Ons laatste Nieuws


Bekijk alle nieuwsberichten op farmaactueel.nl 


10 apr

Frank van Wijck: Los van de distributie

Edith Schippers heeft haar kwaliteitsagenda voor de farmaceutische zorg aangeboden aan de Tweede Kamer. De hoofdlijnen zijn helder: inzichtelijke prijzen, betere ICT-systemen en een standaard medicatiebeoordeling voor patiënten die meerdere geneesmiddelen gebruiken. Kern is dat de rol van de apotheker als zorgverlener moet worden versterkt om de medicatieveiligheid en gezondheid van de patiënt te verbeteren. (Arts en Auto)

Edith Schippers heeft haar kwaliteitsagenda voor de farmaceutische zorg aangeboden aan de Tweede Kamer. De hoofdlijnen zijn helder: inzichtelijke prijzen, betere ICT-systemen en een standaard medicatiebeoordeling voor patiënten die meerdere geneesmiddelen gebruiken. Kern is dat de rol van de apotheker als zorgverlener moet worden versterkt om de medicatieveiligheid en gezondheid van de patiënt te verbeteren. (Arts en Auto)

Meijer Apeldoorn 12-04-2014 19:47
Als je bovendien elke dag gewoon tot 8 uur 's avonds open bent, zoals onze apotheek, is een dergelijk kluisjes systeem volstrekt overbodig.
De onze staat al jaren werkeloos en leeg. Wellicht wil iemand er een kopen?
Om een voorbeeld te geven: onze bezorger weet dat als mw. van Gerven niet thuis is, de medicijnen toch bezorgd kunnen worden. De sleutel van de schuur ligt namelijk onder de tuinkabouter met de blauwe muts. Zo kunnen de medicijnen in de schuur gezet worden conform de afspraak en doet de bezorger een briefje in de bus. Ziet u dat TNT of Bol.com al doen.?Overigens is dit geen incident. Er zijn bij elke apotheek tientallen van dergelijke voorbeelden.
Meijer Apeldoorn 12-04-2014 19:41
Weliswaar onbedoeld bevestigt u de juistheid van mijn stelling.
1. Farmaactueel publiceert allerlei berichten onder andere uit de pers. Ik neem aan dat niemand meer zo naief is dat hij/zij gelooft dat alles wat de pers schrijft waar is.
2. Typisch geval van wat statistici n=1 noemen. Als iets op een plaats werkt, wil dat uiteraard niet zeggen dat je dat dan meteen als landelijk model moet of kunt gebruiken.
3.In het genoemde geval ging het om een soort uitdelpost van een bestande apotheek, die daarbij gebruik maakt van de ruimere openingstijden van de supermarkt. Heeft dus niets met een ander distributiemodel te maken.
mgvg 12-04-2014 12:47
Er stond toch pas ook op deze site, dat een uitgifte automaat in een supermarkt (ergens bij Mijdrecht) een groot succes was?
Meijer Apeldoorn 11-04-2014 23:24
De vergelijking met internetshops gaat volledig mank.
Immers daar worden de extra kosten terugverdiend uit de inkoopmarge.Of de bezorgkosten doorberekend.
Waar zit deze marge bij de apotheek? Bezorgkosten als extra declaratieregel? Vergeet het maar.
Inkoopmarge? Bij preferent is inkoop gelijk aan verkoop. Bij rechtstreekse leveringen betekent inkoop een verlies, en op de rest zit claw- back.
Ik zou willen dat er voldoende marge was om structureel te kunnen bezorgen.
Het op emotionele/ onderbuikgevoelens kiezen voor een ander systeem zonder dat daar duidelijke voordelen aan zijn verbonden is een domme keuze.
Meijer Apeldoorn 11-04-2014 23:15
Beste mvgv.
Pak een bierviltje en bereken daarop de extra kosten van bezorgdistributie versus het huidige systeem:
Kosten geneesmiddelen= preferente prijs, in beide modellen gelijk.
Kosten gediplomeerd personeel , in beide gevallen gelijk. Immers e moet hetzelfde werk worden gedaan. Vervolgens komt de klant het zelf afhalen, vesus bezorgen.
Meerkosten bezorgen: tussen de 5 en 10 euro per pakket. Waar wordt dat dan terugverdiend.? Niet vergeten dat het saneren van de huidige locaties en het opzetten van nieuwe locaties ook initieel veel extra geld kost. Alle " bezorgapotheken" zijn failliet gegaan! Ik heb nog geen goed argument gehoord.
Wie wordt er beter van? TNT,Bol.com?
ANH JANSEN 11-04-2014 22:45
Zoals eerder gezegd komt Walgreens er sinds enige jaren op terug; adverteert met slogans als voorraad houdende apotheek, bereidende apotheek. Advertentie zowel richting artsen alsook richting consumenten. USA was inderdaad doorgeschoten naar grootschalige centrale distributie. Werkt niet!

