

Ons laatste Nieuws
Bekijk alle nieuwsberichten op farmaactueel.nl
15 aug
Reactie KNMP: Consumentenbond bond kritisch over eerste uitgiftegesprek
De Consumentenbond deed onderzoek naar de wijze waarop apotheken het eerste uitgiftegesprek voeren. De bond meldt dat apotheken niet zouden voldoen aan het volledig voeren van het eerste uitgiftegesprek, maar wel de kosten hiervoor bij de patiënten in rekening brachten.
Na overleg met de secties LOA en WSO heeft de KNMP gereageerd op het bericht van de Consumentenbond en een persbericht uitgestuurd. Diverse media besteedden vrijdag 15 augustus aandacht aan dit onderwerp
15 augustus 2015 De Consumentenbond deed onderzoek naar de wijze waarop apotheken het eerste uitgiftegesprek voeren. De bond meldt dat apotheken niet zouden voldoen aan het volledig voeren van het eerste uitgiftegesprek, maar wel de kosten hiervoor bij de patiënten in rekening brachten. Na overleg met de secties LOA en WSO heeft de KNMP gereageerd op het bericht van de Consumentenbond en een persbericht uitgestuurd. Diverse media besteedden vrijdag 15 augustus aandacht aan dit onderwerp. LET OP: Vanwege een internetstoring is de KNMP-website momenteel uit de lucht. Zodra de storing verholpen is, komt onderstaand bericht op KNMP.nl te staan, inclusief de hyperlinks naar de informatiematerialen en verdere informatie. |
![]() |
Mystery shopping onderzoek |
Volgens het Consumentenbondonderzoek voldoet 1 van de 39 onderzochte apotheken aan alle eisen van het eerste uitgiftegesprek. Hieronder de resultaten op een rij:
|
![]() |
Cruciaal belang |
Het eerste uitgiftegesprek bij de start van de medicatie is van cruciaal belang voor verantwoord medicijngebruik. De KNMP schrikt er dan ook van dat een deel van de bezochte apotheken onvoldoende toetst of de patiënt alle uitleg begrijpt en of hij nog vragen heeft. Dit is juist een belangrijk onderdeel van de eerste uitgifte. Ook is het belangrijk om na te gaan wat de patiënt al over het geneesmiddel weet en uitleg te geven over de werking en bijwerkingen. Gelukkig scoren de bezochte apotheken op dit laatste punt fors hoger (80%). |
![]() |
Service en kwaliteit |
De KNMP is zich ervan bewust dat de werkdruk in de apotheek zeer hoog is. Het werk neemt toe en wordt met steeds minder mensen gedaan. De relatie met patiënten staat bovendien onder druk, omdat zij apothekers veelal verantwoordelijk houden voor de ingewikkelde vergoedingssystematiek en de ontransparante wijze waarop medicijnprijzen tot stand komen. Dit ondermijnt uw rol als zorgverlener. De KNMP vindt deze ontwikkelingen zorgelijk. Toch roepen we u op om service en kwaliteit van de farmaceutische zorg hoog in het vaandel te houden. De uitslag van het Consumentenbond-onderzoek zien we als een aansporing om door te gaan met het al eerder ingezette KNMP-beleid. De KNMP vindt dat het gesprek tussen patiënt en apotheker volop mogelijkheden biedt voor een versterkt vertrouwen in de apotheker als zorgverlener. Patiënten mogen apothekers daarbij aangespreken op hun deskundigheid. |
![]() |
Bestel vernieuwde informatiematerialen |
KNMP-leden kunnen kosteloos een (vernieuwd) KNMP-informatiekaartje en de Gesprekshulp 'Begeleiding Nieuw Geneesmiddel' bestellen. Ook kunt u kosteloos een eerste uitgifte-folder van de NPCF bestellen.
Wilt u bovenstaande middelen over eerste uitgifte bestellen? Ga naar het bestelformulier » Het gaat om nr. 18, 19 en 26 in het formulier. De bestelling is gratis voor KNMP-leden. |
![]() |
Meer informatie |
|
50 man is meer dan genoeg voor de KNMP ( zie de LHV ).
Een pand huren op industrie terrein Overvecht in Utrecht kan ook.
Scheelt een paar miljoen denk ik.
