Ons laatste Nieuws
02 apr
Regionale samenwerking en populatiebekostiging: Slimmer met zorg
Een van de negen proeftuinen van VWS voor regionale samenwerking en populatiebekostiging is Slimmer met Zorg. In de regio Eindhoven worden diverse projecten uitgevoerd, waaronder een versterking van de coöperatie tussen apothekers en huisartsen. (FarmaMagazine)
Een van de negen proeftuinen van VWS voor regionale samenwerking en populatiebekostiging is Slimmer met Zorg. In de regio Eindhoven worden diverse projecten uitgevoerd, waaronder een versterking van de coöperatie tussen apothekers en huisartsen. (FarmaMagazine)
Over de 'Zorgplicht" heeft Pels et al ook wat geschreven: is inhoudsloos begrip volgens juristen.
'Vanuit een strikt juridisch gezichtspunt is de betekenis van het begrip zeer beperkt'.
pg 41/51.
En de Minister maar stellen dat verzekeraars als enigen de zorgplicht hebben zonder aan te geven dat dat niets zegt en de TK vraagt niet door.
Begrijp ik hieruit dat teneinde schade te beperken voor de bedrijfsvoering van verzekeraars, de lasten/risico's doorgeschoven worden naar al dan niet risicovolle verzekerden dmv allerlei beperkingen?
Denk dat de juridische emmer aan het overlopen is. Pels et al wijst daar ook op. Geen partij loopt echter naar de Rechter om het aan te vechten en de Overheid en verzekeraars zullen dat niet doen. Die hebben er nu nog het meeste voordeel bij; zo werkt een Kartel.
zijn met het uitgangspunt van het stelsel, dat zo veel mogelijk in vrije concurrentie al
dan niet overeenkomsten op de zorginkoopmarkt tot stand komen, waarbij de prijzen
in principe alleen worden bepaald door de markt.
---Tja. Wie gaat deze bal opnemen en de weg van de AZIVO inslaan? Schrappen van art 13 maakt het voor Restitutie verzekeraars onmogelijk zich te handhaven op de markt en helemaal onmogelijk om toe treden tot de NL markt.
Juridisch inkoppertje?
Bijkomend voordeel is dat een verzekeraar alleen telefonisch geraadpleegd kan worden. Een openbare apotheek loop je zo binnen met je vragen/klachten. Dat kan een over de balie getrokken monitor schelen in het voordeel van verzekeraar.
Goed geregeld dus.
En wat is het standaard antwoord van de apotheek: Vraag maar aan uw verzekeraar. Geheel volgens het 'kastje naar de muur principe'.
ontbreken van prijsregulering, die – theoretisch – bijvoorbeeld de vorm zou kunnen krijgen van een verplichting om aan verzekerden van zorgverzekeraars die geen overeenkomst met de zorgaanbieder hebben gesloten tarieven in rekening te brengen die zich binnen een bepaalde bandbreedte bevinden van de met zorgverzekeraars
overeengekomen tarieven.
Toetreding tot de zorgverzekeringsmarkt in juridisch perspectief
58 pgn juridische analyse. Biedt volop mogelijkheden voor partijen die de gang naar de Rechter niet vrezen; Azivo ging als eerste en enige en werd voortijdig opgekocht door Menzis. Er is nimmer een Rechter gevraagd om de Zvw en WMG te toetsen aan het EU wet en regelgeving.
Populatie bekostiging en schrappen art 13 zijn de druppels die de juridische emmer doen overlopen.
Dat laat Pels, Rijcken en Drooglever zien.
--En wat doet de verzekeraar? Gewoon doorschuiven/afschuiven naar de zorgaanbieder. EU prestatie? Vraag maar aan de apotheek. Declaratie? Vraag maar aan de apotheek. Wijzigingen in vergoedingen? Vraag maar aan de apotheek
Weggeman heeft een mooi alternatief voor dit onzalig systeemmodel; KISS.
Wat een verhaal.
Zorgverzekeraars zijn private ondernemingen die met elkaar concurreren. Dat houdt ze scherp en de uitvoeringskosten zijn lager dan ooit. Maar zij werken binnen een breed en gedetailleerd kader van wet- en regelgeving. De boodschap aan de Kamerleden was daarbij dat de zorg al best complex is, maar dat de wet- en regelgeving het vaak nog complexer maakt."
Ondertussen trekken verzekeraars wel gezamenlijk op en zijn de premies gelijk en het aantal wisselaar minder dan ooit.
Maar ZN blijft hameren op het frame van concurrentie.
Zoals gebruikelijk worden wordt in de beantwoording van vragen het belangrijkste weggelaten:
Met het belang van verzekerden bedoelen we die personen die géén gebruik maken van zorg, nadat de verzekeraar geheel op private wijze haar belang veiliggesteld heeft.
Extra 50+ tijd is onrendabel voor het bedrijfsecomomische model NL BV.
Naast plofkip, ploflokaal, nu ook plofzorg.
Tijd is meer dan rijp voor zorgverleners om te gaan 'ontploffen'.
In reactie op de brief van de minister vraagt GGZ Nederland aandacht voor een dreigende wildgroei van data-uitvragen en daarmee administratieve lasten. Kan de minister ingaan op deze zorg?
Ik vind ook dat de administratieve lasten in de zorg omlaag moeten. Niet alleen de lasten die door de overheid worden veroorzaakt, maar vooral ook de lasten die de veldpartijen elkaar opleggen met bijvoorbeeld keurmerken, certificaten en accreditaties. Ik vind het een belangrijke taak voor het Kwaliteitsinstituut om samen met het veld ook te schrappen in de uitvraag van gegevens,
-Nou dit is kat in het bakkie voor de KNMP toch?
