Ons laatste Nieuws


Bekijk alle nieuwsberichten op farmaactueel.nl 


27 feb

Daling geneesmiddelenuitgaven

De uitgaven aan pakketgeneesmiddelen daalden in 2013 met 7% tot een bedrag van € 4089 miljoen. De daling is een forse meevaller voor de overheid, die in de begroting nog uitging van een toename met bijna 6%.(SFK)

Voor het tweede opeenvolgende jaar daalden de uitgaven aan geneesmiddelen scherp. In 2013 verstrekten Nederlandse openbare apotheken voor € 4.089 miljoen aan geneesmiddelen die behoren tot het basispakket. Het uitgavenniveau ligt hiermee € 310 miljoen lager dan in 2012 en € 912 miljoen lager dan in 2011. Tussen 2008 en 2011 namen de uitgaven nog jaarlijks toe met gemiddeld 2% en in de jaren daarvoor zelfs met 6% tot 8%.

Ziekenhuisbudget
De overheveling van orale oncolytica en groeihormonen draagt sterk bij aan deze uitgavendaling. In 2012 kwamen de uitgaven aan deze middelen via openbare apotheken nog uit op € 181 miljoen. Met ingang van 2013 loopt de financiering ervan via het ziekenhuisbudget, ook als deze middelen buiten het ziekenhuis worden gebruikt. Al eerder werden ook de TNF-alfaremmers overgeheveld. Deze middelen behoren vanaf 2012 tot het ziekenhuisbudget en waren in 2011 nog goed voor een omzet van € 373 miljoen. De (financiële) gevolgen van deze overhevelingen zijn nog onvoldoende duidelijk. Mede daarom zijn vanaf 2014 alleen de fertiliteitshormonen bij IVF-behandelingen naar het ziekenhuisbudget overgeheveld. Met het gebruik van deze middelen buiten het ziekenhuis was in 2013 een bedrag van € 30 miljoen gemoeid.
In plaats van de gerealiseerde daling had de overheid vooraf juist een toename van de uitgaven voor farmaceutische zorg ingecalculeerd van 5,9%. In dit groeicijfer had de overheid al rekening gehouden met de effecten van de overheveling. Bij toepassing van dit groeicijfer op de door de SFK gemeten uitgaven – exclusief de overgehevelde geneesmiddelen – zou in 2013 een uitgavenniveau van € 4.466 miljoen mogen worden verwacht. Dit is € 377 miljoen meer dan de door SFK gemeten uitgaven over datzelfde jaar.
Verschil
Ongeveer een derde van dit verschil kan verklaard worden doordat het geneesmiddelengebruik achterblijft bij de ontwikkelingen van de laatste
jaren. Gemeten in het aantal verstrekte ddd’s is het gebruik in 2013 slechts met 1,1% toegenomen. Tot en met 2011 bedroeg deze toename gemiddeld
nog 6% per jaar. Daarnaast zijn prijsverlagingen verantwoordelijk voor ongeveer een derde van het gevonden verschil. Dit betreft voornamelijk
aanpassingen op grond van de Wet Geneesmiddelenprijzen. Ook het effect van het patentverloop droeg bij aan de verlaging van de geneesmiddelenprijzen.
Tot slot had de overheid ook een toename van de tarieven verwacht. In werkelijkheid ligt de vergoeding voor de dienstverlening door de openbare
apotheken – ondanks (jaarlijkse) kostenstijgingen en inflatieontwikkeling – nog steeds onder het niveau van 2011. Omdat ook de nieuwe niet-verstrekkingsgerichte zorgprestaties maar in zeer beperkte mate zijn gecontracteerd, hebben zorgverzekeraars aan de apotheken daarmee aanzienlijk minder ruimte voor innovatie geboden dan waarmee de overheid in de premieafdracht naar verzekeraars rekening heeft gehouden.

