Ons laatste Nieuws


Bekijk alle nieuwsberichten op farmaactueel.nl 


02 apr

Regionale samenwerking en populatiebekostiging: Slimmer met zorg

Een van de negen proeftuinen van VWS voor regionale samenwerking en populatiebekostiging is Slimmer met Zorg. In de regio Eindhoven worden diverse projecten uitgevoerd, waaronder een versterking van de coöperatie tussen apothekers en huisartsen. (FarmaMagazine)

Een van de negen proeftuinen van VWS voor regionale samenwerking en populatiebekostiging is Slimmer met Zorg. In de regio Eindhoven worden diverse projecten uitgevoerd, waaronder een versterking van de coöperatie tussen apothekers en huisartsen. (FarmaMagazine)

ANH JANSEN 04-04-2014 10:24
Correct. Dat wordt genoemd risico selectie en vindt in Nederland plaats en is ook toegestaan in de Zvw. W vd Ven maakt zich daar heel bezorgd over. De Minister niet. Zij vindt dat op die manier verzekeraars onder druk worden gezet om 'doelmatige' zorg in te kopen.

Over de 'Zorgplicht" heeft Pels et al ook wat geschreven: is inhoudsloos begrip volgens juristen.

'Vanuit een strikt juridisch gezichtspunt is de betekenis van het begrip zeer beperkt'.

pg 41/51.

En de Minister maar stellen dat verzekeraars als enigen de zorgplicht hebben zonder aan te geven dat dat niets zegt en de TK vraagt niet door.
Kees zwaan 04-04-2014 08:17
'private bedrijven geen beperkingen en verplichtingen opleggen die de bedrijfsvoering kunnen belemmeren'?

Begrijp ik hieruit dat teneinde schade te beperken voor de bedrijfsvoering van verzekeraars, de lasten/risico's doorgeschoven worden naar al dan niet risicovolle verzekerden dmv allerlei beperkingen?
ANH JANSEN 03-04-2014 18:59
Acceptatieplicht en afschaffing van de 100% risicoverevening verdraagt zich niet met EU wet en regelgeving. Zorgverzekeraars vallen onder de 3de schaderichtlijn en de Overheid kan deze private bedrijven geen beperkingen en verplichtingen opleggen die de bedrijfsvoering kunnen belemmeren. Private bedrijven werken immers voor eigen rekening en risico in volle concurrentie. Toch?

Denk dat de juridische emmer aan het overlopen is. Pels et al wijst daar ook op. Geen partij loopt echter naar de Rechter om het aan te vechten en de Overheid en verzekeraars zullen dat niet doen. Die hebben er nu nog het meeste voordeel bij; zo werkt een Kartel.
ANH JANSEN 03-04-2014 18:48
Een dergelijke voorziening zou intussen moeilijk te rijmen
zijn met het uitgangspunt van het stelsel, dat zo veel mogelijk in vrije concurrentie al
dan niet overeenkomsten op de zorginkoopmarkt tot stand komen, waarbij de prijzen
in principe alleen worden bepaald door de markt.

---Tja. Wie gaat deze bal opnemen en de weg van de AZIVO inslaan? Schrappen van art 13 maakt het voor Restitutie verzekeraars onmogelijk zich te handhaven op de markt en helemaal onmogelijk om toe treden tot de NL markt.

Juridisch inkoppertje?
Kees zwaan 03-04-2014 18:47
'En wat doet de verzekeraar? Gewoon doorschuiven/afschuiven naar de zorgaanbieder. EU prestatie? Vraag maar aan de apotheek. Declaratie? Vraag maar aan de apotheek. Wijzigingen in vergoedingen? Vraag maar aan de apotheek':

Bijkomend voordeel is dat een verzekeraar alleen telefonisch geraadpleegd kan worden. Een openbare apotheek loop je zo binnen met je vragen/klachten. Dat kan een over de balie getrokken monitor schelen in het voordeel van verzekeraar.
Goed geregeld dus.