Het eerlijke verhaal van de Minister en haar ambtenaren gaat zo 10 pgns door. Per antwoord een andere ambtenaar die niet met elkaar mogen overleggen. Dat houdt de ambtenaren scherp en krijg je zo'n verhaal en zo'n systeemmodel.
En geld speelt geen rol. Echt niet.
Zorgverzekeraars hebben een belangrijke rol in het stelsel. Ze worden geacht te sturen op de betaalbaarheid en kwaliteit van zorg in het belang van hun verzekerden. Zorgverzekeraars kopen zorg in bij zorgaanbieders en maken daarbij afspraken over prijs en kwaliteit van de zorg. Door de omvang van de zorgverzekeraar is hij hiertoe ook in staat. Individuele patiënten, die afhankelijk zijn van de arts, zullen de prijs en kwaliteit niet zo sterk kunnen afdwingen.
--Zie hier maar eens uit te komen.
En het gaat echt niet om het geld. Het geld staat niet centraal. Niet vergeten. Echt niet. De verzekeraar gaat over de kwaliteit. De Minister gaat over het geld. Echt wel.
Kan het ‘ideaal’ zoals de RVZ dat beschrijft dat patiënt en zorgverlener samen de juiste keuze maken in de ogen van de minister worden bereikt zolang de zorgverzekeraar dit in vele gevallen in de weg blijft staan door zich inhoudelijk met de behandeling te bemoeien?
--Zelf het antwoord lezen. Er is iets ernstigs mis met de logica van de ambtenaren die namens de Minister de antwoorden opstellen.
--En de maatschappij is.....VWS? Ambtenarij? Openbaar Bestuur? Wat wenst de "maatschappij"?
Heeft de "maatschappij" gevraagd om dit waanzinnige model?
Het eerlijke verhaal is toch wat asymmetrisch.
Het zorgstelsel is privaatrechtelijk vormgegeven met sterke publieke waarborgen. Het idee achter de in 2005 ingezette hervormingen is dat door private uitvoering door verzekeraars en de concurrentie tussen verzekeraars en zorgaanbieders de publieke belangen (betaalbaarheid, kwaliteit en toegankelijkheid) het beste bereikt kunnen worden.
http://www.rijksoverheid.nl/ministeries/vws/documenten-en-publicaties/kamerstukken/2014/04/01/commissiebrief-over-het-rvz-advies-de-participerende-patient.html
19
Hoe wil de minister de menselijke maat terugbrengen terwijl zij het zorgstelsel zo inricht dat geld verdienen steeds meer centraal komt te staan? Is dat niet in tegenspraak met elkaar? Hoe is binnen het huidige zorgstelsel de door de minister gewenste mentaliteitsverandering mogelijk?
http://www.rijksoverheid.nl/ministeries/vws/documenten-en-publicaties/kamerstukken/2014/04/02/verslag-schriftelijk-overleg.html
De Minister in antwoord op Kamervragen LSP/EPD.
Er staat nog meer in waar de honden geen brood van lusten.
Al gebeld door de KNMP/LSP/EPD lobbyist? 30% al gehaald? Zo niet, dan wordt je gekort in je contract.
Vianen zit al boven de 16.000 aanmeldingen. Dat is vast geen 30%. En allemaal vrijwillig.
Als apotheker ben je het gerecht dat wordt opgediend. Voor één keer een EU gesprekje kun je goedkope handel gaan leveren. Shared savings worden tussen huisarts en ZN kloon verdeeld! zie ook de nieuwe huisartsbekostiging! Huisartsen worden betaald voor substitutie in de breedste zin.
NPCF zit te slapen, dit is afbraak van zorg in optima forma!
Dat een Mediq apotheker meewerkt zegt genoeg. zie slotzin Meijer bovenaan
Populatie bekostiging en uitkomsten van zorg is de natte droom van ZN directeuren. Met A Klink als mede-directeur van ZN is de uitkomst van de betalingen aan zorgaanbieders bekend: minder, minder en veel minder. En als het toch meer zou moeten zijn, vinden de heren wel een ventiel om het minder te laten worden.
A Klink als Minister: Kaiser Permanente is wat wij hadden moeten doen. En over Mayo Clinic: dat zijn de besten, maar dat gaan we in Nederland niet doen: dat hebben wij er financieel niet voor over.
En dan als ZN vragen om uitkomsten?
Laten de zorgaanbieders zich zo graag mat zetten?
"Uit het rapport komt onder meer naar voren dat informatie over de kwaliteit in de zorg nog steeds een knelpunt is. “Wij zijn bezig met het inzichtelijk maken van praktijkvariatie. Deze informatie komt voort uit onze declaratiegegevens maar eigenlijk hebben we informatie nodig over uitkomsten van behandelingen. De zorgaanbieders zijn daarbij aan zet.”
Pieter Hasekamp aan het woord.
Wat is er wereldwijd bekend over uitkomsten van zorg?
Geweldig voor ZN en VWS. Hoeven nog maar aan een knop te draaien om de kosten te " beheersen".
Zorgverleners mogen elkaar vervolgens de tent uitvechten om te proberen nog een redelijke boterham te verdienen.
Er zijn vele soorten intelligentie.
De politieke en sociale varianten daarvan zijn aan de meeste apothekers niet besteed.
Blijf op de hoogte
Wilt u altijd op de hoogte blijven van de laatste veranderingen en nieuws over Farma-actueel? Vraag de nieuwsbrief aan door uw e-mailadres hieronder in te vullen.