Ons laatste Nieuws
09 nov
Bijna eenderde haalt receptgeneesmiddelen niet op bij apotheek
Het blijkt dat het percentage patiënten dat de geneesmiddelen niet binnen zeven dagen ophaalt vrijwel constant was in 2010 (24%) en 2011 (24%). Van 2011 naar 2012 steeg het percentage zorgmijders van 24% naar 28% en sindsdien is het weer vrijwel constant (28% in 2013 en 29% in 2014).(NIVEL)
Het blijkt dat het percentage patiënten dat de geneesmiddelen niet binnen zeven dagen ophaalt vrijwel constant was in 2010 (24%) en 2011 (24%). Van 2011 naar 2012 steeg het percentage zorgmijders van 24% naar 28% en sindsdien is het weer vrijwel constant (28% in 2013 en 29% in 2014).(NIVEL)
Gewoon declareren bij de patient.
Imm recepten voor artsen buiten onze wijk worden niet meer gratis bezorgd. Dat is de verantwoordelijkheid van de klant/ patient, en valt niet onder de noemer: medisch noodzakelijke bezorging. In plaats van 30.000 euro aan nodeloze bezorgingen uit te geven kun je beter meer fte' s op de vloer hebben.
Een electronisch, naar men mag aannemen in opdracht van de client/ patient, verzonden recept moet gezien worden als een schriftelijke productieopdracht waarvoor kosten verschuldigd zijn.
Het zou prettig zijn als er een termijn wordt afgesproken waarbinnen het bestelde recept moet worden afgehaald. Is de termijn verstreken dan kan een eventueel al gedeclareerd recept ( maandwissel) gecrediteerd worden, maar dan wel onder vergoeding van de gemaakte kosten voor klaarmaken, verwijderen etiketten en weer opnemen in het voorraadstaten, incl. het bijwerken van de vervaldata.
Wellicht komt 2 x het aflevertarief aardig in de buurt.
-Een disclaimer zoals een disclaimer behoort te zijn. Vraag is dan wel waarom Nivel dit onderzoek dan toch publiceert!
Geef de opdracht dan terug! Maar neen, altijd hoopt Nivel dat de KNMP er over heen leest en aan de bel trekt.
Met zo'n koepel organisatie heb je geen verzekeraar meer nodig om je kapot te maken.
PW en KNMP lopen er echter mee weg zonder te beseffen welke schade zij de apothekers weer aanrichten. 29% niet opgehaald? Dus 29% ten onrecht gedeclareerd?
Onzin. Die 29% is gemeten over alle recepten die zijn uitgeschreven en binnen 1 week zijn opgehaald van alle patiënten. Dus ook de herhaalservice e.d. patiënten.
Bij ons is nog geen 0,05% na 3 maanden niet opgehaald en wordt gecrediteerd. Voordien zijn allen nagebeld en alsnog bezorgd of opgehaald.
Blijf op de hoogte
Wilt u altijd op de hoogte blijven van de laatste veranderingen en nieuws over Farma-actueel? Vraag de nieuwsbrief aan door uw e-mailadres hieronder in te vullen.