En Walgreens weigert contracten te tekenen die onder de kostprijs liggen. 25% van de regels misgelopen, na 1 jaar kwam de betreffende verzekeraar terug, met een hoger tarief.

Scheiding van zorg en distributie is het allerdomste dat de KNMP/ASKA heeft mee kunnen instemmen. Werkelijk van God Los. Dan heb je als beroepsvereniging helemaal niets begrepen van de praktijk van extramurale farmacie.
ANH JANSEN 11-04-2014 22:42
Zorg en helemaal farmaceutische zorg is totaal wat anders dan het leveren van schoenen, onderbroeken, cd's, dvd's, boeken en wat dies meer zijn: zorg kan niet wachten! De rest wel. je gaat niet dood van een paar dagen, weken of maanden moeten wachten op een besteld boek. Een pil, drank, zetpil, verband kan verschil maken tussen leven en dood. Zo zwart/wit is het wel. Ook vandaag weer meegemaakt.

En omzetten van morfine cassettes naar morfine infuuzakken? Hoe doe je dat vanaf afstand? Heeft niets te maken met controlitis of domeindenken, maar alles met zorg leveren zoals zorg moet worden geleverd.
ANH JANSEN 11-04-2014 22:40
Dat kan niet van afstand. Kan niet vanuit een centraal distributie centrum. Kan niet via een koerier.

Senang voelen in een kantoortuin en wat in gang zetten en dan maar hopen dat de verdere keten doet wat zij moet doen binnen de door de verzekeraar gestelde tijden en termijnen is toch wat anders: je verschuilt je voor de patient en wentelt verantwoordelijkheid af op anderen.

ANH JANSEN 11-04-2014 22:37
Sorry. Risico verevening, ex ante en ex poste zijn essentiele termen die men moet kennen om het systeemmodel te begrijpen. Pas dan kan men het gedrag van verzekeraars en overheid begrijpen. Is allemaal onderdeel van de spel theorie.

Het wordt echt tijd om je daar eens in te verdiepen. Het gedrag van de verzekeraars is dan zo vreemd niet.