En wat is het standaard antwoord van de apotheek: Vraag maar aan uw verzekeraar. Geheel volgens het 'kastje naar de muur principe'.
ANH JANSEN 03-04-2014 18:45
Prijsdifferentiatie tennadele van verzekeraars die enkel een restitutieverzekering aanbieden en niet contracteren met zorgaanbieders kan dan ook een belemmering opleveren voor nieuwe toetreders, in het bijzonder voor buitenlandse toetreders. Deze belemmering ontstaat op de keper beschouwd niet door regulering op de markt, maar door het
ontbreken van prijsregulering, die – theoretisch – bijvoorbeeld de vorm zou kunnen krijgen van een verplichting om aan verzekerden van zorgverzekeraars die geen overeenkomst met de zorgaanbieder hebben gesloten tarieven in rekening te brengen die zich binnen een bepaalde bandbreedte bevinden van de met zorgverzekeraars
overeengekomen tarieven.
ANH JANSEN 03-04-2014 18:39
http://www.tweedekamer.nl/kamerstukken/detail.jsp?id=2012D22920&did=2012D22920

Toetreding tot de zorgverzekeringsmarkt in juridisch perspectief

58 pgn juridische analyse. Biedt volop mogelijkheden voor partijen die de gang naar de Rechter niet vrezen; Azivo ging als eerste en enige en werd voortijdig opgekocht door Menzis. Er is nimmer een Rechter gevraagd om de Zvw en WMG te toetsen aan het EU wet en regelgeving.

Populatie bekostiging en schrappen art 13 zijn de druppels die de juridische emmer doen overlopen.

Dat laat Pels, Rijcken en Drooglever zien.
ANH JANSEN 03-04-2014 16:44
"De boodschap aan de Kamerleden was daarbij dat de zorg al best complex is, maar dat de wet- en regelgeving het vaak nog complexer maakt. De verzekerde wil als hij belt namelijk gewoon weten of iets wel of niet wordt vergoed. Maar de zorgverzekeraar moet vervolgens eerst zeven vragen stellen om het antwoord te kunnen geven. En de verzekerde denkt: wat een bureaucratie bij die zorgverzekeraars".

--En wat doet de verzekeraar? Gewoon doorschuiven/afschuiven naar de zorgaanbieder. EU prestatie? Vraag maar aan de apotheek. Declaratie? Vraag maar aan de apotheek. Wijzigingen in vergoedingen? Vraag maar aan de apotheek

Weggeman heeft een mooi alternatief voor dit onzalig systeemmodel; KISS.
ANH JANSEN 03-04-2014 16:41
https://www.zn.nl/nieuws/zn-weblog/blog/?postId=d159ae6a-910e-41be-b1db-404947f04973

Wat een verhaal.

Zorgverzekeraars zijn private ondernemingen die met elkaar concurreren. Dat houdt ze scherp en de uitvoeringskosten zijn lager dan ooit. Maar zij werken binnen een breed en gedetailleerd kader van wet- en regelgeving. De boodschap aan de Kamerleden was daarbij dat de zorg al best complex is, maar dat de wet- en regelgeving het vaak nog complexer maakt."

Ondertussen trekken verzekeraars wel gezamenlijk op en zijn de premies gelijk en het aantal wisselaar minder dan ooit.

Maar ZN blijft hameren op het frame van concurrentie.
Kees zwaan 02-04-2014 19:10
'Ze worden geacht te sturen op de betaalbaarheid en kwaliteit van zorg in het belang van hun verzekerden.'

Zoals gebruikelijk worden wordt in de beantwoording van vragen het belangrijkste weggelaten:
Met het belang van verzekerden bedoelen we die personen die géén gebruik maken van zorg, nadat de verzekeraar geheel op private wijze haar belang veiliggesteld heeft.

Extra 50+ tijd is onrendabel voor het bedrijfsecomomische model NL BV.
Naast plofkip, ploflokaal, nu ook plofzorg.
Tijd is meer dan rijp voor zorgverleners om te gaan 'ontploffen'.
ANH JANSEN 02-04-2014 19:09
1
In reactie op de brief van de minister vraagt GGZ Nederland aandacht voor een dreigende wildgroei van data-uitvragen en daarmee administratieve lasten. Kan de minister ingaan op deze zorg?
Ik vind ook dat de administratieve lasten in de zorg omlaag moeten. Niet alleen de lasten die door de overheid worden veroorzaakt, maar vooral ook de lasten die de veldpartijen elkaar opleggen met bijvoorbeeld keurmerken, certificaten en accreditaties. Ik vind het een belangrijke taak voor het Kwaliteitsinstituut om samen met het veld ook te schrappen in de uitvraag van gegevens,

-Nou dit is kat in het bakkie voor de KNMP toch?
ANH JANSEN 02-04-2014 19:00
-Maar de verzekeraar gaat niet op de stoel van de zorgaanbieder zitten. Echt niet. Wat in de spreekkamer gebeurt blijft in de spreekkamer. Daar komt de verzekeraar niet tussen. Echt niet.

