Ons laatste Nieuws


Bekijk alle nieuwsberichten op farmaactueel.nl 


25 jun

Selectieve inkoop zorgverzekeraars mag niet

Zorgverzekeraars zijn publiekrechtelijke instellingen en daarom aanbestedende diensten. De rechterlijke uitspraak kan, aldus deskundigen, zeer grote gevolgen hebben voor de selectieve inkoop door alle zorgverzekeraars. Het betekent namelijk dat selectief inkopen altijd beargumenteerd en transparant moet gebeuren, met vermelding van de reden waarom bepaalde zorg wel of niet is gecontracteerd. (Medisch Contact)

Zorgverzekeraars zijn publiekrechtelijke instellingen en daarom aanbestedende diensten. De rechterlijke uitspraak kan, aldus deskundigen, zeer grote gevolgen hebben voor de selectieve inkoop door alle zorgverzekeraars. Het betekent namelijk dat selectief inkopen altijd beargumenteerd en transparant moet gebeuren, met vermelding van de reden waarom bepaalde zorg wel of niet is gecontracteerd. (Medisch Contact)

Meijer Apeldoorn 27-06-2014 22:47
Eenzijdig aanwijzen van een leverancier niet toegestaan?
Hoe zit dit dan met het verbod op het leveren van ANZ diensten door openbare apotheken?
Alleen dienstapotheken gecontracteerd? Waar en wanneer is er aanbesteed?
Meijer Apeldoorn 26-06-2014 08:23
De zorginkoop wordt tot op heden uitsluitend bepaald door een criterium: het moet goedkoop zijn.
Kwaliteit speelt geen rol.
Bij aanbesteding zullen er echter duidelijke kwaliteitseisen moeten worden geformuleerd.
Nu zal blijken wie er kiest voor kwaliteit en wie voor rotzooi.
Urinezakken uit China voor een paar cent die zo nu en dan lekken of betere kwaliteit voor iets meer geld?
Dat het daardoor duurder wordt is geen enkel probleem, winsten en reserves genoeg bij de ZN klonen.
schuiringa 26-06-2014 00:23
ZORGONTHOUDING wordt het nieuwe modewoord.
ANH JANSEN 26-06-2014 00:09
http://www.rijksoverheid.nl/nieuws/2013/07/16/onderhandelingsresultaten-schippers-met-ziekenhuizen-medisch-specialisten-zelfstandige-behandelcentra-ggz-en-huisartsen.html

Pieter Hasekamp en Ander Rouvoet vinden dat de koepels met dit onderhandelingsresultaat akkoord zijn gegaan met het schrappen van art 13. Niets is minder waar en het is merkwaardig dat de koepels er het zwijgen toe hebben gedaan. Of zijn het Staatskoepels geworden? StaatsSpecialisten? StaatsPatienten? Staatshuisartsen?

Aanscherpen is wat anders dan schrappen.

Of zijn ze er toch weer ingetuind?
Marieke 25-06-2014 23:36
De BV Nederland is misschien toch niet zo BV als dat de machthebbers zouden willen.
Marieke 25-06-2014 22:31
De enige optie die overblijft voor VWS/ZN om alle macht te behouden is de zorg volledig te nationaliseren. Tenzij de Hoge Raad een ZN-kloon blijkt te zijn.

Een kat in het nauw maakt rare sprongen.
Marieke 25-06-2014 22:29
De incompetentie van het logge bureaucratische overheidsapparaat (VWS/ZN) wordt door de rechterlijke macht vastgesteld in dit vonnis.

Nu wordt wel duidelijk waarom steeds meer politici anti- Europese trekjes beginnen te vertonen. Ze krijgen steeds minder te vertellen, rechters kijken naar Europese jurisprudentie en de nationale politiek verliest de macht over makkelijk te beïnvloeden rechters. Rechters die beïnvloedbaar zijn door de nationale politiek worden op Europees niveau niet meer serieus genomen. Interessante ontwikkeling kan dat zijn.
ANH JANSEN 25-06-2014 21:43
http://www.tweedekamer.nl/kamerstukken/plenaire_verslagen/detail.jsp?vj=2013-2014&nr=97&version=2

Alle moties zijn verworpen. Ook die van PVV Klever waarin zij pleitte dat verzekerden geen cruciale zorg zou worden onthouden na doorvoeren wijzigingen Zvw, schrappen van art 13.

