag toegang tot adequate farmaceutische zorg voor patiënten te organiseren. De vorm waarin apothekers de toegang tot farmaceutisch zorg in de avond, nacht en op zondagen organiseren, is vrij. Apothekers kunnen deze diensten zelf leveren dan wel in samenwerking met andere apotheken (rouleren) of uitbesteden aan een, al dan
niet gezamenlijke, dienstapotheek.1
ANH JANSEN 04-02-2014 22:04
Nogmaals merk ik op dat een en ander ter beoordeling staat van de hiervoor al genoemde specifieke toezichthouders.

In een interview met omroep Flevoland geeft zorgverzekeraar Achmea aan dat de nachtapotheek in Lelystad een erg dure voorziening is (300 keer zo duur als de gewone apotheek).

Volledigheidshalve merk ik op dat het ook de taak van zorgverzekeraars is om de zorg betaalbaar te houden en zo nodig om betaalbare zorg te organiseren.

ANH JANSEN 04-02-2014 22:01
Je hebt de verzekeraars en je hebt de Minister.

http://www.rijksoverheid.nl/ministeries/vws/documenten-en-publicaties/kamerstukken/2014/02/04/beantwoording-kamervragen-vanaf-1-januari-2014-in-lelystad-s-nachts-geen-apotheker.html

4 pagina's

Er zijn geen concrete wettelijke normen ten aanzien van een maximale afstand die patiënten of hun vertegenwoordigers mogen reizen om in de nachtelijke uren (of overdag) aan noodzakelijke geneesmiddelen te komen. Overigens speelt de afstand een minder grote rol dan de tijd die verstrijkt tussen de afgifte van het recept van de arts en de daadwerkelijke ontvangst en toediening van de geneesmiddelen.
ANH JANSEN 04-02-2014 00:52
De minister reageerde hiermee op het vandaag verschenen anti-corruptierapport van de Europese Commissie. Daarin stelt de Commissie dat er in Nederland onwenselijk situaties onstaan als bewindslieden na hun vertrek uit Den Haag een hoge positie gaat bekleden in een sector waarvoor zij eerst politiek verantwoordelijk waren.

Plasterk, PvdA.

Roger v Boxtel D66, Hans Wiegel VVD, Frank de Grave VVD, Andre Rouvoet CU, Ab Klink CDA. Bedje gespreid vanuit de politiek en na vertrek uit de politiek in dat bedje gedoken. Het is van alle partijen. 1 pot nat.

Vandaar dat Nederland met een 'zware' delegatie afreist naar Rusland; oude bekenden onder elkaar.

De rot begint bij de kop.
ANH JANSEN 04-02-2014 00:48
http://www.volkskrant.nl/vk/nl/2824/Politiek/article/detail/3589608/2014/02/03/Aanscherping-regels-belangenverstrengeling-onwenselijk.dhtml

Logica bij politici is ver te zoeken. Om Griekenland te bezoeken hoef je niet naar Griekenland af te reizen.

Maar een aanscherping van die regels acht Plasterk 'onwenselijk'. 'Wij hebben in Nederland een sollicitatieplicht,' aldus Plasterk die erop wees dat hij politici graag zo snel mogelijk aan een nieuwe baan wil helpen zodat zij zo kort als mogelijk een beroep doen op de wachtgeldregelin
henricop 02-02-2014 21:55
henricop 02-02-2014 21:53
Het slopen van dit artikel treft alle zorgaanbieders, terwijl het bedoeld is om uitwassen te bestrijden. De afkickreizen naar Marokko, de wonderlijke GGZ zaken, alle priveklinieken. Kortom alle uitwassen van het door de politiek bedachte marktsysteem.

Als de politiek daarvoor kiest is er nog maar één wapen over. De omgekeerde Breskensprocedure. Ook zorgverzekeraars hebben aanmerkelijke marktmacht, maar daar zijn de mossige Mossen van de KNMP nog nooit opgekomen.
schuiringa 01-02-2014 14:36
Kontant afrekenen is ons enige wapen.
Meijer Apeldoorn 31-01-2014 22:07
Al deze ellende die erop gericht is de almacht te leggen bij de Zorgverzekeraar is alleen te stoppen door een Europese bodemprocedure.
Vechten voor de positie van de apotheker als zelfstandige.
Een " Bosman" arrest voor apothekers . Geen vrije inkoop, geen vrije verkoop, geen vrije tarieven, geen marktwerking maar een planeconomie. Het klopt van geen kanten.
Schrappen artikel 13 is de laatste druppel. Het ministerie geeft een vrijbrief voor het slopen van de " sociale" gezondheidszorg aan ZN.
ANH JANSEN 31-01-2014 18:00
Bedenk de inkoop van CVA SEH zorg in het Rotterdamse: Erasmus mag het doen. Overige ziekenhuizen krijgen nu andere werkzaamheden om de neurologen aan het werk te houden. Alles moet bij de ziekenhuizen budgettair neutraal.

25 miljard euro. Volgens EHCI 8.5 miljard te duur.

Penny wise en pound foolish.

KNMP was, is en blijft voorstander van markwerking in de zorg. Concurrentie is goed.
ANH JANSEN 31-01-2014 17:56
http://www.nza.nl/104107/105763/742372/Consultatiedocument_Bekostiging_huisartsenzorg_en_multidisciplinaire_zorg.pdf

64 Pagina's. Consultateren om te informeren wat er aan komt. Per 2015.

Schrappen art 13 gaat gewoon door. Alles om maar druk te zetten op 'zorg' inkoop. DBC per chronische patient per jaar komt eraan. Inclusief geneesmiddelen. Concurreren en samenwerken. Zorggroep tegen zorggroep. Laagste prijs en dus een lumpsum!

DBC moet je niet willen als financieringsmodel.

De LHV wordt wakker. Afschaffing abonnementstarief komt er aan. Stap voor stap. Beproefd salami model.

En de KNMP? Die was en is en blijft voorstander van het systeemmodel. Blijft het niet snappen

Blijf op de hoogte

Wilt u altijd op de hoogte blijven van de laatste veranderingen en nieuws over Farma-actueel? Vraag de nieuwsbrief aan door uw e-mailadres hieronder in te vullen.