Het eerlijke verhaal van de Minister en haar ambtenaren gaat zo 10 pgns door. Per antwoord een andere ambtenaar die niet met elkaar mogen overleggen. Dat houdt de ambtenaren scherp en krijg je zo'n verhaal en zo'n systeemmodel.

En geld speelt geen rol. Echt niet.
ANH JANSEN 02-04-2014 18:56
20. Is de regie van het ‘zorgproces’ nu in veel gevallen niet in handen van de zorgverzekeraar in plaats van in de handen van zorgverlener en patiënt?

Zorgverzekeraars hebben een belangrijke rol in het stelsel. Ze worden geacht te sturen op de betaalbaarheid en kwaliteit van zorg in het belang van hun verzekerden. Zorgverzekeraars kopen zorg in bij zorgaanbieders en maken daarbij afspraken over prijs en kwaliteit van de zorg. Door de omvang van de zorgverzekeraar is hij hiertoe ook in staat. Individuele patiënten, die afhankelijk zijn van de arts, zullen de prijs en kwaliteit niet zo sterk kunnen afdwingen.

ANH JANSEN 02-04-2014 18:51
Wat er in de spreekkamer wordt afgesproken ten aanzien van de behandeling is echter een zaak tussen de patiënt en de zorgverlener waarbij de zorgverlener zijn professionele verantwoordelijkheid heeft. De zorgverzekeraar is daarbij geen partij."

--Zie hier maar eens uit te komen.

En het gaat echt niet om het geld. Het geld staat niet centraal. Niet vergeten. Echt niet. De verzekeraar gaat over de kwaliteit. De Minister gaat over het geld. Echt wel.
ANH JANSEN 02-04-2014 18:50
"De zorgverzekeraar kan door middel van selectieve zorginkoop sturen op de kwaliteit van de gecontracteerde zorg van zorgaanbieders. Bijvoorbeeld op basis van onderzoek naar praktijkvariatie, zorgstandaarden of voorkeuren van zijn verzekerden kan hij met de zorgaanbieder tot specifieke afspraken komen. Het bestuur van de zorgaanbieder maakt hierover vervolgens werkafspraken met de zorgverleners die voor hem werken.
ANH JANSEN 02-04-2014 18:49
20
Kan het ‘ideaal’ zoals de RVZ dat beschrijft dat patiënt en zorgverlener samen de juiste keuze maken in de ogen van de minister worden bereikt zolang de zorgverzekeraar dit in vele gevallen in de weg blijft staan door zich inhoudelijk met de behandeling te bemoeien?

--Zelf het antwoord lezen. Er is iets ernstigs mis met de logica van de ambtenaren die namens de Minister de antwoorden opstellen.

ANH JANSEN 02-04-2014 18:46
Om effectieve concurrentie tussen verzekeraars te realiseren worden eventuele verschillen in gezondheidskenmerken van verzekerden weggenomen door risicoverevening. Aan de aanbiederzijde zijn de prestaties en/of de tarieven waar nodig gereguleerd. Langzamerhand begint het zorgaanbod te veranderen en te vernieuwen als gevolg van deze maatregelen. Nieuwe initiatieven ontstaan en oude gewoontes beginnen te veranderen, waardoor de zorg meegroeit met de wensen van de maatschappij.

--En de maatschappij is.....VWS? Ambtenarij? Openbaar Bestuur? Wat wenst de "maatschappij"?

Heeft de "maatschappij" gevraagd om dit waanzinnige model?

Het eerlijke verhaal is toch wat asymmetrisch.
ANH JANSEN 02-04-2014 18:44
Het is een misvatting dat geld verdienen steeds meer centraal is komen te staan. De wijziging van het zorgstelsel, die jaren geleden is ingezet, stelt juist de patiënt en verzekerde meer centraal.