Gaat niet om de distributie an sich, maar om greep te behouden op wat een patient moet krijgen en erop kunnen toezien dat de patient ook daadwerkelijk krijgt binnen de door de patient gewenste tijd. Dat kan niet op afstand.
Ook vandaag weer een aantal ad hoc oplossingen en zeer flexibel moeten inspelen op onverwachte wijzigingen in klinisch beeld.
mgvg 11-04-2014 21:23
Maar apothekers zullen nog serieuze redenen op rafel moeten brengen waarom ze vast willen houden aan de rol van distributeur. Ik zou mezelf wel senang voelen in de rol van alleen farmacothwrapeutisch adviseur. Met verantwoordelijkgeid voir, en via Internet zicht op de bezorging can de producten die je in gang hebt gezet. Internet heeft meer branches op zijn kop gezet; waarom zou de farmacie daaraan kunnen ontsnappen?
Meijer Apeldoorn 11-04-2014 21:20
Distributie via bol.com en uitgifterobot? Nog afgezien van het feit deze modellen veel duurder zijn dan de huidige distributie vraag ik me in alle redelijkheid af: hebben mensen die dit voorstellen echt zo'n hekel aan apothekers dat ze daarmee de belangen van hun ( bejaarde, gehanicapte, vereenzaamde etc) medeburger achteloos verwerpen?
Kom eens een paar dagen met onze bezorger meelopen.Het zal snel duidelijk zijn wat een dergelijk model aan gaat richten. Ik vindt het prima dat er mensen zijn die een hekel hebben aan apothekers.
Het zij zo. Echter onderbuikgevoelens gebruiken als leidraad om een goed functionerend, goedkoop en klantgericht systeem om zeep te helpen is idioot.
Meijer Apeldoorn 11-04-2014 21:03
De distributie geschiedt over de gehele wereld via de apotheek. Kan dus onmogelijk een slecht systeem zijn.
Als dat wel zo was, zou de discussie hierover makkelijk en rationeel zijn.
De huidige discussie is dat niet. De waarheid is dat er sprake is van een op emotie en onderbuikgevoelens gebaseerde stellingname, die wordt gevoed door het feit dat apotheken in het inmiddels verre verleden veel geld hebben verdiend. Overigens niet aan de distributie maar aan de inkoop. Hoewel dat al lang niet meer aan de orde is, zijn de negatieve gevoelens die dit oproept bij bepaalde politici en beleidsmakers nog bijzonder levend.
mgvg 11-04-2014 18:15
Risico-veevening, ex poste risico verevening. Ik heb altijd het idee dat zo gauw er onbegrijpelijke termen in de syrijd gegooid worden, men zaken te verhullen heeft. En vergelijkingen met het buitenland hebben ook altijd een beperkte houdbaarheidsdatum: bij nadere bestudering blijken de feiten toch weer ff anders te liggen.
ANH JANSEN 11-04-2014 17:51
Juist het doorgevoerde winstoogmerk van de verzekeraars, in combinatie met afschaffing van alle ex poste risico verevening maakt het zeer onverstandig om scheiding van zorg en distributie door te voeren. Verzekeraars gaan iedere kans om versnippering, aanbesteding, tegen elkaar uitspelen om maar geld uit te sparen benutten. En dat gaat ten koste van de zorg voor de verplicht verzekerden. De Landsadvocaat Pels, Rijcken&Drooglever heeft uitgelegd dat de zorgplicht van verzekeraars juridisch niets voorstelt en dat weten de verzekeraars.

Om de zorg op EU peil te houden is het in 1 hand houden van distributie en zorg door apotheken noodzakelijk.
Walgreens en de Denen steunen dit pleidooi.
ANH JANSEN 11-04-2014 17:46
Correct. Preferentie beleid mochten de ziekenfondsen ook al uitvoeren. Ze deden dat niet omdat zij geen financieel voordeel voor zichzelf hadden om het door te voeren; ze hadden geen zin in de discussies die nu worden gevoerd.

Per 2006 is het verdienmodel van de verzekeraars gewijzigd: verschil tussen raming met VWS en de uiteindelijk gerealiseerde schadelast is de winst voor de verzekeraars; die mogen zij zelf houden!

Winstoogmerk van de verzekeraars was ook expliciet doorgevoerd om de doelmatigheid van de zorg te verbeteren.
mgvg 11-04-2014 16:25
Wat ook eens de wereld uit moet is de bewering dat het preferentiebeleid 1 van de grootste successen is van het nieuwe zorgstelsel. Dat preferentiebeleid was er okk zonder dat nieuwe zorgstelsel wel gekomen. Dat kan je om te beginnen al zien aan hun beider invoeringsdata: 1 juli 2005 voor het preferentiebeleid, 1 januari 2006 voor het nieuwe zorgstelsel.
ANH JANSEN 11-04-2014 16:05
Als de KNMP slim is vraagt zij nu A Klink het woord namens de gezond verstand gebruikers te voeren. VGZ topman die openlijk oproept te stoppen met het huidige systeemmodel! Wat wil de KNMP nog meer?

