Ons laatste Nieuws


Bekijk alle nieuwsberichten op farmaactueel.nl 


07 apr

Zelfzorgmiddelen dalen 5,3 procent bij apothekers

Ketendrogisterijen, zoals Etos en Kruidvat, en supermarkten boeken een omzetstijging van 8 procent in de verkoop van zelfzorgmedicatie in 2015. Apothekers zien in 2015 de omzet van het assortiment zelfzorgmedicatie dalen met 5,3 procent ten opzichte van 2014. Ook de zelfstandige drogist levert in: het aantal drogisterijen is gedaald met 12 procent en de omzet met 15,2 procent. De omzet van de gehele zelfzorgmarkt steeg met 0,9 procent.

         

Dit blijkt uit de zelfzorgmarktcijfers over 2015 van Neprofarm, de Nederlandse Vereniging van Farmaceutische Industrie van Zelfzorggeneesmiddelen en Gezondheidsproducten. Bernard Mauritz, directeur van Neprofarm: ‘De consument weet zelf steeds beter wat hij wil, wat hij nodig heeft en waar hij dat wil halen. De trend is snel en efficiënt, eigenlijk van speciaalzaak naar een gemakkelijk toegankelijk verkooppunt.’

 

Omzet zelfzorgmarkt stijgt met 0,9 procent, mede door griepgolf

De omzet van de totale zelfzorgmarkt stijgt met 0,9 procent. Deze stijging valt mede door griepgolf te verklaren. Mauritz: ‘De groei van de zelfzorgmarkt in 2015 komt mede door de griepgolf in de winter van 2014 en 2015. Die periode liet een verkoopgroei van 7,9 procent zien in de productcategorie luchtwegaandoeningen.’

 

Top 3 zelfzorgmedicatie

Producten voor de luchtwegen zijn met 20,8 procent van de omzet de grootste productgroep. Andere productgroepen die in 2015 goed verkochten in zowel apotheken, supermarkten als drogisterijen zijn de producten tegen pijn (19,6%) en vitamines en mineralen (18,7%). Vitamines en mineralen zijn nog steeds de grootste productgroep in de drogisterij.

 

Consumenten kopen producten uit elk van de drie grootste productgroepen (producten voor de luchtwegen, tegen pijn en vitamines/mineralen) inmiddels meer in de supermarkt dan in de apotheek.

medicijnman 11-04-2016 16:50
Eindelijk begint enig gezond verstand door te breken, Vichy en Roc proberen te profiteren van het serieuze imago van de apotheek om zo hun (te) dure cosmetica te slijten. Dat apothekers zo graag ze in huis hebben was mij altijd al een raadsel, het kost veel tijd om de boel bij te houden, de verkoop en winst is/was minimaal en als het druk is dan is het gewoon weg een ramp als je daar tijd aan moet gaan besteden, terwijl mensen met serieuze gezondheidsproblemen geholpen moeten worden en zien dat zij moeten wachten omdat een klant advies wil hebben over een cosmeticaproduct, dat is een degradatie van het beroep en heeft een negatieve uitstraling.
Meijer Apeldoorn 07-04-2016 20:02
Kortom een nogal dure manier om assistentes bezig te houden. Goed voor de werkgelegenheid, dat dan weer wel.
Als je dan wilt stoppen en contact probeert op te nemen met Vichy/ Cosmetique om alles netjes af te wikkelen, laten ze nooit meer iets van zich horen.
. De loyaliteit van Vichy/ Cosmetique reikt niet verder dan de laatste factuur. Waarschijnlijk mijn eigen schuld, had ik maar Inneov moeten gaan verkopen.
Het gebruik/ misbruik van het imago van de apotheker als betrouwbare leverancier wordt slecht beloond.
Meijer Apeldoorn 07-04-2016 19:54
Eindelijk: we worden verstandig. Ook de ketens zien inmiddels in dat de toekomst van de farmacie niet bij de OTC ligt. Marginaal aandeel in omzet en winst.
OTC is een middel om je te profileren. Zinvol assortiment tegen lage prijzen. Laat de anderen de troep maar verkopen. Beter een klant aan je binden met een advies of een goedkope OTC dan eenmalig dure en overbodige produkten verkopen. Wel eens uitgerekend hoeveel je nu netto aan bv Vichy overhoudt? Afschrijving op inrichting, verlies door proletarisch winkelen,spillage door veroudering van het weer veranderde assortiment, opleidingskosten ,handling ( bestellen, opruimen, stickeren etc).

Blijf op de hoogte

Wilt u altijd op de hoogte blijven van de laatste veranderingen en nieuws over Farma-actueel? Vraag de nieuwsbrief aan door uw e-mailadres hieronder in te vullen.