Lees de motie na en vraag je af waarom deze motie is verworpen als Lea Bouwmeester, PvdA, van mening is dat de kwaliteit centraal staat en de verzekerde meer keuze krijgt na schrappen van art 13. Maar cruciale zorg mag hem wel worden onthouden?

Marleen Barth, PvdA, KNMP vice voorzitter mag dit verduidelijken.
ANH JANSEN 25-06-2014 21:28
http://www.rijksoverheid.nl/documenten-en-publicaties/kamerstukken/2014/06/25/kamerbrief-over-risicovereveningsmodel-2015.html?utm_source=twitterfeed&utm_medium=twitter

De Minister zit al in 2017 met haar plannen om alles over te hevelen naar de zorgverzekeraars. Ook verzorging en verpleging.

2016 is cruciaal jaar. Dan mogen verzekeraars zelf beslissen of zij doorgaan als verzekeraars met winstoogmerk en dan mogen zij ook de opgepotte ziekenfondspremies uit de jaren voor 2006 houden. Cadeautje van VVD Minister Hoogervorst. 10 miljard euro.

Marleen Barth mag dit verduidelijken. KNMP vice voorzitter toch? En speciaal hiervoor aangetrokken?
schuiringa 25-06-2014 21:17
Nationaliseren die troep.
ANH JANSEN 25-06-2014 18:55
http://www.skipr.nl/blogs/id1900-aanbestedingsvonnis-zet-verzekeraar-aan-het-werk.html

Verdere toelichting op vonnis Rechter en de consequenties.

Concessiemodel komt er aan. Aanbesteden per kavel en per verzekeraar een verschillend kavel; zo blijft de concurrentie tussen de verzekeraars en de zorgaanbieders in stand en blijft er ook voor verzekeraars na afloop van de concessie weer wat aan te besteden. Indien 1 aanbieder alle aanbestedingen wint is het einde oefening.

En de aanbesteding kan alle kanten uit gaan: laagste prijs?

Maar wat dan met het MBI en het BKZ?

Single payer model is meest robuust en toekomstbestendig.
ANH JANSEN 25-06-2014 17:05
http://www.ftm.nl/tweede-kamer-stemt-voor-wijziging-artikel-13/

De stichting Handhaving Vrije Artsenkeuze kondigde afgelopen week aan om namens vijfduizend medici een rechtszaak tegen minister Schippers te beginnen zodra de wetswijziging erdoor zou komen. Het blijft voorlopig de vraag of de wetswijziging niet in strijd is met Europese wetgeving.

De Rechter gaat het nog druk krijgen, maar Hollister en de Stichting verdienen alle steun. Maak er maar een single payer systeem van, met herinvoering van naleving Algemene Beginselen van Behoorlijk Bestuur.

Dan is het gedaan met opleggen van bevroren prijzen, fantasie prijzen, dikke duim prijzen, dagprijzen, e.d.

ANH JANSEN 25-06-2014 17:00
Hollister laat bij monde van Van der Kamp weten bereid te zijn om de integriteit van de markt, de kwaliteit van zorg, de keuzevrijheid van de patiënt, en uiteraard haar commerciele belangen desgewenst in rechte te zullen verdedigen. De zaak zou dus wel eens voor het Europese Hof kunnen eindigen.

CZ gaat in spoedappel tegen het vonnis, schrijft het FD en laat weten zichzelf gewoon als private onderneming te zien.

MBI van de Minister? Overschrijden budget (überhaupt het bestaan van een budget voor een private verzekeraar?) en dan terughalen bij de onderliggende zorgaanbieders? Hoe publiek wil je het hebben?
ANH JANSEN 25-06-2014 16:57
http://www.ftm.nl/exclusive/zorgverzekeraar-geen-gewoon-bedrijf-maar-publiekrechtelijke-instelling/

Follow the Money. Juridische uitleg van nieuwe situatie. Vraag is of dit vonnis in hoger beroep stand gaat houden.

Alles hangt af van de schoenen van de Rechter; hoe stevig staat hij/zij daarin? De druk vanuit VWS en ZN zal enorm zijn om dit vonnis van tafel te krijgen. Zo onafhankelijk is de rechter in dit land nu eenmaal ook weer niet.

Maar of apotheken nu zo blij moeten zijn dat alles moet worden aanbesteed? Waar zijn de kleine aannemers in dit land gebleven?

Blijf op de hoogte

Wilt u altijd op de hoogte blijven van de laatste veranderingen en nieuws over Farma-actueel? Vraag de nieuwsbrief aan door uw e-mailadres hieronder in te vullen.