Ons laatste Nieuws
10 apr
Frank van Wijck: Los van de distributie
Edith Schippers heeft haar kwaliteitsagenda voor de farmaceutische zorg aangeboden aan de Tweede Kamer. De hoofdlijnen zijn helder: inzichtelijke prijzen, betere ICT-systemen en een standaard medicatiebeoordeling voor patiënten die meerdere geneesmiddelen gebruiken. Kern is dat de rol van de apotheker als zorgverlener moet worden versterkt om de medicatieveiligheid en gezondheid van de patiënt te verbeteren. (Arts en Auto)
Edith Schippers heeft haar kwaliteitsagenda voor de farmaceutische zorg aangeboden aan de Tweede Kamer. De hoofdlijnen zijn helder: inzichtelijke prijzen, betere ICT-systemen en een standaard medicatiebeoordeling voor patiënten die meerdere geneesmiddelen gebruiken. Kern is dat de rol van de apotheker als zorgverlener moet worden versterkt om de medicatieveiligheid en gezondheid van de patiënt te verbeteren. (Arts en Auto)
De onze staat al jaren werkeloos en leeg. Wellicht wil iemand er een kopen?
Om een voorbeeld te geven: onze bezorger weet dat als mw. van Gerven niet thuis is, de medicijnen toch bezorgd kunnen worden. De sleutel van de schuur ligt namelijk onder de tuinkabouter met de blauwe muts. Zo kunnen de medicijnen in de schuur gezet worden conform de afspraak en doet de bezorger een briefje in de bus. Ziet u dat TNT of Bol.com al doen.?Overigens is dit geen incident. Er zijn bij elke apotheek tientallen van dergelijke voorbeelden.
1. Farmaactueel publiceert allerlei berichten onder andere uit de pers. Ik neem aan dat niemand meer zo naief is dat hij/zij gelooft dat alles wat de pers schrijft waar is.
2. Typisch geval van wat statistici n=1 noemen. Als iets op een plaats werkt, wil dat uiteraard niet zeggen dat je dat dan meteen als landelijk model moet of kunt gebruiken.
3.In het genoemde geval ging het om een soort uitdelpost van een bestande apotheek, die daarbij gebruik maakt van de ruimere openingstijden van de supermarkt. Heeft dus niets met een ander distributiemodel te maken.
Immers daar worden de extra kosten terugverdiend uit de inkoopmarge.Of de bezorgkosten doorberekend.
Waar zit deze marge bij de apotheek? Bezorgkosten als extra declaratieregel? Vergeet het maar.
Inkoopmarge? Bij preferent is inkoop gelijk aan verkoop. Bij rechtstreekse leveringen betekent inkoop een verlies, en op de rest zit claw- back.
Ik zou willen dat er voldoende marge was om structureel te kunnen bezorgen.
Het op emotionele/ onderbuikgevoelens kiezen voor een ander systeem zonder dat daar duidelijke voordelen aan zijn verbonden is een domme keuze.
Pak een bierviltje en bereken daarop de extra kosten van bezorgdistributie versus het huidige systeem:
Kosten geneesmiddelen= preferente prijs, in beide modellen gelijk.
Kosten gediplomeerd personeel , in beide gevallen gelijk. Immers e moet hetzelfde werk worden gedaan. Vervolgens komt de klant het zelf afhalen, vesus bezorgen.
Meerkosten bezorgen: tussen de 5 en 10 euro per pakket. Waar wordt dat dan terugverdiend.? Niet vergeten dat het saneren van de huidige locaties en het opzetten van nieuwe locaties ook initieel veel extra geld kost. Alle " bezorgapotheken" zijn failliet gegaan! Ik heb nog geen goed argument gehoord.
Wie wordt er beter van? TNT,Bol.com?
En Walgreens weigert contracten te tekenen die onder de kostprijs liggen. 25% van de regels misgelopen, na 1 jaar kwam de betreffende verzekeraar terug, met een hoger tarief.
Scheiding van zorg en distributie is het allerdomste dat de KNMP/ASKA heeft mee kunnen instemmen. Werkelijk van God Los. Dan heb je als beroepsvereniging helemaal niets begrepen van de praktijk van extramurale farmacie.
En omzetten van morfine cassettes naar morfine infuuzakken? Hoe doe je dat vanaf afstand? Heeft niets te maken met controlitis of domeindenken, maar alles met zorg leveren zoals zorg moet worden geleverd.
Senang voelen in een kantoortuin en wat in gang zetten en dan maar hopen dat de verdere keten doet wat zij moet doen binnen de door de verzekeraar gestelde tijden en termijnen is toch wat anders: je verschuilt je voor de patient en wentelt verantwoordelijkheid af op anderen.
Het wordt echt tijd om je daar eens in te verdiepen. Het gedrag van de verzekeraars is dan zo vreemd niet.
