Ons laatste Nieuws


Bekijk alle nieuwsberichten op farmaactueel.nl 


23 okt

Bescheiden prijsdaling geneesmiddelen

De Wet Geneesmiddelenprijzen (WGP) zorgde per 1 oktober voor een daling van het prijsniveau van geneesmiddelen met 0,7%. In vergelijking met eerdere jaren is deze daling beperkt. Er ligt een voorstel om deze prijzenwet, het belangrijkste prijsbeheersingsinstrument van de overheid, aan te scherpen.(SFK)

Tweemaal per jaar, in april en oktober, stelt de minister van VWS maximumprijzen voor geneesmiddelen vast op grond van de WGP. Deze wet legt maximumprijzen op die gebaseerd zijn op de gemiddelde prijs van hetzelfde geneesmiddel in België, Duitsland, Frankrijk en Groot-Brittannië. De daling van het prijspeil per 1 oktober met 0,7% is in vergelijking met eerdere wettelijke prijsaanpassingen bescheiden. Ten opzichte van oktober 2007 ligt het prijsniveau van geneesmiddelen inmiddels 40% lager. Hiervan is meer dan de helft het directe gevolg van de prijzenwet.

Prijseffect

Het gemiddelde prijseffect is het resultaat van prijsdalingen (-1,0%) en prijsstijgingen (+0,3%). Deze minnen en plussen kunnen vooral worden toegeschreven aan de prijzenwet, die vanwege de systematiek ook ruimte biedt voor prijsstijgingen. De WGP geldt momenteel voor geneesmiddelen die samen drie kwart van de totale apotheekomzet aan receptgeneesmiddelen uitmaken. Voor iets meer dan de helft van die omzet gaat het om middelen waarop de WGP een direct effect heeft, omdat het verschil tussen de inkoopprijs en de maximumprijs minder dan een procent bedraagt. Ondanks het succes van de prijzenwet blijft er een politieke wens tot verdere aanscherping van de WGP, getuige het wetsvoorstel van PVDA-Kamerlid Tunahan Kuzu. Hierin stelt hij voor om het aantal referentielanden met Denemarken, Finland, Ierland, Noorwegen, Oostenrijk en Zweden, naar tien uit te breiden en de maximumprijs conform het Noorse systeem te baseren op het gemiddelde van de drie laagste prijzen in die tien landen. Uit het wetsvoorstel blijkt geen andere reden voor deze landenkeuze dan dat deze referentielanden ook in het Noorse systeem voorkomen.

Adoptie van het Noorse systeem kan voor bepaalde geneesmiddelen betekenen dat er lagere maximumprijzen worden vastgesteld dan nu, omdat ze gebaseerd zullen zijn op de drie laagste prijzen en niet langer op het gemiddelde van vier landen. Door de introductie van meer referentielanden met een andere munt dan de euro is het de vraag of dit niet vooral door koersschommelingen zal worden bepaald. Onzeker is of er een compenserend prijsopdrijvend effect zal zijn bij de middelen die nu in ons land vanwege de lage prijs geen wettelijk maximum kennen. Hoe groot het uiteindelijke effect is, is onduidelijk. Het prijsvergelijkingsonderzoek waarnaar Kuzu in het wetsvoorstel verwijst, is een momentopname en beperkt zich tot (slechts) 23 middelen. Bovendien houdt die prijsvergelijking geen rekening met de lagere vergoedingen dan de lijstprijzen van fabrikanten, die verzekeraars en apothekers afspreken. Overigens is de huidige prijsregelgeving in de meeste Europese landen al zo met elkaar verknoopt (zie figuur),  dat de wettelijke maximumprijzen in de verschillende landen structureel naar hetzelfde peil tenderen.

Figuur 1: Invloeden van landelijke geneesmiddelenprijzen op andere landen

Invloeden van landelijke geneesmiddelenprijzen op andere landen in Europa

De pijlen tonen hoe regelgeving de geneesmiddelenprijzen in Europa met elkaar verbindt.

 

 

 

Bron: Stichting Farmaceutische Kengetallen

ANH JANSEN 24-10-2014 18:08
http://www.raadvanstate.nl/adviezen/zoeken-in-adviezen/tekst-advies.html?id=11437&print=1

Economen zeggen als eerste bij een probleemstelling; 'assume a ladder" en gaan dan van start met een theoretische oplossing.

Het 'assume a ladder' gehalte van dit RvS advies is zeer hoog. Te hoog. Heilig geloof in de onzichtbare hand van de vrije markt. Door concurrentie tussen verzekeraars komen er vanzelf polissen die meer keuze voor verzekerden zullen inhouden. De Minister beslist en haar hand is zichtbaar in dit advies. Hoe rolvast zijn ZBO's?

