Ons laatste Nieuws
12 jan
Menzis groeit met 136.000 verzekerden
De jaarlijkse periode waarin mensen kunnen veranderen van zorgverzekeraar is voor Menzis succesvol afgesloten. Menzis groeit met ruim 136.000 verzekerden. Daarmee telt Menzis nu ruim 2.250.000 klanten.
Overstappercentage
Het landelijke percentage van mensen die in 2015 overstapten naar een andere zorgverzekeraar ligt volgens Zorgverzekeraars Nederland rond de 7%. Het label Anderzorg groeit wederom fors en blijft marktleider onder de internetlabels met meer dan 370.000 klanten. Ook het Menzis-label groeit, ondanks dat in de afgelopen jaren grote labels juist klanten aan online georiënteerde verzekeraars verloren. Het label Azivo laat een kleine krimp zien.
Ruben Wenselaar, bestuursvoorzitter Menzis: “Bij Menzis zien we dat we onze bestaande klanten goed hebben kunnen vasthouden. De uitstroom is lager dan voorgaande jaren en de instroom van nieuwe verzekerden ligt ver boven het landelijke gemiddelde. Onze nieuwe leden komen vanuit het hele land, ook uit de regio’s waar we van oudsher sterk vertegenwoordigd zijn. Hiervoor zijn uiteenlopende redenen. Zo was 2015 een succesvol jaar voor ons loyaliteitsprogramma SamenGezond: het aantal actieve deelnemers steeg flink. In dit programma doen klanten mee aan activiteiten die goed zijn voor hun gezondheid. Daarnaast zien we dat alle labels van Menzis in het afgelopen jaar hogere waardering kregen van verzekerden. Graadmeter voor de tevredenheid is de (onafhankelijke) Net Promotor Score. Die geeft aan dat meer mensen tevreden zijn en Menzis nog vaker aanbevelen in hun omgeving. Bij ons is dan ook iedereen welkom, ongeacht gezondheid of leeftijd.”
Service en dienstverlening belangrijk
Uit een analyse van de resultaten blijkt dat klanten een bewuste keuze maken. Niet alleen een concurrerende premie, maar ook klantgerichte service, dienstverlening en duidelijkheid over de gecontracteerde zorg spelen een belangrijke rol. Veel mensen namen contact op met de klantenservice met vragen en om informatie in te winnen. In december werden 345.000 telefoontjes, chats en e-mails afgehandeld. Het aantal telefoontjes liep op sommige dagen op tot 25.000.
Bewuste keuze
Meer klanten oriënteerden zich op hun zorgpolis dan het voorgaande jaar om goed verzekerd te zijn. En hielden daarbij hun persoonlijke financiële- en levenssituatie scherp in het oog. Het percentage verzekerden dat kiest voor een hoger vrijwillig eigen risico is dit jaar binnen het concern voor het eerst afgenomen. Het aantal mensen dat een aanvullende (tandarts)verzekering kiest, stabiliseert zich. Ook zien we geen grote verschuivingen van mensen die een lager aanvullend pakket afsluiten.
Ook onder de basisverzekeringen is bij Menzis de bewuste keuze terug te zien. De restitutiepolis Basis Vrij wordt veel gekozen. Ook de nieuwe naturapolis Basis Voordelig is succesvol. Deze polis vervangt de budgetpolis. We hebben voor dit product geluisterd naar klantwensen. Een polis met beperkte zorgkeuze paste hier niet bij.
Menzis probeert op deze wijze meer verzekerden aan te trekken; kom bij ons, wij zijn de winnaars!
De NZa zou dit soort signaleringen moeten verbieden.
Zo ook met de bekendmakingen van de prijzen van verzekeringen; allen tegelijk, zo ook met het sluiten van de markt; allen tegelijk.
Dit alles sluit je uit met een single payer model. Scheelt 12 miljard aan dood geld op de plank.
Blijf op de hoogte
Wilt u altijd op de hoogte blijven van de laatste veranderingen en nieuws over Farma-actueel? Vraag de nieuwsbrief aan door uw e-mailadres hieronder in te vullen.