Ons laatste Nieuws
20 nov
Gloort hoop op andere inkoop farmacie?
Als het aan de SP ligt, wordt de professionele autonomie hersteld. Met het plan voor De Landelijke Zorgvoorziening krijgen artsen en apothekers de zeggenschap terug om te bepalen welke behandeling en medicatie wordt voorgeschreven. Luidt het plan van Kamerlid Renske Leijten het einde van dagprijzen in hulpmiddelen en een ver doorgevoerd preferentiebeleid in? (FarmaMagazine)
Als het aan de SP ligt, wordt de professionele autonomie hersteld. Met het plan voor De Landelijke Zorgvoorziening krijgen artsen en apothekers de zeggenschap terug om te bepalen welke behandeling en medicatie wordt voorgeschreven. Luidt het plan van Kamerlid Renske Leijten het einde van dagprijzen in hulpmiddelen en een ver doorgevoerd preferentiebeleid in? (FarmaMagazine)
Zo richten sommige zorgverzekeraars zich op specifieke doelgroepen. Dit kan leiden tot risicoselectie. Een aantal zorgverzekeraars werpt drempels op voor de toegang tot de basisverzekering voor personen die niet tot de doelgroep behoren.
--Bedenk even dat de allergoedkoopste Restitutie verzekering die van UMC is; 10% korting ook nog eens! En alleen toegankelijk voor ambtenaren.
Hoezo risico selectie en ondermijning solidariteit?
Een aantal (vooral eerstelijns) zorgaanbieders is van mening dat de inkoopmacht van zorgverzekeraars te groot is. Sommige aanbieders spreken daarom van een 'slikken-of-stikken-contract' of'tekenen bij het kruisje'. Zorgverzekeraars geven aan dat zij vanwege het grote aantal
zorgaanbieders veel met standaardcontracten werken. De NZa mengt zich niet in de contracteervrijheid van partijen. Wei bewaken wij of zorgverzekeraars voldoen aan de zorgplicht voor hun verzekerden.
--Daarmee kunnen wij de boom in.
Als de NZa dit sanctioneert wordt het echt tijd voor een parlementaire enquete.
Minister Schippers en aanhang; 2015 jaar van de transparantie. Waar haalt Menzis BudgetWust zijn medicijnen? Daar komt de verzekerde pas achter als hij de polis heeft afgesloten.
Acceptatie plicht? Maar waarom moet je dan je geboortedatum invullen? Welk algoritme zit hierachter om je het bos in te sturen?
Transparant zoals een schadeverzekeraar/financiële instelling maar kan zijn.
Gelukkig houdt de volstrekt onafhankelijke toezichthouder, de NZa, hier toezicht. Boeken maar?
--De Minister is blijkbaar op de hoogte van de recente ervaringen op het gebied van 'zorg'inkoop in de sector extramurale farmacie. Van kompleet idioot naar marktconform en dat in 3 weken. 6Flags.
Heeft de Minister hier doen ingrijpen? Iedereen vraagt hoe dit mogelijk is geweest. Iemand heeft de 'zorg' inkopers van die verzekeraar toch wat krachtigs ingepeperd en de oren gewassen. Toppie? Neen. Scheiding van zorg en distributie is al aangekondigd. Apotheker-houdende huisarts heeft de voorkeur.
-De Minister moet dan maar eens uitleggen hoe het kan dat de Restitutie Polis van DSW goedkoper is dan de In Natura polis van de 4 grote verzekeraars! Hoezo doorgeven kortingen aan verzekerden? DSW laat het over aan de verzekerden zelf en dat scheelt dan 120 euro per jaar!
--De Minister is wel eerlijk al heeft zij het zelf niet door. Het systeemmodel van de Minister loopt niet. Zit vast. Komt door vierkante wielen. Afschaffing van art 13 wordt gezien als de Deus Ex Machina. Gaat niet op. Vierkante wielen worden nooit ronde wielen en die wielen heb je nodig om rond te lopen.
Het model van de EU en daarmee van de SP loopt rond!
Eindelijk erkenning door de VVD Minister en haar Ministerie van L&B.
--Belgen betalen een % van het inkomen en eigen bijdragen zijn gemaximeerd naar inkomen. Wat de Minister vertelt is klinkklare onzin en onwaar. De Firma List&Bedrog maakte gisterenavond en nacht overuren. Yes, Minister.
Het antwoord van de Minister.
Yes, Minister.
Je moet het maar durven dit op de mouw van de Kamerleden te spelden. Premie lager dan in 2008? Hoe hoog was het eigen risico toen? Vergoeding K&H? Eigen bijdragen? Zorgtoeslag? Tegemoetkoming chronisch zieken?
Gelukkig is daar het EHCI rapport: Nederland nr 1 op de HC Andersen index.
monosysteem heeft grote administratieve voordelen. Staatspreferentiebeleid werkt ook beter dan huidige idiotenmodel. Scheelt 10 tallen balkenende normen en geeft vrijval van miljarden euro s opgepotte premiegelden.
Nadeel is idd dat de zorg weer aanbodgestuurd wordt, wachtlijsten etc.
Het gaat om de rekensom, plus of min?!.
--Tja, als je iets niet wil begrijpen en je zit vast in een zelf gebakken frame ga je de Kamer op deze manier beantwoorden.
Recent heeft diezelfde Minister de Kamer moeten bevestigen dat juist Nederland als enige EU land heeft 'gekozen' voor het private stelsel waarin wij nu zitten. Alle overigen zitten met het publieke stelsel; wie is hier nu de gekke Henkie?
--Een leugentje uit kwaadertrouw; aantal echte wisselaars is minimaal. De meesten gaan per collectief of zijn degenen zonder schadelast. Wel wisselen binnen eenzelfde concern, maar dat is niet echt wisselen.
De Minister serveert de SP per direct af.
Er is in Nederland in 2006 gekozen voor een privaatrechtelijke verzekering met daarbij een aantal randvoorwaarden ter borging van het sociale karakter van de verzekering (de acceptatieplicht, verbod op premiedifferentiatie, zorgplicht, zorgtoeslag, risicoverevening). De Zorgverzekeringswet beoogt dat verzekeraars optreden als onderhandelingspartners van de zorgaanbieders, als het gaat over de prijs, kwaliteit en organisatie van de zorg.
Blijf op de hoogte
Wilt u altijd op de hoogte blijven van de laatste veranderingen en nieuws over Farma-actueel? Vraag de nieuwsbrief aan door uw e-mailadres hieronder in te vullen.