Gaat niet om de distributie an sich, maar om greep te behouden op wat een patient moet krijgen en erop kunnen toezien dat de patient ook daadwerkelijk krijgt binnen de door de patient gewenste tijd. Dat kan niet op afstand.
Ook vandaag weer een aantal ad hoc oplossingen en zeer flexibel moeten inspelen op onverwachte wijzigingen in klinisch beeld.
Kom eens een paar dagen met onze bezorger meelopen.Het zal snel duidelijk zijn wat een dergelijk model aan gaat richten. Ik vindt het prima dat er mensen zijn die een hekel hebben aan apothekers.
Het zij zo. Echter onderbuikgevoelens gebruiken als leidraad om een goed functionerend, goedkoop en klantgericht systeem om zeep te helpen is idioot.
Als dat wel zo was, zou de discussie hierover makkelijk en rationeel zijn.
De huidige discussie is dat niet. De waarheid is dat er sprake is van een op emotie en onderbuikgevoelens gebaseerde stellingname, die wordt gevoed door het feit dat apotheken in het inmiddels verre verleden veel geld hebben verdiend. Overigens niet aan de distributie maar aan de inkoop. Hoewel dat al lang niet meer aan de orde is, zijn de negatieve gevoelens die dit oproept bij bepaalde politici en beleidsmakers nog bijzonder levend.
Om de zorg op EU peil te houden is het in 1 hand houden van distributie en zorg door apotheken noodzakelijk.
Walgreens en de Denen steunen dit pleidooi.
Per 2006 is het verdienmodel van de verzekeraars gewijzigd: verschil tussen raming met VWS en de uiteindelijk gerealiseerde schadelast is de winst voor de verzekeraars; die mogen zij zelf houden!
Winstoogmerk van de verzekeraars was ook expliciet doorgevoerd om de doelmatigheid van de zorg te verbeteren.
De oren laten hangen naar ASKA leden is het domste dat de KNMP kan doen. (ASKA incl. Mosadex; wat goed is voor Mosadex CV is niet per definitie goed voor afnemende apotheken) En laat experts van Walgreens maar eens overkomen voor een symposium, BvS zal wel zorgen voor de webcasts.
Vraag het Walgreens. Vraag het de Denen. Vraag het de Zweden. Vraag het de Noren.
Wat wel moet en kan is scheiding van kosten: materiaalkosten apart van de zorgkosten. De huidige vermenging gaat ten koste van de kwaliteit!
Daar is geen enkele medewerker geinteresseerd in de leden.
Doe wat de LHV heeft gedaan.
Van 430 medewerkers terug naar 80 medewerkers ( farmamagazine april 2014 S van Eijck.
Deze medewerkers worden uit de contributie van de leden betaald.
Dan krijg je weer mensen die voor de leden werken.
KNMP is enorm vervreemd van de realiteit.
In de Kwaliteitsagenda is er nog geen overeenstemming over de toekomstvisie. De KNMP kan altijd bellen!
De managers bij ASKA, VWS en KNMP kijken naar hun spread sheets en macro cijfers en vergeten de micro wereld van de patïënt. En juist in de tijd dat de patiënten thuis moeten blijven!
Deens model is daarom favoriet bij de boeren: gezond verstand gebruiken.
Ik vrees dat de zorgconsument te zijner tijd zèlf die auto wordt:
Na 10-15 jaar zorg consumeren rijp voor de sloop.
Apothekers en distributie worden losgeknipt.
SOVA model (met apotheker van Loenhout) : bij elke huisarts een uitdeelpost met een robotje. Wordt door IGZ al gedoogd. 8000 uitdeelpunten met een robot voor de spoed is de toekomst. KNMP weet het niet en doet er niets mee. In bestuurlijk overleg lekker tegen artsen aanschurken maar straks is de apotheker passe.
Pieter Hasekamp @Hasekamp · 8 apr.
Mijn presentatie op @Clinghealth nu online: http://youtu.be/BMqwRb7sVYE . Inzetten op transparantie kwaliteit en afschaffen aanbiedersbekostiging
Verplicht kijkstof voor alle zorgaanbieders. Dit is de beleidslijn van ZN. Afschaffen van aanbiedersbekostiging.
Overgaan op financiering van uitkomsten. Harde uitkomsten. Zo ga je toch ook om bij de aankoop van een auto? Je wil toch weten wat je koopt? Je bekostigd toch niet de autoverkoper?
Logica van ZN directeur Pieter Hasekamp.
Populatie bekostiging zonder 100% risico verevening moet niet worden doorgevoerd stelt de andere spreker: E Schut!
600 pagina's.
En wat heeft Theo Langejan te melden?
‘Gebreken zijn ernstig’
Bestuursvoorzitter Theo Langejan:
“Wat er met Arthur is gebeurd heeft mij geschokt. We zijn er ondersteboven van. Nu nog. Dat neemt niet weg dat de gebreken die hij noemt ernstig zijn. Arthur was een van de mensen die een key-user was. Die was aangesteld om dit soort fouten op te zoeken.
