Ons laatste Nieuws
20 jun
KWF wil prijsplafond kankermedicijnen
Er moet een commissie komen die onderzoekt wat kankermedicijnen maximaal mogen kosten. De commissie moet binnen een halfjaar advies uitbrengen aan minister van Volksgezondheid Edith Schippers (VVD) over een prijsplafond. Daarvoor pleit een groep specialisten in een rapport van KWF Kankerbestrijding. (Medisch Contact)
Er moet een commissie komen die onderzoekt wat kankermedicijnen maximaal mogen kosten. De commissie moet binnen een halfjaar advies uitbrengen aan minister van Volksgezondheid Edith Schippers (VVD) over een prijsplafond. Daarvoor pleit een groep specialisten in een rapport van KWF Kankerbestrijding. (Medisch Contact)
"CZ blijft erbij als private partij geen aanbestedingsplicht te hebben en laat weten spoedappel aan te tekenen tegen de uitspraak."
Huichelachtig en kansloos. De bureaucraten draaien zichzelf de nek om. Eindelijk.
http://fd.nl/economie-politiek/665273-1406/zorgverzekeraar-verplicht-tot-aanbesteden
Met Diederik Schrijvershof van de Zorgmakelaar Farmacie aan het woord. DZF en Maverick Advocaten. Dat zit wel snor.
Art 13 wordt gewoon geschrapt en de gevolgen zijn met deze uitspraak van de Rechter niet te overzien.
Lezen die krant. Dan blijf je in de buurt.
Omdat CZ voor meer dan de helft door de staat wordt gefinancierd is de conclusie dat CZ moet worden aangemerkt als een publiekrechtelijke instelling en daarmee als aanbestedende dienst in de zin van artikel 1.1 Aw. Dit heeft tot gevolg, dat bepalingen van de Aanbestedingswet op CZ van toepassing zijn.
--Dit vonnis betekent dat zorgverzekeraars zich aan meer regels moeten houden. Zij zijn publiekrechtelijke instellingen en daarmee in bezit van bijzondere rechten en plichten.
Mogen zij daarom prijzen bevriezen? Risico's afwentelen op onderliggende zorgaanbieders? Mogen zij hun AMM misbruiken?
Zet er een goede jurist op!
Dat zorgverzekeraars niet onder normale marktvoorwaarden actief zijn blijkt uit meerdere publiekrechtelijke waarborgen en sancties die in de Zorgverzekeringswet zijn neergelegd:
4.15.2.
Evenmin is sprake van de situatie dat CZ het economisch risico draagt van de uitoefening van haar activiteiten zodat ook in die zin geen sprake is van een normale marktsituatie:
--KNMP! Eeke vd Veen zei het al: boeven moet je met boeven vangen. Juridische actie is enige middel om de zaak te redden.
4.15.
De voorzieningenrechter is het volgende van oordeel. Hoewel zorgverzekeraars werkzaam zijn in een zekere mate van concurrentie, kan niet worden gezegd dat zij – naar de maatstaven van de rechtspraak van het HvJ EU – onder normale marktvoorwaarden actief zijn en de met de uitoefening van hun activiteiten verbonden verliezen dragen. Voor CZ komt daar nog bij, dat haar organisatie geen winstoogmerk heeft en dus geen winst nastreeft. Een en ander wordt als volgt uitgewerkt.
Centrale inkoop van oncolytica e.d. leveren kortingen op tot 70% op de adviesprijs van de fabrikanten. USA, Engeland en Duitsland doen niet anders. In Nederland is er geen prijsplafond. Vrije markt. Koffiemarkt, waarbij de Minister van mening is dat koffie koffie is. Reklame is voorlichting. Voorlichting is reklame.
Henk "krijg het lazarus' Pastoors; kom er maar in....
NICE en aanverwante regelingen in Scandinavië kunnen alleen in single payer landen. Landen waar de Overheid haar verantwoordelijkheid neemt.
Kom daar in Nederland eens om.
Daarom weigert VWS/VVD een prijsmaatregel/prijsplafond in te voeren. De "markt' moet het doen, zo niet, dan grijpt de Minister/VVD in met het MBI.
In Amerika doen ze het anders. Ze vergoeden een maximaal bedrag en kijken wat de industrie doet. Wij noemen dat de GVS bijbetaling. Schippers kan de GVS limieten zo verlagen. Moet ze alleen even de geneesmiddelen terugoverhevelen.
Het prijskaartje van de solidariteit is niet meer collectief op te brengen.
Historisch moment voor de liberale Minister en de Tweede Kamer.
Wie gaat dat het volk uitleggen?
Is geen onderzoek voor nodig maar gewoon simpel vast te stellen. Echter, wat het wat gecompliceerder maakt is dat de prijs van een extra levensjaar van de Minister en consorten en elitevolk e.d. iets hoger ligt dan dat van Jan Modaal. Iedereen is even belangrijk, maar sommige mensen zijn net iets belangrijker dan anderen. Artsen zijn daar bekend mee en maken per patiënt een individuele afweging. Zorg is per definitie individueel.
De vraag is op welke manier dit in de basispolis juridisch vorm kan krijgen om het transparant en rechtmatig te houden.
Markt en willekeur gaan bij uitstek samen en dat willen we toch? Een ander Regeerakkoord dan maar?
http://blogs.barrons.com/stockstowatchtoday/2014/06/20/dear-sen-waxman-leave-gilead-alone/?mod=yahoobarrons&ru=yahoo
Mevrouw Schippers zal snel genoeg merken dat trucjes niet meer werken. Nu mogen de kosten de ziekenhuizen maximaal 1% per jaar stijgen. 1 nieuw middel tegen kanker kost € 40.000 ofwel 1 medewerker ontslaan of niet behandelen. Dat is een wurggreep waar je niet uitkomt.
VWS zal dus toch een prijsdrempel moeten opwerpen. Doen de Duitsers en Engelsen ook dus waarom is dat zo moeilijk?
Apollonetwerkprobleem van Schippers? We weten het snel genoeg dankzij het Gottliebdossier
36.000 euro per jaar maximaal
De distributie van deze geneesmiddelen weer via de openbare apotheek.
Blijf op de hoogte
Wilt u altijd op de hoogte blijven van de laatste veranderingen en nieuws over Farma-actueel? Vraag de nieuwsbrief aan door uw e-mailadres hieronder in te vullen.