De oren laten hangen naar ASKA leden is het domste dat de KNMP kan doen. (ASKA incl. Mosadex; wat goed is voor Mosadex CV is niet per definitie goed voor afnemende apotheken) En laat experts van Walgreens maar eens overkomen voor een symposium, BvS zal wel zorgen voor de webcasts.
ANH JANSEN 11-04-2014 16:02
De Denen en de Amerikanen hebben al jarenlang ervaring met grootschalige apotheken en centrale distributie van de doosjes. Empirisch bewijs wordt dan ook geleverd dat in de extramurale farmaceutische zorg dat systeem niet werkt. Met een vestigingsbeleid kan een efficient en patiënt vriendelijk en flexibel distributie netwerk worden opgezet en in stand gehouden. De slinger slaat in het KNMP/ASKA/ZN/VWS model veel te ver door. Dat is al uitgeprobeerd en werkt niet.

Vraag het Walgreens. Vraag het de Denen. Vraag het de Zweden. Vraag het de Noren.

Wat wel moet en kan is scheiding van kosten: materiaalkosten apart van de zorgkosten. De huidige vermenging gaat ten koste van de kwaliteit!
mgvg 11-04-2014 15:46
Het doet mij ook verdriet te moeten constatersn, maar de apotheek in zijn huidige organisatievorm heeft toch echt zijn langste tijd gehad nu. En begrijp me goed, ik ben okk voorvechter van de rol van de apotheek. Hoe het ook komt: de JNMP heeft het steeds over de apotheker, in plaats van de apotheek. En dan kring je een oplossing toegesneden op de apotheker. Leveringsproblemen, recalls etc. zijn juist op grotere schaal beter op te vangen. Snelheid van levering is alleen maar afhankelijk van op welke schaal je het organiseert. Normaal houd ik niet van oplossingen vanaf de tekentafel. Maar hier zie ik voor het nieuwe model, vergeleken met het oude, alleen maar voordelen.
schuiringa 11-04-2014 15:38
Het KNMP hoofdkantoor wordt bijne geheel betaald door VWS.

Daar is geen enkele medewerker geinteresseerd in de leden.

Doe wat de LHV heeft gedaan.

Van 430 medewerkers terug naar 80 medewerkers ( farmamagazine april 2014 S van Eijck.

Deze medewerkers worden uit de contributie van de leden betaald.

Dan krijg je weer mensen die voor de leden werken.
ANH JANSEN 11-04-2014 13:24
Wat wel moet gebeuren is scheiding van bekostiging van materiaalkosten en zorgkosten. Nu wordt een deel van de vergoeding voor zorg gestoken in de materiaalkosten om de geneesmiddelen te kunnen inkopen en leveren aan de verplicht verzekerden. NZa stelt dat materiaalkosten een eigen kostendekkend tarief kennen. In werkelijkheid eisen verzekeraars bevroren prijzen, fantasie prijzen, couvert prijzen, VWS/NOAC achtige prijzen. De apothekers hebben de keuze; geen contract en failliet of contract en minder zorg leveren, maar wel de materialen.

KNMP is enorm vervreemd van de realiteit.

In de Kwaliteitsagenda is er nog geen overeenstemming over de toekomstvisie. De KNMP kan altijd bellen!
ANH JANSEN 11-04-2014 13:18
Bedenk de problemen die er ontstaan bij centrale distributie. Verkeerd geleverd. Te weinig geleverd. Nu nodig. Verkeerd voorgeschreven, wijziging van sterkte, wijziging van toedieningsvorm, toch een baxter; maak een spoed tray. enz.enz.enz. Zorg is niet planbaar! Extramurale farmaceutische zorg is niet planbaar! Zie de Zorgabonnementen; gaat dat 12 mnd per jaar automatisch? Geen wijzigingen? Geen stopzettingen? Wijziging in gebruik?