En zijn stoepje is weer schoon.
Naming en shaming geldt alleen voor zorgaanbieders.
Ambtenaren frauderen niet. Goudeerlijke lui.
Maandag IGZ op bezoek. Al eerder 3x op bezoek gehad.
Zo werkt dat in dit land. "Last man standing". Staat ook op de NZa harde V Schijf. V van Victorie.
De NZa heeft Bruce Willis als rolmodel. Die Hard. Complete serie. Ook op de V Schijf.
En SAW 1 t/m 13. Grijsgedraaid.
--Tja. Wat de politici zich in dit land permitteren kan aan ambtenaren niet worden ontzegd. Voor Griekenland hoefde je al niet af te reizen naar Griekenland, maar voor de Oekraïne hoef je nu ook niet meer weg te gaan.
Maar dit is wel heel erg afwijkend van norm gedrag.
De NZa vliegt de bocht uit. Wat nu naar buiten komt zet dit hele BOF in ander daglicht. Wat speelt er allemaal niet in de achterkamertjes in dit land?
2. Overstappen naar instellingen waar toezicht op werd gehouden
Ook verlaten medewerkers met grote regelmaat de NZa om te gaan werken bij instellingen waarop zij eerst toezicht hielden. Regels die dat verbieden heeft de NZa niet, terwijl de toezichthouder straffen kan opleggen aan de onder haar toezicht staande instellingen en die instellingen ook kan dwingen vertrouwelijke informatie met de NZa te delen. Medewerkers beschikken per definitie over vertrouwelijke informatie over de zorgsector.
Boffen we met deze BOF of lopen we nu de bof op?
Wat goed is voor de KNMP is niet goed voor de extramurale apotheken. Dat is wel duidelijk. Mediq, Alphega, Benu en Mosadex zijn al een tijdje aan het voorsorteren op scheiding van zorg en handel: zij de handel en wij de zorg.
Centrale registratie van herhaalreceptuur gebeurd nu al. Bij mosadex leef.nl en zogenaamde aparte kluisjes per apotheek. ICT grapje.
W vd Meeren; we moeten stoppen met dom door te modderen en overgaan op intelligent voort modderen.
A Klink: we moeten met deze onzin stoppen!
P Hasekamp: we moeten overnemen wat ze in Zweden en Denemarken doen. Slim bezig.
Pieter Hasekamp: WNT moet gaan gelden voor alle zorgaanbieders, maar niet voor bestuurders en werknemers van verzekeraars. Er moet een prikkel zijn om doelmatig zorg in te kopen.
En daarna sla je het krat achterover en vraag je je af of scheiding van zorg en distributie ook gebeurd in Zweden en Denemarken? Neen dus. En dat is intelligent.
Webcast 2 is A Klink van 45min tot 1.05. Prima verhaal. Ontboezeming over wangedrag VGZ is helder; voor laagste prijs gaan is onverstandig. VGZ legt geld toe op klanten uit Rotterdam en onthoudt zorg om kosten te drukken.
A Klink: dit systeem loopt vast. Zitten paradoxale prikkels in en het is krankzinnig dat wij dit hebben ingevoerd.
Pieter Hasekamp in deel 3: we moeten invoeren wat zij in Denemarken en Zweden aan het doen zijn. Hun zorg is beter en goedkoper. Wat wil Nederland nog meer?
2 apothekers op pakweg 15000 patienten kunnen dit gemakkelijk aan.
Daarbij komt nog dat steeds meer ( vrouwelijke) huisartsen een voorkeur hebben voor het werken in deeltijd en geen bezwaar hebben tegen het werken in loondienst.
Dus: de apotheker als spin in het web en de arts in loondienst.
Dit leidt tot minstens zo goede en in ieder geval efficientere zorg.
Ik zeg niet dat het zo zou moeten, maar het klakkeloos aannemen van het omgekeerde scenario gaat mij wel te ver. Als je dan toch naar de toekomst wilt kijken moet je wel eerst alle vooroordelen over boord durven zetten.
Dus is het logischer de zorg door de apotheker te laten regelen. De huisarts voor de zorg en de diagnose, de rest wordt door de apotheker geregeld. Bij de huisarts komt een eerste intake mbv een simpel,diagnoseprogrammaatje , waardoor een groot deel van de zorgvraag al kan worden ondervangen, en de huisarts tijd krijgt voor de werkelijke probleemgevallen.
Een vrouw die belt vanwege een vermoedelijke blaasontsteking hoeft echt niet eerst bij de huisarts langs te komen. Zo zijn er nog vele andere voorbeelden die tot efficientere zorg kunnen leiden.
Blijf op de hoogte
Wilt u altijd op de hoogte blijven van de laatste veranderingen en nieuws over Farma-actueel? Vraag de nieuwsbrief aan door uw e-mailadres hieronder in te vullen.