Ziekenhuisbudget

De overheveling van orale oncolytica en groeihormonen draagt sterk bij aan deze uitgavendaling. In 2012 kwamen de uitgaven aan deze middelen via openbare apotheken nog uit op € 181 miljoen. Met ingang van 2013 loopt de financiering ervan via het ziekenhuisbudget, ook als deze middelen buiten het ziekenhuis worden gebruikt. Al eerder werden ook de TNF-alfaremmers overgeheveld. Deze middelen behoren vanaf 2012 tot het ziekenhuisbudget en waren in 2011 nog goed voor een omzet van € 373 miljoen. De (financiële) gevolgen van deze overhevelingen zijn nog onvoldoende duidelijk. Mede daarom zijn vanaf 2014 alleen de fertiliteitshormonen bij IVF-behandelingen naar het ziekenhuisbudget overgeheveld. Met het gebruik van deze middelen buiten het ziekenhuis was in 2013 een bedrag van € 30 miljoen gemoeid.In plaats van de gerealiseerde daling had de overheid vooraf juist een toename van de uitgaven voor farmaceutische zorg ingecalculeerd van 5,9%.
In dit groeicijfer had de overheid al rekening gehouden met de effecten van de overheveling. Bij toepassing van dit groeicijfer op de door de SFK gemeten uitgaven – exclusief de overgehevelde geneesmiddelen – zou in 2013 een uitgavenniveau van € 4.466 miljoen mogen worden verwacht. Dit is € 377 miljoen meer dan de door SFK gemeten uitgaven over datzelfde jaar.

Verschil

Ongeveer een derde van dit verschil kan verklaard worden doordat het geneesmiddelengebruik achterblijft bij de ontwikkelingen van de laatstejaren. Gemeten in het aantal verstrekte DDD’s is het gebruik in 2013 slechts met 1,1% toegenomen. Tot en met 2011 bedroeg deze toename gemiddeldnog 6% per jaar. Daarnaast zijn prijsverlagingen verantwoordelijk voor ongeveer een derde van het gevonden verschil. Dit betreft voornamelijkaanpassingen op grond van de Wet Geneesmiddelenprijzen. Ook het effect van het patentverloop droeg bij aan de verlaging van de geneesmiddelenprijzen.Tot slot had de overheid ook een toename van de tarieven verwacht. In werkelijkheid ligt de vergoeding voor de dienstverlening door de openbareapotheken – ondanks (jaarlijkse) kostenstijgingen en inflatieontwikkeling – nog steeds onder het niveau van 2011. Omdat ook de nieuwe niet-verstrekkingsgerichte zorgprestaties maar in zeer beperkte mate zijn gecontracteerd, hebben zorgverzekeraars aan de apotheken daarmee aanzienlijk minder ruimte voor innovatie geboden dan waarmee de overheid in de premieafdracht naar verzekeraars rekening heeft gehouden.

Totale uitgaven pakketgeneesmiddelen in miljoenen euro's via openbare apotheken, 2004-2013

Daling geneesmiddelenuitgavem

Voor het tweede jaar achter elkaar daalden de geneesmiddelenuitgaven

 

Bron: Stichting Farmaceutische Kengetallen

schuiringa 02-03-2014 16:14
Het wordt wellicht nog erger.

De huisartsen kopen de geneesmiddelen in. De openbare apotheker mag aan de aanbesteding van de huisarts meedoen.

De goedkoopste wint.

Niet leverbaar ?

Wie krijgt het risico ? De huisarts of de apotheker ?
henricop 28-02-2014 14:07
KNMP bereidt grote campagne voor:

"De KNMP doet nergens meer mee."

Dienstapotheken is speeltje van ZN en SDN.
ANH JANSEN 28-02-2014 13:29
https://www.zn.nl/nieuws/zn-nieuws/nieuwsbericht/?newsId=388722b6-d980-4c6b-b783-389d6ec4229e

ZN publiceert een beleidsdocument voor de herinrichting van de spoedzorg. SEH en HAP.

De Dienstapotheken worden niet genoemd. IGZ eist bij iedere SEH/HAP een Dienstapotheek.

Worden dan de poli-apotheken van de uitverkoren ziekenhuizen dan automatisch de dienstapotheken van de betreffende regio's? 45 minuten reistijd wordt aangehouden. Als de wetgever stelt 60 minuten zijn de verzekeraars niet bereid om lager te gaan zitten. Aan de verplicht verzekerden wordt niets gevraagd. Vraagsturing vanuit de Overheid en verzekeraars is wat anders dan vraagsturing vanuit de patient.