De managers bij ASKA, VWS en KNMP kijken naar hun spread sheets en macro cijfers en vergeten de micro wereld van de patïënt. En juist in de tijd dat de patiënten thuis moeten blijven!
ANH JANSEN 11-04-2014 13:15
Deens model: alle medicijnen verlopen via een openbare apotheek, humaan en dierlijk. Binnen 15 minuten moet een Deen een apotheek kunnen binnenlopen. Een apotheker is verantwoordelijk. Per apotheek een veelvoud van apothekers die zich voornamelijk bezig houden met farmacotherapie richting alle kanten: artsen, specialisten en patienten. Ook op macro niveau. Alles is transparant. Geen concurrentie, marktwerking op basis van benchmarking. Gemiddelde apotheek is 18.000 patienten groot, met een spreiding van 4.000 tot 50.000. Bij grotere apotheken krijg je teveel mensen op 1 oppervlak en daalt de productie en het overzicht. Vestigingsbeleid is dan ook een randvoorwaarde.
ANH JANSEN 11-04-2014 13:12
Kom eens een dagje meelopen. Als de advisering via kanaal 1 gaat en de levering via kanaal 2 ontstaan er mega problemen: weer een knip en communicatie/medicatie overdracht met alle fouten van dien. Onbegrijpelijk dat de KNMP en ASKA dit model toch voorstaan. In de USA is dit uitgeprobeerd en Walgreen adverteert nu met; "voorraad houdend, bereidend etc. omdat patienten en artsen het niet accepteren; levertijden van x dagen, geen greep op wat wordt geleverd en miscommunicatie tussen arts-apotheek-patient-centraal distributie punt.
Deens model is daarom favoriet bij de boeren: gezond verstand gebruiken.
mgvg 11-04-2014 12:22
Het einde van de apotheek zoals wij die nu kennen. Ik vond altijd al dat wat de KNMP als taken van de apotheker? apotheek? zag, niet paste op de manier waarop de huidige apotheek georganiseerd is: de enige die goed kan advisren in de huidige apotheek, is de apotheker zelf. Maar in de huidige organisatie, ziet die hooguit 10 % van de patienten. In de nieuwe vorm is dat veel beter geregeld. En de distributie vanuit een centraal punt, bijv. Via bol.com
Kees zwaan 11-04-2014 08:05
'Overgaan op financiering van uitkomsten. Harde uitkomsten. Zo ga je toch ook om bij de aankoop van een auto? Je wil toch weten wat je koopt?':

Ik vrees dat de zorgconsument te zijner tijd zèlf die auto wordt:
Na 10-15 jaar zorg consumeren rijp voor de sloop.
henricop 10-04-2014 21:43
KNMP is er met boter en suiker ingetuind.
Apothekers en distributie worden losgeknipt.
SOVA model (met apotheker van Loenhout) : bij elke huisarts een uitdeelpost met een robotje. Wordt door IGZ al gedoogd. 8000 uitdeelpunten met een robot voor de spoed is de toekomst. KNMP weet het niet en doet er niets mee. In bestuurlijk overleg lekker tegen artsen aanschurken maar straks is de apotheker passe.
ANH JANSEN 10-04-2014 20:11
Los van God?

Pieter Hasekamp @Hasekamp · 8 apr.
Mijn presentatie op @Clinghealth nu online: http://youtu.be/BMqwRb7sVYE . Inzetten op transparantie kwaliteit en afschaffen aanbiedersbekostiging

Verplicht kijkstof voor alle zorgaanbieders. Dit is de beleidslijn van ZN. Afschaffen van aanbiedersbekostiging.