De opbrengst van de panden Alexanderstraat direct afstorten in het pensioenfonds apothekers en assistentes. Dat is de eerlijkste verdeling.
Alleen de contributie als inkomstenbron. Alle andere subsidies weg.
Dan kan de KNMP zich als vakbond opstellen.
Ook de district en departementskantoren hebben een derde geldstromen en zijn derhalve chantabel.
Alleen contributie van de leden en verder geen inkomsten.
Kunnen we zien wat er (niet) gebeurt.
Is in het verleden een vermogen voor geboden om er een ambassade neer te kunnen zetten.
Nog steeds een van de duurste plekken in Nederland.
Afslanken, verkopen en een kantoor huren in het midden van Nederland. Keus te over.
Het Winap om niet overdragen aan VWS. Een eigen wetenschappelijk bureau, bekostigd door 1800 apotheken? Hoe verzin je het.
Lean but mean moet het motto zijn.
Dat brengt me bij een volgend punt. Ik herinner me nog goed dat een koers was ingezet : grote schoonmaak Alexanderstraat, die klus is nog lang niet af. Er lopen nog types rond die we niet zouden moeten willen. De huur van dat paleis moet ook nog opgezegd.
Daar we nooit om de KNMP heen kunnen, moet de club dus wel deugen. Het is onze club. Wat mij betreft steken we de koppen weer eens bij elkaar en gaan aan de slag.
De ACM weet hier wel raad mee. Dit is een zuivere kartel afspraak.
Terecht dat dit model in Amsterdam en mogelijk elders niet is doorgegaan en waar dit wel is doorgevoerd men het zoveel mogelijk onder het radar van de ACM probeert te houden.
Maak dan direct een afspraak over 1 vast tarief en daar alles voor doen.
Utrecht had een goede regeling met de ziekenhuizen over de 50/50 verdeling van de gelden van het eerste uitgifte gesprek.
Amsterdam en anderen hebben of door domheid of door onkunde de zaak laten ploffen in plaats van het Utrechtse model over te nemen.
Nu krijgen ze niets. Achmea is weer de lachende derde.
Wij doen het werk en de ziekenhuizen vangen.
Hopelijk gaat de eerlijke verdeling van de EU gelden nu beter.
Ik hou mijn hart vast.
Alleen leveren en draaien met behoud van kwaliteit?
Niet investeren, werken met minder personeel etc.
De afbraak gaat langzaam en sluipend.
Het is niet verstandig dit niet onder ogen te willen zien.
De schijn proberen op te houden is uiteindelijk dodelijk.
Het is beter om toe te geven dat niet alles meer kan.
Waar zijn alle failliete apotheken dan?
Die zijn er niet of nauwelijks ( of ze worden verbouwd)
Dat is de maat van de NZa en ZN en VWS.
Dus niet zeuren maar leveren.
Ofwel de meeste apotheken draaien.
Ze hadden gewoon kunnen zeggen: ja zo is het en het wordt alleen maar slechter.
Voor klachten verwijzen wij u naar Schipper, VWS en uw zorgverzekeraar.
Als het niks mag kosten, krijg je de bijbehorende kwaliteit.
De illusie in stand proberen te houden dat je bij de huidige marges topkwaliteit kunt blijven leveren is mild gezegd oerdom.
Zou wensen dat we eens een HB met " ballen" zouden krijgen die wel de realiteit onder ogen wilen zien en dat ook durven uit te spreken.
Het personeel in de apotheek wordt over de kling gejaagd en verrot gescholden mede dankzij het halfhartige beleid in Den Haag.
De NAN normen bepalen onze juridische status en de NAN normen worden al jaren door Zorgverzekeraars misbruikt om apothekers te dwingen tot allerlei gratis handelingen.
Het intrekken van NAN normen leidt tot een service en kwaliteitsniveau wat past bij de huidige tarieven en marges. Bovendien leidt het tot grote kosten besparingen in de apotheek.
Vervolgens kan elke Zorgverzekeraar extra Normen inkopen tegen een commerciele prijs.
Zijn we eindelijk weer baas in eigen apotheek.
Gaan voor het effect, kijken nooit naar de diepere oorzaken, en hebben nog nooit iets positiefs over apotheken gepubliceerd.