De KNMP?
henricop 28-02-2014 08:49
O ja en dan zijn er nog de hulpmiddelen. Die omzet is snel dalende, verdwijnt uit de apotheken en heeft Marc van Gelder zijn kop gekost.
Hij is verantwoordelijk gesteld bij mediq voor 2x goodwill verbranden. Eerst met de apotheken en nu met de overnames van hulpmiddelenbedrijfjes. Leuke handel als een teststripje 75 cent mag kosten maar minder leuk als het in 2015 20 cent kost.
Daar zijn Amerikanen niet zo blij mee, dus dan mag je " in goed overleg" weg.
henricop 28-02-2014 08:46
Reken er maar op dat eind 2014 weer 600 miljoen wordt overgeheveld.
Dan valt het de beleidsmakers op dat apotheken van het dan resterende bedrag 1200 miljoen opmaken voor??? Dan willen ook de huisartsen extra geld hebben en dan helpt zelfs stilzitten niet.


Geschoren worden is dan een feit. KNMP zou natuurlijk ook zelf kunnen saneren. Alle kleine apotheekjes dicht, alle ketenapotheken omzetten naar minderheidsdeelnemingen, zodat ook die apothekers gaan ondernemen en beter hun best gaan doen.
Dan krijg je een kosten -en kwaliteitsimpuls. Dat is nu echt beter dan een ijskoude sanering volgens het slagers- en warme bakkers scenario
ANH JANSEN 27-02-2014 21:00
01-03-2014

Symposium SIG Ethiek en Filosofie van de Farmacie: 'Waartoe dient de apotheker? Farmacie vanuit filosofisch perspectief'

Gastspreker is Midas Dekker: 'om door te trekken'.

Dit naar aanleiding van zijn jongste boek.
ANH JANSEN 27-02-2014 20:58
En bedenk de gevolgen van het advies van de NZa tav de huisartsen bekostiging; 75% van huidige inkomsten nog vaststaand, maar de rest in de vorm van 2 segmenten ieder apart vrij onderhandelbaar. Totaal budget mag niet stijgen.

Wat zullen de verzekeraars daarom doen?

De apothekers hebben dat aan den lijve ondervonden.

Als je wordt geknipt en geschoren moet je heel heel stil blijven zitten en hopen dat het scheermes vakkundig wordt gehanteerd en de kapper bonafide is.

We hebben dat laatste geweten.

Welke kapper neemt Peter de Jong?
ANH JANSEN 27-02-2014 20:52
http://jaarverslag.brocacef.nl/

Te downloaden en te lezen. Stand van zaken per juli 2013.

Omzet stijging 6% en resultaat daling met bijna 60%.

12 miljoen op een omzet van 1 miljard. Dat kan niet duren.

Vrije prestaties en vrije tarieven; wie waren daar ook weer voorstander van?

Peter de Jong zal het tij moeten keren.


ANH JANSEN 27-02-2014 12:38
Mooie uitsmijter aan het eind. Zeer beschaafd gezegd.

Maar Persbericht zet iedereen op het verkeerde been en pepernoten geld blijft hardnekkig fenomeen bij SFK/KNMP; geraamde groei in DDD a x euro en dan terugrekenen zonder rekening te houden met substitutie en gevolgen van aanbestedingen in welke vorm dan ook is vragen om dit soort berichten.

Omzet in DDD's vergeten. Vergoedingen voor zorglevering is waar het om gaat. De handelsvergoedingen worden nu binnen geharkt door de verzekeraars zelf. Claw Back is alive and very kicking. Daar zal de SFK/KNMP eens wat aan moeten doen.

De uitsmijter smaakt naar meer en scherper. Peper erbij?

Blijf op de hoogte

Wilt u altijd op de hoogte blijven van de laatste veranderingen en nieuws over Farma-actueel? Vraag de nieuwsbrief aan door uw e-mailadres hieronder in te vullen.