Overgaan op financiering van uitkomsten. Harde uitkomsten. Zo ga je toch ook om bij de aankoop van een auto? Je wil toch weten wat je koopt? Je bekostigd toch niet de autoverkoper?

Logica van ZN directeur Pieter Hasekamp.

Populatie bekostiging zonder 100% risico verevening moet niet worden doorgevoerd stelt de andere spreker: E Schut!
ANH JANSEN 10-04-2014 18:50
http://www.nrc.nl/nieuws/2014/04/10/interne-wanorde-bij-zorgautoriteit-medische-gegevens-onveilig-klokkenluider-genegeerd/

600 pagina's.

En wat heeft Theo Langejan te melden?

‘Gebreken zijn ernstig’
Bestuursvoorzitter Theo Langejan:


“Wat er met Arthur is gebeurd heeft mij geschokt. We zijn er ondersteboven van. Nu nog. Dat neemt niet weg dat de gebreken die hij noemt ernstig zijn. Arthur was een van de mensen die een key-user was. Die was aangesteld om dit soort fouten op te zoeken.

En zijn stoepje is weer schoon.
ANH JANSEN 10-04-2014 18:47
Was deze adviseur wellicht Henk van Vliet?

Naming en shaming geldt alleen voor zorgaanbieders.

Ambtenaren frauderen niet. Goudeerlijke lui.

Maandag IGZ op bezoek. Al eerder 3x op bezoek gehad.

Zo werkt dat in dit land. "Last man standing". Staat ook op de NZa harde V Schijf. V van Victorie.

De NZa heeft Bruce Willis als rolmodel. Die Hard. Complete serie. Ook op de V Schijf.

En SAW 1 t/m 13. Grijsgedraaid.
ANH JANSEN 10-04-2014 18:44
Neem de adviseur van de raad van bestuur. Hij wordt in 2012 consultant voor de farmaceutische industrie. Als fabrikant Bayer in augustus dat jaar de NZa voor de rechter daagt over vergoeden van geneesmiddelen, blijkt de consultant over de conceptdagvaarding te beschikken. In het dossier zit een e-mail van hem waarin staat dat hij het stuk van het hoofd juridische zaken van de NZa heeft gekregen.

--Tja. Wat de politici zich in dit land permitteren kan aan ambtenaren niet worden ontzegd. Voor Griekenland hoefde je al niet af te reizen naar Griekenland, maar voor de Oekraïne hoef je nu ook niet meer weg te gaan.

Maar dit is wel heel erg afwijkend van norm gedrag.
ANH JANSEN 10-04-2014 18:41
Los van distributie of van God los?

De NZa vliegt de bocht uit. Wat nu naar buiten komt zet dit hele BOF in ander daglicht. Wat speelt er allemaal niet in de achterkamertjes in dit land?

2. Overstappen naar instellingen waar toezicht op werd gehouden
Ook verlaten medewerkers met grote regelmaat de NZa om te gaan werken bij instellingen waarop zij eerst toezicht hielden. Regels die dat verbieden heeft de NZa niet, terwijl de toezichthouder straffen kan opleggen aan de onder haar toezicht staande instellingen en die instellingen ook kan dwingen vertrouwelijke informatie met de NZa te delen. Medewerkers beschikken per definitie over vertrouwelijke informatie over de zorgsector.
ANH JANSEN 10-04-2014 14:28
Wat gebeurd er als je de bof oploopt als volwassene?

Boffen we met deze BOF of lopen we nu de bof op?