De inflatie over de laatste 5 jaar was ruim 11%. De prijzen en tarieven van apotheken zijn een veelvoud daarvan GEDAALD.
De administratieve lasten en kosten voor het preferentie beleid komen daar nog bij. En dan verbaasd zijn dat de wachttijden oplopen en service en kwaliteit zwaar onder druk staan? Als de Consumentenbond echt iets voor de consument wil doen, moeten ze daar eens hun verontwaardiging over uitspreken. Daar win je echter geen zieltjes/ leden mee en dus gebeurt het niet.
ZN zegt dat ze ons pas kunnen dwingen iets te doen wanneer het in onze NAN normen staat.
Ongevraagd advies van ZN : zet niets meer in de NAN norm. Dan kun je over alles onderhandelen.
Voorstel NAN 3.0 : Een openbare apotheek dient goede farmaceutische zorg te leveren.
Dit en niets meer in de NAN norm WSO en LOA.
Het is wat de gek ervoor geeft. Geen ETG gevoerd geen geld. Alle apothekers die wel declareren maar niet leveren hebben vanaf nu een groot nieuw financieel gat. Met kankerende patienten!
39 apotheken is wat weinig, maar niet als er 38 prutsers bijzitten!!
Van Weert J, Jansen J, Van Dulmen S. Talking to elderly patients. Huisarts Wet 2012;55(4):174-7.
Consultations with elderly patients require special skills, if only because they more often have chronic illnesses and complex and emotionally charged diseases such as cancer. It is perhaps not surprising that particularly elderly patients have difficulty taking in all the information and advice they receive about the diagnosis and treatment.
ETG voeren met ouderen? 'allo' allo? Dad's army?
ETG voegt niets toe aan therapie of aan therapietrouw. Verhoging basistarieven, 1 tarief voor alles en gewoon je werk goed doen. Moeilijk?
Patiënt onthoudt niets van consult arts
Patiënten onthouden vrijwel niets van een gesprek met een
behandelend arts. Van de informatie die wordt gegeven in de
spreekkamer wordt 80% onmiddellijk vergeten. Van de 20%
die wel wordt onthouden, herinneren patiënten zich de helft
verkeerd. Dat blijkt uit literatuuronderzoek van neuropsycho-
loog Roy Kessels van de Universiteit Utrecht (UU
80/20 regel gaat altijd op. Kracht van goede zorgverlening zit hem in de herhaling. Blijven herhalen. Blijven voorlichten. Maar nee. De KNMP zet in op ETG; 'allo 'allo, ik zeg het u maar 1x en dat kost u 6 euro.
Hoe treffender kun je het zeggen....
Hoe kan het dat dit onderzoekje met maar 39 gesprekken zulke landelijke aandacht krijgt?
Bovendien als je de resultaten bekijkt van dit onderzoekje dan blijkt dat in zo'n 80 procent van deze gesprekken de desbetreffende apotheken uitleg hebben gegeven over werking, gebruik en bijwerkingen. De bekende 80/20 regel. Natuurlijk moet die 20% aan de slag! maar zo'n 80 procent die een goed advies geeft klinkt toch een stuk beter....waarom gebeurt dit niet in de berichtgeving?
De man in het filmpje snapt het wel: gesprek per minuut betalen. Voor lange gesprekken/uitleg mag best wat meer worden betaald.
Segbroek is de enige apotheek die 100% scoorde. Representatieve apotheek. Staat voor gemiddelde omvang en klantenpopulatie. Zo kennen we de statistiek weer.
Consumentenbond maakte het zich niet al te moeilijk: gewoon in de vakantietijd 39 Haagse apotheken bezoeken. Werkstudenten natuurlijk en een daarvan bezocht Apotheek Havinga, na 17 juli. Geen uitleg. Prestatie bekostiging immers: recept inleveren en achteraf lijst invullen, naar waarheid.
WSO was voorheen de SOA. Naamswijziging verandert niets aan het beestje. Een druiper blijft een druiper.
Konterman als voorzitter!
Joost Swarte
Blijf op de hoogte
Wilt u altijd op de hoogte blijven van de laatste veranderingen en nieuws over Farma-actueel? Vraag de nieuwsbrief aan door uw e-mailadres hieronder in te vullen.