Het MBI blijft bestaan. Begroting VWS is budget verzekeraars. Hoe Liberaal ben je dan?
schuiringa 24-10-2014 12:08
Werken in de zorg is de nieuwe slavernij.
ANH JANSEN 24-10-2014 00:47
http://www.raadvanstate.nl/adviezen/zoeken-in-adviezen/tekst-advies.html?id=11437

Raad van State adviseert de Eerste Kamer. Schrappen van art 13 Zvw is toegestaan. Onder voorwaarden dat de zorgverzekeringsmarkt en de zorginkoopmarkt werken; Adequaat toezicht is vereist.

Verder zelf lezen. Raad van State is omstreden orgaan en dat laat zich weer eens gelden. Hoe onafhankelijk is de RvS?

Nederland is enige land in de EU dat gekozen heeft voor een privaat zorgstelsel en dat wringt zegt de RvS dan weer wel omdat de EU kiest voor een publiek stelsel.

Advies van de RvS is dan ook typisch Nederlands; gedogen.
ANH JANSEN 24-10-2014 00:29
http://www.czdirect.nl/online-gemak/online-apotheek

Bestel je medicijnen online

Voor het bestellen van medicijnen hoef je met CZdirect niet meer de deur uit. Je kunt ze, als er geen spoed bij is, heel makkelijk bestellen bij de online apotheek van BENU Apotheek: Mijnmedicijnonline.nl.


Met spoed medicijnen nodig?

Ga dan naar een apotheek in de buurt.

-Ja wel. DZF heeft ook BENU als klant. 800 apotheken en de internetapotheek van BENU in 1 mandje? En dan een gesloten front willen aanhouden? Niet concurrerende apotheken in 1 mandje. Heel Nederland verdeelt over 5 tot 8 mandjes? In welk mandje zit dan de online apotheek?

Gaat niet werken zo.
ANH JANSEN 23-10-2014 20:57
Een ander rekencentrum is gekomen met impact analyse van de nieuwe contractvoorstellen 2015 - 16. Wijziging in 1 naar 2 wekelijks Baxter heeft volgens hen geen impact. Er staat weinig verplichting tegenover. Dus geen impact. Ook gaan zij ervan uit dat 75% gewoon wekelijks blijft en slechts 25% over gaat naar 2 wekelijks.

Daling in tarieven? Rekencentrum toch maar even wat nagevraagd, maar ook zij hebben liever Ja-knikkers aan de lijn.

Denk toch dat je moet uitgaan van 80% 2 wekelijks en 20% 1 wekelijks en dat het nogal uitmaakt of je 4 euro per 2 weken mag declareren of 3 euro per week.

Wij blijven kritisch en als het moet Neen Zeggen.

Met Ja Knikken op alles kom je er niet.
ANH JANSEN 23-10-2014 20:13
Prijsdaling van geneesmiddelen komt ook door vrijval na patentverloop. De nieuwe generieken zijn fors tot zeer fors goedkoper dan de originele generieken. Na verloop van tijd wordt de bodem bereikt en stijgen de prijzen weer; inflatie e.d. gaan dan meespelen.

Deze nuancering wordt door SFK/KNMP niet aangebracht. Helaas. Je bent belangenbehartiger van VWS of je bent het niet. Maar de apothekers kunnen het verder vergeten.

Nut van Z-index centrale prijslijst is sinds 2006 onduidelijk. Verenigbaarheid met concurrentie en marktwerking is door VWS/NZa/ACM in de ijskast gezet; zolang geen enkele koepel aan de bel trekt blijft die deur gesloten. In kader van landsbelang. He, KNMP?
ANH JANSEN 23-10-2014 20:06
SFK wordt weer bedankt. Er zijn partijen die denken dat de prijzen van geneesmiddelen dalen. Dus bevriezen van prijzen is geen probleem voor apothekers; die lopen de komende jaren dan binnen, hoe langer de looptijd van het contract, hoe meer winst! Doen dus.

Volgende tabel dus splitsen in onderdelen; parallel, specialite, generiek, generiek nieuw, generiek 1 jaar oud, generiek 2 jaar oud, generiek 5 jaar oud. En de specialites en parallellen splitsen 1 april en 1 oktober. Ook leerzaam.

Dan zie je dat niet alle geneesmiddelen in prijs dalen en dat bevriezen in het voordeel is van de ene partij en dat zijn niet de apothekers.

Blijf op de hoogte

Wilt u altijd op de hoogte blijven van de laatste veranderingen en nieuws over Farma-actueel? Vraag de nieuwsbrief aan door uw e-mailadres hieronder in te vullen.