Wat goed is voor de KNMP is niet goed voor de extramurale apotheken. Dat is wel duidelijk. Mediq, Alphega, Benu en Mosadex zijn al een tijdje aan het voorsorteren op scheiding van zorg en handel: zij de handel en wij de zorg.
Centrale registratie van herhaalreceptuur gebeurd nu al. Bij mosadex leef.nl en zogenaamde aparte kluisjes per apotheek. ICT grapje.
W vd Meeren; we moeten stoppen met dom door te modderen en overgaan op intelligent voort modderen.
A Klink: we moeten met deze onzin stoppen!
P Hasekamp: we moeten overnemen wat ze in Zweden en Denemarken doen. Slim bezig.
ANH JANSEN 10-04-2014 14:21
In Forum discussie op deel 3 is Wim vd Meeren aan het woord: we moeten onze zegeningen tellen; er zijn geen wachtlijsten meer (iedereen lacht), kwaliteit is beter (iedereen ligt dubbel) en kosten zijn lager ( iedereen rolt over de grond)..... Uitsmijter: "we moeten stoppen met zo dom door te modderen, maar intelligenter voortmodderen".

Pieter Hasekamp: WNT moet gaan gelden voor alle zorgaanbieders, maar niet voor bestuurders en werknemers van verzekeraars. Er moet een prikkel zijn om doelmatig zorg in te kopen.

En daarna sla je het krat achterover en vraag je je af of scheiding van zorg en distributie ook gebeurd in Zweden en Denemarken? Neen dus. En dat is intelligent.
ANH JANSEN 10-04-2014 14:16
Gun je zelf een goed weekend, sla bier en chips in, en bekijk de Clingendaal Health Forum 2014 webcasts op Youtube.

Webcast 2 is A Klink van 45min tot 1.05. Prima verhaal. Ontboezeming over wangedrag VGZ is helder; voor laagste prijs gaan is onverstandig. VGZ legt geld toe op klanten uit Rotterdam en onthoudt zorg om kosten te drukken.

A Klink: dit systeem loopt vast. Zitten paradoxale prikkels in en het is krankzinnig dat wij dit hebben ingevoerd.

Pieter Hasekamp in deel 3: we moeten invoeren wat zij in Denemarken en Zweden aan het doen zijn. Hun zorg is beter en goedkoper. Wat wil Nederland nog meer?
Meijer Apeldoorn 10-04-2014 09:36
Na de diagnose bepaalt de apotheker de farmacotherapie en de distributie.
2 apothekers op pakweg 15000 patienten kunnen dit gemakkelijk aan.
Daarbij komt nog dat steeds meer ( vrouwelijke) huisartsen een voorkeur hebben voor het werken in deeltijd en geen bezwaar hebben tegen het werken in loondienst.
Dus: de apotheker als spin in het web en de arts in loondienst.
Dit leidt tot minstens zo goede en in ieder geval efficientere zorg.
Ik zeg niet dat het zo zou moeten, maar het klakkeloos aannemen van het omgekeerde scenario gaat mij wel te ver. Als je dan toch naar de toekomst wilt kijken moet je wel eerst alle vooroordelen over boord durven zetten.
Meijer Apeldoorn 10-04-2014 09:30
Typisch staaltje historisch denken. De apoteker is gewend bedrijfsmatig te denken, de huisarts niet.
Dus is het logischer de zorg door de apotheker te laten regelen. De huisarts voor de zorg en de diagnose, de rest wordt door de apotheker geregeld. Bij de huisarts komt een eerste intake mbv een simpel,diagnoseprogrammaatje , waardoor een groot deel van de zorgvraag al kan worden ondervangen, en de huisarts tijd krijgt voor de werkelijke probleemgevallen.
Een vrouw die belt vanwege een vermoedelijke blaasontsteking hoeft echt niet eerst bij de huisarts langs te komen. Zo zijn er nog vele andere voorbeelden die tot efficientere zorg kunnen leiden.
apor 10-04-2014 08:56
Zelfs Frank heeft het door!

Blijf op de hoogte

Wilt u altijd op de hoogte blijven van de laatste veranderingen en nieuws over Farma-actueel? Vraag de nieuwsbrief aan door uw e-mailadres hieronder in te vullen.