Het zorgstelsel is privaatrechtelijk vormgegeven met sterke publieke waarborgen. Het idee achter de in 2005 ingezette hervormingen is dat door private uitvoering door verzekeraars en de concurrentie tussen verzekeraars en zorgaanbieders de publieke belangen (betaalbaarheid, kwaliteit en toegankelijkheid) het beste bereikt kunnen worden.
ANH JANSEN 02-04-2014 18:43
Het eerlijke verhaal. De Minister in antwoord op Kamervragen.

http://www.rijksoverheid.nl/ministeries/vws/documenten-en-publicaties/kamerstukken/2014/04/01/commissiebrief-over-het-rvz-advies-de-participerende-patient.html

19
Hoe wil de minister de menselijke maat terugbrengen terwijl zij het zorgstelsel zo inricht dat geld verdienen steeds meer centraal komt te staan? Is dat niet in tegenspraak met elkaar? Hoe is binnen het huidige zorgstelsel de door de minister gewenste mentaliteitsverandering mogelijk?
ANH JANSEN 02-04-2014 18:28
"De zorgaanbieders bepalen dus zelf of zij deelnemen aan het LSP, net zoals de patiënt zelf bepaalt of hij wil deelnemen aan de uitwisseling van zijn medische gegevens via het LSP".

http://www.rijksoverheid.nl/ministeries/vws/documenten-en-publicaties/kamerstukken/2014/04/02/verslag-schriftelijk-overleg.html

De Minister in antwoord op Kamervragen LSP/EPD.

Er staat nog meer in waar de honden geen brood van lusten.

Al gebeld door de KNMP/LSP/EPD lobbyist? 30% al gehaald? Zo niet, dan wordt je gekort in je contract.

Vianen zit al boven de 16.000 aanmeldingen. Dat is vast geen 30%. En allemaal vrijwillig.
henricop 02-04-2014 17:39
Er zijn in dit proces 2 rupsjes nooitgenoeg: de ZN kloon en de huisartsenzorggroep.
Als apotheker ben je het gerecht dat wordt opgediend. Voor één keer een EU gesprekje kun je goedkope handel gaan leveren. Shared savings worden tussen huisarts en ZN kloon verdeeld! zie ook de nieuwe huisartsbekostiging! Huisartsen worden betaald voor substitutie in de breedste zin.
NPCF zit te slapen, dit is afbraak van zorg in optima forma!

Dat een Mediq apotheker meewerkt zegt genoeg. zie slotzin Meijer bovenaan
ANH JANSEN 02-04-2014 17:23
Praktijk variatie is wat anders dan uitkomsten van zorg.

Populatie bekostiging en uitkomsten van zorg is de natte droom van ZN directeuren. Met A Klink als mede-directeur van ZN is de uitkomst van de betalingen aan zorgaanbieders bekend: minder, minder en veel minder. En als het toch meer zou moeten zijn, vinden de heren wel een ventiel om het minder te laten worden.

A Klink als Minister: Kaiser Permanente is wat wij hadden moeten doen. En over Mayo Clinic: dat zijn de besten, maar dat gaan we in Nederland niet doen: dat hebben wij er financieel niet voor over.

En dan als ZN vragen om uitkomsten?

Laten de zorgaanbieders zich zo graag mat zetten?
ANH JANSEN 02-04-2014 15:20
https://www.zn.nl/nieuws/zn-nieuws/nieuwsbericht/?newsId=a7001942-fcc3-4996-9f9b-811f966c6d61

"Uit het rapport komt onder meer naar voren dat informatie over de kwaliteit in de zorg nog steeds een knelpunt is. “Wij zijn bezig met het inzichtelijk maken van praktijkvariatie. Deze informatie komt voort uit onze declaratiegegevens maar eigenlijk hebben we informatie nodig over uitkomsten van behandelingen. De zorgaanbieders zijn daarbij aan zet.”

Pieter Hasekamp aan het woord.

Wat is er wereldwijd bekend over uitkomsten van zorg?
Meijer Apeldoorn 02-04-2014 14:12
Populatiebekostiging: hoe dom kun je zijn?
Geweldig voor ZN en VWS. Hoeven nog maar aan een knop te draaien om de kosten te " beheersen".
Zorgverleners mogen elkaar vervolgens de tent uitvechten om te proberen nog een redelijke boterham te verdienen.
Er zijn vele soorten intelligentie.
De politieke en sociale varianten daarvan zijn aan de meeste apothekers niet besteed.

Blijf op de hoogte

Wilt u altijd op de hoogte blijven van de laatste veranderingen en nieuws over Farma-actueel? Vraag de nieuwsbrief aan door uw e-mailadres hieronder in te vullen.