Ons laatste Nieuws


Bekijk alle nieuwsberichten op farmaactueel.nl 


04 jun

Meldpunt Medicijnkosten inventariseert klachten over vergoedingen

Het Meldpunt Medicijnkosten inventariseert klachten van patiënten over de vergoeding van medicijnen en hulpmiddelen. Apothekersorganisatie KNMP lanceert het meldpunt vandaag op apotheek.nl.


Den Haag, 4 juni 2015 - Het Meldpunt Medicijnkosten inventariseert klachten van patiënten over de vergoeding van medicijnen en hulpmiddelen. Apothekersorganisatie KNMP lanceert het meldpunt vandaag op apotheek.nl.

   
     

 

Aanleiding voor de lancering zijn de dagelijkse discussies in de apotheek over de kosten en vergoeding van medicijnen. Apothekers gaan hun patiënten vragen om via het Meldpunt Medicijnkosten op apotheek.nl hun klacht te melden over kosten in de apotheek. Komend najaar brengt de KNMP de resultaten naar buiten. Met de uitkomsten wil de apothekersorganisatie een bijdrage leveren aan transparante en begrijpelijke informatie voor het publiek.

 

 

Complexe regelgeving en polisvoorwaarden

Veel van de klachten en vragen aan de apotheekbalie gaan niet over het medicijngebruik, maar over de vergoeding. Patiënten vragen zich af waarom ze moeten betalen voor uitleg bij medicijnen. Of waarom zij een ander medicijn krijgen dan ze gewend zijn. Waarom ze hun medicijnen bij een andere apotheek moeten ophalen. Of waarom ze in het weekend meer betalen voor hun medicijnen. Deze vragen zijn te herleiden naar complexe regelgeving en naar polisvoorwaarden van zorgverzekeraars. Uitleg door het apotheekpersoneel stuit dikwijls op onbegrip.

   
     

 

Heisa in de apotheek

KNMP voorzitter Gerben Klein Nulent: “Er is dagelijks heisa in de apotheek over medicijnkosten. Daardoor kunnen apothekers en apothekersassistenten hun werk niet goed doen. Een boze patiënt staat niet meer open voor uitleg over zijn medicijnen. Overheid en zorgverzekeraars moeten zich dat veel meer aantrekken. ”

   
     

 

 

   
ANH JANSEN 04-06-2015 17:43
De actie van de KNMP is nog merkwaardiger door de inbreng van Leon Tinke, namens diezelfde KNMP;

http://www.internetconsultatie.nl/wet_herpositionering_taken_nza_en_deregulering/reactie/ccd198e2-00b2-4f4e-9ea5-821d40698515

Leon Tinke ziet helemaal geen problemen. Er zijn geen problemen en als die er zijn worden die opgelost.
KNMP is immers voorstander van verdere liberalisering van de zorg en staat pal voor de prestatie bekostiging en verdere sanering van de sector.

Wat wil de KNMP nu bereiken? Bedenk ook dat de begroting van VWS in voorjaar/zomer 2015 wordt opgemaakt. Inbreng van klachtendossier komt dan enige maanden te laat.
ANH JANSEN 04-06-2015 13:12
Zinloze exercitie. De boodschapper gaat zijn eigen boodschap verzamelen en zelf rondbrengen? Is al een aantal malen eerder gebeurd en maakt totaal geen indruk op de tegenpartijen; VWS, ZN en ZN-leden en TK.

Maak een Z-index per verzekeraar. Transparant zoals transparantie moet zijn; prijzen 100% openbaar, vergoedingen openbaar en de apotheken kunnen volstaan met volgen van de ICT zoals ICT is bedoeld.

De KNMP/Z-index moet de poot eens stijfhouden! Geen wijzigingen doorvoeren die niet kunnen worden doorgevoerd!
Eerst de ICT op orde, dan pas de wijzigingen die ZN-leden graag wensen. En laat de verzekeraars het allemaal maar uitleggen en toelichten. Dat wil deze Minister zelf ook!

Blijf op de hoogte

Wilt u altijd op de hoogte blijven van de laatste veranderingen en nieuws over Farma-actueel? Vraag de nieuwsbrief aan door uw e-mailadres hieronder in te vullen.