Ons laatste Nieuws
05 aug
Blog Wim Schellekens, voormalig hoofdinspecteur IGZ:
Indicatoren zijn onmisbaar, maar ze blijven een hulpmiddel en geen doel op zichzelf. Ze zijn alleen kwaliteitverbeterend en motiverend voor zorgverleners als aan voorwaarden is voldaan. Pas dan zijn ze ook nuttig in het stelsel: voor patiënten, zorgverzekeraars en IGZ.
Indicatoren zijn onmisbaar, maar ze blijven een hulpmiddel en geen doel op zichzelf. Ze zijn alleen kwaliteitverbeterend en motiverend voor zorgverleners als aan voorwaarden is voldaan. Pas dan zijn ze ook nuttig in het stelsel: voor patiënten, zorgverzekeraars en IGZ.
Zeker achter de eisen van de IGZ moet een regel-recept-waarde komen.
ervoor zorgen dat verschillende soorten zorgaanbieders zich sneller gezamenlijk achter
eenzelfde gezondheidsdoel scharen. De gezamenlijke uitkomsten worden beloond."
Komt rechtstreeks uit de VS. Money talks!
En ieder jaar is het aantal wisselende verzekerden verminderd. Wisselen per zorgverzekeraar concern!
En ieder vraagt de NZa zich af hoe dit nu toch komt.
Wat doet een consument die teveel keuzes voorgelegd krijgt? Keuzestress? Keuzemoeiheid?
Die blijft zitten.
En in de zorg weet je niet van tevoren wat je gaat overkomen. Hoe kan je dan de juiste polis vooraf kiezen?
Een indicator voor het systeemmodel zorgstelsel 2006?
De NZa heeft de inbreng van Wim Schellekens nog niet ontvangen, laat staan gelezen.
De NZa gaat stug door op de ingeslagen weg; wat kan met de ziektekostenpolissen voor de verzekerden, 1600 verschillende per jaar, kan ook met de contractering; 20 pagina's verschillen in alle mogelijke combinaties.
Wat wil een verzekeraar nog meer? Wat een formidabele indicator. KPMG Plexus maakt de geesten in bestuurlijk Nederland rijp voor de ProvenCare methode; statistische innovatie.
Dat het percentage ontslagen patiënten met 10% is gestegen bij ProvenCare is KPMG Plexus ontgaan; wat is de sterfte in de thuis, verpleeg, hospice situatie niet?
Huur een zeer goede statisticus in om aan de wensen van politiek en ambtenarij te voldoen. En schuif wat door aan KPMG Plexus.
De macht van de zorgverzekeraars - Woensdag om 21:15
Veertig procent, blijkt uit recent onderzoek van de Autoriteit Consument en Markt, wantrouwt ziektekostenverzekeraars. Hun voornaamste bezwaar: de verzekeraars hebben het klantbelang te weinig voor ogen. Hun verdienmodel staat centraal: het gaat om omzet, niet om patiënten en huisartsen.
-Kijken om te vernemen of het misbruik van de indicatoren ook wordt aangekaart. Michiel Verkoulen komt ook; ex NZa en VVD. ZorgVuldig Advies gegarandeerd.
De lijstjes zijn dus ook niet meer betrouwbaar. Want als je ze niet de juiste kant op "corrigeert" is de kans 90% dat je gekort wordt. De hamvraag is welk percentage uit de top-10 zijn lijstje heeft gemanipuleerd. Lijstjes opleuken is in een handomdraai gedaan. Wie is er nog te vertrouwen als de overheid het vertrouwen in zorgprofessionals allang heeft opgezegd?
Ik probeer gewoon elke dag mijn werk kwalitatief juist uit te voeren. De overheid maakt er een kat en muis spelletje van.
Al die lijstjes invullen is volstrekt inefficient.
Laten we er naar streven om 1 lijst te maken waar alle organisaties en vooral wij zelf mee kunnen en willen werken.
Stop Kafka.
Dat krijg je ervan als dit soort lijstjes worden opgesteld door mensen die totaal niet weten wat er in een apotheek gebeurd. Uiteraard ligt een en ander veel gecompliceerder. De totale doorlooptijd van een recept is wellicht een betere maat, maar ja dat kun je er via een patienten enquete niet uithalen.
Ergens is het wel raar dat zorgverleners allerlei diploma's en opleidingen moeten hebben, en dat aan degenen die ze beoordelen geen eisen worden gesteld.
Een praktijkvoorbeeld van zo maar een indicator? In een van de onderzoeken hanteert men de wachttijd als criterium voor een voldoende personeelsbezetting. Op dit punt is het dus makkelijk scoren: zet iemand bijnhet deur, daar moeten de klanten alle recepten afgeven en mogen pas 3 dagen later terugkomen om af te halen. Wachttijden?
De menselijke maat is al lang een vloekwoord in de zorg en al helemaal bij de genoemde instanties.
De oplossing? Breng de expertise terug! Dat gaat niet gebeuren natuurlijk om twee redenen. De eerste is natuurlijk geld .
Blijf op de hoogte
Wilt u altijd op de hoogte blijven van de laatste veranderingen en nieuws over Farma-actueel? Vraag de nieuwsbrief aan door uw e-mailadres hieronder in te vullen.